אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

מה יקר יותר: מטוס פרטי לראש הממשלה או חכירת מטוסים?

העלות השוטפת של השימוש במטוס ראש הממשלה "כנף ציון" צפויה להיות גבוהה ב-10 מיליון שקל מהעלות כיום של חכירת מטוסים; אולם לפי הערכות, עד כה הושקעו במטוס מיליארד שקל - לא חבל לזרוק את הכסף הזה לפח?

09.01.2022, 17:27 | יובל שדה

מקום המדינה ראשי ממשלה, נשיאים, שרי חוץ וכל שאר המכובדים טסו לפגישות בחו"ל בדרכים שונות ומשונות.


קראו עוד בכלכליסט:


הטיסה הראשונה של ראש ממשלה מחוץ למדינת ישראל היתה ב-1950, כשדוד בן-גוריון טס לחופשה "פרטית" כדי לפגוש את מקבילו היווני סופוקלס וניזלוס. 

שנה לאחר מכן טס בן-גוריון לפגישה רשמית ראשונה בארצות הברית, והמטוס שהטיס אותו היה של חברת אל על. מאז ועד היום ראשי ממשלה טסים לחו"ל בעזרת מטוסים של אל על, ארקיע, חיל האוויר ולפעמים גם בעזרת מיליארדרים נדיבים במיוחד עם חיבה לראשי ממשלה. 


בנימין נתניהו בכנסת, AP בנימין נתניהו בכנסת | AP בנימין נתניהו בכנסת, AP


בשנת 2013 השב"כ החליט שנמאס לו ושהחלפת המטוסים התכופה בעייתית מבחינה ביטחונית. בעקבות טענות השב"כ קמה ועדה, בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג, שבחנה את ההיבטים הביטחוניים והכלכליים של תעופת ראש הממשלה והנשיא. לאחר חמישה חודשים קבעה הוועדה כי "אין מנוס מלרכוש מטוס לראש הממשלה" בגלל ענייני ביטחון, אבל הם גם אמרו שהם "לא יודעים" אם זה יהיה כלכלי.

העלויות כבר הגיעו למיליארד שקל

ממשלת נתניהו-לפיד של 2014 אימצה את מסקנות ועדת גולדברג והחליטה על רכישת מטוס והפיכתו למטוס הרשמי של ישראל, "כנף ציון". מהרגע הראשון שהממשלה אימצה את ההחלטה - היא הפכה לשנויה במחלוקת, ונשיא המדינה דאז רובי ריבלין אמר כי הוא לא מעוניין להשתמש במטוס הזה. עם הזמן יאיר לפיד הפך למתנגד קולני של המטוס, ואמר ש"מטוס פרטי לראש הממשלה זה שחיתות".

בשנת 2014 ועדת גולדברג המליצה לתחום את עלות הפרויקט ב-175 מיליון שקל. ב-2015 אושר למטוס תקציב של 729 מיליון שקל. בנובמבר 2018 המטוס קיבל תוספת של 60 מיליון שקל עקב "גידול בעלויות הטיסות", ובתחילת 2020 ביקש נתניהו להוסיף מינוי של מנהל למטוס, בעלות של מאות אלפי שקלים בשנה. ההערכות האחרונות מדברות על כך שהעלויות כבר הגיעו למיליארד שקל, פי 5.7 מהעלות המקורית. 

מה מבחינת עלויות שוטפות? אז פנינו למשרד ראש הממשלה, ושם הם אמרו לנו ש"בימים אלו מתבצעת עבודת מטה במשרד ראש הממשלה שמטרתה לרכז ולבחון את כלל היבטי הפרויקט, ובהם היבטים תפעוליים, כלכליים ביטחוניים ועוד". עם זאת, גורמים בממשלה שבקיאים בנושא אמרו ל"כלכליסט" כי העלות השוטפת של שימוש במטוס ראש הממשלה תהיה גבוהה ב-10 מיליון שקל מהמשך המצב הנוכחי. 

מצד אחד יש מטוס שהעלות השוטפת שלו יקרה יותר ב-10 מיליון שקל ממטוסים חכורים, אז אולי כדאי כבר ללכת על האופציה הזולה שעד עכשיו עבדה לא רע. מצד שני, הושקעו בכנף ציון כבר מיליארד שקל, לא חבל לזרוק את הכסף הזה לפח?


מטוס ראש הממשלה, צילום: אלון רון מטוס ראש הממשלה | צילום: אלון רון מטוס ראש הממשלה, צילום: אלון רון



שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות