אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כמו בקרב אקדוחנים: היבואנים מתחרים מי ישלוף ראשון מחירון של רכב חשמלי טסלה 3 | צילום: Tesla

ניתוח

כמו בקרב אקדוחנים: היבואנים מתחרים מי ישלוף ראשון מחירון של רכב חשמלי

מס הקנייה על המכוניות החשמליות עלה מ-20% ל-35% ועל מכוניות פלאג אין הייבריד מ-55% ל-85%, וטסלה פרסמה הבוקר את מחיריה המעודכנים. אבל בניגוד אליה, ליתר היבואנים יש היום חשבון נפש ומגוון שיקולים לעשות לקראת מחירוני 2024

01.01.2024, 12:23 | תומר הדר

הבוקר התרחש בענף הרכב הישראלי מאורע שבלבל את בכירי השוק: טסלה, שבדרך כלל מפרסמת מחירונים חדשים למכוניותיה בחצות כאשר מסי הקנייה על רכב חשמלי עולים, לא עשתה זאת עד כמעט תשע בבוקר.

בימים הקרובים יבואני הרכב יצטרכו לפרסם מחירונים חדשים בגלל עליית מס הקנייה על המכוניות החשמליות מ-20% ל-35% ומכוניות פלאג אין הייבריד מ-55% ל-85%, ולכן חלקם קיימו כבר הבוקר התייעצויות – כיצד להיערך לתרחיש בו טסלה בחרה לספוג את עליית מס הקנייה? למרבה מזלם, טסלה פועלת בשקיפות ופשוט מיידעת את לקוחותיה כמה כסף הם משלמים למדינה וכמה לה. מבחינת יבואני הרכב, המשבר נמנע.

בניגוד לטסלה שחושפת בפני לקוחותיה בישראל את מחיר הרכב ללא מסים, ליתר היבואנים יש היום חשבון נפש לעשות, חשבון שמורכב מכמה שיקולים, אלה העיקריים:

כמה מכוניות יש באחסנה? יבואני הרכב יודעים היטב שהמחירים שיפרסמו בימים הקרובים מתייחסים ברובם לחשמליות ומכוניות פלאג אין הייבריד ששוחררו ממכס בימים האחרונים לפי מס הקנייה הישן. המשאבים שיבואני הרכב השקיעו מאחורי הקלעים רק בימים האחרונים ממחישים היטב כמה חשוב להם למכור מכוניות שכבר שוחררו ממכס - במחירי 2024.

כעת יבואני הרכב עושים חשבון: כמה מכוניות יש להם לאחר שחרור ממכס שיאפשרו להם "להחזיק" את מחירי הרכב החשמלי נמוכים? היבואנים יעלו מחירים בקרוב, בגלל מנעד שיקולים נרחב שנובע מכך שטסלה כבר התייקרה, שהרגולציה, כלומר עליית מסי הקנייה מעניקה להם לגיטימציה לעשות זאת, בגלל שמרוויחים על המכוניות יותר כסף וגם, כפי שאומרים בענף הרכב, "מאותה סיבה שהכלב מלקק את עצמו" – הוא יכול.

כמה עולים דגמי הבנזין והדגמים ההיברידיים? זו לא טעות, אחד השיקולים של היבואנים בתמחור רכב חשמלי הוא דווקא כמה עולה דגם הבנזין שמייבא אותו יבואן. יש לכך סיבות רבות: ראשית, יצרני הרכב מקצים לשווקים מסוימים כמויות מסוימות של מכוניות: בנזין, דיזל, חשמלי, היברידי ויש מערכת סבסוד צולב בחלק מהדגמים - ואפילו בחלק מרמות הגימור.

מעבר לכך, כיום נושא תחזוקת הרכב, הדלק וכמובן מחיר הרכב הוא נושא נפיץ ו"נוסחת הכדאיות" של רכש רכב חשמלי כבר לא כוללת רק את מחיר הרכישה אלא גם את מחיר הרכב והתחזוקה. כלל האצבע אומר שאם רכב כביש שטח בנזין עולה סכום מסוים, רכב כביש שטח חשמלי דומה מתוצרת אותו יצרן יעלה יותר, כי הלקוחות חוסכים את הדלק. אם מדובר ברכב בגודל דומה, אבל של יצרן סיני שמיובא על ידי אותו יבואן רכב, הסיני כבר ישבור את המשוואה ויהיה זול יותר. אבל כאן יש בעיה: מכוניות הבנזין לא בהכרח מתייקרות, מס הקנייה עליהן לא עולה. כלומר, יבואנים עלולים לגלות שיש להם ביד מצב בעייתי: חשמלי סיני עולה יותר מבנזין היברידית שבכל מקרה עולה רק כמה מאות שקלים בחודש לתדלק. במצב כזה דווקא מחירי דגמי הבנזין יהוו גורם מרסן של מחירי החשמליות.

כמה הרכב נכנס לישראל במחירי חדירה והאם מחירו הוזל? בחודשים האחרונים התרחשו בענף כמה מהלכים שבאמת מטיבים עם רוכשי החשמליות: החשמליות של XPENG נכנסו במחירי חדירה מרשימים שהיו, לפחות במקרה של מכונית הסדאן ה-7P, נמוכים ממחירי טסלה, MG הוזילה את המחירים הרשמיים של מכוניותיה במחירון, אורה הציגה גרסה מוזלת של הפאנקי קאט, מקסוס הורידה מחירים, אפילו לסמארט החדשה, מכונית חשמלית עם עיצוב של מרצדס, יש גרסת בסיס שעולה 175 אלף שקל. לכל יבואן היתה סיבה להציג רכב זול או להוזיל רכב קיים, אבל במצבים כאלה כנראה ששולי הרווח על המכוניות מאוד נמוכים.

כעת היבואנים צריכים לעשות חשבון נפש: האם ההוזלה עבדה ביחס למכירות ולכמות המלאים שעוד נותרה? האם המיצוב של רכב כ"חשמלי זול" שווה את מאמץ היבואן מבחינת שחיקת הריווחיות? בחלק מן המקרים כנראה שיש גבול כמה היבואן יוכל להמשיך לעבוד בריווחיות נמוכה.

מה יקרה מכאן? בענף הרכב הישראלי קיימת כיום מעין הסכמה עם פתיחת השנה החדשה: עליות המחירים של השבועות הקרובים יהיו יחסית מתונות בגלל היקף המלאים שיבואני הרכב מחזיקים - שיכולים להימסר ללקוחות עד פסח. כלומר, העלייה האמתית תגיע לקראת פסח, אחרי שהיבואנים יסיימו את המלאים הקיימים ויצטרכו להתמודד כנראה עם מציאות חדשה: אלא אם יצרני הרכב יעניקו הנחות על החשמליות, למשל כתוצאה מהירידיות במחירי חומרי הגלם, אז היבואנים יצטרכו למכור מהאביב הקרוב יותר מכונית מזהמות.

עובדה אחת קיימת בשטח: למדינת ישראל כלל אין תוכנית מיסוי מסודרת לשנה הבאה לרכב חשמלי או לרכב בכלל. משרדי הממשלה "מטפטפים" מדי שנה תוכניות שונות – החל בממוצעי פליטת זיהום וכלה בהטלת מס על הנסועה. כאשר תוכנית מיסוי הרכב החדשה של ישראל תיחשף, וזה יקרה כנראה פחות או יותר אחרי שליבואני הרכב יגמרו המלאים הקיימים, ענף הרכב עלול לגלות שכל שיטת החשיבה ותכנון המלאי תשתנה ללא היכר.

תגיות