אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
איך הגיע סרט על בול עץ מפצפץ באח לטופ 10 בנטפליקס? הסרט The Yule Log הגיע לטופ 10 בנטפליקס. מסורת ארוכת שנים | Netflix

איך הגיע סרט על בול עץ מפצפץ באח לטופ 10 בנטפליקס?

מ-1966 ובמשך יותר משני עשורים, שודרה בכריסטמס בניו יורק תוכנית טלוויזיה של עד 4 שעות, ובה בול עץ נשרף באח בלופ. היא הפכה למסורת בארה"ב, ונתנה ערך סנטימנטלי למיליוני צופים

28.12.2022, 10:18 | רותה קופפר

התוכנית הכי נצפית בחג המולד בבריטניה היתה המשדר לאומה של המלך צ'ארלס. ולא רק זאת אלא שהיה זה משדר חג המולד המלוכני הכי נצפה בעשרים השנים שבהן ה-BBC מודד רייטינג. היו לו 10.6 מיליון צופים ב-BBC וב-ITV, כאשר מירב הצופים צפו בערוץ הציבורי.

הישג נוסף היה שה-BBC הביס עם משדר זה ברייטינג את שירות הסטרימינג חובק כל נטפליקס, שאל המקום העשירי שלו התברג השבוע סרט באורך כמעט מלא של בול עץ שנשרף לו בפצפוצים נעימים באח מבערת.

The Yule Log, כך נקרא הסרט הזה, שאורכו שעה במקרה הזה, הוא חלק ממסורת ארוכת שנים - כריסמסית וטלוויזיונית. בבתים שיש בהן אח, אחרי שסנטה כבר ירד לתוכה מתוך הארובה, בול עץ לבנה אמיתי אמור לחמם את הבית ולהפיץ את ריחו ולהאיר את הסלון.

תוכנית הטלוויזיה, שבה משדרים בלופ וללא פרסומות את בול העץ הנשרף בתוך האח, כאשר ברקע מושמעים שירי חג המולד, במשך שעתיים עד ארבע שעות, שודרה במשך יותר משני עשורים בניו יורק, בין השנים 1966 עד 1989 בערוץ 11, ונהפך לאחד מסימני החג, כמו שאר הקישוטים של הבית.

מי שיצר את התוכנית היה פרד מ' תרואר, מנהל תחנת WPIX המקומית בניו יורק, והיא צולמה לראשונה באחוזת גרייסי, המעון הרשמי של ראש עיריית ניו יורק דאז ג'ון לינדסי (מספרים כי בצילום הראשון שרפו שטיח בשווי 4,000 דולר בטעות).

הסרט המקורי היה 17 שניות של צילום אח ששודרו בלופ במשך שלוש שעות. הרעיון היה שיותר תושבי ניו יורק, ללא אח בבתים המשותפים, ייהנו מהאווירה שהסרטון מייצר, ופחות עובדים בתחנת הטלוויזיה יצטרכו לעבוד בחג. אחוזי הצפייה הגבוהים הוכיחו כי מדובר בהצלחה. ב-1970 צילמו את הסרטון באיכות גבוהה יותר ובמשך כמעט עשרים שנה אחר כך, שנה אחרי שנה התוכנית זכתה לצפייה קבועה.

בנו של מנהל התחנה והוגה הקונספט, מיטש תרואר, הסביר בראיון לאתר "מנטאל פלוס" את סוד הקסם של הרעיון של אביו. "היה לזה ערך סנטימנטלי למיליוני צופים… בול העץ איפשר לכולנו להתאחד סביב אותה אח ולהקשיב לאותם שירים. מאז ומתמיד היה משהו מנחם בזה".

בסוף שנות השמונים מנהלי התחנות החליטו כי הסיפור הזה של שידור רציף של בול עץ נשרף, ללא פרסומת, הוא לא רווחי וביטלו את שידורו. אלא שאז יצאה עצומה שדרשה להחזיר את בול העץ וחתמו עליה רבים וטובים. עד כדי כך שב-2001 השיבו את בול העץ לשידור בניו יורק, וב-2003 צילמו מחדש את בול העץ ב-HD ושידרו את התוכנית בכל הערוצים של חברת האם של אותו הערוץ, כלומר ברחבי ארצות הברית. ב-2006, לציון 40 שנה לקיומו של הסרטון, התחנה שידרה סרט דוקומנטרי על תולדות התופעה "יומני בול העץ".

במשך השנים, בול העץ זכה לחיים משלו. כמו סרטי כריסמס, שהולכים ומשתכפלים באופן אקספוננציאלי, וכולם עונים על אותה נוסחה של שלג, סוודרים מכוערים, וצעירות שתמיד התייחסו אל הבחורים הטובים בעיירה רק כחברים משעממים ועכשיו מבינים את סוד קסמם - כך גם בול העץ משודר במגוון מקומות - ביוטיוב, ובנטפליקס, כאמור, שם הוא צולם ומשודר ב4D.

ללהבות שלו יש נוכחות ידועה וברורה ברשתות החברתיות בחו"ל. יש מי שמתעמקים במדורה ועושים השוואות בין סרטוני בול העץ ביוטיוב ("אזהרת ספוילר", כותבת אחת מהן, "אחרי 52 דקות של צפייה בבול העץ, הוא התגלגל החוצה. כמעט צרחתי"). ואם למישהו נדמה היה ששידור הסרט הוא הפסד כספי, הרי שהסרטונים הרבים, תחיית התופעה של הטפט המרצד, מוצרי השיווק הנלווים לו, וההצלחה בנטפליקס, מוכיחים את ההיפך.

תגיות