אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

דור ה-X בריבוע

126 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

125.
ל124
במקרה הגעתי לעמוד התגובות וראיתי את התגובה שלך. מקווה שבמקרה בדיוק כמוני תראה (או תראי, איך אני אמורה לנחש מהאנונימיות שלך?) את התגובה שלי. לא ברור לי איך לאחר קריאת הכתבה שמספרת על הגמר בו 3 ילדים צברים התמודדו מול 3 ילדים שאכן נולדו לעולים מחבר העמים אפשר היה לטעון שהאולימפיאדה היתה סגורה לחבר העמים? בכל אחד מקבוצות הגיל היו 3 ילדים שלא היה להם שום קשר לעליה הנ''ל, 2 מתוכם זכו בפרס ראשון. אז אולי כדאי היה לקרוא לפני שמאשימים מישהו בגזענות? ולגבי הכעס של משרד החינוך - שימצאו קודם כל פיתרון לאותם הילדים שנפלו בין הכיסאות, נולדו בארץ אך לא שלטו בעברית ברמת שפת אם בעת המבחן לאיתור מחוננים בכיתה ג' והוריהם לא שלטו מספיק בנוהלי משרד החינוך בשביל לערער או לעשות מבחן חוזר ומאז לא משנה עד כמה ילד באמת מחונן הדבר היחידי שמשרד החינוך מרגיש חייב לו זה לבלום את רצונו להתקדם ולא לאשר לו להבחן לבגרות מוקדם - הרי הוא בטוח יכשל אם לא עבר את המבחן בכיתה ג', איך לא? גם אם עשה את המקצוע באוניברסיטה בהקף פי 4 וקיבל 100? ומי מתייחס לערימה מצורפת של תעודות על זכיה באולימפיאדות ארציות (מוכרות על ידי משרד החינוך)? זה נקרא "נימוק חיצוני", ובמשרד החינוך סומכים רק על המומחיות של עצמם, כלומר על המבחן בכיתה ג' . אז על מה הם כואסים עכשיו? על זה שלא מנעו מילדים "לא מורשים" להשתתף, להכשל ולהפגע?
גלינה | 03.04.10
124.
תרמית לאור יום
ביה"ס הספר שלנו נבחן בשלב הראשון והשני, לצערי נודה לי לאחר מאמץ רב בשני השלבים הראשונים כי האולמפיידת סגורה רק לחבר העמים ולא לכלל האוכלוסיה. גם משרד החינוך כועס על הדרך שפעלה האולמפיידה שלא עדכנה את משרד החינוך ובנוסף זה מכון גזעני שמעודד שחבר העמים יחיה ויתקיים כחברה חיצונית ולא מעורבת בכלל האוכלוסיה בארץ היכן האמון שלכם ? מדוע עברנו את שני השלבים הראשונים? זו בושה למדינת ישראל שמכון כל כך מפורסם ומ וכר לא מכבד יהודים מכלל האוכלוסיה אלא רק מחבר העמים תתבישו לכם!!! שמכם יופץ בכל בתי הספר כולל משרד החינוך
 | 27.03.10
121.
הוכחת אי יכולת בנית מלבן 5 על 4
הוכחת אי יכולת בנית מלבן 5 על 4 כמתכנת ותיק האתגר עבורי בשאלות מסוג זה-לכתוב תוכנית מחשב שתעבור על כל האפשרויות בזמן סופי סביר. (מה שכמובן לא ייתכן כיום בפיתרון בעיית השחמט: מיהו הצד המסוים שיכל לשריין ניצחון או לפחות לשריין תיקו מבלי שהצד השני יוכל למנוע זאת) אנסה לסנן אפשרויות כך שאעבור על כלן ידנית נתאר את האבנים כך: אבן ה-T,אבן הזוית הישרה, אבן הריבוע, אבן השורה,אבן הZ נתחיל באבן השורה: היא לא יכלה להיות לאורך הצלע הקצרה של המלבן ואמנם: נניח שהמלבן מולנו שצלעותיו הקצרות משמאל ומימין אם היא תהיה שורה פנימית שניה משמאל תישאר השורה השמאלית הקיצונית ללא יכלת מילוי כנל אם תהיה פנימית שניה מימין לגבי השורה הימנית הריקה. אם היא תהיה שלישית משמאל(או מימין) ריבוע 4 המישבצות יותיר ריבוע (לכל היותר) ריק שלא יוכל להתמלא. אם היא תהיה השמאלית ביותר יידרש מארבעת הנותרים ליצור ריבוע 4 על 4 . כששתי אבנים בונות את הצלע העליונה בת 4 המישבצות של הריבוע ושתיים אחרות את התחתונה. נתחיל באבן הריבועית . היא חייבת להיות באחת מפינות הריבוע.אחרת שני צידיה ייזדקקו לשתי אבנים שונות ותישאר רק אבן אחת לצלע הנגדית. אבל אז ייוצר ריבוע ריק ליד כל אחת משתי הצלעות הריבועיות הפנימיות של האבן הריבועית שרק אבן הזוית הישרה יכלה להידחף לאחד מהם ושום צרוף של השתיים הנותרות לא יוכל לכסות את הריבוע הריק הנותר. מסקנה:אבן השורה חייבת להיות לאורך הצלע של 5 המישבצות . ולפי הדיון הקודם היא חייבת להיות על אחת משתי צלעות המלבן ולא פנימית . ללא הגבלת הכלליות תהיה זאת התחתונה עם מישבצת ריקה משמאל. . ננתח עכשיו את 4 האפשרויות היחידות למילוי המישבצת התחתונה משמאל 1)בעזרת אבן הT אז אבן ה-Z היא היחידה שתוכל לבוא לפינה השמאלית העליונה ואז יישארו לאבן הריבוע רק שני מצבים אפשריים שבכל אחד מהם תיצור מישבצת ריקה 2)בעזרת אבן הZ ואז אבן הזוית הישרה היא היחידה שתוכל לבוא לפינה השמאלית העליונה. ואז אבן הT בכל מצב לא תאפשר ריבוע ריק 3) בעזרת אבן הזוית הישרה עם המילוי בצלע הקצרה שלה. ואז לאבן הZ תישארנה 4 אפשרויות שבשלוש מהן תבודד מישבצת ריקה אחת וברביעית 3 מישבצות ריקות. 4) בעזרת אבן הזוית הישרה עם המילוי בצלע הארוכה שלה. שום אבן לא תוכל למלא את שתי המישבצות העליונות מצד שמאל. כמובן שההוכחה הנ"ל אינה אלגנטית כמו הוכחת לוח השחמט.
גיורא | 17.03.10
119.
לגיורא
יש מלא שאלות בהם עוזר לסמן משבצות בצורה מסויימת (לצבוע, למספר וכו'), הבן שלי גילה את השיטה לעצמו ומאז פותר הרבה בעיות שונות בעזרת הטכניקה הזאת, גם כאלה שיש להן דרכי פיתרון אחרים בשיטות יותר סטנדרתיות, גאומטריות למשל. לדעתי הבעיות האלה נקראות "בעיות זוגיות" - אולי תמצא משהו בספרות בנושא. לגבי השאלה באלגברה - גם אליה אפשר להתייחס כבעיה שמצריכה הברקה - לראות שכדי להפתר מהשורשים במחנה צריך לעלות לחזקה 3 ואז לראות שהמספרים תחת שורש הם ריבועים של מספרים עוקבים אז הפרש של חזקות 3 שלהם הוא 1 ואז אתה "עולה" על להכפיל ב A-B... כמובן רק אחרי שתחשב את המכפלה תגלה שהיא אכן עוזרת, אז אני מסכימה שיש גם עבודה שחורה. השאלה הזאת הייתה הכי קשה לילדים (בניגוד למה שמחברי השאלון חשבו), הבן שלי גם לא פתר, כנראה רק פיתר מאשדוד פתר את הכל. זאת אומרת שגם להם הרבה יותר קל "לראות" את הטריקים בשאלות לא מספריות. ולמה התגובה הקודמת שלי נשלחה 3 פעמים? :)
גלינה | 16.03.10
118.
ל-112-114 אכן פתרון מקסים ל-3
תודה, זה מזכיר לי שכבר פעם עסקתי באיזו שהיא חידה שאיני זוכר אותה שגם כן הפיתרון היה בעזרת צבעי לוח השחמט. נידמה לי שזה היה לוח שחמט מלא שקוצצו ממנו שתי פינות נגדיות על האלכסון והדרישה הבלתי אפשרית היתה לכסות אותו עם מלבנים של 2 על 1 מעניין אם מישהו יכל להשלים איזו דיציפלינה מתמטית משתמשת במבנה הזה של צבעי הלוח , עם הפניה לספרות/כתובת אינטרנט מתאימה אשר לשאלת החישוב - היא בכל זאת ניראית לי מדכאת וחסרת אתגר יחסית לאלגנטיות וליופי של היתר. בשאלות 2,3,5 ,ברגע שהבריקה ההברקה הנכונה ניתן להגיע לפיתרון ממש בלי ליטול את העט ביד. ועם מאמץ מחשבתי מוגבר כנ"ל גם בשאלה 1
גיורא | 16.03.10
114.
תשובה לגיורא
שאלה 3: (מאת בני שהיה שם) תתיחס ללוח כלוח שחמט. כל הצורות חוץ מהT מכסות 2 משבצות לבנות ו2 שחורות. בT היחס 3:1 לכן איאפשר לכסות את הלוח שיש בו מספר זהה של משבצות בכל צבע. שאלה 4: לא סתם חישובים, טריק יפה ופתרון קצר. משתמשים ב A^3-B^3= (A-B)(A^2+AB+B^2 אז המחנה הופך ל A^3-B^3= 1 בכל אחד מהשברים ובמונה רוב השורשים מתקזזים
גלינה | 15.03.10
113.
תשובה לגיורא
שאלה 3: (מאת בני שהיה שם) תתיחס ללוח כלוח שחמט. כל הצורות חוץ מהT מכסות 2 משבצות לבנות ו2 שחורות. בT היחס 3:1 לכן איאפשר לכסות את הלוח שיש בו מספר זהה של משבצות בכל צבע. שאלה 4: לא סתם חישובים, טריק יפה ופתרון קצר. משתמשים ב A^3-B^3= (A-B)(A^2+AB+B^2 אז המחנה הופך ל A^3-B^3= 1 בכל אחד מהשברים ובמונה רוב השורשים מתקזזים
גלינה | 15.03.10
112.
תשובה לגיורא
שאלה 3: (מאת בני שהיה שם) תתיחס ללוח כלוח שחמט. כל הצורות חוץ מהT מכסות 2 משבצות לבנות ו2 שחורות. בT היחס 3:1 לכן איאפשר לכסות את הלוח שיש בו מספר זהה של משבצות בכל צבע. שאלה 4: לא סתם חישובים, טריק יפה ופתרון קצר. משתמשים ב A^3-B^3= (A-B)(A^2+AB+B^2 אז המחנה הופך ל A^3-B^3= 1 בכל אחד מהשברים ובמונה רוב השורשים מתקזזים
גלינה | 15.03.10
110.
פתרונות 1,2,,5
פתרון 1 ראה תגובתי מספר 94 פתרון 2 בכל משולש הגובה תמיד יהיה קטן או שוה מהתיכון היוצא איתו מאותו קודקוד כי הגבה הוא המרחק הקטן ביותר מהקודקוד לצלע הנגדית או המשכה לכן המיקרה המקסימלי הוא כשהגבהים שוים לתיכונים פתרון 5 קל לראות שישנם 9 מלבנים של 7 משבצות כל אחד כל מלבן הוא שני משולשים ישרי זוית סה"כ 18 מלבנים צריך להוכיח שכל חלוקה אחרת תתן משולשים יותר קטנים בשיטחם ואז חלוקה זאת תתן את מספר המשולשים הקטן ביותר נדון בצלע המישבצת החסרה כל משולש הבנוי על חלק ממנה יהיה קטן בשיטחו מהמשולש שבנוי על כלה שאותו כבר מצאנו לכן עלינו להמשיכה כדי לקבל משולש עם שטח גדול יותר אבל אז לא נוכל להמשיך את צלע המישבצת החסרה הניצבת לה לגבי שאלה 4 אין לי כח להיכנס סתם לחישובים לגבי שאלה 3 לא מצאתי טריק אינטיליגנטי ואשמח לקבל פתרון
גיורא | 15.03.10
104.
על אולימפיאדות וחיות אחרות
שלום לכולם, קודם כל רציתי להתנצל בפני עמרי מתניה אשר זכה במקום השני יחד עם פיטר. כל הכבוד ומצטערת על הטעות שיצאה לטובתנו (רון הוא בן שלי :) ) יש פה כמה נושאים בתגובות שאני מרגישה חייבת להתיחס אליהם: הבנות משתתפות באולימפיאדות למתמטיקה בדיוק כמו בנים פשוט הפעם רק בנים עלו לגמר - אולי נלחצו פחות בשלב חצי הגמר? אנחנו מקווים שסהר רבינוביץ תחזור ל"כושר" באולימפיאדת זוטא השנה! לכל מי שצוחק על שאלת הבתים ומסיק מסקנות נחרצות "כן גאון - לא גאון" - זאת שאלת חימום! ולהתייחס ברצינות לעיבוד הספרותי של הכתבת - קצת מצחיק... תאמינו לי, לתת הוכחות מדויקות ל4 שאלות של השאלון שהוצג (ובלי הוכחה מקבלים 0 גם אם מנחשים את התשובה) בגיל 14 ובלחץ של אולימפיאדה לא קל. הרבה משתתפים שמצטיינים בתוכנית של בר אילן, לומדים בכיתות מחוננים ואוניברסיטאות לא עברו לגמר וזה לא אומר שהם פחות טובים. תנו כבוד לחברי האלה! בשלבים מוקדמים של הפרויקט הזה השתתפו לטענת המארגנים כ10000 ילדים ולעלות ל6 היה בהחלט קשה. ותאמינו לי גם, הם עושים את זה ברצון, לא צריך לדחוף אותם. סה''כ תחרות, קצת אדרנלין. כן, גם לבני יש קורס בטכניון (במקום בית ספר, כי משעמם, ולא בשביל ריצה לתואר) - אבל יש גם ספורט, חברים ושעות של משחקי מחשב ומאז האולימפיאדה גם WII :) אני גם מפחדת מ"לשרוף" את הילד ולגרום לו למשבר כלשהו, אבל אין מה לעשות, כשאין מענה בב''ס אז הולכים לאוניברסיטה ונהנים (מאוד נהנים, תשאלו את רון!) טוב, יוצא לי קצת ארוך, אז - כל הכבוד לינון ונתראה באולימפיאדה הבאה!
גלינה ריבצ'ין | 13.03.10
101.
בנות מצטיינות במתמטיקה
שלום רב, קודם כל - כל הכבוד על הכתבה המענינת ותחקיר שעשיתם. בטוחה אני שכתבה מאין זו תעודד ילדים נוספים להצטיין במדעי ובמתמטיקה ולמצות את הפוטנציאל שלהם במלואו. חבל רק שאין הכתבה מדברת על בנות מצטיינות. לדעתי, נוצרת התחושה השגויה כי תחומי המתמטיקה והמדעים הינם יחודיים לבנים בלבד, עובדה שהיא לא נכונה. אשמח מאוד אם תכתבו גם על בנות מצטיינות. בתי סהר, בת ה-14, לדוגמא, זכתה במקום הראשון באולמיפיאדת אורנג', לפני שנתיים ובקיץ שעבור קטפה מקום שני באוליפיאדה של מכון ויצמן. ישנן עוד בנות מצטיינות - וכעת במיוחד - בחודש מרס ( שבו מקדישים תשובת לב לנשים) יש מקום לתת תהודה גם לבנות מצטיינות. בברכה, ד"ר אירן רבינוביץ
ד"ר אירן רבינוביץ | 13.03.10
94.
למה לא נתתם את הדרך לפיתרונות?כך פתרתי את השאלה הראשונה
קודם כל השאלה מנוסחת גרוע. כתוב בתחילת הכתבה (מה שלא מופיע בטופס)"כל הבתים ממוספרים" ואז אני שואל איך הם ממוספרים? כלם אותו מיספר?אולי רק במיספרים הזוגיים? אולי כמה ממוספרים באותו מיספר? בית 13, בית (א 13) וכד' וכך אנו קוראים על שאלות בבגרות שמנוסחות ברשלנות ומסבכות את התלמידים ואז הינחתי שהם ממוספרים במיספרים שלמים חיוביים עוקבים כשהראשון הוא 1. הנחה שכניבחן אני לוקח בה סיכון ומבזבז זמן להגיע אליה ועכשיו לפיתרון: ברור שלא יכל להיות בית מיספר 15 ואילך כי הוא מיתחלק ב 3 וב 5.ולכל בית חייב להיות צבע אחד כיון שמחצית הבתים בעלת צבע אחד מיספר הבתים הוא זוגי ואז אני מנסה את כל 7 הסדרות הזוגיות האפשריות 12 1234 .123456 ........... .1234567891011121314 ומוצא בקלות את ה- 12345678 וה1234567891011121314 ועכשיו שאלה-זוהי חידת היגיון נטו- איפוא פה המתימטיקה?
גיורא | 13.03.10
93.
לגבי תחושת הישראליות...
האם יש אשמים בתשובתם/בתחושתם? שמעו סיפור! ביתי ילידת הארץ, אני יליד הארץ, בן לעולים מברה"מ בתחילת שנות ה70 ואישתי "עולה חדשה". לשמחתנו, ביתי דוברת גם עברית (ללא שמץ מבטא) וגם רוסית. כשהיא היתה בגן שבו רק "דוברי עברית" צחקו עליה שהיא רוסיה! והיא מאוד נעלבה מכך. מאין ילדי הגן הביאו זאת? מישהו הרי אמר להם זאת. ולכן ההתכנסות ותחושת חוסר השייכות לכלל. אני כן יכול להבין את הילדים האלה! ותחשבו על זה....!!
יליד הארץ, מודל 72 | 13.03.10
92.
בתור מורה לעתיד למתמטיקה, כל הכבוד!! כן יירבו תלמידים כאלה
בתור אחת שבאה מעולם מדעי המחשב ועושה הסבה להוראת מתמטיקה. אני חושבת שצריך להשקיע יותר בתלמידים במקצוע מתמטיקה זה בין המקצועות החשובים לבניית הבנה של המון מקצועות אחרים ולבניית תשתית חשיבה נכונה לעתיד של הילדים. צריך להתחיל עם הילדים בחשיבה מתמטית בסיסית כבר מגיל הגן (כמו שהיום יש בגנים חוג לאנגלית,צריך לחשוב על חוג מעניין שמפתח חשיבה מתמטית)
חגית | 13.03.10
91.
דור שני ודור שלישי לעלייה כבר יהיו בבונים כמו כולם
ככה עובד מודל הגירה. זה מודל גלובלי שתקף בכל תרבות בה קיימת הגירה: הדור הראשון מביא את ערכי המקור. במקרה הנדון זו השכלה יהודית ברמה גבוהה בתחום המדעים. הדור השני הוא מעורב. עדיין ניהנה ממצויינות ההורים, המקור, אך סופג את תרבות היעד. הדור השלישי משלים את ההגירה. וכפי שאנו יודעים על עצמנו - הם ישלימו את הטרנספורמציה ויהפכו לבבונים כמונו. והלוואי ואתבדה.
צפי ריאליסטי | 13.03.10
90.
אני כ"כג זוכרת את התשובות
כתבה מקסימה שמראה את בני העשרה, שמוצאים ביטוי ליכולות שלהם ללא מערכת החינוך הסטנדרטית ולא נופלים לשטויות שבני נוער עושים בדרך כלל. הייתי ממליצה לכל נער/ה למצוא ביטוי חיובי בעיקר באקדמיה - תאטרון , ספרות או פיסיקה. זהלא משנה, זה בעיקר מסדר את הראש לכיוון של עשייה חיובית. כל הכבוד חבר'ה!
מרינה | 13.03.10
88.
לכל המתלוננים על "גזילת הילדות"
1. כפי שכתב גם מגיב 58, לילדים בעלי כשרון מיוחד במדעים קשה להשתלב חברתית בכיתה "רגילה". הם חנונים, הם מצטיינים מדי...אולי לא מגניבים מספיק? זה נכון לבנים ובנות גם יחד. זה לא שהייתי מוקצה חברתית, אבל התחלתי להרגיש טוב יותר חברתית, רק כשהתחלתי ללמוד ב"כיתה ריאלית מוגברת" ואחר כך בטכניון. שם היה קל יותר למצוא אנשים שמבינים אותי ולהפתח. 2. הסיפורים על בטול נצחי וחנון מסופרים על ידי קנאים. לא לדאוג לילדים הללו כל כך. רובם עושים מה שהם אוהבים.
בוריס | 12.03.10
82.
תשובה לשאלה 2
זו סתם התנשאות של טיפשעשרה. לא שווה התייחסות בכלל. במקרה הטוב מה שמקשר אותו עם רוסיה זו שפה שדיברו בבית משפחתו... זהו... עד כאן. רוב הסיכויים שאם חלילה וחס הוא יגיע לרוסיה ולא להתארח אצל סבתא אלא ממש לבד אחרי 3 ימים גג הוא ירצה לברוח חזרה לישראל. אין לילדונים האלה שום מושג מהי "אמא רוסיה" ומה זה תרבות רוסית אסלית. הם לא מבינים שהתרבות שהם נחשפו אליה בבית זו תרבות יהודית פשוט "מתורגמת לשפה הרוסית" ולא תרבות רוסית.
מקסים לרותי (51) | 13.03.10
81.
אם ילדים בעצמם אוהבים מתמטיקה זה בסדר אבל רוב מהם סביר להניח נדחפים ע''י הורייהם
אם ילדים בעצמם אוהבים מתמטיקה זה בסדר אבל רוב מהם סביר להניח נדחפים ע''י הורייהם. דוגמא אישית שלי: גם אני השתתפתי בתחרויות ערוניות באוקראינה וזכיתי למקומות אמנם לא זכיתי ברמת המחוז ולא הגעתי לרמת תחרויות המדינה אבל בכל זאת. אמת, לא אהבתי מדעים מדוייקים אף על פי שהיה לי כישרון מסויים (בולט אך לא משהו יוצא דופן). אך אבי הכריח אותי ללמוד מתמטיקה ופיסיקה מעל ומעבר תוכנית של ביה''ס. עשיתי בגרויות בגיל 15 והתקבלתי לאוניברסיטה באוקראינה...נשרתי...הלכתי מחדש לפקולטה אחרת...נשרתי...עליתי ארצה ואחרי שירות צבאי התקבלתי לטכניון. כרגע אני בן 30 ותוך 5 שנות לימוד עשיתי חלק של התואר שסטודנט ממוצע עושה אותו תוך שנתיים ואינני בטוח שאוכל לסיים ת'תואר הראשון. ככה זה כשמישהו במקומך מחליט מתי הילדות שלך צריכה להיגמר...:((((
מקסים | 13.03.10
75.
מיותר לחלוטין.
נראת באמת מגוכחת הריצה הזאת אחרי השגת תואר בגיל כל כך צעיר. אני שירתתי בגולני ולא ב8200 . למרות שלא כל מי שמשרת ב8200 הוא בהכרח רוסי או אחד שהתחיל לתכנת בגיל 8. הוא פשוט בנאדם חכם עם ראש על הכתפים וחשיבה מערכתית טובה. כנ"ל לגבי שאר היחידות הקוגנטיביות במובחרות. האמתי שהגעתי לתואר בפיזיקה אחרי הטיול בדרום אמריקה ואחרי שלוש שנים בגולני הגעתי עם אותה מוטיבציה שהילדים האלו הגיעו, פרט לדבר אחד וחשוב. בגרות. יכולת לקחת אחריות ולא להשבר. למעט מאוד ילדים בגיל 15 יש יכולת אמיתית כזאת. בסופו של דבר, למרות שסיימת בגרות עם ממוצע די ממוצעים, הגעתי מאושר לתואר, ואפילו המשכתי לתואר שני בויצמן וכיום אני עובד(חברה בטחונית עם משכורת גבוה) וחי טוב.
פיזיקאי ממוצא רוסי | 13.03.10
74.
אני מכיר את האנשים שבכתבה פה
זה מפחיד לראות כמה מהר הם מצליחים לפתור את הבעיות שלי ולך היה לוקח יום שלם לשבת, לחשוב, לחשב ולפתור. איך בן אדם, ילד, יכול לחשוב, לקלוט ולפתור בעיות כאלה מורכבות כלכך מהר!? מדהים. למרות הקנאה, אני מאחל להם את כל ההצלחה שבעולם ושכמובן יישארו פה בארץ ולא יברחו לחול :-)
נתנאל | 13.03.10
73.
ל-51: למה ? כי בעיני הישראלי "האמיתי" (מרוקאי, פרסי וכו'...) הרוסי תמיד ישאר רוסי
זה מה ש"הישראלים האמיתיים" משדרים לו כל הזמן וזה מה שהוא קולט... כשהוא כל הזמן שומע סביבו התבטאויות כגון "רוסי מסריח", "שאני אצא עם רוסי לדייט ? מה פתאום, הוא רוסי", "כל הרוסיות זונות"... מה אתם מצפים שהוא ירגיש אח"כ ? דרך אגב, שמתם לב שאמרתי "אני אצא" ולא "אני יצא" ? איזה קטע... אני "רוסי" (כפי שאתם מגדירים אותי) ואני יודע עברית יותר טוב מכל ישראלי מצוי. וחוץ מזה, רובכם טועים בהגדרות שלכם. "בחור שבא מאוקראינה והוא ממוצא יהודי רואה עצמו כרוסי..." - בדיוק כמו שבחור מישראל, ממוצא יהודי, מגיע לארה"ב ורואה את עצמו כישראלי אפילו שהינו נמצא כרגע בארה"ב
 | 13.03.10
70.
להגיד לכם למה הם לא מרגישים ישראלים?
בגלל שהרב מקנית אתם רוסים בבתי ספר , בחצר , בצבא , בעובדה , בכל מסגרות החיים , וכולכם היתם עדים לכך ( לא ? ) , או חלק מכם היתם עשים זאת ! כל ילד כמוני שהרגיש רוסי בגלל שאמרו לה את זה , כל פעם בהיותה נראה כרוסיה , או מדבר , או שם שלו רוסי , מה רציתם ? שכל פעם תגידו ותשיכו אתנו לרוסים אנחנו נרגיש ישראלים? נו יאאלה גם עם רוסי ( נראה כרוסי , ושם של רוסי ) חי ועשה , ושירות כמה כל ישראלי יצחקו אליו עם יגיד שהוא ישראלי , כמה בארץ נהדרת רעיייייייי , הרב יגידו כך ( במיוחד עם הרוסי עשה משהו רעה פשע ) , אין מה לעשות אנשים בלא קשר להשתיכות לאומית הם לאמנים
דימה | 13.03.10
69.
ל-60, ולכל מי שבוכה על ה"פטריוטיות" של הילדים
אמנם נראה כי מאוד מפריעה לך העובדה שהרוסים המוזכרים בכתבה אינם מרגישים שייכות לארץ... אבל עצרת לרגע לחשוב למה? אולי זה בגלל שאדם, שכבר עשה את הדוקטורט שלו בפיזיקה/מתמטיקה באוניברסיטה נחשבת, נאלץ לעבוד כשומר בבית-הספר ולספוג יחס מתנשא מכל הסובבים אותו? שמחשיבים אותו לסמרטוט למרות הפוטנציאל הגדול שלו? לפני שמגיעים למסקנות כדאי לפעמים לחשוב טיפה. היחס שלהם כלפינו, כיום, הוא פשוט השתקפות של יחסינו אליהם. ואני לא מאשים אותם שכך הם מרגישים.
ג | 13.03.10
65.
כשהייתי בתיכון לפני עשרות שנים (לצערי) כבר הייתה אולימפידת מתמטיקה. לא התחיל אותה שרת רוסי שלשום
והשאלה שעליה חשב מר קוגן כה קשה בתחילת המאמר היא טריוויאלית. נראה לי די ברור למה קיבל רק 8 נקודות. יונתן מותק, אם תתאמן תשתפר בפעם הבאה. יחד עם זאת, אתה בטוח שזה מה שאתה רוצה? אולי אבא ואמא דוחפים? בתור מתמטיקאי, אני יכול לומר לך שמתמטיקה זה לא בשביל כל אחד, מצד אחר, ומתמטיקה זה לא הכל חיים מצד שני. ואגב, רוסים (ברוסיה) לא מצטיינים מי יודע מה במתמטיקה (אם כי אולי לפחות מחשיבים אותה מאד).
הבנת הנקרע | 13.03.10
64.
שהייתי ילד זיהו אותי כמחונן בהמון תחומים.
הייתי חזק בעיקר בספורט במתמטיקה במדעים ובאנגלית. מיינו אותי להיות יחד עם עוד 40 ילדים מהעיר שלי. לאחר שנה של לימודים יותר ממחצית נשרו מהכיתה המיוחדת שלמדנו בה... ואני הרגשתי גם קצת לא שייך.... המשכתי עוד קצת ונשרתי. על מה אני כועס? אני כועס שהיה לי כשרון אדיר ולא נוצל. ההורים שלי לא דחפו אותי לא דאגו שאהיה טוב יותר. מבחינתם העודף הצלחה שלי היה מיותר! והם נתנו לי להתיאש לאט לאט לאט .. עד שבסוף מאסתי בלימודים היומיומיים. מצד שני סיימתי תואר מדעי בציונים גבוהים מאוד. וההורים שלי אני מבין אותם הם באו מרקע כל כך שונה.... כל כך אחר ... זה משהו שאני מעריץ קצת בחינוך הרוסי.
אדם פרטי | 13.03.10
61.
בסוף הזוכה הוא תימני צנום וחובש כיפה, אז איך אפשר לא להיזכר בלול?
השאלה הפשוטה שהכתבת לא "הבינה" הזכירה לי את הירידה על ראובן עובד שאחד מכתבי הספורט שאל אותו בשביל לצחוק עליו " מה מקצועו של יוחנן הסנדלר?" עובד ענה שהוא מבין רק בכדורגל! אז מתברר שעובד לא לבד ואגב גם אני לא "ידעתי" את התשובה! אז אני הכתב וראובן עובד באותה סירה..אז מי חותר ולאן?
מה הוא קופץ? | 13.03.10
60.
מאוד חבל ש...
אין למשתתפים יוצאי חבר העמים תחושת שייכות למדינת ישראל, הם מפגינים זלזול והתנשאות כלפי תרבות הצברים ולראיה- מי שמנהל את האולימפיאדה נמצא 20 שנה בארץ ולא יודע עברית, אם הוא ושכמותו חושבים שזה הופך אותם ליותר תרבותיים אז זהו שלא! זה פשוט הופך אותם לאנלפבתים טפשים. מתנצלת על הלשון החדה אבל זה מאוד מכעיס שאנשים שאינם חשים הזדהות עם מדינת ישראל ועם העם היהודי מחנכים את דור העתיד שלנו.
אפרת | 12.03.10
58.
לכל מי שחושב שהם מאבדים את הילדות
אני למדתי בתוכנית של בר אילן, וסיימתי את התואר הראשון במתמטיקה ומחשבים בגיל 19. ברמה האישית אני יכול להעיד שבמובן מסוים הילדות ה"טובה" שלי התחילה כשהתחלתי בתוכנית לנוער מוכשר במתמטיקה. שם לראשונה מצאתי חברה שבה אני מרגיש שייך, בעוד שעם רוב הילדים התייחסו אלי כחנון פשוט כי הצלחתי יותר מהם בבי"ס בפחות מאמץ. אח"כ כבר למדתי גם להסתדר בחברת אנשים שלא עושים תואר במתמטיקה בתיכון. אבל מה שבטוח - בלי התוכנית שבה הייתי, הילדות שלי הייתה הרבה פחות מהנה, לא הייתי מתחיל עם כל כך הרבה בחורות בתיכון, וכו'. אז אם הילדים שלכם מוכשרים במשהו, וזה לא משנה מה - תנו להם לבטא את זה. תנו להם להצטיין, ותבריחו אותם ממערכת החינוך הציבורית, כי לצערי היא כבר מזמן פשטה את הרגל. אגב, כשאני אומר "תנו להם לבטא את זה", אני ממש לא אומר "תלחצו עליהם". רק לעזור לילד להגשים את החלומות האישיים שלו. ולמי שאומר ,עוד כמה שנים הוא יבין שזאת הייתה טעות" - אצלי עברו הכמה שנים. אני כבר בן 24, וחיי חיים טובים ומאושרים, בלי חרטות ובלי חסכים.
גיל | 12.03.10
56.
יש כמה סטודנטים בעברית שאפילו לא מוזכרים
אחד מהם מנחם קרויף בן 17 ממוצע כמעט 100 בהנדסת מחשבים..ועושה בגרות תוך כדי ויש עוד לא מאת גאונים שם (פשוט לא בני 17) אי אפשר להגיד ש"רובם מעולי בריה"מ לשעבר..." אבל כן אפשר להגיד שסטטיסטית חובשי הכיפה מהווים אחוז נכבד מהם..(ואני לא חובש כיפה אלא אומר זאת מהצד)
רעי רודד | 12.03.10
53.
ל41 ו15
אני יכול להגיד לכם כילד בן 17 צבר(הורי עלו ב91) אני לומד בבית ספר רגיל(ציבורי) והאמת שגם לי אין לגמרי הרגשה של ישראלי,אני לא מתכוון לומר שאני לא מרגיש ישראלי בכלל אבל רוב החברים שלי צברים או עולים וגם האלה שלא הם בדרך כלל דרום אמריקאים(שזה פחות או יותר אותו דבר רק שהם מדברים ספרדית ולא רוסית)
דוד | 12.03.10
50.
"ברוסיה גם האמינו שמדעים מדויקים חשובים יותר מספרות והיסטוריה" - אומר הכל
אני מעדיף שילדי ידעו ספרות הסטוריה תנ"ך אנגלית מתמטיקה ובכלל. אנשי אשכולות אמיתיים לא מתמקדים בנושא אחד בלבד, אלא מצטיינים בתחום מסוים אך הינם בקיאים במגוון תחומים נוספים. התרומה לחברה אינה נמדדת אך ורק במתמתיקאים ופיזיקאים.
אבי | 12.03.10
48.
יפה מאוד והכל, אבל הייתי רוצה לראות כתבה על הגאוני האמיתיים שיש מסביבנו..
כמו למשל הילד איתי בקורס שהוא רק בן 13 וכבר בסמסטר שלישי (ולומד מעולה), או על שאר בני ה12-13 (והם לא רבים) שלומדים באונ' בארץ בהצלחה רבה כבר בגיל הזה.. סטודנטים תיכוניסטים יש למכביר (עשרות אם לא מאות),אני עצמי התחלתי ללמוד באונ' הפתוחה יחד עם כמה חברים ועוד עשרות ילדים כבר בגיל 14. רובם נשרו, אבל יצא לי לראות במהלך שנות לימודיי שם כמה כשרונות אמיתיים.. תכתבו על החברה שזוכים באולימפיאדות בינלאומיות, על אלה שלומדים רפואה כבר בזמן התיכון.. תכתבו איזו מילה על הפתוחה, על הדלתות שהיא פותחת למוכשרים הצעירים..
סטודנט צעיר | 12.03.10
47.
הורסים להם תחיים
עם כל הכבוד, לדחוף ילד בן 15 ללמוד כל היום ולשדוד ממנו את הילדות ושאחר כך הוא יגדל להיות ילד חסר יכולות חברתיות ובתול. גאון לא גאון, אנשים לא יכולים להיות מאושרים בלי קשרים חברתיים והילדים האלו בחיים לא ילמדו את זה. בסוף יהיו בתולים מתוסכלים בגיל 40 בלי חיים ובדכאון.
שלומי | 12.03.10
44.
ל19
הטיפול בארץ במצטיינים\מחוננים הוא מועט מדי, מאוחר מדי ולא מתאים. מלבד זאת, מה רע בקצת תחרותיות? הרי אני חושב שמוסכם שזה בסדר שילדים חובבי ריצה משתתפים בתחרויות ולא סתם רצים בביתם. נכון שכולם צריכים חינוך נאות. עם זאת, לדעתי קריטי דווקא לתת מענה לילדים בעלי הפוטנציאל הגבוה.
ניב | 12.03.10
41.
תגובה לטוקבקיסטית ה-15
מגיבה 15 - נהנתי לקרוא את התגובה שלך לחוסר ההזדהות שלהם עם הישראליות. אני חושב שחוסר ההזדהות שלהם נובע מהעובדה שהם מסתובבים ולומדים בעיקר עם נערים אחרים יוצאי ברית המועצות, ולכן יעברו עוד הרבה מאוד שנים עד שירגישו את עצמם ישראלים. נקווה שהילדים שלהם כבר ירגישו אחרת.
יובל | 12.03.10
40.
לכל הנעלבים על ,היעדר הישראליות" של הילדים
אתם צריכים להבין איך זה להיות בנעליים של הילדים האלה. אני לצערי יכולה להבין טוב מאוד, גם אני עליתי ארצה וזכיתי ליחס מזעזע מצד חבריי לספסל הלימודים כמעט עד סוף התיכון.. למרות זאת, אני חושבת שבאת חשוב שהילדים האלה ילמדו עברית טוב, את התרבות והערכים.. באמת יש המון דברים טובים לקלוט ולספוג מהעם שלנו ומהמדינה שלו. נ.ב.חבל שהמחברת מדגישה כל הזמן את היעדר השליטה של הילדים והוריהם בשפה העברית.. לקרוא הישראלי הממוצע זה כמובן צורם לאוזן.. חבל.. אה וכל הכבוד לילדים לאלה, ואין צורך לשפוט- אם זה מסב להם הנאה, למה שלא ילדמו באוניברסיטה בגיל 14. אם לי הייתה האפשרות הזאת, הייתי בשמחה עושה זאת.. אתם יודעים איזה באסה זה לעשות תואר במתמטיקה אחרי שהמוח מת בצבא?! (הילדים יודעים עלמה הם מדברים:) שבת שלום לכולם!
ישראלית עולה | 12.03.10
39.
קצת מעציב אותי שבעוד שבזמני שבח-מופת היה ביה"ס הטוב בת"א עכשיו הוא ירד ברמה בצורה משמעותית
בכיתה שלי כמעט חצי כיתה למדו ככה באוניברסיטה, רובם לא סיימו את התואר עד הצבא אלא רק צברו כמה נקודות (מה שגם טוב). לפי מה ששמעתי, ביה"ס נחלש בשנים האחרונות, דווקא בגלל שהתרבות של אהבה למדעים (בעיקר מתימטיקה) נעלמה קצת. דבר נוסף, הגיבו פה בהתלהמות על כך שהם לא מרגישים ישראלים: הגישה המגעילה של הילדים האלה תמיד העציבה אותי. אני זוכר את זה עוד מהבי"ס וגם אז זה עצבן אותי. ההתנשאות על כל מה ש"ישראלי". זה בדר"כ עובר להם בצבא.
בוגר שבח מופת | 12.03.10
38.
לא רק ילדי העולים גם הצברים ויש הרבה ילדים מתמטיקאים
גם ילדתי ביתי בגיל 14 עשתה בגרות במתמטיקה בעירוני ד היא לא גאון אבל מגיל צעיר היה אכפת לי בבית מה הבנות לומדות בגיל 15 באוניברסיטה הילדה הלכה לצופי ים ו היתה כשאר ילדי כתתה גם את התואר השני סימה מידלאחר שחרורה נסעה לעבוד בארצות הברית הרויחה בחברת השקעות כסף רב אך הדוקטורט בער בעצמותיה אמא אני חיבת עשתה את כל הבחינות והרעיונות המפרכים והתקבלה לתי אוניברסיטאות מפורסמות מטעמי צניעות וצנעת הפרט איני מצינת את שמן לא רק ילדי העולים גם הצברים מוכשרים גם אנחנו יכולים להנחיל לילדנו תרבות לא נדבר בגסות לילדים זה הכי חשוב וכל אחד יכול ללמוד מתמטיקה זו לא גאונות אולהיות יותר ר אלי כולכם יכולים לדעת זה תרגול ואמון במקצועי אני מורה
ורדה  | 12.03.10
36.
ארבעת ילדי גאוני מתמטיקה אמיתיים - (לא, לא רוסים) ואין מספיק השקעה בארץ
שלוש בנות ובן, הם לומדים מדעים ומתמטיקה במכון ויצמן,אבל הכל משולם מכיסנו הפרטי, ולצערי יש גבול לכמה שנוכל לממן ולקדם אותם באופן פרטי. אני לא חושבת שמישהו חייב לנו, אבל בכל זאת חבל שהמדינה לא משקיעה בילדים כאלה יותר. הרי בעתיד הממש לא רחוק, רק המדינה תרוויח מההשקעה.
אימא | 12.03.10
35.
הצדדים היותר יפים בעלייה הרוסית, כן ירבו! ומה הבעיה עם זה לילדים מתלבטים לגבי זהותם?
כל התגובות המתלהמות על ההתלבטות של הילדים לגבי זהותם פשוט מגוכחות. הציפייה הילדותית למציאות שחור-לבן שבא אנשים הם דמויות שטוחות ש"יודעות" בדיוק איפה הכל עומד, מי הם, מה הם וכיו"ב היא תעודת עניות לכל המחזיקים בה. אדם שמתלבט עם עצמו (והסביבה) לגבי כל אותם "אמיתות" כאלו ואחרות הוא גם אזרח טוב יותר וישנו סיכוי גדול יותר שלא יהיה מאלו ש"רק מילאו פקודות" ו"עשו מה שאמרו להם" לא הטלת ספק מוסרי במעשיהם גם כשהם הובילו בני-אדם לתאי הגזים או ירו בהם למוות בעודם עומדים עירומים לפני בורות בלב יער.
א.ב גימל | 12.03.10
33.
הכתבה הראשונה שבאמת היה לי מעניין לקרוא! כל הכבוד!
באמת נשאלת השאלה אם שווה להם לוותר על הילדות בשביל כל ענייני האוניברסיטה בגיל צעיר.... העניין החברתי חשוב לא פחות מלימודים והם צריכים להשתלב איכשהו. כמישהי שלומדת בכיתה י"ב בשבח מופת, הכתבה גרמה לי להרגיש גאווה עצומה, גם בבית הספר וגם בתלמידיו. כולי תקווה שהמצב של מערכת החינוך יתחיל להשתפר, אחרת אין טעם לשום דבר אחר...חינוך זה הכל. יישר כח! :)
אביטל | 12.03.10
28.
החוכמה האמיתית היא לדעת לנצל אנשים כאלה לטובתך ולטובת העסק שלך
לא צריך להיות גאון במתמטיקה, צריך לדעת איך לנצל אנשים כאלה לטובתך על מנת לעשות מהם מזומנים... קבלן לא צריך לדעת לפרטי פרטים איך בונים בניין, הוא צריך למצוא אנשים שיודעים לבנות (לשלם להם כמה שפחות...) ולנצל את הידע שלהם לטובתו הכלכלית. אני בטוח שמנהלי איקאה אף פעם לא החזיקו פטיש או מברג ביד, אבל מה שבטוח הם כן יודעים איך לנצל אנשים שכן יודעים להשתמש במברג. בסופו של דבר, עם ידע במתמטיקה לא ניתן לקנות אוכל. מזכיר לי את הקטע מארץ נהדרת על האתיופית הראשונה שעשתה דוקטורט ph.d והתקבלה לעבודה בAM-PM
זה לא מה שחשוב | 12.03.10
27.
כתבה לעניין ואלה בני נוער מעולים, ועוד משהו:
ראשית, תודה על הכתבה המעולה הזו. לגבי בני הנוער האלה, אך אכן אנשים מרשימים מאוד ואין לי ספק שיגיעו להשגים מכובדים בחיים האישיים שלהם ויתרמו רבות לארץ הזו. יש נקודה שכדאי לחשוב עליה: ברית המועצות אכן הדגישה את לימודי המדעים (ועל חשבון הרבה דברים אחרים) אך כמדינה, כחברה, היא כישלון מוחלט ואין בזה חידוש. אני חושב שאחת הסיבות שמדינות כמו ארצות הברית וישראל מצליחות היא יכולת החשיבה החופשית, המקורית והרעננה של תושביהן. ארצות הברית היא מדינה של חופש ויוזמה, וגם היא מכירה בחשיבות של לימודי מדעים וטכנולוגיה. מכאן שחבל שבני הנוער האלה ישארו רובוטים של מתמטיקה ומדעים. בצד אלה הם צריכים לפתח תודעה עצמית וחשיבה מקורית, ואז הם יוכלו לטוס קדימה. כך או כך כל הכבוד להם ולהורים שלהם.
מי שהו | 12.03.10
19.
גם במערכת החינוך הפורמאלית יש מענה למצטיינים, זו אינה הבעייה האמיתית שלנו
מערכת החינוך השכילה בשנים האחרונות לתת מענה לא רע למצטיינים, אם באמצעות תכניות כגון יהלו"ם (במסגרתה מאותרים המחוננים והמצטיינים ולומדים במסגרת נפרדת יום בשבוע) ואם באמצעות תכניות ייעודיות שמאפשרות לימודי תואר ראשון במתמטיקה לנוער מחונן מגילאי 15 ואילך (קיימות באוני' בר-אילן, ת"א וייתכן שגם באחרות). התכניות הללו אינן עוסקות בתחרויות, אולימפיאדות וכד' (וטוב שכך), אלא במיצוי אמיתי של פוטנציאל המצוינות של שכבת השמנת האינטלקטואלית. הבעיות האמיתיות של מערכת החינוך שלנו אינן קשורות להכשרת תלמידים לנצחון בתחרות זו או אחרת, אלא בטיפול הכלל-מערכתי, בתלמיד הממוצע, שגר בשלומי או באופקים. באופן ספציפי יותר, המיקוד צריך להיות בטיפול ברמת ההוראה הירודה בפריפריה, הגורמת לכך שהתלמיד הממוצע, שאינו גאון, אבל גם אינו טיפש, אינו מגיע לרמה המאפשרת לו עמדת זינוק שווה במירוץ להשכלה וליציאה לעולם הרחב. אפילו הרחבת תכניות המצוינות כמו יהלו"ם בצורה מעמיקה לפריפריה, חשובה ככל שתהיה, צריכה לבוא רק בעדיפות שנייה.
גיל | 12.03.10
17.
כשהכותב שאל אותם אם הם מרגישים ישראלים נעלבתי בשמם,
חשבתי לעצמי שזאת שאלה לא במקום למישהו שנולד בארץ או עלה אליה בגיל צעיר, הרי ברור שהם ירגישו ישראלים. המשכתי לקרוא את התשובה שלהם וכבר החלטתי לא להעלב. כנראה שלהיוולד בארץ כבר לא מספיק כדי להרגיש ישראלי, משהו כאן דפוק ממש.
 | 12.03.10
15.
היה לי קשה קצת עם היחס שלהם להיותם ישראלים.
בתור ילדה לעולים שהגיעה לכאן בתור תינוקת, לא כל כך שונה מהם קשה לי עם חוסר החיבור שלהם לישראליות. איך בן אדם צבר למשפחה רוסית לא מרגיש מחובר לארץ? יש לו ארץ אחרת? זהות אחרת? למה הוא "רוסי בארץ ויהודי בחול" החיבור לארץ תלוי רק בהם. ואם יש מישהו להאשים אולי בנתק זה החינוך הרוסי ולא החברה. חבר'ה, מתמטיקה זה אחלה אבל תפתחו את העיניים ותסתכלו רגע איפה אתם חיים.
 | 12.03.10
14.
"מופת " באשדוד
בהורה לתמיד שסיים מגמת מופת בהצטיינות ובת נוספת שלומדת בכית מופת אני מבקש לחדד שלא רק ילדי עולים או ישראלים ,לומדים בכיתת מופת . במחזור של בני סיימו21 כאשר 20מתוכם צברים אצלך ביתי כ40ילד בכיתה הטרוגנית לחלוטין. ואל נשכח שאשדוד עיר קטלטת עלייה. אזתרדו מסטיגמות חיביות ושליליות. בסופו של יום אנחנו ישראלים. שבת שלום
דניאל | 12.03.10
6.
על פי דעתי אין סיבה שילדים בגיל צעיר יתאמצו מאוד יחסית לקלות שבה יצליחו ללמוד תואר בגיל מבוגר יותר
איני מאמין שילדים בגיל זה אכן אוהבים באופן כל כך גדול מתמטיקה, ומוכנים להשקיע זמן בלימודים במקום לבלות. גם אני מחבב מקצועות כמו מתמטיקה ופיזיקה, אך עדין יש לי חיים מעבר ללימודים, דבר אשר אינו פחות מערך הלימודים. מתניה עמרי
עמרי מתניה | 11.03.10
תודה, קיבלנו את תגובתך ונשתדל לפרסמה, בכפוף לשיקולי המערכת