אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

מים זה לא מוצר מותרות?

63 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

63.
כמה חכם!
נכון, היטל המים הוא "מס". נכון, אוזלת היד של הממשלות לדורותיהן יוצרת עכשו מצב של הכנסות למדינה ממוצר שלרבים מאיתנו הוא מוצר חיוני. אבל, "קביעות" אלה הן שטחיות כפי שהן קצרות רואי: התפישה שבאותו הצינור זורמים גם מיים חיוניים וגם מי מותרות היא תפישה יסודית וחכמה, המחייבת אותנו לבחינה מעמיקה של "מי מוכר לנו מה" ומהו היעד של כל מולקולה של H2O: למקלחת של משפחה נצרכת, או ל"רקע יפה" לפוטו-אופ ביתי של נבחר ציבור פופוליסטי זה או אחר? המאמר הזה נותן ניתוח הגיוני, תכליתי, מקצועי וגם, ועוד יש מי שמעריך דברים שכאלה, גם אומץ וגם יושר. אני מזמין אתכם להצביע לקול התבונה והניסיון של מר תבור ולא למי שצועק הכי חזק.
ארז | 08.11.09
62.
ובבעיה האמיתית, לא מטפלים....
מנכ"ל נכבד.... (אגב, כל אחד רוצה להיות מנכ"ל, להיות מזכ"ל, להיות מפכ"ל, כל אחד רוצה להיות משהו, מישהו...ת שיר נפלא של אריק איינשטיין ושלום חנוך) ולענייננו, כרגיל במדינת ישראל לא מטפלים בשורש הבעיה.... שכן נשאלת השאלה, האם מס הבצורת יוסיף מים למאגרים? האם תוספת מיסוי תגרום לכך שבשנת 2020 יהיו מספיק מים? אז נעלה את מחיר מ"ק מים ואז מה? כמי שמתגורר ליד ערוץ נחל פולג וראה את כמויות המים האדירות שזרמו בו, לים... נחמץ הלב על גודל השערורייה והטימטום. בבעיה מטפלים מהשורש, מתקני התפלה, הטיית מי מעיינות  אכזב למאגרים, השבת מי שפכים, התקנת ברזים אוטומטיים במקלחות הקאנטרי קלאבים ומקלחות ציבוריות ועוד ועוד. אבל במדינת ישראל שיטת השקשוקה עובדת - כאן מצאנו פיתרון להגדלת כמות המים השנתית - מס! איך לא חשבנו על זה קודם?....באמת איך? ולכן מנכ"ל יקר, תסכים או לא תסכים, למי זה חשוב? מים לא תוציא מזה...
בועז | 07.11.09
61.
גמישות הביקוש לא בהכרח מעידה על יעילותו של היטל בצורת
גמישות הביקוש נקבעת ע"י הצרכנים - שהם אנחנו - אנשים חסרי השכלה רלוונטית שלא תמיד מודעים להשלכות של מעשינו. כשמדובר במי שתיה - אנחנו יודעים שאנחנו חייבים לשתות, לכן הביקוש קשיח. כשמדובר במי רחצה - לא כולם יודעים מהי כמות המים המינימלית לשמירה על הגיינה, וכאן יכול להיות שהביקוש קשיח למרות שיכולה להיות יותר גמישות. אבל הסכנה הכי גדולה היא מים להשקיית גינות - כאן ישנה גמישות כי הצרכן הוא הדיוט ולא מודע להשלכות. היא לא מבין שאם לא ישקה את הגינה, יכול להיות שעץ הרחוב ששורשיו שלוחים אל הגינה הפרטים ו'גונבים' ממנה מים - עשוי לסבול מצמא. התוצאה עשויה להיות התייבשות מיידית, אך גם הגברת הסיכון שהעץ יחטוף פטריה או מחלה - ולאחר מס' חודשים או שנים העץ עלול פשוט להתמוטט במפתיע ולגרום לפגיעות בגוף וברכוש. אם כולנו היינו מודעים לסכנה הזו, לא היינו ממהרים לייבש את גינתנו הצנועה. יש גם השלכות ארוכות טווח על משק המים - ללא השקייה אין צמחים שמצלים על הקרקע, האדמה מתחממת ויותר מים מתאדים. כשאין צל, גם לבני האדם חם יותר והם חשופים יותר למכות חום, סרטן העור ושתייה מרובה. באין שורשים שמשמרים את מבנה הקרקע, היא נאטת, ומי גשמים אינם מחלחלים היטב למאגרי מי התהום. נכון, יש ביזבוז משווע של מים, אבל לא כל גינון הוא ביזבוז - גינון חסכוני במים הוא חיוני! ריקון בריכות לא יפגע באף אחד בטווח הארוך, אבל את נזקי ייבוש הגינות בקיץ האחרון אנחנו נרגיש עוד שנים רבות. אני בעד דירוג של מחירי המים, אבל בתנאי שניתן לקיים גינון חסכוני מבלי לשבור תוכנית חיסכון. קל להתלהם נגד בעלי הגינות הגדולות, אבל לגינות האלו יש תפקיד חשוב במערכת האקולוגית שלנו. חשוב לחסוך במים ולהשקות רק את המינימום הנדרש לקיום גינה, אבל ההיטל הנוכחי לא מאפשר אפילו להשקות גינה קטנה וחסכונית מבלי לשלם סכומים בלתי ריאליים.
מיה | 08.11.09
60.
מה אתם אומר? שאני צריך להפסיק להתקלח 30 דקות פעמיים ביום?
אני מסכים גם עם הכותב וגם עם הטוקבקיסטים הזועמים - מצד אחד חייבים לפעול ומדרגות תשלום כאלה הן פתרון טוב לשעת חרום. מצד שני יש מקום לבחון מי הם הגורמים שמבזבזים הכי הרבה מים ושם לקצץ (קיבוצים, מושבים, עיריות) כמו גם לקבוע הקצבות ריאליות ולא אכזריות שמספיקות רק לצחצוח שיניים פעם ביום. שמתם לב שכל פעם שיש מחדל ארוך שנים של ממשלות על גבי ממשלות (במקרה הזה מחדל המים וההתפלה) ישר רצים ומפילים את זה על ביבי - מי שבא ונותן פתרון (בעוד קודמיו הרפים והמיותרים פשוט נמנעו מלתת פתרון כי זה פופוליסטי ולא יוצר מהומות). מחדל ה"הטפלה" ותחשבו על זה...
אוהב להתקלח | 08.11.09
58.
הכי קל להיות טוקבקיסט פופוליסט
לכעוס על כולם שמבזבזים מים אבל לבוא בתלונות כשמנסים למצוא פתרונות. כשגוזרים גזירה על הציבור אי אפשר טכנית לעבור אחד אחד ולבדוק אם זה מסתדר לו. תמיד יהיו כאלה שיפגעו. אבל לא לגזור גזירות כדי שאף אחד לא יפגע פירושו לשבת ולא לעשות כלום - ואז כולנו נפגע. הכותב האמיץ אינו כותב מטעם אלא כותב בטעם. הוא מותח ביקורת על קצרות הרואי של פקידי האוצר בנושא התפלת המים אך תומך בפתרון הזמני שימנע מעשירי הארץ למלא בריכות אולימפיות בחצר. הפופוליסטים קוטלים בתירוץ שמישהו נפגע. תמיד מישהו יפגע. יש לכם פתרון טוב יותר?
אמציה | 07.11.09
57.
סוף סוף קם מישהו שטוען לצדק אמיתי
אכן נכון הוא לקבוע רף המפריד בן הצריכה הביתית - תוך התחשבות במספר הדיירים הגרים בביית - לבן הצריכה לגינון וצרכים אחרים היות ורף זה מאפשר לנו לשלוט על צריכת המים ומונע בזבוז מיותר של המיים הכה חסרים לנו ( ראה את הקו האדום בכנרת ) גם אם התחזית לשנה גשומה קיימת עדיין יש מקום לשמירת המים לשנים הבאות . על קברניטי המשק להיות חזקים , לעמוד על דעתם וליישם חוק מבורך זה .
יוסי אברהם | 07.11.09
56.
ליבי עם כל העניים שמסתכלים בדאגה על חשבון המים, אבל...
המאמר אינו עוסק בשאלה הזאת. גם האוצר בטובו ובחכמתו ומשרד התשתיות יכולים לתמחר את המים באופן שרף השימושים החיוניים יהיה ריאלי (אין זאת אומרת שהם לא עשו את זה) ורק השימוש השולי במדשאות של וילות יתומחר גבוה. כן גם בריכות שחיה שאמולי ממולאות פעם אחת ובירכות נוי עם מזרקות שכל מי שיודע משהו על הקיץ הישראלי יודע כי האידוי חזק מאוד ויש מילוי חוזר. וכן גם קיבוצים ואחרים צריכים לשלם יותר. כמה יותר, לא בהכרח המחיר שהאוצר קבע, אלא כפי שאומר המאמר המחיר השולי של ייצור המים צריך להספיק. זו תורת הכלכלה הבסיסית
איש עם גינה | 07.11.09
55.
צודק 100% - אין פה מספיק מים וצריך לתמחר אותם לצרכן ע"פ עלותם האמיתית
מסכים עם הכותב 100%. חס וחלילה שמשהו במדינה לא יוכל לממן לעצמו את הכמות הבסיסית של מים הנדרשת לחיי היום יום. כמות זו צריכה להיות מסובסדת. אבל כל צריכת מים מעבר, צריכה להיות במחירי עלות. כי אין לנו מספיק מים וצריך לעשות הכל כדי להרגיל את הצרכנים לחסוך. ונמאס כבר מכל הבכיינים עם גינות הענק שלהם שמתלוננים על חשבון המים. למה צריך לסבסד לכם מים אני באמת לא מבין. אגב, כל אלה שתוקפים את הסובסידיות לחקלאים, לא מבינים את ההשלכות של הפסקת החקלאות בישראל.
מודאג | 06.11.09
54.
כל כך ברור שהכותב אינטרסנט
תפקידו להעביר את המסר שזה צודק. כאילו. מי שהולכים לאכול אותה (כרגיל, מה עוד חדש) הם הזקנים, הנכים ובעלי המשפחות העניות. דוגמאות לאי צדק: אנשים שאינם בבית כל היום צורכים הרבה פחות מים כי הם משתמשים במים במקומות אחרים. רחצה במכוני כושר (שהרי לעסקים לא מעלים את המחיר), שרותים בכל מיני מקומות, שתיה בכל מיני מקומות ועוד. בניגוד לזה אדם בודד/נכה שנמצא בבית כל היום לא יכול להיות יעיל בשטיפת כלים ו/או בכביסה. האמת חייבת להיאמר. זה פשוט מס נוסף ולא מוצדק כי הוא מוטל לא על כולם בצורה שווה. למה לעירייה מותר לטפח גינה ולזקן שמטפח גינה עשרות שנים עבור נכדיו אסור? למה לקיבוץ מותר לטפח גינה? גם האחדת מחיר הביוב היא תרגיל במס נוסף. ידוע שרוב האזרחים בבתים המשותפים (ומן הידוע, כנראה הפחות עשירים בד"כ) צורכים מים עבור עצמם וגם צורכים מים עבור ניקוי הבית הכללי/ציבורי, הביוב משולם גם אם המים לא מגיעים כלל למערכת הביוב. פשוט מס. נקבע רף לאזרח במ"ק שאינו צודק שכן אדם בודד יוציא יותר מים באופן יחסי מאשר חצי ממה שיוציאו זוג. וכן הלאה. צריך לקבוע שרף המתגוררים יהיה 2 לפחות בכל מצב. הרף חייב להיות רק עבור השימוש הדירתי הפרטי ולא עבור השימוש העודף הכללי. עוד תרגיל מסריח שכן לא מעט משפחות משלמות בכללי כמות של אדם ואם המשפחה היא של אדם אחד אז אוטומטית המחיר עולה לשמיים. הורים פרודים שהילדים מבלים גם פה וגם שם יקבלו הנחה למתגוררים רק במקום אחד. לא צודק. הגדרת הכותב למים לרחצה ולנקיון (כולל כביסה) כמים לא חיוניים מאוד אלא כחיוניים למדי היא משחק מילים שמראה רק על אפסות המחשבה ונסיון להתחכם בכלום. בושה לכותב. לפי אותה תיאוריה של הכותב מחר ידרשו ממי שמשתמש בתחבורה ציבורים לשלם את מחירה המלא כי המדינה עשתה פאשלה גם בנושא הזה. קצת מזכיר שגם את הפאשלות הצבאיות האזרחים הפשוטים משלמים - בדמם. (גם אני יודעת להיות פופוליסטית).
אזרחית | 06.11.09
51.
מבזק חדשות מרעישות
מדינת ישראל גאה להכריז לעולם כולו על הנפת נס הדגל: מלחמה בהתחממות האקלים למען טובת...(משרד האוצר). מיום ראשון הקרוב 8/11/09 יוטל מס זיהום אויר על כל אזרח שיזהם את האויר שהוא נושם. סיבה: סופח חמצן ומזהם בדו תחמוצת הפחמן. כל אזרח, תושב, תייר ועובד זר, (למעט נציגים דיפלומטים - זה לא טוב להסברה), ישלם 20 ש"ח על כל נשימה מיותרת ומי שלא יעמוד בהיטל איננו ציוני ומכאן לא איכפת לנו ממנו - שימות. מדינת ישראל מקווה שתשמש בגישתה החדשנית כפורצת דרך לעולם הנאור ומקווה שיצטרפו אליה מדינות נוספות. אם לא יצטרפו אליה אחרים היא תוכיח בעוד קצת פחות משנתיים שהצליחה לצמצם את תופעת הזרים בישראל, לצמצם את התיירות המדולדלת מלכתחילה ולהביא לצמצום חד של מס' העניים בישראל, להגדלת פוריות הקרקע (קברים רבים יותר) ולהוכחה שתופעת המחסור הינא כאין וכאפס מול תופעת הכסילות. מדינת ישראל המומה וכואבת על לכתם של 120 נבחרים שנשמו נשימה מיותרת אחת מידי.
השפוי הכמעט האחרון | 06.11.09
50.
הטייקונים למדו מהפוליטיקאים שהאזרח תמיד משלם ועכשיו... על מסכנו זה... תרגיל חדש...
נחלוב את הפרה הרזה כי היא עדיין עומדת על רגליה הכחושות (+ זוג קביים). "תופעת המחסור" בכלכלה המודרנית דורשת ויתור או תשלום מחיר גבוה. מיכאל תבור טועה ומטעה שכן "תופעת הכסילות" בכלכלה הביבי-אנית תורמת לזילות כבוד האדם וחרותו. ומי יחזיר לי את ההשקעה של 20,000 ש"ח שהשקעתי בגינה קטנה עם עצי פרי - הרי מס הכנסה לא יכיר בהפסדים הללו - על ההנאה מזמן כבר ויתרתי. זוהי השקעה לכל דבר: קרקע חריבה אינה סופחת מים, דבר המעצים את בזבוז מי הגשמים, בניה ופיתוח מקטינים עוד יותר את כושר ספיגת הקרקע. פעם ייבשנו ביצות ועכשיו נייבש אנשים - ניסוי בשיטת מצליח/לא מצליח. נעשה ונשמע נכון אולי בנדודי המדבר של בני ישראל - היום לא מחלקים תורה במבצע. ברור הוא כי "בתופעה הכסילית" קודם עושים, אח"כ מיחצנים ומדבררים, אח"כ מחפשים אשמים, מקימים ועדת חקירה מיוחדת (מן גולדסטון שכזה) ובסוף מקשיבים. ואתם יודעים למה נקשיב כולנו? זו היתה טעות להטיל מס בצורת צריך היה ....
השפוי הכמעט אחרון | 06.11.09
46.
מס הבצורת לא הוגן
מס הבצורת הוא ניצול לרעה של כוח שלטוני. מס אמור לחול על כל האזרחים, ולא רק על השימוש העירוני במים. זה בכלל לא קשור לגינות. כמו כן, חלק ניכר מהמגיבים פה הראו שגם המחיר הרגיל למים הוא גבוה מדי. מדובר אפוא בהעלאת מסים על מוצר חיוני (שאינו מוצר מותרות כלל), וזה הכל. כל ההתנהלות של הממשלה והכנסת בחקיקת החוק שהעלה את מחיר המים היא פזיזה ושטחית. כמו כן לא הטילו על הממשלה שום משימה למצוא מקורות מים נוספים - בין אם על ידי התפלה, בין אם על ידי יבוא מים. כשתוצג תכנית כוללת לפיתוח משק הים אז יהיה אפשר לדון גם במחירם לאזרחים - לכל האזרחים, ולא רק למגזר העירוני.
עמוס | 06.11.09
44.
הסף נבנה כדי שישלמו קנס גם על צריכה ביתית גם ללא גינון
את הרף המפריד בין צריכה ביתית לצריכה לגינון קבעו נמוך מאוד בכוונה אני גר בבית משותף, עצרנו לחלוטין את השקיית הגינה למעט טפטוף נדיר אחת לכמה ימים ולמרות הכל, ביחד עם הצריכה המשותפת, אני נכנס לתחום בו משלמים קנס בצורת. אם לשיטתך צריך להפריד בין צריכה ביתית לגינון, הרף אמור להיות יותר גבוה
רמי | 06.11.09
43.
משת"פ של נערי האוצר
מדינת ישראל היא מדינה יבשה הצבע הירוק חיוני לבריאות הנפש של אזרחיה. שלילת הירק תגרום לאנשים ספקות נוספות מדוע בעצם להישאר כאן. מאחר והענין לא מסתכם בכסף וברווחים נערי האוצר ולצערי גם הכותב לא מבינים את זה. אם תוכניות ההתפלה יצאו לפועל לחא תהיה במדינה בעית מים . האזרחים לא מבקשים מאף אחד לסבסד את המים!! בסך הכל אנו מבקשים מים במחיר הוגן שישאיר לחברות ההתפלה רווחים סבירים. אבל מה הקשר בין מס הבצורת לבין מים . הממשלה בסך הכל רוצה לגבות עוד מיסים על מנת לממן 30 שרים ונלוות להם. אם מס הבצורת היה קשור למים היו מפנים את המס לטיפול באיכות המים.
יוסי | 06.11.09
42.
המדינה נכשלה
אחת מחובותיה של מדינת ישראל כלפיי אזרחיה היא לספק להם מים. מדוע כשהמדינה נכשלת אנו צריכים לשלם על כך? מדוע ישראל מייצאת לחו"ל מתקני התפלה ולא דואגת לבני ביתה? הטל מס בצורת הוא שערוריה אבל נראה שתושבי המדינה מקבלים את הגזרה בשלווה גמורה, אדישים היינו ואדישים נישאר.
malya | 06.11.09
41.
קשקוש אחד גדול
את מחירי המים צריך להוריד לכיוון 0 מים זה חיים מים זה בריאות מים זה זרימה מים יביאו לירוק בעיניים לאנשים נקיים יותר ולמכוניות מבריקות יותר מדינת ישראל צריכה לדאוג למים...מהיכן מאיפה?לאזרח הפשוט זה לא איכפת מחדלי הממשלה לדורות צריכות להיפתר כאן ועכשיו התפלה מאסיבית יבוא מאסיבי לא משנה מהיכן...העיקר שיהיו ובכמויות לתת לאנשים את הצורך הקיומי ובכמויות ללא הגבלה תודה
עופר | 06.11.09
39.
ריאות ירוקות
הרעיון של תשלום מופקע על מים בא אך ורק בעקבות חוסר ההחלטיות של המנהיגים שלנו לתת פתרונות חליפיים למי השתיה לצרכים שאינם שתיה , כגון התפלה , שימוש במי קולחין , אגירת מי גשם ומיחזור מים אפורים. ההתיחסות לזה היא אותה התיחסות שהם נותנים לשימוש באנרגיית השמש והרוח כתחליף לאנרגיה מדלקים. במקום להטיל מס על הלקוחות , צריך לתת פתרונות חליפיים. קבירת הראש בחול והמתנה לגשמים הית הטובה אולי לפני 20 ו- 30 שנים , אבל לא היום כשכמות האוכלוסיה גדלה ורמת החיים עלתה.
אזרח אכפתי | 06.11.09
37.
היטל מים => חסכון
חברים יקרים, היטל המים נועד לדבר אחד בלבד - לעודד חסכון בשימוש מים ברמה הביתית. על כל אחד ואחד מאיתנו מוטלת האחריות הבסיסית לחסכוך בעלות חד פעמית מזערית!! התקנת חסכמים בברזים => 5 ברזים בבית * 20 ש"ח ליח' = 100 שח. חסכון של 15% בצריכה המים בזמן מקלחת, רחיצת כלים, צחצוח שיניים וכו'. תעשו חשבון כמה זה יעלה לכם אם תחליטו לא לחסוך ולשלם את אותו הסכום בדמות היטל (מטופש ככל שיהיה) שימוש נבון במכונת הכביסה, מדיח הכלים וכו' וכו'. חברים, חסכון של 20% מהצריכה הביתית מהווה משקל למתקן התפלה אחד במדינה ישראל: צריכה ביתית בישראל מהווה 40% מהצריכה הכוללת שהיא 2000 מיליון מ'/קובץ חסכון של 20% מתוך 40% מהווה 80 מיליון קוב - קצת פחות מקצב ההתפלה של המתקן (הגדול בעולם מסוגו) באשקלון. חסכון של מיליארדים, אבל לא רק, גם חסכון בזיהום אוויר, זיהום ים, ותשלומים עתידיים. קחו את זה בחשבון - מי שחוסך, לא משלם היטל...
יוני  | 06.11.09
35.
מים הם מוצר חיוני שנמצא בחוסר
מים אכן הם לא מוצר מותרות, עדיין מים הם מוצר שדרושים משאבים כדי ליצרם בעלות סבירה ולהביאם אל הצרכן הסופי. אין שום סיבה מדוע מחיר המים לא יהיה כזה שיאפשר כדאיות בהשבתם של מים או התפלתם. מפעלים בישראל מספקים מערכות מיחזור מים לכל העולם מלבד בישראל בה מחיר המים הזול אינו מאפשר השקעה כדאית במיחזור המים.
צרי יוסף | 06.11.09
34.
קישקוש אחד גדול
שוב מקרה שבו האזרח הקטן "משלם" על טעויות הממשלה, אם הממשלות בשנים האחרונות לא השכילו לקחת את ההחלטה לבנות מתקני התפלה, הם היום צריכים לבוא עם פתרונות יותר יצירתיים מאשר פשוט להטיל מס על האזרח הקטן. בתור בעל גינה, לאחר שהשקעתי בהקמתה עשרות אלפי שקלים, אני לא אייבש אותה בגלל שאיזה כמה אנשים במדינה הזאת לא ביצעו את תפקידם הבסיסי. זה לא סוד שאנחנו חיים במדינה שבה הבצורת היא נוף שכיח. כל ילד יודע שמדינת ישראל היא עניה במים וזה לא שפתאום התעוררנו אתמול וגילינו זאת. ישראל סובלת מחוסר מים עשרות שנים !!!. אז לבוא היום ולהתייפיף עם מושגים של מים זה מותרות, אני חושב שזאת חוצפה ממדרגה ראשונה
ירון | 06.11.09
33.
מסכים עם הדעה
כשמשאבי הסביבה נתונים, עלינו לנצלם ביעילות. האוכלוסיה בארץ גדלה ומשאבי המים לא גדלים בהתאמה. לכן, מדיניות ניהול משק המים יכולה לתרום לפיתוח מקורות חדשים ולשימור וטיפוח מקורות קיימים (במניעת זיהומם והמלחתם). מצד שני, הצרכן (פרטי או ציבורי, ביתי או עסקי) צריך למקסם את ניצול המים - כך שישמש לצרכיו ולא יגדיל את הוצאותיו. לפיכך, כל צרכן נדרש לחשוב איך לעשות שימוש חוזר במים עודפים ולא לבזבז מים מעבר לרף שנקבע לצריכה. עובדה, בחקלאות משתמשים משך שנים בטפטפות, במים ממוחזרים (מי קולחין או מים שנכלאו במאגרים למטרה זו). כאשר המים, אינם מוזנים בחומרים כימיים, אזי ניתן לעשות בהם שימוש חוזר (לאחרונה נמסר כי ישוב חקלאי בדרום עושה שימוש משולש במים: הזרמה למעיינות חמים ומאותם מים, לאחר השימוש בהם להשקיית מטעים ולהאכלת דגים). ויש רבים וטובים שמי הכביסה שלהם נקיים מדטרגנטים והם עושים בהם שימוש חוזר להשקיית הגינות. ומי שמרהיב ורוצה דשא, מומלץ לבחון רכישת דשא סינטטי. כי דשא, הוא לא משאלת לב בארץ יבשה כשלנו הוא באמת מותרות (מה שהיה טוב לבריטים בתקופת המנדט ויובא למעשה מהמושבות של האימפריה הבריטית, לאו דווקא מתאים לאקלים שלנו. אז, רצון טוב וחשיבה יצירתית יכולים לספק את צרכיכם, בלי בזבוז ובהוצאות סבירות.
אזרח מן השורה | 06.11.09
32.
שטות מוחלטת ומילים באוויר.
הכותב עובר לדבר בעקרונות יפים ויש בהם מן ההגיון, אבל לא מתאימים למצב. 1. נתחיל בכך שהמים המותפלים כיום במתקן הקיים באשדוד עולים למדינה 2.6 ש"ח למ"ר קוב. גם אם ניקח את ההובלה בחשבון, מחיר של מעל 4 ש"ח למ"ר קוב לצרכן הוא גבוה מדי וזה עוד לפני מס הבצורת. 2. למתקן הקיים יש יכולת להגדיל ב-20% את התפוקה והיזמים שלו רוצים למכור למדינה באותו מחיר כלומר 2.6 ש"ח למ"ר קוב, אולם המדינה לא מסכימה משיקולים של "הוגנות" שכן זה לא הוגן שהמדינה תקנה מהיזם עוד כמות של מים ללא מכרז!!! 3. גם היום הקמת מתקן התפלה כולל התכנון לוקחת שנה וחצי! אם הפוליטיקאים היושבים בשלטון רק יחליטו, אפשר תוך חודשיים לצאת במכרז בזק ולהתפיל תוך פחות משנתיים כל כמות מים שנרצה!!! הכינרת לא תתייבש בשנתיים, במיוחד לא לאור החורף הנוכחי, הכינרת מתייבשת לאורך הרבה שנים של הזנחה פושעת של כל מי שישב בשילטון לאורך שנים. 4. הקמת מתקני ההתפלה בשיטת BOT כפי שהיה במתקן באשדוד אינה עולה למדינה כסף והיא ממומנת בידי היזמים. כך שאין בעיה תקציבית להקים אותם זה רק עניין של החלטה. 5. מס הבצורת מוסיף הכנסות רבות למדינה, שזהו כסף נוסף שהפוליטיקאים יכולים להשתמש בו. דבר זה מהווה תמריץ לדחות את הקמת מתקני ההתפלה!!! הגיע הזמן לומר ליושבים בראש די!!! לא יעבדו עלינו עוד עם הפרסומות שהמדינה מתייבשת על מנת לגזול ממנו כספים. 6. המדשאות המוריקות, העצים והפרחים אינם רק נוי. הם גם עוזרים לנקות את האוויר וכן להפוך את הפחמן הדו חמצני שאנו פולטים לחמצן. לייבש את המדינה, להרוס גינות שעלו הון תועפות רק כדי למלא את כיסי הפוליטיקאים בכסף זה לא פיתרון ואי אפשר לעשות את זה בכזו קלות ראש. שימו לב שמדברים על מס הבצורת כבר יותר מחצי שנה, אם במקום לדון במס הבצורת היו כבר סוגרים עסקאות על הקמת מתקני התפלה (חצי שנה זה די והותר למכרז בנושא דחוף כל כך) תוך שנה וחצי (שני חורפים עם קיץ אחד באמצע) היה לנו כל כמות מים שנרצה ובזול כך שכל המילים היפות לא יצליחו להלבין את הפשע הזה שנקרא מס בצורת.
אורן | 06.11.09
30.
כמה בעיות חמורות בתזה שלך
ראשית, היטל הבצורת לא מוטל כלל על מושבים וקיבוצים, שכאמור הם אלו ש"מבזבזים" את רוב המים להשקית גינות, שהרי להם גינות ענקיות. שנית, כספי המס הולכים למשרד האוצר ולתקציב המדינה וכלל לא משמשים לשיפור משק המים, ולפיכך זה כלל לא יכול להיקרא "היטל" אלה מס רגיל שמחוייב בשוויוניות ולא בהעדפת מגזרים מסויימים בעלי לובי וקשרים בשלטון. שלישית, גם היום, כאשר מכיר ההתפלה עונד על כשני שקל לקוב (!!!!!!!!!!!!!!!) ורק ההיטל, ללא מחיר המים (8 שקל לקוב) הוא 20 שקל לקוב, מפעלי ההתפלה כלל לא פועלים בתפוקתם המלאה (אשקלון עובד במחצית התפוקה, ומקורות כלל לא רוצה לקנות מים ממפעל ההתפלה שבנה קיבות מעגן מיכאל), כך שכניראה המחסור במים פיקטיבי ונועד לצורכי דמגוגיה, שאחרת המדינה היתה קונה מים בעלות הרבה יותר קטנה מהתשלום בעבורם ממפעלי ההתפלה. ורביעית, "בזבזני" המים הם לא בכלל תושבי הערים, שבסך הכל "מבזבזים" כ 10 אחוז בלבד מתפוקת המים השפירים. הבזבזנים הגדולים הם כל אלה שעלות המים שלהם אפסית (כ 1.5 שקל לקוב), והיטל הבצורת לא חל עליהם כלל - העיריות עצמן, חקלאות, תעשיה, קבוצים ומושבים. כל אלה לא משלמים את מס הבצוקת, עלות המים שלהם כשקל וחצי בהשוואה ל 8 שקל לתושבי הערים. לפיכך, אפילו חסכון של 25 אחוז מצריכת המים של תושבי הערים, תוריד רק ב 2.5 אחוז את צריכת המים השפירים, אבל תגרום לאובדן כ 75 אחוז לפחות מהכנסות תאגידי המים ומקורות (שהרי עלות המים לשאר המשתמשים שווה אולי לעלות יצור המים), ולמעשה משק המים יפגע קשות, מאחר ולא יהיה כסף לשפר את התשתיות ולבנות מפעלי מים במיוחד שאת היטל הבצורת לוקח משרד האוצר.
מ | 06.11.09
29.
יש בעיה אחת גדולה הכל התיזה הזו
העובדה שיש מחסור במיים עקב פעילויות שגויות ( בלשון המעטה) של ממשלות ישראל, אינה סיבה להטיל מס כל שהוא. יתכבדו פקידי האוצר הנכבדים וישבו וימצאו דרכים יצירתיות לממן את מכוני ההתפלה העתידיים ( יש כבר תוכנית כל שהיא!!!???) שלא על חשבון האזרחים , אלא על חשבון מאגרי השומן שבשליטת הממשלה. לדוגמא, זכויות היתר של חברי הכנסת והשרים, משכורות עתק בשרות הצבורי, עודף פקידים בשרות הציבורי , מספר השרים בממשלה., מספר חברי הכנסת ( למה צריך 120 ??? 60 יספיקו די והותר)... כמובן שממשלת ישראל ועושי דברה יעדיפו שלא להתמודד עם בעיות פוליטיות קשות כמו קיצוצים והתיעלות ( ללא פגיעה בשרות לאזרח) אלא יעדיפו להמשיך לשמור ולשמר את בטנם השמנה ולהטיל את כל עול המשבר על האזרחים בצורת מיסים והיטלים שונים. זו הבעיה האמיתית ! אזרחי המדינה קצה נפשם בשחיתויות ממשלתיות , ובבזבוזים בשרות הציבורי. לא רוצים מיסים נוספים. די !!!!!!!!! רוצים ממשלה רזה וממזרית ולא שמנה וישנונית !! הוציאו את ידכם מכיסנו !!
 | 06.11.09
28.
זה היה נכון אם סף הצריכה היה הגיוני.
כמו שנכתב מעלי. אני סטודנט, שגר לבד בדירת 2 חדרים, עושה מקלחת אחת ביום, לא שותה מים מהברז בכלל, שוטף כלים אולי 3 דקות ביום, ועברתי את המיכסה. החוק לא נועד בשביל לגרום לירידה בצריכת המים, הוא לא נועד בשביל לייצר מתקני התפלה, הוא נועד בשביל להעשיר את קופת האוצר, של אותה ממשלה שכבר שנים מעכבת את מתקני ההתפלה. חוק שרק חמדן כמו ביבי שאומר שיוריד את המיסים אבל מעלה אותם ייצר. מישהו שמעדיף להפוך את מה שנשאר ממעמד הביניים לעני. החוק הזה הוא גם עדות לעליבות של משרד האוצר. היה ידוע מראש שהרשויות המקומיות לא מאורגנות בשביל לגבות את הקנס, 60% מהאוכלוסיה עוד לא קיבלו את הטופס הצהרה בכלל, אבל בכל זאת מדינת ישראל קונסת אותנו על זה. עוד עדות לכך, שהחוק נועד בשביל לעשוק את האזרחים בלבד. כותב מאמר יקר, אתה חי בלה לה לנד, ואנחנו לצערי הרב, חיים במדינת ישרא-הל. איפה שהמים הם כמו מכוניות, מוצר לעשירים בלבד (אני עובד במכון המחקר היחידי בישראל שמשלם משכורת ראויה שגובלת בממוצע במשק, ואני עדיין לא רואה איך אני הולך לקנות מכונית ולשלם על ביטוח, טסט ודלק). רק לשם הבהרה, מכונית במדינת ישראל, גם היא אינה מותרות. אין כיום דרך להתנייד במדינת ישראל יותר. התחבורה הציבורית יקרה, ולא יעילה. האוטובוסים תקועים בפקק כמו מכוניות ועולים יותר מדי (בגלל מחיר הדלק), והרכבת לא מתפקדת ועולה יותר מדי (בגלל מחיר הדלק והשחיתות ברקבת ישראל). לכן הדרך היחידה להתנייד פה ממקום למקום היא במכונית (ביחוד בסופי שבוע), רק שלמשל אדם הנוסע במכונית סטנדרטית בלבד נעשק במאות אחוזים על הדלק, ובאלפי שקלים על ביטוח וטסט. אדם הנוסע במכוניות יוקרה- נעשק בדיוק באותו הדבר, אולי הביטוח מעט יוקר יותר. להלן- עוד מס שאינו דיפרנציאלי ופוגע בכוונה באזרח הממוצע. אני לא מוכן לשמוע ממנכ"ל חברה על מה הוא מוצר מותרות, ומה לא, בטח לא מאחד שבטח השקיע את כספי הפנסיה של כולנו באיזה חברה ישראלית ממונפת לאחרונה.
דרור | 06.11.09
25.
נו באמת
ישנם מספר שאלות שצריכות להישאל: -כיצד יתכן שבמדינת ישראל ישנו חוק שאוסר על מיחזור של מים. -אני חושב ש 70% מצריכת המים בישראל נצרכים לצורכי תעשיה,אם כך מדוע שתושבי המדינה יצטרכו לשלם את היטל המים זה מגוחך הרי לא יותר חכם להכריח את מפעלי התעשייה למחזר את המים שהם צורכים? -אלו רק שני נקודות בולטות,יש כל כך הרבה אפשריות חכמות רק חבל מאוד שבוחרים בדרך הקלה והטיפשה ביותר שרק מראה את פני האנשים ש"מנהלים" את המדינה. רבותיי אנחנו בשנות האלפיים הגיע הזמן לנצל את הטכנולוגיה לטובה במקום ליצור הרס סיבבתי וחברתי נכון זה מצריך אומץ, הרבה מאמץ, והשקעה,אבל אי אפשר ליצור קיצורי דרך
איגי | 06.11.09
24.
בסדר גמור מחיר מלא, תקבעו מחיר שולי של 12 ש"ח ל-מ"ק ולא 28 ש"ח
הטיפשות בהיטל הבצורת היא הדרקוניות שבו, והאכזריות בקנס. להתפיל מים עולה כ-2 שקלים לליטר, נוסיף הובלה, תפעול, תשתית, אובדן נקבל 8 שקלים, לכן 12 שקל לליטר לתעריף השולי (לרבות השקיית גינות) הוא בסדר גמור. תנו לכל משק בית מחיר רגיל לצריכה ביתית כפי שקיים היום 8-4 שקל למ"ק, ומעבר לזה 12 ש"ח.
ב.ק. | 06.11.09
23.
מים זה לא מוצר מותרות צריך לבטל את היטל הבצורת
ראשית ישנם פתרונות רבים בנוסף להתפלה כמו הטיית מים ניקוי מים לשימוש חוזר אחזקת צנרת מים תקינה וכו' ובהחלט יש לחקור את המחדלים ולבצע שינויים פרסונליים בהתאם לאלה שפישלו. נכון שבעלי ברכות פרטיות צריכים לשלם יותר אבל אין סיבה ליבש גינות ניתן בהחלט לייצר מים ואפילו למכור אותם צריך לבטל את היטל הבצורת
צ.ב | 06.11.09
22.
כאשר המושבים והקיבוצים ישלמו ע"פ צריכתם, ולא לפי תעריף חקלאי,ישובי יוקרה הנקראים מושבים עם
הנקראים מושבים עם בריכות שחיה ליד הבית ישלמו לפי תשלום של משפחות עירוניות רק אז תיהיה זכות מוסרית לתבוע מכל האזרחים במדינה לקצץ בצריכה. תשלום על המים הינו מס לכל דבר ועיניין, מים הינם מצרך בסיסי וקיומי לחיים, ועוד מעט נשמע כי גם על אויר נידרש לשלם. על אויר נקי נשלם יותר, ועל אויר מזוהם נשלם פחות, תחנות ניתור כבר יש. מקווה שתגובתי זו לא תכניס רעיונות שוא לקלקלני האוצר.
האיעש החושב | 06.11.09
21.
מעניין אדוני ואיכן אתה גר
הרי לפי ההגיון הזה אוויר הוא מוטרות גם רכבים בהם אנחנו נוסעים צורכי אויר ומזהמי אויר ובוודאי גורמים לנזקי גוף העולים מאות ואלפי שקלים בחודש עם לא יותר וכן הלאה מפעלים מזהמים הצורכים אויר שאתה ואני ניזקקים לו לקיום ועשויים לחלות מעצם שימושם באויר לצרכי פעולתם ועליות אלו עשויות לעלות בחיינו איכן זה יגמר הגדרת המותרות על פי משנתך, רצו לגבות מס חדש וראו במים מקור למס אהלן וסהלן יציבו בחצרות מונה מים לחצר לגינה הציבורית בעירך ובאחרות יטילו על צירכה זו מס כראות עינך ועינם ויבוא לציון גואל לא באופן שאני ממן אותך ואחרים כאשר אני לא משתמש במים לצורכי כיף והנאה אבל אני אוהב לעשות מקלחת של 10 דקות ולא מקלחת של דקה וחצי. סלח לי ראיתך מוגבלת לחלותין פקח עינך
אבי | 06.11.09
15.
במדינה מתוקנת יש גינות
עם כל הכבוד לכותב המאמר, אנו רוצים לחיות במדינה שיש בה גינות ואפילו יפות. אני מוכן לשלם את עלות המים האמיתית, במחירי התפלה ( בקושי דולר אחד למ"ק), אבל לא מוסרי להטיל עלי קנס, על "עבירה" שלא ביצעתי. היטל הבצורת הינו לא מוסרי בלשון המעטה וטוב תעשה הממשלה, באם תבטלו ויפה שעה אחת קודם. מים הינם מוצר חיוני ולא מותרות . אנו צריכים לשלם העלות האמיתית בעבורו, אבל ללא קנסות והיטלים דיקטטוריים.
זך פרדי | 06.11.09
13.
צודק 100% - כשחסר מים...מים לגינה זה מותרות+בזבוב לא אחראי של מים=קנס!!!
לא משנה מה הממשלה עשתה או לא עשתה. אנו נמצאים במצב שנגמרים לנו המים!!! לכן יש להתחיל להתנהג באחריות ולחסוך במים! מבקשים מהציבור לחסוך במים , אך מי שלא מתנהג בתבונה וחוסך במים לא נכניס לכלא, אך קנס ישלם. אם אין ברירה החינוך ע"י בפגיעה בכיס עוזר מאוד!!!
איילת | 06.11.09
12.
מים להשקייה כמותרות
הכותב כנראה חי במדינת תל-אביב או בשרון ששם כמויות הגשם שיורדות עצומות ולכן הוא רואה את עצמו "מומחה". המדבר שיבוא בעקבות ייבוש הגינות בנגב, יגיע בסופו של דבר , אם לא יעצרו אותו גם לאזור מגוריו בעתיד הלא רחוק. את מתקני ההתפלה יש להקים ולהפעיל בצורה מיידית כפרוייקט לאומי מהדרגה העליונה על מנת לא להגיע למצב שתואר לעיל. אני מזמין את הכותב לצאת מבועת מגוריו ולרדת דרומה , שם יראה את המדבר מחד ואת הגינון מאידך.
א. קפון | 06.11.09
11.
הכותב צודק בעמדתו מהסיבה שמים להשקייה אינה יכולה לעמוד בקנה אחד עם מים לשתייה
מיכאל מה יש לך לומר על" החברה " ממקורות שרק לפני כמה ימים נתבשרנו שהם שכחו לפתוח את הסכרים וכמויות אדירות של מים זרמו לים במקום למאגרים וכך שוב פספסנו הזדמנות לאגור כמות מכובדת של מים. אגב מה עם המים לחקלאות ?
עידו | 06.11.09
10.
4 או 7 קוב לאדם הם לא מים לגינה אלא לשתיה.
אני גרה לבד. אין לי גינה או בריכה. אני בבית שליש יום, ושני שליש יום בעבודה ובלימודים. המים שאני שותה הם ממסנן תמי 4 ואני אכן שותה רק מים ולא משקאות ממותקים או אחרים. 3 מקלחות בשבוע הן בכלל בקאנטרי אחרי אימון. נשארו לי 4 מקלחות בבית בשבוע, שהן קצרות(!) אני לא מאריכה במקלחת כי כך חונכנו בבית לחקלאים, תאמין או לא. לא עושה במקלחת טיפולי אסתטיקה או מסכות לשיער ובהחלט לא חולמת לי עם מים זורמים. ופעם בשבוע אני שוטפת את הבית עם דלי וסמרטוט ובהחלט לא שופכת מים אפילו ברחבי הבית (שוב, החינוך שך חקלאי שכל הזמן מתחנן למכסות מי קולחין(!). והצריכה הממוצעת שלי היא 8 קוב לחודש. ואז בא משרד האוצר ואומר שמעל 4 קוב אקנס בצורה אלימה ממש. שמעתי שאחרי לחצים הם ירדו מהעץ והעלו את המכסה ל7 קוב. ועדיין, אני אצטרך בנוסף למימון הלימודים שלי וכל המיסים האחרים לשלם כזה קנס רצחני. ולא זו בלבד אלא שגם העלו את מחירי המים ב50% גם על כל טיפת מים שאשתה, ללא כל קשר לצריכת מים. אז לא ברור לי איך מישהו בדעתו השפויה יכול לקרוא לכזה מס משהו אחר מציני. אם היו נותנים קנסות כאלה רצחניים על צריכת יתר בשעורים של השקיית גינות, או שימוש בצינור, או בריכה, או סתם בזבוז רשלני, הייתי מסכימה אתך. אבל שיעורי המס האלה מלמדים שכוונת האוצר היא לעשות קופה רצינית מאוד על המצרך האחד שגם אחרון העניים לא יוכל בלעדיו, בשיעורים שאף אחד לא יוכל להתחמק מהם. וזה פשע. פשע ציני, נוגד ממש זכויות אדם, ומדהים בחוצפה שלו.
אל תבלבל, טוב? | 06.11.09
9.
איזה קשקוש
הגם שדברי הכותב חריפים ושובי לב הם, הרי שהינם חסרי ממשות על פניהם, ולו בשל הסיבה שמס הבצורת הוטל אך ורק על משקי הבית, ובאשר לגינות גם לפני מס הבצורת נקבעו הקצבה ומחיר מיוחד למים שהוקצבו לגינות, ואם הכותב לא יודע אז חיסכון מעודדים דווקא ע"י הפחתת מחירי המים למי שצורך פחות. הכותב גם לא יודע, כי מה שעומד מאחרי צמצום מספר מקומות החניה והעלאת מחירי החניה, הוא הגדלת ההכנסות של העיריה ושאין ולא כלום בינו ולבין העידוד לנסיעה בתחבורה ציבורית - בהנחה שניתן לכנות אותה כך.
הקורא האקראי | 06.11.09
6.
הכותב פשוט לא מבין עניין
לא ברור לי על מה מה המהומה. בריכות מלאים פעם בשנה והם אינם מהוים בעיה. התפלת מים היו צריכים לעשות בארץ לפני שנים רבות. אבל כל זה זניח. מה שהכותב לא מבין זה את הקשר בין יבוש גינות לבין החמרת האקלים בעולם,פחות ירוק יותר חם , יותר חם פחות משקעים ,פחות משקעים - קיבלתם את התוצאה ההפוכה . מעבר לזה הגיע הזמן למחזר מים, 40אחוז מהמים בבית הם מים אפורים שניתן לטפל בהם ולהשיב לשימוש.
גלברט זהרלא מעבר | 06.11.09
תודה, קיבלנו את תגובתך ונשתדל לפרסמה, בכפוף לשיקולי המערכת