אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

מבחן רכב

קיה ספורטאז' הוא רכב ירוק שאוהב שטרות ירוקים

לקיה ספורטאז' פלאג אין הייבריד יש בעיה אחת - המחיר, שנושק לכמעט רבע מיליון שקל. תמורת המחיר הזה הרכב מעניק אבזור שרובו זניח, חיסכון בדלק שישתלם אחרי חמש עד עשר שנים של נסיעות - והנעה כפולה, שכנראה לא תבוא לידי ביטוי, אלא אם נחווה לפתע ימי שלג לא מוסברים

16.08.2022, 08:02 | תומר הדר

קיה ספורטאז' הוא רכב כביש שטח שהיה רב מכר בדורות הקודמים ויש לכך סיבה: הספורטאז' תפור בדיוק לצרכי הישראלים. הדור החדש אינו שונה מבחינה זו - כלומר יכולת לקלוע לטעם הישראלי - וכעת מגיעה גרסת הפלאג אין הייבריד. גרסה שמסוגלת להיטען משקע חשמל כמה שעות - ואז לנסוע בכוח חשמל בלבד לעשרות קילומטרים לפני שמנוע הבנזין מתערב. לפי קיה, הספורטאז' פלאג אין הייבריד מסוגל לנסוע עד כשבעים קילומטרים בכוח חשמל, בפועל מדובר בכארבעים עד חמישים קילומטרים, כאשר מנוע הבנזין באמת לא מתערב, לא נשמע ברקע ולא לוגם דלק. ומעבר לכך, מדובר בטווח סביר מאוד למי שמעוניין לדוגמה לנסוע מהרצליה לתל אביב ובחזרה כל יום. ואם נוסעים באופן חסכוני, גם תל אביב לנתניה בכוח חשמל בהחלט בא בחשבון.

הספורטאז' פלאג אין הייבריד הוא רכב ברמת הגימור הבכירה – GT ליין. יש לו חישוקי גלגלים ספורטיביים, יש לו גריל מעט שונה, אבל אין לו מה שצריך כדי שיוכלו להבדיל בינו ובין ספורטאז' רגיל, לפחות לא במבט ראשון. תא הנוסעים של הספורטאז' הוא תא נוסעים ראוי מאוד. קודם כל לוח המחוונים טוב מאוד. בקיה השכילו לייצר אפקט שמדמה מסך גדול על כל צידו השמאלי של תא הנוסעים. העיצוב תכליתי ולא מקושקש. המושבים הספורטיביים טובים מאוד ומאחור יש גם מקום סביר. אבל תא המטען של הספורטאז' בגרסת הפלאג אין הייבריד בהחלט סובל, הוא מסוגל להכיל ציוד של משפחה אבל בקושי. האבזור שופע, החל בגג זכוכית וכלה בשפע של שקעי USB. רשימת האבזור הבטיחותי פחות מרשימה: יש בקרת שיוט אקטיבית אבל אין לדוגמה מערכת שבולמת את הרכב בנסיעה לאחור. התערבות מערכות הבטיחות לפעמים לא כל כך נעימה, במיוחד לא בבלימה במקרי חירום.

חסכוני על חשמל, אבל לא חסכוני על בנזין

בנסיעה הספורטאז' פלאג אין הייבריד מתנהג כמו כל רכב כפול הנעה בעל הספק מנוע גבוה יחסית: קודם כל המערכת מכוילת תמיד להעדיף שימוש בחשמל. הספורטאז' נוסע היטב בכוח חשמל עד שהחשמל נגמר ואז הוא היברידי, אבל היברידי חזק. כלומר הסיוע החשמלי מורגש היטב. ולא, הוא ממש לא ספורטיבי, למרות הצמיגים הקרביים שבעיקר מייצרים רעש ולא מעט חבטות, אבל הוא כן חזק. יש לו מערכת בקרת שטח למי שמעוניין לרדת לשבילים ובסך הכול מדובר בגרסה חזקה מאוד של הספורטאז' המוכר, כלומר רכב ראוי בהחלט – עם שפע של כוח. נקודה מוזרה: כשהספורטאז אינו במצב החשמלי הוא מתנהג כרכב היברידי-אבל הוא לא חסכוני: ביומיים נסענו מעל 800 קילומטרים בכבישים עירוניים ובינעירוניים כאשר מעל 500 קילומטרים היו בכבישים מהירים. מיכל הדלק קטן למדי , פחות מ-45 ליטרים, ובנסיעה בינעירונית צריכת הדלק ממש לא נמוכה - כליטר של בנזין לעשרה קילומטרים לפי מחשב הרכב - ולכן צריך לעצור לא מעט כדי לתדלק - כי שעון הדלק מאבד גובה במהירות.

לשלם מחיר של קיה פיקנטו משומשת כדי לקבל ספורטאז' שחוסך דלק אחרי חמש שנות בעלות

עקרונית אפשר לומר שקיה ספורטאז' פלאג אין הייבריד הוא הספורטאז' הטוב ביותר: הוא מאובזר מאוד, הוא חזק מאוד, הוא חסכוני, הוא איכותי. אבל יש לו בעיה אחת: המחיר אינו הגיוני מבחינה כלכלית והאויבים הגדולים ביותר של הספורטאז' פלאג אין הייבריד אינם המתחרים, אלא דווקא הדגמים הבסיסיים של הספורטאז', אלה שאינם מצוידים בהנעה חשמלית. נכון, יש יבואני רכב שכבר קבעו שרכבי הכביש שטח שלהם בגרסת הפלאג אין הייבריד עולים כ-240 אלף שקל ואפילו יותר, אבל צרת רבים אינה בהכרח נחמתו של מי שמוכר רכב כביש שטח במיצוב עממי, ראה ערך קיה ספורטאז' - והמנהג התמוה של יבואני הרכב שזועקים שגם המתחרים מאוד יקרים בטח שלא מוסיף ליבואני הרכב כבוד, או יושרה. ומעבר לכך, ייתכן שהתמחור הראוותני שיבואני רכב אחרים הצמידו לרכבי הפלאג אין הייבריד שלהם הוא הסיבה מדוע אין בישראל מספיק רכבים נקיים כאלה. ואולי העובדה שיבואנים של מותגים כמו טויוטה חווים משבר אספקה מדרבנת את המתחרים להצמיד מחיר גבוה למה שכן יש באספקה.

שימושי מאוד בשלג

אבל נשוב אל הספורטאז' פלאג אין הייבריד. הבעיה שלו היא שאפשר לרכוש כיום ספורטאז' עם מנוע 2.0 ליטר והוא עולה 165 אלף שקל. הוא פחות חזק, הוא פחות מאובזר, אבל הוא לא פחות קיה ספורטאז'. אפשר גם להישאר עם עודף מ-180 אלף שקל ולקבל ספורטאז' טורבו, כלומר כזה שיש לו את מנוע הבנזין של הספורטאז' פלאג אין הייבריד (כמובן ללא המערכת החשמלית) וגם אבזור שופע. כדי לפשט את המידע עוד יותר נציין שפשוט יש כאן גרסה "ירוקה" של הספורטאז' שדורשת בין שבעים וחמישה לשישים אלף שקלים יותר ממחירו של ספורטאז' לא "ירוק". מה מקבלים תמורת התוספת הזאת ששקולה למחיר של קיה פיקנטו משומשת? ספורטאז' פלאג אין הייבריד מעניק יותר אבזור שרובו זניח, יותר חיסכון בדלק שישתלם בחישוב גס אחרי חמש עד עשר שנים ארוכות של נסיעות - והנעה כפולה, שכנראה שלא תבוא לידי שימוש, אלא אם נחווה לפתע הסבר לא מוסבר של ימי שלג.

ואולי תוספת המחיר המשמעותית הזאת מיועדת להצדיק את הזכות להתרברב בפני שכנים וחברים שמדובר בגרסה הרבה יותר שווה של הספורטאז', זכות תמוהה למדי בהתחשב בעובדה שמדובר ברכב כביש שטח עממי של קיה שעולה כמעט רבע מיליון שקל, מחיר בו ניתן לרכוש לדוגמה טסלה 3, שלא לדבר כמובן על עלויות נלוות, למשל רכישת עמדת טעינה, מה שמקרב את המחיר לרבע מיליון שקל. כך שבסופו של דבר קיה ספורטאז' פלאג אין הייבריד, טוב ככל שיהיה, מאובזר ככל שיהיה וחסכוני ככל שיהיה הוא רכב שאין ברכישתו אפילו טיפה של היגיון כלכלי. וזה כמובן לפני ינואר הקרוב, אז יעלה מס הקנייה על רכבי פלאג אין הייבריד.

קיה ספורטאז' פלאג אין הייבריד

מנוע: בנזין, נפח 1,598 סמ"ק, מנוע עזר חשמלי. הספק מרבי משולב 180 כ"ס, מומנט מרבי 31 קג"מ. חשמל: 91 כ"ס, מומנט מרבי 31 קג"מ

ביצועים: מהירות מרבית 191 קמ"ש, זינוק ל 100 קמ"ש 8.2 שניות

צריכת דלק: נתוני יצרן 90.9 ק"מ לליטר. נתוני מבחן: 18 ק"מ לליטר

בטיחות: 7 כריות אוויר, 5 כוכבים במבחן ריסוק פומבי. בקרת שיוט אדפטיבית

קבוצת זיהום: 1

מחיר: 239 אלף שקל

אהבנו: חסכונית, נאה

אהבנו פחות: במחיר הזה לא משתלמת ביחס לדגם הרגיל

מתחרות: טויוטה ראב 4

לסיכום: רכב פלאג אין מצוין במחיר הזוי


תגיות