אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הבנק המרכזי של גרמניה מזהיר: "התלות במסחר עם סין מסוכנת" מכולות נערמות במסוף מכולות פרנקפורט, גרמניה | צילום: Michael Probst / AP

הבנק המרכזי של גרמניה מזהיר: "התלות במסחר עם סין מסוכנת"

שליש מהחברות הגרמניות מייבאות חומרים וחלפים חיוניים מסין, נוהל אשר לפי הבונדסבנק "מסכן את המודל העסקי של המדינה". לפי הערכות קרן המטבע, כלכלת גרמניה תפגין השנה את הביצועים הגרועים ביותר מבין הכלכלות הגדולות

19.09.2023, 20:44 | מרטין ארנולד וגיא חזן, פייננשל טיימס

הבנק המרכזי של גרמניה הזהיר כי תלות מוגברת במסחר עם סין "מסכנת את המודל העסקי של המדינה", זאת בשילוב מחירי האנרגיה הגבוהים והמחסור בכוח אדם המחלישים גם הם את הכלכלה הגדולה באירופה. לפי הדו"ח החודשי שפרסם שלשום הבונדסבנק, 29% מהחברות הגרמניות ייבאו חומרים חיוניים וחלקים מסין ובכך חשפו את פעילותן לנזק "משמעותי" אם יחולו שיבושים בנתיב הסחר בעקבות "המתיחות הגיאופוליטית הגוברת".

בתעשיית הרכב נלחמים על הסוללות האיחוד האירופי פתח חזית מול סין כדי להסיט את הייצור שלה לאירופה ולמנוע השתלטות על משאבים תומר הדרלכתבה המלאה


"השנים האחרונות חשפו את הסיכון להתפתחות הכלכלית הנובע מתלות חזקה וחד־צדדית ביבוא מוצרים מרכזיים", נכתב בדו"ח. "קיים עדיין צורך להפחית את התלות בסין, בעיקר עבור מוצרים בסיסיים שקשה מאוד להחליפם".

במקביל לאזהרה החמורה, שרת החוץ הגרמנית אנאלנה ברבוק קראה לאירופה להפחית את התלות בסין והביעה תמיכה בחקירה שמנהל האיחוד האירופי נגד הסובסידיות שמעניקה הממשלה הסינית ליצרניות המכוניות החשמליות. "מי שמחובר חזק מדי עלול להיפגע", אמרה השבוע בריאיון לבלומברג. דבריה מהדהדים את האסטרטגיה שאימצה הממשלה הגרמנית ביולי האחרון בנוגע לסין, במסגרתה קיבלו חברות הנחיה לצמצם את תלותן בבייג'ינג והממשלה הזהירה כי לא תחלצן אם ייפגעו כתוצאה מהסיכונים הגיאופוליטיים.

המסחר המקרטע עם סין, שותפת הסחר הגדולה ביותר של גרמניה, הוא אחת הסיבות לכך שהכלכלה הגרמנית התכווצה או נותרה ללא שינוי בתשעת החודשים האחרונים. בקרן המטבע הבינלאומית אף מעריכים כי הביצועים הכלכליים שלה יהיו הגרועים ביותר השנה מקרב הכלכלות הגדולות והיא תתכווץ ב־0.3%.





בריאיון ל"Welt am Sonntag" בסוף השבוע תלה הקנצלר הגרמני אולף שולץ את האשמה בקיפאון הכלכלי ב"חולשות בקרב חלק משוקי היצוא שלנו, במיוחד סין". עוד הוסיף: "יש לכך השפעה במדינה מוטית יצוא כמו שלנו". שולץ ציין גורמים נוספים להאטה, בהם האינפלציה הגבוהה והזינוק במחירי האנרגיה בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה, שיעורי הריבית הגבוהים שפגעו במגזר הבנייה והשיבושים בשרשראות האספקה מאז המגפה. לדבריו, אף שהממשלה פועלת להקלת עלויות האנרגיה על ידי הרחבה מואצת של תשתיות לייצור אנרגיית רוח ואנרגיה סולארית, סרבול ביורוקרטי מאט את המעבר.

סין נחשבת לשוק חשוב עבור כלי רכב וציוד גרמניים, אך היצוא מגרמניה לסין מסתכם ב־3% מהערך המוסף (TiVA) של הסחר הגרמני, בעוד היבוא מסין גדול בהרבה. "ניתוק פתאומי מסין קרוב לוודאי יהיה מלווה בשיבושים נרחבים בשרשראות האספקה ובייצור בגרמניה, לפחות בטווח הקצר", כתב הבנק המרכזי. בשנה שעברה דורגה סין שלישית אחרי ארה"ב ולוקסמבורג כיעד להשקעות ישירות מצד חברות גרמניות וייצגה 6% מכלל ההשקעות, כך לפי הבונדסבנק. הנתון הזה הוכפל מאז 2010 ובמגזרים מסוימים חולשת סין על נתח גדול יותר. כך, למשל, בייצור מכוניות, 29% מההשקעות הישירות מגיעות לסין.

החברה הגרמניות המסתמכות על יבוא רכיבים קריטיים מסין היו אחראיות לרבע מכלל המכירות במגזר הייצור של המדינה בשנה שעברה. כמו כן, סין מייצגת שיעור גדול ביבוא של מוצרי ביניים כמו סוללות ורכיבים אלקטרוניים, וכן ציוד טלקומוניקציה ומוצרי אלקטרוניקה. סין שולטת גם באספקה העולמית של רכיבים לייצור סוללות למכוניות חשמליות.

סקר שערך לאחרונה הבנק המרכזי מצא, כי אף ש־40% מהחברות התעשייתיות שנסמכות על יבוא קריטי מסין צמצמו חשיפה ו־16% נוספות שוקלות לעשות זאת, יותר מ־40% מהחברות הנסמכות עליה "לא נקטו שום פעולה". לכן קוראים בבנק לכינון יותר הסכמי סחר חופשי כדי לגוון את שרשראות האספקה, זאת נוסף לשיפור שילובם של מהגרים בתעסוקה וזירוז הליכים ביורוקרטיים.


תגיות