אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כוכבי הוליווד יצאו להילחם על הנכס המרכזי שלהם: דמותם הפגנת השחקנים והתסריטאים, שלשום מול אולפני פרמונט. רגע קריטי בתעשייה | צילום: REUTERS/Mike Blake

ניתוח

כוכבי הוליווד יצאו להילחם על הנכס המרכזי שלהם: דמותם

במפגן נדיר של איחוד כוחות הצטרף איגוד השחקנים לגילדת התסריטאים בשביתה שעצרה את תעשיית הקולנוע והטלוויזיה. הדרישות: התאמת תנאי ההעסקה לעידן הסטרימינג וה־AI כדי למנוע אובדן תגמולים והחלפת שחקנים בטכנולוגיות חדשות

19.07.2023, 06:00 | ויקי אוסלנדר

"המודל העסקי כולו השתנה על ידי סטרימינג, דיגיטל ובינה מלאכותית", הכריזה נשיאת איגוד השחקנים SAG-AFTRA פראן דרשר השבוע, כשהודיעה על המשבר במשא ומתן מול ברית מפיקי הסרטים והסדרות, AMPTP. "העידן הדיגיטלי אוכל אותנו", סיכמה.

כך, במפגן נדיר של איחוד כוחות, הצטרף איגוד השחקנים על 160 אלף חבריו לגילדת התסריטאים (WGA) על 11.5 אלף חבריה, השובתים מאז מאי — שביתה משותפת שלא היתה כדוגמתה 63 שנים.

העיתוי איננו מקרי, כי אם מה שהתעשייה מגדירה "רגע קריטי", שבו לא רק התעצמה המצוקה הנגרמת לעובדים בעקבות המעבר למודל הסטרימינג, אלא הם נאלצים להתמודד גם עם אתגרים חדשים שמציבות טכנולוגיות Deep Fake ובינה מלאכותית גנרטיבית. גם בשביתה הגדולה הקודמת של שנות ה־60, היא התמקדה במהפכה טכנולוגית שעיוותה את גמול השחקנים — תפוצתם הרחבה של מכשירי טלוויזיה. גם אז, שחקנים ביקשו לקבל גמול לא רק על הכישרון והעבודה (ימי צילומים, למשל), אלא גם על התוצר הסופי. "אי אפשר לשנות את המודל העסקי באופן כה יסודי ולא לצפות שגם החוזה ישתנה", אמרה דרשר.

השביתה עצרה את תעשיית הקולנוע והטלוויזיה והשלכותיה כבר מתבטאות בדחיית הפקות והשקות ובקיצור עונות. לפי סוכנות הדירוג מודי'ס, דווקא שירותי הסטרימינג כמו נטפליקס, אמזון פריים ואפל טיוי הם בעלי אורך נשימה מספק כדי להתמודד עם השביתה, בעוד שאולפני הסרטים, כמו גם רשתות הקולנוע AMC וסינוורלד, צפויים להיפגע משמעותית. אבל גם אם לנטפליקס יש מספיק תוכן כדי להפיץ בזמן הקרוב, הנזק התדמיתי רב: שחקנים מפורסמים יותר או פחות הפסיקו מיד לקדם סרטים והצטרפו לשורות המוחים, וטקס האמי שצפוי היה להתקיים ב־19 בספטמבר, ככל הנראה יידחה.

בינתיים, ראשי האולפנים לא חשים מובסים. מנהל ששוחח באנונימיות עם האתר Deadline אמר שמטרתם היא "לשבור את ה־WGA" בכך שיתנו למצב "להימשך עד שחברי האיגוד יתחילו לאבד את הדירות והבתים שלהם". מנהל אחר אמר שמדובר ב"רוע אכזרי אך הכרחי".

בדומה לתסריטאים, גם סוגיות השחקנים נוגעות לתנאי העסקה ומבנה התשלומים בעידן הסטרימינג, שימוש בבינה מלאכותית כדי להחליף כותבים והפעלת טכנולוגיות חדשות כדי להחליף שחקנים. לכך התווספו דרישות סטנדרטיות בנוגע להפרשות לביטוחי בריאות ופנסיה.

בין השאר, מנהלי האולפנים סירבו להתאים את שכר השחקנים לאינפלציה (הם רק הסכימו להעלאות מסוימות שיביאו את השכר לרמה שקדמה למגפה רק ב־2026) ודחו השתת קנסות על הלנות שכר או מניעת הפסקות אוכל ומנוחה. כמו כן, הם סירבו לעמוד בהתחייבות קיימת לשלם עבור אודישנים, להפריש כספי פנסיה לשחקנים מתחת לגיל 14, להעמיד תנאי עבודה מינימליים לקריינים ולמתרגמים לשפת הסימנים ולחלק תמלוגים לכוכבי פלטפורמות הסטרימינג. בנוסף, הם לא התייחסו לבקשת האיגוד לחייב את האולפנים להעניק גמול הוגן עבור שימוש בכפיל דיגיטלי של שחקן.

בוב איגר, מנכ"ל דיסני, שעלות שכרו השנתית עומדת על כ־27 מיליון דולר, אמר בריאיון כי דרישות השחקנים והתסריטאים "פשוט לא ריאליות", אך לא פירט מדוע. מוקדם יותר, דיסני חידשה את החוזה שלו, שככל הנראה לא כלל הפחתת שכר. "הם טוענים לעוני, שהם מפסידים כסף על ימין ועל שמאל, ובאותו זמן הם מחלקים מאות מיליוני דולרים למנכ"לים שלהם. זה דוחה", הגיבה דרשר.

גם לגבי החששות סביב ה־AI לא ניתן מענה. ההיפך הוא הנכון. השחקנים הוצבו בפני דרישות מרחיקות לכת הנוגעות לוויתור גורף על קניינם הפרטי — דמותם. לפי נציג השחקנים במו"מ, דנקן קראבטרי־אירלנד, האולפנים דרשו, במה שהם כינו "נדיבות פורצת דרך", את האפשרות לסרוק את פני הניצבים, לשלם להם שכר של יום אחד, ולהעביר לאולפנים את הבעלות על הסריקה "לנצח נצחים, בכל פרויקט שירצו, ללא הסכמה וללא פיצוי".

גם מול ה־WGA מנהלי האולפנים סירבו להבטיח שימוש הוגן בטכנולוגיות. הגילדה ביקשה להסדיר את ה־AI באופן שיאסור על חברות הפקה להפעיל כלים אלו כדי לכתוב או לשכתב חומרים קיימים, בנוסף לאיסור על שימוש בחומרי מקור כדי לאמן את כלי ה־AI. בגילדה מבקשים כי רק אדם בשר ודם יוגדר תסריטאי לצורך עניינים חוזיים. ברית מפיקי הסרטים דחתה את ההצעה והעמידה במקומה חלופה מעורפלת במסגרתה היא תקיים פגישות שנתיות כדי לדון בשינויים הטכנולוגיים.

ב־WGA הדגישו כי הם לא מפחדים שמערכות בינה מלאכותית יחליפו אותם, אלא חוששים כי חברות ההפקה ינצלו לרעה את הכלים הללו כדי לפגוע בשכרם. בתעשייה נהוג, כי מי שנשכר כדי ללטש טיוטות ראשוניות עושה זאת בתשלום נמוך יותר, וב־WGA נאבקים לוודא, שאם כלי בינה מלאכותית ייצור טיוטה ראשונית, זו לא תיחשב כחומר מקור. כן מבקשת הגילדה כי בשימוש בכלים כמו ChatGPT, הכותב לא יחלוק קרדיט, ואם נמסר לכותבים תסריט שנוצר על ידי ChatGPT, הכותבים עדיין ייחשבו לצורך קרדיט ותשלום, ככותבים ראשונים.

איגר ציין כי השובתים רק "מוסיפים אתגרים לאלו שהעסק הזה כבר מתמודד אתם", והדגיש כי פעולותיהם "מאוד משבשות ומסוכנות". מנכ"ל דיסני רק שכח להזכיר שמדובר באותם אולפנים שיצרו את המציאות הנוכחית, ניהלו את מלחמת הסטרימינג והיו אחראים לעיצוב אסטרטגיה הכוללת הפקות מרובות וקצרות ושפע תוכניות ריאליטי בתקציב נמוך. המשמעות: עכשיו כשהגיעה העת להתאים את מודל הגמול למציאות שיצרו המנהלים, הם טוענים כי המודל העסקי כה משובש, עד שהם לא מסוגלים להעניק תשלום הוגן.

תגיות