גלגל חמישי
תשכחו מנפט: כך הופכת סעודיה למעצמה של השקעות בכלי רכב
סעודיה הרוויחה השבוע 20 מיליארד דולר מהנפקת יצרנית הרכב החשמלי האמריקאית לוסיד מוטורס. אבל זה לא הכל: המדינה ביצעה שורת השקעות נועזות בתחום הרכב החשמלי, שיכולות להעיד על האופי המקומי. קחו את מקלארן כדוגמה
בתחילת השבוע התרחש אירוע חשוב עבור יצרניות הרכב החשמלי: המסחר במניות לוסיד מוטורס האמריקאית החל.
לוסיד מוטורס היא עוד חברה בשרשרת של יצרניות רכב אמריקאיות שקמות בתוך פרק זמן קצר יחסית, מגייסות הון בכמויות מרשימות, יוצאות להנפקות ורק בשלב מאוחר יותר מתחילות להרכיב רכבים. בחלק מן המקרים הניסיון כלל לא עולה יפה.
קראו עוד בכלכליסט:
במקרה של לוסיד מוטורס, שפיטר רולינסון, מייסד החברה, כיהן בעברו כסמנכ"ל טכנולוגיות אצל המתחרה הוותיקה טסלה - אפשר לומר שיכולת הגיוס שלה היתה מרשימה עוד לפני שהיצרנית בכלל היתה קיימת.
המרוויחה העיקרית מההנפקה של בלוסיד מוטורס, עם 20 מיליארד דולר רווח על הנייר אחרי זינוק של 11% במניית החברה ביום המסחר הראשון בנאסד"ק - היא לא אחרת מאשר סעודיה.
הרומן הלא הגיוני של סעודיה, מעצמת נפט במפרץ הפרסי, ולוסיד מוטורס האמריקאית החל בשנת 2018, והכוכבת העיקרית בו היתה PIF, קרן ההשקעות הציבורית של הממשל הסעודי. PIF הוקמה בשנת 1971 על ידי הממשל הסעודי במטרה "לספק תמיכה פיננסית לפרויקטים ממשלתיים עבור העם הסעודי". בפועל, מדובר באחת מקרנות ההשקעות העשירות ביותר בעולם, שקיימה בעבר מגעים להשקיע גם בטסלה.
היתה על הקרשים
בשנת 2018, לפני גל ההנפקות הנוכחי ולפני שיצרניות הרכב חשבו ברצינות על מעבר לחשמל, לוסיד נאבקה על קיומה, במיוחד לאור איום הולך וגובר מצד יצרנית הרכב האחת שכן הצליחה באותה עת לייצר מכונית חשמלית: טסלה. באותה עת לוסיד, שנמצאה על הקרשים, חיפשה משקיע גדול, ו-PIF הסכימה להשקיע סכום נאה של כמיליארד דולר בלוסיד מוטורס.
ההשקעה של PIF הרימה בשעתו לא מעט גבות, במיוחד לאור העובדה שערב הסעודית היא יצרנית נפט, ולוסיד היא יצרנית של חלומות שככל הנראה תיפול. אבל הממשל הסעודי נתן גב חזק, ומאז סעודיה רק הגדילה את אחזקותיה בלוסיד מוטורס, עד שהגיעה לנתח של 62% ממניותיה בהשקעה כוללת של 2.9 מיליארד דולר. בהתחשב בעובדה שהשבוע לוסיד מוטורס הביאה ל-PIF רווח של 20 מיליארד דולר, מדובר בהשקעה נבונה.
אמנם קל לומר לאחר מעשה כי מדובר בהשקעה נבונה ביצרנית רכב חשמלית חדשנית, אשר משתלמת כשהמסחר במניה מתחיל. האינטרסים של הממשל הסעודי בלוסיד מוטורס ברורים: מדובר בחברה אשר מייצרת רווחים נאים לסעודיה, ולא משנה אם הכסף מגיע מנפט או מרכב חשמלי.
גם מכוניות מרוץ בתמונה
סעודיה ביצעה במהלך השבועות האחרונים עוד כמה השקעות מעניינות בתחום הרכב, כאשר הדגש הוא על "מעניינות", לאו דווקא מנומקות היטב. אחת ההשקעות היותר בולטות היא השקעה של קרן ההשקעות הציבורית הסעודית במקלארן. בשבוע שעבר פרסמה יצרנית מכוניות-העל הבריטית הודעה לפיה PIF שילמה כ-400 מיליון דולר מתוך 760 מיליון דולר שהושקעו ביצרנית הרכב הבריטית. מקלארן אינה השם הראשון אשר מזנק לתודעה כאשר הישראלים מדברים על מכוניות-על.
למעשה, בישראל לפחות, מדובר בחברה הפחות מוכרת במועדון היוקרתי של פרארי ולמבורגיני, אם כי בישראל מסתובבות לפחות שתי מכוניות מקלארן - כל אחת בשווי של כ-3 מיליון שקל ומעלה. בדומה לפרארי, גם מקלארן החלה את דרכה כיצרנית של מכוניות מרוץ עוד בשנות השישים בידיו של ברוס מקלארן – ובדומה לפרארי גם במקלארן הבינו מהר מאוד שכדי לממן את קבוצות המרוצים צריך גם לייצר מכוניות ללקוחות, אבל מקלארן היא בראש ובראשונה קבוצת מרוצים, ורק אחרי זה יצרנית של מכוניות כביש. פרארי,
לעומת זאת, היא קודם כל יצרנית של מכוניות כביש, ורק אחר כך של מכוניות מרוץ.
הבעיה של מקלארן היא שמכוניות הכביש שהיא מייצרת ממוקדות הרבה יותר בנהיגה ספורטיבית מהמכוניות של פרארי או למבורגיני. מדובר במכוניות שמיועדות למי שבאמת מבינים, ולא למי שמעוניינים להיראות במכונית בסופי שבוע. לכן כאשר יצרניות מכוניות היוקרה חגגו בקורונה, מקלארן נפגעה ונאלצה לפטר רבע מכוח העבודה שלה. בנקודה זו נכנסה קרן ההשקעות הסעודית והזרימה למקלארן כספים.
עניין של כבוד
כל הזרמה הכספים הזו לא מסבירה מדוע מדינה ערבית במפרץ הפרסי צריכה להשקיע ביצרנית של מכוניות מרוץ. התשובה, מלבד הכסף, היא גם עניין של כבוד. מקלארן אינה רווחית כמו פרארי וכמו בנטלי, אבל יש לה קבוצת מרוצים חזקה שיכולה לתרום לא מעט דווקא לכלכלה הסעודית.
כאשר אנו בוחנים את לוח המרוצים של עונת הפורמולה 1 של שנת 2021, אי אפשר שלא לשים לב לעובדה הפשוטה שחלק ניכר מהמרוצים מתרחש במדינות המפרץ: בחריין, אבו דאבי וגם ערב הסעודית יארחו את הגראן פרי ויגרפו לכיסיהן מאות מיליוני דולרים מזכויות שידור.
מקלארן עצמה מיוצגת פעמיים באליפות הפורמולה 1, פעם אחת כקבוצת מקלארן ופעם אחת כקבוצת מקלארן מרצדס, מה שמאפשר לערב הסעודית ללחוץ על FIA, הגוף המארגן של אליפות הפורמולה, כדי לקבל יותר חסויות, יותר מימון ויותר זמן אוויר ברשתות השידור השונות.
סעודיה עצמה מנסה מאז שנת 2019 לייצר מרוץ מכוניות משלה – הגראן פרי הסעודי אשר יועד להתרחש ברחובות ג'דה ולהיות מרוץ פתוח, כמו המרוצים במונקו – אבל עד כה הקורונה ככל הנראה מנעה מן הסעודים את החלום. הדבר הותיר בסופו של דבר את סעודיה עם כסף לרכוש קבוצת מרוצים בריטית גדולה - כדי להביא, בניגוד ללוסיד, את הכבוד ולא את הכסף.