אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בג"ץ לשרה רגב בדיון על אי הפעלת הרכבת הקלה בשבת: "כך לא מקבלים  החלטות" הקו האדום של הרכבת הקלה | צילום: Teo K / Shutterstock

בג"ץ לשרה רגב בדיון על אי הפעלת הרכבת הקלה בשבת: "כך לא מקבלים החלטות"

השופטים אמרו בדיון כי למרות שמדובר בנושא כה חשוב ובעל השפעה ציבורית, משרד התחבורה מעולם לא הציג נתונים באשר להחלטה שלא להפעיל את הקו האדום בשבתות; בסיום הדיון הוחלט כי המשרד יגבש ויציג את החלטתו ואת התשתית העובדתית שעל בסיסה התקבלה בתוך 90 יום

08.01.2024, 20:09 | דותן לוי

שופטי בג"ץ ביקרו בחריפות את משרד התחבורה ואת השרה מירי רגב על דרך קבלת ההחלטות והשיקולים בנוגע להחלטה שלא להפעיל את הקו האדום של הרכבת הקלה בשבתות, וזאת בדיון ראשון שהתנהל בעתירה שהוגשה בנושא בספטמבר 2022.

בתחילת הדיון, עוד בטרם נידונו הסיבות לאי הפעלת הקו בסופי השבוע, הלינו העותרים על כך שאין החלטה כתובה בנושא, וכי הם סבורים כי כאשר מדובר בהחלטה שיש לה השלכות ציבוריות רחבות ראוי היה להסביר היטב מדוע לא ניתן לעשות זאת.

נציג משרד התחבורה אמר כי בשל התפתחות העניינים אין בידיו החלטה כתובה בנושא, והיא התקבלה בעל פה. השופטת יעל וילנר אמרה בתגבוה כי "זה לא רציני. מה היו הנימוקים שהיא (השרה רגב) מסרה?". וילנר הוסיפה כי "זה לא מתקבל על הדעת. אנחנו לא מדברים כרגע האם ההחלטה נכונה או לא. כך לא מקבלים החלטות. זו החלטה חשובה שמחייבת תשתית עובדתית רצינית".

השופט עופר גרסוקופף הוסיף כי למרות שלשרה רגב יש שיקול דעת רחב בנושא זה - צריך לקבל נתונים, לקיים דיון ולשאול גופים רלוונטיים ןלקבל החלטה.

לאור הביקורת הקשה של בית המשפט הודיעו נציגי הפרקליטות כי "יש נכונות של השרה לקבל החלטה חדשה ומנומקת. לעבות את התשתית העובדתית שעל בסיסה התקבלה ההחלטה שבאה לידי ביטוי בתגובה המקדמית".

בסיום הדיון הוחלט כי המשרד יגבש ויציג את החלטתו ואת התשתית העובדתית שעל בסיסה התקבלה בתוך 90 יום.

העתירה על הפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה בסופי שבוע ובחגים הוגשה בספטמבר 2022 על ידי סגן ראש עיריית תל אביב-יפו דאז וחבר מועצת העיר, ראובן לדיאנסקי, יחד עם חבר המועצה ושר הפנים לשעבר עו"ד אברהם פורז וסיעת "חי – חילונים ירוקים" במועצה (באמצעות עורכי הדין ד"ר רענן הר-זהב ויונתן ברמן).

העתירה הוגשה עוד בעת ששרת התחבורה המכהנת היתה מרב מיכאלי - נגדה ונגד נת"ע ותבל מטרו המפעילה את הקו. הדרישה של העותרים היתה כי מיכאלי תפעיל את סמכותה ותחייב את הפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה גם בשבתות וחגים. העותרים טענו כי יש לדון בנושא בדחיפות מאחר שמדובר "בהזדמנות היסטורית" להפעלת תחבורה ציבורית בשבת. על העתירה נדרשת להגיב כעת רגב מאחר שהיא הגורם המוסמך להורות על הפעלת הרכבת הקלה בשבת.

לפי העותרים, ניתן לעשות זאת באמצעות תקנות או באמצעות הנחיית מפעילי הרכבת הקלה, וזאת על בסיס פקודת מסילות הברזל ומבלי צורך באישור נוסף. העותרים הדגישו את ההבדל בין פקודת התעבורה (העוסקת בין השאר בהפעלת אוטובוסים) ומכילה הוראות ספציפיות לגבי הפעלה של רכבות בימי מנוחה לבין פקודת מסילות הברזל שבה אין התייחסות לדברים הללו.

לדיאנסקי אמר לאחר הדיון: "אי הפעלת הקו האדום בשבתות ובחגים מסכלת את תכליות מערכת הסעת ההמונים, בה הושקעו מיליארדים רבים ושלצורך הקמתה, רבים מתושבי תל אביב והערים הסמוכות נאלצו לסבול שנים של עבודות, חפירות, לכלוך, עומסים, מטרדי רעש ופגיעה חמורה באיכות חייהם. אני נחוש להיאבק כדי לתקן את העוול ואני מאמין שבג"ץ יתן לכולנו את הסעדים הנדרשים להפעלת הרכבת בסופי שבוע וחגים. "ו שערורייה שההחלטה על השבתת הרכבת הקלה בשבתות וחגים נעשית באופן קפריזי וללא שום בדיקה מקצועית עלו נחיצותה. כך פועלת רפובליקת בננות!"

תגיות