אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שוק הרכב מאותת: המחיר יעלה, המפרט לא ישתפר אולם תצוגה של סוזוקי בתל אביב | צילום: תומר הדר

גלגל חמישי

שוק הרכב מאותת: המחיר יעלה, המפרט לא ישתפר

המחסור העולמי בשבבים מונע מהיצרניות לשלב רכיבים טכנולוגיים חדשים, ומה שאתם מקבלים בדגמים החדשים זה בעיקר שדרוגים מינוריים, כמו ריפודים, פנסים, אולי גם גג נפתח. לא בטוח שהם שווים תוספת של אלפי שקלים למחיר

25.10.2021, 12:31 | תומר הדר

בימים אלה נאלץ ענף הרכב הישראלי להתמודד עם בעיה בוערת: המכוניות החדשות מתייקרות. מצב שבו בכירי ענף הרכב הישראלי נזכרים לקראת חודש נובמבר שהמכוניות החדשות עתידות להתייקר, לא היה חריג אף פעם. בענף הרכב תמיד אוהבים להזכיר לצרכנים בישראל שכדאי לקנות עכשיו לפני שיהיה מאוחר מדי בינואר. 


קראו עוד בכלכליסט:


אבל השנה מדובר במצב שונה: משבר השבבים העולמי שגרם ליבואני הרכב בישראל להילחם על כל מכונית והרגולציה ההולכת ומתהדקת באירופה - שגורמת ליצרני הרכב להעביר ליבשת מכוניות נקיות ולדרוש מיבואני הרכב הישראלים תוספת תשלום על כל מכונית שהיתה יכולה ללכת לאירופה כדי להוריד את ממוצע פליטות המזהמים - עושים את שלהם. עם זאת, בניגוד לרוב האיומים שהתרגלנו לשמוע בשנים האחרונות - כאשר יבואני הרכב מתריעים מפני עליות מחירים ובפועל "בולמים אותן בשנייה האחרונה" – כנראה שבשנה הבאה המצב יהיה שונה, כלומר המכוניות יתייקרו. 

כדי לשים את הדברים בפרופורציה חשוב לציין: הצרכן הישראלי בהחלט נותן ליבואני הרכב לגיטימציה לייקר את המכוניות. יצרני הרכב הגדולים וגם יבואני הרכב יודעים היטב שבפני הישראלי ובפני מכוניתו החדשה לא יעמוד שום מכשול, בטח שלא התייקרות של כמה אחוזים. בעידן שבו כל יבואן רכב שמח להעניק תוכניות מימון, שלא לדבר על העובדה שיבואני הרכב גם למדו היטב שכאשר יש את המוצר הנכון - מכונית טסלה חשמלית משפחתית - אז הישראלים מוכנים לסבול לא פחות משלוש התייקרויות משמעותיות ועדיין שמחים לפתוח את הארנק. עובדתית, המכוניות כבר החלו להתייקר: סקודה, מיצובישי - כל היצרניות שמוצאות את עצמן מתמודדות עם משבר השבבים, מאותתות ליבואני הרכב בישראל שהן לא יכולות להחזיק יותר את המחירים. 


סקודה אוקטביה 2021, צילום: עמית שעל סקודה אוקטביה 2021 | צילום: עמית שעל סקודה אוקטביה 2021, צילום: עמית שעל


אבל מה שיותר מעניין מעליית המחירים שמתרחשת בימים אלה, היא השאלה כיצד יבואני הרכב יצליחו לעמעם את התחושה של הצרכנים שהם אוכלים אותה מעט במהלך סגירת העסקה על המכונית החדשה. אחרי הכל, מנועי חיפוש אינטרנטיים זמינים לכולם ולא קשה לבדוק כמה עולה המכונית החדשה שלנו כיום בסוכנות וכמה היא עלתה לפני שלושה חודשים. הפתרון של יבואני הרכב הישראלים, כפי שמסתמן בימים אלה ממש, הוא אחד הטריקים הישנים ביותר בספר: לחדש ולהמציא. 

אם תתקשרו כעת, למשל, לסוכנות של סיאט ותבקשו לקנות את האיביזה החדשה, תיענו שחלק מדגמי האיביזה שמופיעים באתר כבר אינם זמינים לרכישה. מה שכן, אנשי המכירות ירגיעו אתכם ויסבירו שיש דגם חדש וטוב יותר של האיביזה. ואגב זה נכון: סיאט ביצעה מתיחת פנים באיביזה. למי שאינו יודע, מתיחת פנים היא מצב שבו יצרן הרכב משדרג מעט את המכונית כדי להפוך אותה ליותר מודרנית. אבל על הדרך אנשי המכירות גם מדגישים כי הם לא מתחייבים על המחיר. במקרה של סיאט מדובר באמת בדגם מחודש "רשמי" של היצרן, אבל לא מן הנמנע שעליות המחירים שיתרחשו בקרוב בשוק הרכב הישראלי יהיו כאלה שגם ילוו בהסבר על אי אלו שדרוגים של הרכב. 


מכוניות בנמל אילת. ארכיון, צילום: גו קוט מכוניות בנמל אילת. ארכיון | צילום: גו קוט מכוניות בנמל אילת. ארכיון, צילום: גו קוט


בל נטעה: מדובר בשדרוגים שבדרך כלל אינם משפיעים באמת על הנוחות של הרכב, על ביצועיו או על המרווח הפנימי שלו, אלא בשדרוגים שנועדו להצדיק את עליית המחיר. לעתים קרובות אותם שדרוגים נרשמים במחירונים של יבואן הרכב כדגם חדש, כלומר במקום שהמכונית תיקרא "סטייל" כעת היא נקראת "פרפורמנס", אבל בכל מקרה, התוספת שהצרכן מקבל אינה מהווה בהכרח תמורה לתוספת המחיר שהוא צריך לשלם. 

השדרוגים שיבואני הרכב מציעים בגרסאות החדשות הם שדרוגים מינוריים, אבל השנה עשוי להיווצר מצב חדש ומעניין: השדרוגים יהיו כאלה שבעצם יגרעו מן המכוניות רכיבים "עשירי טכנולוגיה" ויחליפו אותם ברכיבים "נחותי טכנולוגיה". כלומר, יבואני הרכב יציגו גרסאות שאינן דורשות מיצרני הרכב השקעה משמעותית בשבבים. לדוגמה: מכונית שהכרנו עם מערכת מולטימדיה בעלת צג בקוטר 10.25 אינץ', תוחלף בגרסה מעט יקרה יותר של אותה מכונית בדיוק, אבל בלי המסך הענקי. את המסך עשויים להחליף ריפודים שונים, תוספת של פתחי מיזוג אוויר ליושבים מאחור, שקעי USB נוספים, אולי גג נפתח - רק לא רכיבים אשר דורשים שבבים רבים. אבל, חשוב לציין שעם תחום אחד יבואני הרכב לא ימהרו להתעסק: מערכות בטיחות. במהלך החודשים האחרונים קיימו כמה יבואני רכב סדנאות לקוחות ממוקדות שניסו לבדוק האם לקוחות יוותרו על אבזור בטיחות אקטיבית

התשובה למרבה המזל היתה שהלקוחות לא ימהרו לוותר, בטח שלא בעידן שבו כולם עסוקים בסמארטפון בפקק אף שאסור, כך שלפחות בתחום זה אפשר לסמוך על יבואני הרכב שלא יגרעו לנו אביזרים חשובים מן המכוניות. 

אבל בכל מקרה, מי שמעוניין לרכוש בעוד כמה חודשים מכונית חדשה, טוב יעשה אם יבדוק לעומק את מה שיבואני הרכב מציעים, ויתעד לא רק את המחיר הנוכחי של הדגם שבו הוא חושק, אלא גם את רמת הגימור והאבזור לפרטי פרטים. ייתכן שהשוואה לאותו רכב כביכול תניב ממצאים מאכזבים מבחינת האבזור - שעלול להתגלות כפחות מתוחכם.

תגיות