אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שפל של עשור: רק 3 צווי הגנה לחושפי שחיתויות ניתנו ב-2021 סניף דואר ישראל. כבר 7 שנים עומד בראש טבלת התלונות המוצדקות | צילום: טל אזולאי

שפל של עשור: רק 3 צווי הגנה לחושפי שחיתויות ניתנו ב-2021

מספר צווי ההגנה צנח מ-25 ב-2016, כשמבקר המדינה מתניהו אנגלמן ממשיך את המדיניות לפיה יש "להגיע להסכמות עם המעסיק כדי לשמור על חושף השחיתות", ולא להפוך את חייו לסיוט; משרד התחבורה עלה לראש טבלת התלונות, הדואר שומר על מעמדו המפוקפק בראש טבלת התלונות המוצדקות מזה 7 שנים

21.06.2022, 16:00 | שחר אילן

שפל חסר תקדים נרשם ב-2021 במספר צווי ההגנה שהוציא מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור מתניהו אנגלמן לעובדים חושפי שחיתויות. לראשונה מאז 2012 הוצאו רק שלושה צווי הגנה. כל הצווים שהוצאו זמניים ואף אחד לא קבוע. זו הפעם הראשונה בעשור האחרון שלא הוצא אף צו הגנה קבוע. כך עולה מדו"ח נציב תלונות הציבור הוא מבקר המדינה מתניהו אנגלמן לשנת 2021.

כהונתו של המבקר הקודם יוסף שפירא התאפיינה במאבק תקיף בשחיתות. זה בא לידי בין היתר ביטוי בעלייה דרמטית משלושה צווי הגנה ב-2012 ל-25 ב-2016, כלומר פי 8 ויותר. אלא שכבר שפירא הגיע למסקנה שצווי ההגנה אינם תמיד הפתרון הנכון. זאת, משום שחייהם של חושפי השחיתויות ובני משפחתם הופכים לעיתים קרובות לסיוט במקום העבודה. לכן הוא ניסה להגיע לפתרונות מול מקום העבודה ללא צווים. ב-2017 כבר ירד מספר הצווים ל-17 וב-2019 שנת המעבר משפירא לאנגלמן, ניתנו רק 9 צווים. אלא שאנגלמן המשיך את המגמה עד לכמות אפסית של צווים. ב-2020 ניתנו רק 5 צווים וב-2021 רק שלושה, כולם זמניים.


שרת התחבורה מרב מיכאלי. עלייה של 81% במספר התלונות נגד המשרד , צילום: קובי קואנקס שרת התחבורה מרב מיכאלי. עלייה של 81% במספר התלונות נגד המשרד | צילום: קובי קואנקס שרת התחבורה מרב מיכאלי. עלייה של 81% במספר התלונות נגד המשרד , צילום: קובי קואנקס


משרד התחבורה כבש את המקום הראשון במספר התלונות לנציבות תלונות הציבור. זאת לאחר שחלה עלייה של 81% במספר התלונות נגד המשרד מ-980 תלונות ב-2020 ל-1,780 ב-2021. בין היתר עסקו התלונות בקושי בקבלת תג חניה לנכה, בתקלות בהקצאת בחינות נהיגה מעשיות, באי קבלת רישיונות בדואר, בעיכוב בקבלת אישור כשירות רפואית לנהיגה ובהיעדר מענה על פניות מקוונות ועל פניות טלפוניות. עם זאת, משרד התחבורה כלל לא נכנס לעשירייה הראשונה של הגופים שמובילים בטבלת התלונות שנמצאו מוצדקות.

חברת דואר ישראל ממוקמת שלישית בכמות התלונות (1020) אבל היא שומרת בעקביות זו השנה השביעית ברציפות על מקומה בראש טבלת התלונות המוצדקות. 75% מהתלונות נגדה היה מוצדקות. אחריה בפער גדול משרד הביטחון עם 48% תלונות מוצדקות.

עוד שני גופים שמספר התלונות עליהם גדל משמעותית ב-2021 הם משרד הבריאות ורשות האוכלוסין וההגירה. מספר התלונות נגד משרד הבריאות גדל ב-39% מ-630 ב-2020 ל-880 ב-2021. התלונות האלו הקנו לו מקום רביעי בטבלה הלא מכובדת של מספר התלונות. אם בעבר מרבית מכתבי התלונה נגד משרד הבריאות עסקו בשירות שנתנה היחידה לקנביס הרי בשנת 2021 חלה עליה במספר התלונות בנושאי חיסונים נגד נגיף הקורונה, התו הירוק והבידוד. המשרד ממוקם גם במקום העשירי בטבלת התלונות המוצדקות.

רשות האוכלוסין וההגירה ממוקמת שישית במספר התלונות ותשיעית בתלונות המוצדקות. מספר התלונות נגדה גדל ב-69% מ-440 ב-2020 ל-750 ב-2021. רבות מהתלונות עסקו בקשיים בקבלת מענה טלפוני ובזימון תורים.

הביטוח הלאומי טיפס באופן טבעי לראש טבלת התלונות בשנת הסגרים, 2020, שבה יותר ממיליון איש קיבלו דמי אבטלה עם 3,300 תלונות. ב-2021 ירד מספר התלונות נגדו ב-54% ל-1053 (מקום שני בטבלת מספר התלונות).

בסך הכל מספר התלונות לנציב תלונות הציבור עמד ב-2021 על 19,700 תלונות והוא גדל במהירות. ב-2019 הוגשו 14,300 תלונות ומאז גדל המספר ב-38%. ב-2020 הוגשו 17,700 תלונות ומאז היתה עליה של 11%. סביר שהעלייה משקפת את ההזדקקות הציבורית הגוברת של אזרחים לשירותי הרשויות בתקופת הקורונה וכן את הקשיים הרבים שלהם לקבל שירותים ולקבוע תורים בתקופה זו.

ממשרד מבקר המדינה נמסר כי "המבקר רואה חשיבות רבה בהגדלת הטיפול בכמות התלונות והשנה הגענו ל- 20,000 תלונות (גידול של 38% מ-2019). בעניין חושפי שחיתויות, מדיניות המבקר היא מתן עדיפות להגעה להסכמות בדרך שתשמור ותספק הגנה לחושף השחיתות. משכך, ניתנו 3 צווים, נחתמו 2 הסכמים וניתן מענה ל- 8 תלונות".

מחברת דואר ישראל נמסר ש"הבעיות העולות מהדו"ח קשות. החברה נכנסת בימים אלו למהלך נרחב של הבראה, הכולל שינויים משמעותיים בפריסת הסניפים, בכוח האדם ובהנגשה הדיגיטלית. רק כך, נוכל להביא להנגשה אמיתית של השירותים 'עד הבית', על מנת שהציבור יוכל לקבל את השירות הטוב ביותר".

ממשרד התחבורה נמסר כי "המשרד מוטרד מממצאי הדו"ח החמורים שהוצגו ויפעל בצורה אינטנסיבית לשיפור השירות לציבור, לקידום שינוי מבנה ארגוני במנהל התנועה, שיציב את כלל האזרחיות והאזרחים במרכז ולהנגשת השירותים באופן מקוון. שינוי זה יוביל לכך שבאפשרות כל אחת ואחד יהיה לבצע פעולות שונות בכל זמן ובכל מקום, ללא צורך בהגעה אל סניפי הרישוי ברחבי הארץ. יצוין כי משרד התחבורה הינו אחד מנותני השירות הגדולים בארץ, והוא מעניק שירות מדי יום לכ-30 אלף נהגות ונהגים ברחבי הארץ, בתחום הרכב והרישוי, בנוסף למאות אלפי נוסעות ונוסעים בתחבורה הציבורית".

תגיות