אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הנוסעים לא חזרו לאחר הקורונה: ווייז סוגרת את שירות הקארפול ווייז קארפול | צילום: WAZE

הנוסעים לא חזרו לאחר הקורונה: ווייז סוגרת את שירות הקארפול

חמש שנים אחרי שהשיקה אותו, תוך גיוס עשרות עובדים, סוגרת ווייז את שירות הנסיעות השיתופיות שלה, בצעד שמסמל את חוסר ההצלחה של הקונספט גם בעולם. לעומתה, מוביט תמשיך להפעיל את השירות

26.08.2022, 13:24 | אודי עציון

לא כל רעיון טוב עובד במציאות: אפליקציית הניווט הישראלית ווייז (waze), שבבעלות גוגל, הכריזה על סגירת שירות הנסיעות השיתופיות שלה, המאפשר לנוסעים להצטרף תמורת תשלום נמוך לנהגים שנוסעים לאותו יעד.

ווייז השיקה את שירות הקארפול בעולם ב-2017, ושנה אחר כך גם בישראל. ואולם בניגוד לאפליקציות אובר וליפט, שמציעות נסיעות פרטיות עם נהג ייעודי, התקשתה לזכות להצלחה דומה, למרות מחירי נסיעה נמוכים יותר. מדובר בתופעה עולמית, למרות מאמצים של הרגולטורים לקדם שירותים כאלה, בתקווה שנהגים יסכימו להשאיר את רכבם בבית, לנסוע ליעדם עם נהג אחר, ובכך לקצר את הפקקים ולהגדיל את מקדם המילוי של כלי הרכב.

ווייז גייסה כמה עשרות אנשים כדי לתמוך בשירות, שבניגוד לאובר וליפט דווקא אושר לשימוש בארץ בידי משרד התחבורה, תוך הגבלת הנסיעות בתשלום לשתיים ביום לכל נהג, וקביעת מחיר מרבי של שני שקלים לק"מ, שבאחרונה הוביל המשרד מהלך להכפלתו ל-4 שקלים לק"מ. רק אתמול השיקה שרת התחבורה מרב מיכאלי נתיב חדש לתחבורה ציבורית ולנסיעה של נהג פלוס 3 בנתיבי איילון, שהצטרף לנתיב קיים בכביש, ובכביש 2. ואולם היעדר כמעט מוחלט של אכיפה לגבי מספר הנוסעים ברכב בנתיבים האלה לא עודד נהגים לאסוף נוסעים כדי להשתמש בהן, מלבד בעת השימוש בנתיב המהיר בכניסה לתל אביב, שגם בו הסעת 3 נוסעים בנוסף לנהג פוטרת מתשלום.

בחברה מסרבים לחשוף כמה נוסעים ניצלו את האפשרות להשתמש בשירות, וכמה הכנסות הגיעו לנהגים, אבל מאז הקורונה נרשמה צניחה גדולה בביקוש עבורו. בניגוד לתעופה והתיירות ששבו במקומות רבים למספרים של לפני פרוץ המגיפה, ווייז קארפול לא התאושש ממנה, מה שהביא להחלטה להניף עליו את הגרזן.

יצוין כי בניגוד לווייז, תמשיך מוביט להפעיל את שירות הקארפול שלה.

מוייז נמסר: "החברה החליטה להפסיק את שירות ווייז קארפול בכל העולם. החברה תמקד את המשאבים והמאמצים שלה בסיוע לערים להתמודד עם בעיות תנועה. בתקופה האחרונה אנחנו מזהים מגמת שינוי בדפוסי הנהיגה בכבישים. בעוד שווייז הייתה בעיקר אפליקציית נסיעות לפני מגפת הקורונה, כיום כמות הנסיעות לצורך טיולים וסידורים עלתה על נסיעות היוממות. אנחנו גאים במה שהשגנו באמצעות ווייז קארפול, ומודים לקהילת הקארפול על העבודה המשותפת לצמצם את כמות המכוניות על הכביש".


תגיות