אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

כך הולכים ונעלמים ממציאי העתיד של ישראל

58 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

58.
מורים בכיתה מול מורים פרטיים
תלמיד סיפר שבשעור פרטי אחד הוא לומד פי שלוש מבשעור בכיתה. אם נזכור שבתנאי המשמעת של היום החלק המוקדש להוראה אינו עולה על שליש מזמנו של שעור רגיל, נמצא שהמורה בכיתה משיג אותן תוצאות כמו מורה פרטי, אבל עם 40 תלמידים ולא רק עם תלמיד אחד. לאור זה ראוי ששכרו של המורה הרגיל יהיה פי 40 מזה של מורה פרטי.
עמוס ארליך | 21.12.10
57.
תגובה של מורה
עצוב לקרוא, ביחוד את התגובות. הבעיה היא לא המורים, לא הצבא ולא התלמידים אלא משרד החינוך. כשהיינו במקום הראשון בעולם היה צבא וכולם שרתו בו. כל המורים בבית הספר בו אני מלמדת הם בעלי תואר ראשון לפחות במתמטיקה, כולם מלמדים גם שיעורים פרטיים אחר הצהריים ומצליחים עם התלמידים הפרטיים בצורה מעולה. אין לנו תלונות על שכרנו, בחרנו במודע להיות מורים למרות שיכלנו לעבוד במקצועות אחרים. הבעיה היא שמשרד החינוך משנה לשנה מחליף ומשנה תוכניות כשהתחלתי ללמד מה שלימדנו ברמה של 3 יחידות עתה לומדים ברמה של 4 יחידות פעם לא כולם היו חייבים לעשות בגרות במתמטיקה - היו בחינות גמר ברמות שונות וזה היה בסדר. היום כולם חייבים לגשת לבגרות במתמטיקה ברמה של 3 יחידות. פעם היו תרגילים ותלמידים ידעו איך לפתור ואיך לגשת לתרגיל. היום צריך רמה מאוד גבוהה של אינטליגנציה כדי להבין מה רוצים ממך - יש "אוריינות מתמטית" - מישהו במשרד החינוך החליט שכך בודקים הבנה מתמטית. לפי מה שאני רואה זה בודק הבנת הנקרא ולא הבנה מתמטית. יש דרכים אחרות לבדוק הבנה מתמטית. הסרבול בשפה העברית, השאלות הלא ברורות מקשות על ההבנה ולא מראות הבנה. גם אני צריכה לקרוא כמה וכמה פעמים את השאלות החדשות כדי להבין מה רוצים ממני, שלא לדבר על החוברות של הילדים שלי מהיסודי - ששם אני לפעמים שולחת את הילד למורה שלו ואומרת לו - שהיא תסביר לך כי לי אין מושג למה התכוונו - ואני בעלת תואר שני במתמטיקה.
מורה למתמטיקה | 20.12.10
56.
שיטת השקשוקה אשמה
כשחמש משפחות מתחלקות ביניהן באוצרות המדינה ורווחים של מיליארדי שקלים נתונים בידיים פרטיות יש רק להלין על השיטה. לא החרדים ולא המתנחלים אשמים שאין כסף למשרד החינוך ! אותי ,ההפרטה הביאה הלום. פיטורין בשל "גילי המתקדם" 44 . דחייתי ע"י עשרות חברות היי-טק שאפילו לא טרחו להזמין אותי לראיון. וההפרטה של ביבי עלתה לי ביוקר,הרס כלכלי של משפחה שחייתה ברווחה והיום מתקיימת בצמצום ממשכורת רעב של מורה . וולארבעת ילדיי היקרים איני יכולה לאפשר חוגי העשרה שקודם ממשכורת של תוכניתנית כן יכולתי לאפשר. לכן ,מניעת הפרטות נוספות והלאמת אלו שבשל צרות מוחין נפלו בידיים פרטיות ,תחזיר לנו את הרה הגבוהה של החינוך.
תכניתנית לשעבר ומורה בהווה | 19.12.10
54.
עדיף חינוך לדמוקרטיה ומנהיגות
1) בפינלנד יש הרבה יותר מדענים יחסית לאוכלוסיה בהשוואה לישראל. 2) הצבא לפי דעתי לא משפיע ישירות על הסיפור, במגזר הערבי אין את זה ועדיין המצב עוד יותר עגום. 3) הרמה פעם הייתה יותר גבוהה רק הודות לכוחות תגבורת שהגיעו מחו"ל (עליות) ולא בגלל המאמצים של מערכת החינוך. היום כבר לא יבוא אף אחד, יתרה מזאת הטובים עוזבים. 4) במדינות, שקוראות לעצמן דמוקרטיות, כלומר במקומות המנוהלים ע"י טכנולוגיות פוליטיות, להתחיל להשקיע בחינוך מתמטי/ פיתוח חשיבה זה לדרוך על הרגל של עצמך. 5) מערכת החינוך הרוסית היא זוועתית עם אינסוף בעיות (מניסיון). זה שאחרי כל הזעזועים הכלכלים במדינה שרוב תושביה מתגוררים בכפרים, התלמידים היהודים במדינת ישראל מצליחים להוציא ציונים יותר נמוכים מהם, זהו הישג אדיר לדמוקרטיה המקומית. שווה להילחם בשביל זה.
גד | 18.12.10
53.
לשנות את מדדי ההצלחה ורמת המורים .
בתי הספר , המנהלים והמורים נמדדים באחוז הבוגרים שעברו בהצלחה את מבחני הבגרות .גישה זו מובילה את המערכת לבינוניות מינוס. המסר לתלמידים להעדיף מיקצועות קלים ,לא ריאליים ,מקצועות פריפריים שקל לקבל בהם ציונים טובים ואיתם ממוצעים גבוהים יותר בבגרות . ההדרדרות בנושאי הליבה נמשכת שנים ואל לנו להתפלא . השינוי יבוא אך ורק אם ישנו את שיטת המדדים בם מודדים הצלחה של בתי הספר. אם יעדיפו בשיקלול הסופי את המיקצועות הריאליים , אם יקלטו מורים טובים בעלי תארים גבוהים יותר(שכר , שכר ,שכר ) שידעו להקנות את אהבת התלמידים למקצועות הללו . אין ספק שהמצב ישתנה .
יענקלה -אב לשלושה בוגרים . | 18.12.10
47.
כל המתמטיקה הזאת נשכחת
המבחנים האלו של פיז"ה לא מעידים הרבה יש לי משפחה בצרפת ויכול להיות שיש להם ידע רב במתמטיקה ברמה מאד גבוהה לי היה מורים טובים למתמטיקה כל הדרך בביתספר בנוסף עשיתי קורס העשרה במתמטיקה שהייתי קטן איך אפשר להוכיח שהרמה של ההוראה היום השתנתה מלפני 20 שנה? ואם העולם השתנה זה לא הגיוני שגם המתמטיקה השתנתה? למה לא משלבים בתיכון שימוש בתוכנה כמו Maple הייתי לפני שבועיים ביקרנו מישהו בתרגול בדיסקרטית באוניברסיטה , הבחור סיפר לי שהמרצה רב עם הנציג האגודה ואמר לו שלא ייחלק להם את החוברות של האגודה לקורס שהם על הפנים ולא בשבילם שאלתי אותו תגיד לי מי זה המרצה הזה שרב איתך אז הוא אומר לי ראש החוג
אחד | 18.12.10
45.
כמה תובנות
1. צבא תמיד היה פה. רמה ירודה של מתמטיקה - לא. 2. לצבא כמעט אין קשר ללימודים בתיכון, ואם יש אזי שהוא לוקח תלמידים שהתמחו בתיכון במקצועות מסוימים כמו ערבית, אלקטרוניקה וכו' ומכשיר אותם בהתאם לצרכיו. 3. לימודים בתיכון קשורים באופן קלוש ללימודים באוניברסיטה - שאלו כל עתודאי. 4. יצירת רצף בין תיכון לאוניברסיטה יכולים לגרום למצב בו בעלי הציונים והאמצעים ימשיכו לאקדמיה ורק אחר כך יגויסו (סביר שלא לתפקידי לוחמה), והשאר יאלצו להתגייס לחזית בהיעדר ברירה אחרת. במילים אחרות - מודל הגיוס האמריקאי. במילה אחרת אחת: זוועה. 5. ועכשיו נשוב להתמקד בסיבות היותר שרירות לכשלון בלימודי מתמטיקה: א. לא מלמדים כיום חשיבה מתמטית, וגם לא חשיבוּת מתמטית. שאלו היום תלמידים לגבי התועלת העתידית שלדעתם תתרום להם המתמטיקה, ורובם לבטח ישיבו שאין להם מושג בשביל מה זה טוב ללמוד נגזרות או אחוזים. ב. סף הקבלה ללימודי הוראה בכלל הוא ירוד, ורמת המורים - בהתאם. ג. במקביל, הרבה מן הפונים בתחום עושים זאת כדי לצאת עם "מקצוע ביד", ולא מתוך שליחות. התוצאה: מרבית מן המורים אינם יצירתיים או מוכשרים דים כדי ללמד את התחום. ד. ההוראות של ספרי המתמטיקה ליסודי אינן נהירות (כן, גם אני כשלתי מלהבין אותן). צריך להבין שהעולם היום נמצא במקום אחר לעומת מיקומו בשנות ה-70. יש להתאים את תכני הלימוד לדור שגדל על טכנולוגיה והפרעות קשב וריכוז - זה מה יש, וככל שמערכת החינוך תקדים לקבל את העובדות הללו במקום להתייחס אליהן כאל גורמים מפריעים, כל יטב לכולם. ה. אוכלוסיות מיעוט כמו ערבים מקופחות מסיבות שונות ומשונות ככל שהעניין נוגע לאיכות והיקף לימודי המתמטיקה. הגיע הזמן להפנות תקציבים גם לשם. ו. קיימת אווירה של היסטריה ולחץ מצד הסביבה הקרובה, משרד החינוך ומצד המדיה שגורמת לתלמידים לפחד מהמקצוע לחינם. צריך להפסיק עם זה, ויפה שעה אחת קודם. ז. אני יותר מבעד לבדוק מה קורה בתחום גם מבחינת הלימודים באוניברסיטאות (והכוונה היא לאו דווקא בחוגים ייעודיים, אלא בקורסי חובה בחוגים אחרים). מניסיוני האישי, גם שם הרמה רק הולכת ודועכת. שבוע טוב.
אקדמאית | 18.12.10
43.
ניתוח מעניין של המצב
הרי היום ברור לכל כי הבעיה מתחילה ונגמרת בסדרי העדיפויות הלקויים של הממשלה, שמתקצבת במיליארדים נושאים שונים על חשבון החינוך, מבלי להבין שזה נזק לטווח ארוך הרבה יותר חמור מאם יהיו או לא יהיו לנו מטוסי קרב כאלה או אחרים. כולם יודעים שצריך מורים מוכשרים ומשכילים יותר - אבל חייבים להבין, שרק תגמול הולם למורים יוכל למשוך את אותם מוכשרים כי לצערנו עם אידיאליזם לא קונים במכולת. ראו מה מציע היום ארגון המורים למשרד האוצר ותמכו בהם במשא ומתן, הם היחידים שעוד יכולים להציל את הילדים שלנו.
אילנה | 18.12.10
42.
שברים כיתה ו
אני מנסה לעזור לבן שלי בכיתה ו עם חומר בשברים חילוק שבר בשבר רק מי שכתב את החוברת לימוד מבין את החומר שהוא מנסה ללמד למה להמציע שיטות שלימדו ועבדו היטב במשך 40 שנה אני לא מצליח ללמד אותו והשיטה הפשוטה שאני מנסה ללמד אותו רק מבלבלת אותו יותר והוא מתוסכל הילדים יוצאים מתוסכלים וחסרי סבלנות ומשניאים את המטתמטיקה. מדינת ישראל גרומת במו ידיה לנזק אסטרטגי ברמה לאומית. אני מסכים ב 1000 אחוז עם 34
ד.ג | 18.12.10
41.
בתור דיסכלקולית..חשבתי שאמות על ידה
סבלתי סבל רב ממתמטיקה. הייתי משוכנעת שאני סתם "סתומה" ולא הייתה כל דרך להסביר בזמנו למה במקצועות הומניים אני על 9 ובמתמטיקה לא מצליחה להשיג 4. לדעתי, יש ללמד מתמטיקה שימושית: לתת עודף,להחסיר ולהוסיף וכדומה. אחר כך לפתוח מסלולים "למיטיבי לכת". כמו שלא כולם מציירים לא כולם צריכים להתייסר במתמטיקה גבוהה. חנוך את הילד על פי דרכו, על פי נטייתו, תחומי העניין שלו, ועשה זאת בדרך נעימה ומשחקית. יש עוד נושאים חשובים שלא נלמדים כלל: יחסים בינאישיים, הורות,אינטיליגנצייה רגשית וכו וכו.
ישראלה | 18.12.10
40.
הוראת המתמטיקה היום מאמללת ילדים והורים
יש לי ילדים ואני שומעת המוני הורים אחרים אחת הסיבות העקריות להשנאת הלמידה בכלל זה החשבון. המון המון חוברות שמסבכות כל דבר במקום הסבר - תרגילים ומחברות. הכי גרוע להפרעות קשב ולקויי למידה. פשוט ענוי והתשה. אני רוצה שההורים ימרדו!!! כנראה מישהו מרוויח הרבה מהחוברות האלה.
רות | 18.12.10
39.
40 תגובות -- מעודד, אבל לא מספיק
טוב לראות תגובות כאן ובמקומות אחרים. כל עוד נשאיר את המשבר הזה על סדר היום, כל עוד נצליח לפתח מודעות אזרחית, יש מקום לאופטימיות. המשבר בהוראת המתמטיקה אינו המצאה ישראלית. כשרואים מה חושבים אנשים נפלאים בעולם מסתמן כי אין פתרון-קסם "בלחיצת כפתור", אבל בהחלט יש מה לעשות: לתכנן מחדש את יעדי-הלימוד, לשלב כלים מודרניים בהוראה (ובתרגול!), ולשנות באופן חריף את אופי מעורבות המורים. http://www.ted.com/talks/lang/eng/dan_meyer_math_curriculum_makeover.html http://www.ted.com/talks/lang/eng/arthur_benjamin_s_formula_for_changing_math_education.html http://www.ted.com/talks/lang/eng/conrad_wolfram_teaching_kids_real_math_with_computers.html והמרשים מכולם, כוכב "גונב הצגות" מקצועי: http://www.ted.com/talks/lang/eng/sugata_mitra_the_child_driven_education.html לעושים במלאכה אצלנו, ישר כח! רק בקשה קטנה: אל תעזו אפילו לחשוב שהגאולה תבוא ממשרד אחד או מ"טריק" אחד שאתם ממציאים. קצת פרופורציה והרבה ענווה!
יש בפנים סרטים, חינם! | 18.12.10
38.
שלא יזינו לכם את השכל..
למישהו יש אינטרס להציג את הנתונים בצורה שבה מציגים אותם. אני מציע לפרופ' למתמטיקה שיתחיל בכך שישקיע חצי שעה בללמוד את התונים. ילדי ישראל היהודים נמצאים במקום לא רע בכלל. אחוז המצטיינים הוא מהגבוהים בעולם. יש מה לשפר. אבל שלא יבלבלו את המח. כתוצאה מהעליה הרוסית ותרבות ההיטק, הילדים שגדלו פו בעשרים שנים האחרונות חזקים פי כמה וכמה מהדור של הפרופסור. בכל בית ספר יש היום חצי כיתה שמתחילים תואר בכיתה י. לפני שני עשורים היו בודדים כאלה בכל הארץ.
שמוליק | 18.12.10
37.
להתמודד ע"י הקמת בתי ספר פרטיים אליטיסטיים. איכות ללא פשרות ובכל מחיר
מערכת החינוך מאד תתקשה לתקן את עצמה, ואם תתקן, הרי שלא באופן מספק. צריכים ליצור רף חדש שיראה ראשית למה כן מסוגלים להגיע בבתי ספר. קרי, בתי ספר שיגבו שכר לימוד של אפילו 70 אלף ש"ח לשנה. אל דאגה, לא יחסרו הורים שישלמו את המחיר הזה, ורובם לא יהיו עשירים. שיקחו את המורים הכי טובים שיש. אפס סובלנות לאלימות, הצקות ובעיות משמעת. סטנדרטים של קבלה ויחס לתלמיד הוגנים ולא מושחתים. לדוגמא, לא לקבל את התלמיד הגרוע בן הטייקון שתורם מיליון ש"ח לבית הספר. כשיראו למה מסוגל בית ספר להגיע במדינת ישראל, המערכת, שתוצג במערומיה, תזדעזע ותתחיל לפעול בכיוונים חיוביים. התירוצים הרגילים, ש"גונבים את התלמידים החזקים", ועוד טענות מגוחכות, יפסיקו להרשים את הציבור הרחב, שידרוש יותר עבור ילדיו.
לזעזע את המערכת | 18.12.10
36.
תגובה ל 1
למה לייבא מורים למתמטיקה? יש בארץ אנשים מקסימים וחרוצים, בוגרי תארים מתקדמים במתמתיקה ומדעים - הבעייה היא שמורה יכול להגיע למקסימום שכר של 15,000 ש"ח ברוטו לחודש (בהנחה שהוא עובד משרה מלאה אמיתית, ולא משרה של לחזור כל יום באחת בצהריים הביתה..), ולזה תוסיף עוד המון עבודה בבית של מבחנים, שיעורים, פעילות חברתית וכו... אותו בנאדם יכול גם ללכת לעבוד בהיי טק - ואז מבחינת משכורת- השמים הם הגבול.... לזה תוסיף גם ילדים מתפרעים, שאפילו להעיף אותם הביתה אתה לא יכול, הורים חסרי סמכות שלא מציבים גבולות לילדים שלהם - ותבין למה האנשים האיכותיים לא רוצים ללמד את הילדים שלנו!
בעלת תואר שני במדעים | 18.12.10
34.
שיטות לימוד מוזרות בביה"ס היסודי
אחרי שלוש בנות שעברו את שיטת "כשרים והקשרים" (כן - "כשרים" ב-כ) הבנתי שלא צריך לעשות ניתוח דמוגרפי, כלכלי ולהאשים את הצבא או אף את המורים. הדברים הללו לא השתנו מאז קום המדינה. כששאלה בספר "מתמטיקה" מתחילה במילים - "כתוב מכתב לראש העיר..." או כשהילדים מבלים את מרבית זמנם בלצייר מרובעים, משולשים ופרחים (ולאו דוקא בנושא גאומטריה), אז ברור שהנושא של החוברת הוא שיעור ציור, או חיבור. הכל, רק לא מתמטיקה. לאחרונה גם החלו אצלינו בכיתות ו' ללמד שיטה חדשה לפעולות בשברים. כאילו שהשברים השתנו לאחרונה... לא קשה להבין לאן לימוד המתמטיקה הדרדר. אולי כשבשעור ספרות ילמדו את "המשפט האחרון של פרמה" מאת סימון סינג או את "המוזיקה של המספרים הראשוניים" מאת מרכוס דו סוטוי, כספרי חובה, יבוא לציון גואל.
דולי | 18.12.10
33.
לימודי מתמטיקה
שלום לכולם , למרות שהכתבה בהחלט משקפת את המציאות להערכתי לא יהיה נכון לשקוע במרה שחורה להערכתי יש לבצע שתי פעולות מהותיות ולהערכתי שיפור בוא יבוא א. התמקדות בתוספת שעות חזרה ( אופק חדש ) ללימודי המתמטיקה והאנגלית - שתי מצקעות הדורשים תירגול רב ולצערנו בני הנוער כיום מחפשים את הכסף הקל - האח הגדול ותוכניות ריאליטי ב. לשפר ודחוף את אמת המורים במקצעות הליבה - מי שנכשל בעמצו בבחינה של משרד החינוך שיפנה את מקומו - כיום רמת השכר של המורה סבירה כך שניתן למצוא מורים טובים יותר בהצלחה
יעקב  | 18.12.10
32.
לפרופסור ליבנה
התדרדרות ההשכלה החלה עם עליית הליכוד לשלטון ב77. לימין ברור שהוא שואב את עיקר המצביאים שלו מקרב השכבות החלשות.גם הימין יודע שככל שעולה ההשכלה ורמת החיים הסוציו אקונומית,ההצבעה נוטה מרכז ושמאלה. הימין לא השתגע לכרות את ענף המצביעים הבורים עליו הוא יושב ולכן יש לו עניין אמיתי להמשיך לדרדר את מצב ההשכלה.וזה גם מוכיח את עצמו לאורך השנים מאז 77.. אלמנטרי ידידי, אלמנטרי.
הנביא | 18.12.10
31.
אמצו את התוכנית הסינגפורית- פשוטה -עניניתיעילה -מענינת-מאתגרת
ניסיתי לעזור לילדותי בלימוד החשבון כיתות א-ד והספרים שנעזרתי ממש מיאשים מעיפים לא מובנים מסובכים לא מובנים. עד שניתקלתי בספרי השיטה הסינגפורית , מאז הילדות (ואני) התאוששו הבינו למדו תפסו תאוצה . תבדקו ותראו עם הילדים שלכם שבאים אבודים מביה"ס.
איתן | 18.12.10
30.
כמה הערות למגיבים
ל-1,יש בעיה של שפה עם מורים שהובאו מחו"ל. כ"כ משכורות גבוהות אפשר וצריך לתת למורים מקומיים.הקושי שייווצר לאור הניתוח של הפרופ' יהיה בכך שהטובים שיפנו לחינוך וללימוד מתמטיקה יחסרו התחומים חשובים אחרים. למעשה מהניתוח עולה קושי עמוק יותר-העדרה של קבוצה, שמספרית גדלה כל הזמן,מהשתתפות במגוון פעילויות תורמות לחברה ולמדינה. מדובר כמובן בתלמידי הישיבות,כולל המשלבות לימודים כלליים. הנורא בכל הסיפור החמוץ הזה שמדובר בצעירים רבים שיכולותיהם האינטליגנטיות והאינטלקטואליות מתבזבזות על טחינת מים ואובדות בישימון הרוחני והיצרני שיוצרת "חברת הלומדים" הדתית/חרדית. 2.למגיב 3-מדברי פרופ' לינדנשטראוס כי אינו מבין את השאלות שבספרי הלימוד של ביתו בת ה-9 עולה,שאולי לפני הלימוד צריך לדעת היטב עברית וזה קושי במדינת מהגרים בני מהגרים שחשופים לפירסומות ולטלנובלות. 3.למגיב 13-הצעה נבונה.ניצול משאב קיים שגם לא יבוא על חשבון האבטלה.במקביל אולי להקטין את מספר התלמידים בכיתות של מדעי הטבע והמדויקים בכלל. 4.קשור ולא קשור-תחסלו את השליטה וההתנחלות האזרחית בשטחים ותפסיקו את מימון החרדים והדתיים ויתפנה כסף רב.
אבנר | 18.12.10
29.
"חלם" זה כאן בישראל
1. כל האמור לעיל אינו בא על מנת לפגוע בפרופסור המכובד חלילה. 2. כבוגר לימודי מתמטיקה, סטטיסטיקה ועוד..וכאב לילדים הנעזרים בי ובמורים פרטיים כולל סיוע לחבריהם - אשתף אתכם במספר תובנות: א. החל מתחילת התיכון פרט לקומץ הורים כמוני שכבה שלמה של מאות תלמידים טוענת שההורים לא מסוגלים לסייע להם בפתרון בעיות מתמטיות... ב. מעולם לא שימשו הפרופסורים שלימדו אותי דוגמא או מודל או הפגינו יכולת בכל הקשור להוראה!!! זה מקצוע והתמחות בפני עצמם!!! ערכם האקדמי אינו מושפע לחלוטין מאיכות ההוראה שלהם והיא באופן גורף בד"כ ירודה!! ג. הידע לפתרון הבעיה מצוי רק בקרב אוכלוסיית המורים הפרטיים (כמו אשתו של שרון) אשר להם הצלחה מוכחת (כולל אלו שביצעו פרויקט הכנה לבגרות בירוחם וכד') ד. אין סיכוי שבאקדמיה ימצא הפתרון לבעיה - הדבר משול למכונאי מודרני שלמד פתרון בעיות מכניות באמצעות מחשב ונדרש לפתע לתקן רכב באמצעים מכניים לאור דיאגנוזה פיזית ולא ממוחשבת!! ה. הבעיה נעוצה בכל הקשור ללמידה/הוראה/הדרכה זו התמחות ואומנות כאחד!! תלמידים משפרים הישגיהם בעשרות אחוזים בזכות מורים פרטיים מוכשרים (בוגרי תואר ראשון לכל היותר וגם זה לא הכרחי בעיניי) פרופסור לבנה היקר!! כשם שאין בידי הכלים, המיומנויות והידע להחליפך במשרתך המכובדת כך אין לך היכולת לגבש מתודה לגבי תחום שאינך מכיר ונסיונך אפסי למול כל מורה פרטי בתחום!!! גילוי נאות : למרות שאני מצליח להתמודד עם כל החומר כולל ברמה של 5 יחידות (עברו כ-25 שנים מאז סיום לימודיי) איני מתיימר להתקרב לרמתו של "המורה הפרטי" של בני שזהו מקצועו וזוהי התמחותו!! קבוצת מיקוד של אוכלוסייה זו במספר ימים/מפגשים תהיהרות מונים אפקטיבית יותר ו"זולה" יותר מ"פרזנטציה מטעם האקדמיה"
רז | 18.12.10
28.
אולי הילדים יודעים יותר טוב איפה כדאי להתמקד??
בתור בוגר תואר במתימטיקה מאונ' ת"א אני חייב לומר שכמעט ואיני משתמש בידע שקיבלתי בתחום. המחשב עושה עבורי 99% מהעבודה. הכישורים של הילדים היום כמו ריבוי משימות וחלוקת קשב הנן יותר חשובות ומשמעותיות בשוק העבודה. כמו -99.9% מאיתנו לא חושבים שצריך לגדל עגבניות בחצר כדי לעשות סלט, ומספיק שיש חקלאים שעובדים בשבילנו, כך גם הפיתוחים הטכנולוגיים יכולים להתרכז אצל קומץ קטן שתמיד יהיה גם ללא עידוד המדינה וכולנו נשתמש בכלים שהם ייצרו לנו שהופכים יותר ויותר נגישים עם הזמן.
ג | 18.12.10
27.
מתמטיקה היא עיקר חיינו
עולם המספרים הינו חיינו, בכל מקום נפגוש את המתמטיקה מה שאנו מפספסים כיום הוא אולי "הדרך" המתמטיקה שנדרשים ללמד לא ממש משתנה או תשתנה התלמידים והסביבה הם אלו שמשתנים לכן כדי להשיג תוצאות, יש להסתכל קודם על התלמיד וסביבתו ולאחר מכן לפתח או להשתמש בדרך הנכונה להגיע אליו וליישם בו מתמטיקה לכן עיקר בעייתנו כיום היא - ליישם צריך מורים שבאמת רוצים ללמד ויכולים ללמד לתת להם כוח וכלים להתמודד עם התלמיד והסביבה ורק כך נפתור משוואה כה פשוטה שתוצאתה - שיפור בידע וכלכך הרבה בנוסף רק כך ישיג התלמיד בעזרת הבנת המתמטיקה ויישומה בחייו - את חייו!
איתן | 18.12.10
26.
לשחוט פרה (דעה) קדושה...
לממוצע הארצי במתמטיקה אין כל משמעות. אין כל צורך באלפי מתמטיקאים בינוניים - צריך רק עשרות או מאות בודדים של מצטינים - והם הכוח המוביל של המדינה. כמה אנשים באמת זקוקים ליותר מחשבון פשוט בחייהם מעבר לתיכון או האוניברסיטה ? לעומת זאת חשוב שידעו קצת מעבר לקריאה או כתיבה עילגת - וכאן יש הרבה-הרבה מה לחנך. קיראו את הטוקבקים ותבינו ...
רופא | 18.12.10
23.
תבדקו למה כל שנה שנתיים משנים תוכניות לימוד ?
למיטב ידיעתי המתמטיקה הבסיסית (מה שתלמידים צריכים לדעת) לא השתנתה ממש ב 200 השנים האחרונות! הדברים היחידים שהשתנו הם הכלים (מחשבים בעיקר) והצרכים הכלכליים. לכן, לא ברורה לי כלל ועיקר הסיבה מדוע בכל שנה שנתיים מוחלפים ספרי הלימוד, יוצאים בתוכניות שונות ומשונות, ומנסים "להמציא את הגלגל מחדש"? האם זה בגלל שיש כמה חברות שעושות כסף רב מכל שינוי בתוכנית לימודים? האם זה מספר פרופסורים מכובדים שמקבלים משכורת לשנה שנתיים בכדי לכתוב את התוכנית החדשה? למיטב דעתי, הפתרונות לשיפור במתמטיקה (וגם בכמה מקצועות אחרים) הם: תרגול, תרגול ולבסוף עוד תרגול! הצרה שלנו היא שזה קשה, מעייף ואפילו מעצבן לתרגל!.... אבל ילדים שמתעבים ריצה, רצים הרבה קילומטרים במשחק כדורגל מבלי להרגיש...והם רצים לויקיפדיה על מנת לבדוק מתי נולד הרצל, כי זו שאלה בשעשועון נושא פרסים כלשהו. לכן, אם מישהו מהפרופסורים המכובדים קורא תגובה זו הצעתי פשוטה, תתרכזו באיך לדרבן את הילדים ללמוד ולתרגל ולא בהמצאת שיטות פשוטות יותר להסברים! תלמדו אותם מה "יוצא להם מזה..." (לדוגמא איך בודקים בסופר מה עדיף 3 שקיות במבה במחיר של 12 ש"ח או שקית אחת במחיר של 3.9 ש"ח) או למתקדמים יותר להבין מה הקשר בין טריגונומטריה ל gps . אל תקלו, תקשו....אבל בחוכמה! * והערה אחרונה לסיום, הילדים של היום לא פחות חכמים מהילדים של פעם...הם רק מתנהגים אחרת.. תשתמשו בכלים שלהם, תפתחו משחק מתמטי "מגניב" שישב בפייסבוק... או אפילו תמנפו את "היפה והחנון" ע"י חידון מתמטי נושא פרסים... בקיצור, תשימו בצוות שלכם גם יועצי תקשורת ולא רק מתמטיקאים..
יוסי | 18.12.10
22.
לוגריתמים יהפכו את הילדים שלי למאושרים--בטח!!
עוד נוסחה "חכמה",עוד חישוב מטורף עוד הסקת מסקנות על הנייר...חשבתם לעצור ולאמר שהדור הזה חכם יותר מכם מכיוון שהוא מאס בתכנים שהופכים אותו לסובל חרד ועצבני....מי שטוב במתמטיקה ואוהב את זה כמו אור מהיפה והחנון שיילך ללמוד את זה או שהרבה הורים לא באמת רוצים שהבן או הבת יהיו כמו החנונים העצובים.
אלי | 18.12.10
18.
ככתוב בכתבה "...*גם* במערכת החינוך...". לא הכל זה חינוך.
המחשבה המוטעית שהאדם הוא "לוח חלק" ואם רק נקנה לו חינוך טוב, הכל יהיה בסדר, היא קצת תמימה לדעתי. החינוך חשוב ביותר, אבל הוא כנראה, להערכתי לפחות, ברובם המכריע של המקרים, לא יהפוך תלמיד עם פוטנציאל מולד נמוך, לבוגר מצטיין. עם כל הכבוד לפינלנד, ראיתי איזו סטטיסטיקה במדינה מערבית אחרת (עם רמת ציוני תלמידים טובה+) לגבי רמת המורים שם. גם שם לא בהכרח בעלי התוצאות הגבוהות פונים להוראה, נהפוך הוא. בנוסף "חינוך" הוא לא רק מה שמכונה "מערכת החינוך" - אלו ההורים, הסביבה, המדיה וכד'. אם יש "תרבות לימודית", או "אווירה לימודית" זה גם יכול להשפיע לטובה (או היעדר הנ"ל, לכיוון ההפוך). אני לא זוכר שבבתי הספר היסודי והתיכוני זכיתי לחינוך מתמטי כל-כך משובח.הדבר לא מנע ממני לסיים תואר ראשון במתמטיקה באוניברסיטה. לעומת זאת כשהייתי תלמיד בבית הספר היסודי, אבי דאג לשבת איתי על שיעורי הבית במתמטיקה ולעזור לי כשנתקלתי בבעיה. בנוסף, עוד לפני שבכלל הגעתי לבית הספר (בגיל 3?), מספרים וחשיבה מתמטית עניינו אותי. יש *גם* מרכיב מולד (שנראה שקצת מתעלמים ממנו ואני בהחלט מבין למה, זה נושא רגיש ומורכב) ויכול להיות שחל שינוי מגמה גם בתחום הזה שיכול, ולו במעט, אולי להסביר את רמת הציונים.
בעל תואר ראשון במתמטיקה | 18.12.10
17.
מה הקשר לערבים???
קודם כל, אמנם המגזר הערבי לא מספק קציני צבא, אבל הוא כן מספק רופאים ועוד איך (בניגוד למה שנטען בכתבה). שנית, בוודאי הוא גם מספק מורים למתמטיקה - אצל אחי שלמד בליד האוניברסיטה לימד דווקא מורה ערבי שתוך כדי היה גם פרופסור באוניברסיטה. גם להאשים חוק גיוס כללי זה לא שייך. לגבי החרדים - לכפות עליהם את מקצועות הליבה זה אולי כן יעזור. לגבי הרוסים, תודה, זה מחמיא - אכן זוהי כמעט מסורת שיהודים ברוסים היו מצטיינים במתמטיקה.
רוסיה | 18.12.10
16.
יש לי פתרון מצויין לבעית מבחני פיז"ה, ואני מנדב אותו חיינם למנהיגינו המצויינים.
אני בטוח שמנהיגנו האחראים והמצויינים לא יכולים להרשות שישראל תופיע במבחנים הללו כמדינה נכשלת! הפתרון הוא: תפסיקו ללמד מתמטיקה בכלל בבה"ס ואז שום תלמיד לא ישתתף במבחני פיז"ה ואיש לא יבוא בטענות בקשר לתוצאותהם. .
יוסלה | 17.12.10
15.
לתלמידים בישראל יש פחות תמריצים ללמידה, ויותר לציונים"
כל כך נכון! אני חושב שהכל מתחיל מהמורים. כשהייתי בכיתה י' והגשתי את הבגרות בלשון,המורה שלנו אמר שכל מה שאנחנו צריכים זה ללמוד את החומר בצורה הכי טובה שיש - ואז ישר לאחר הבגרות אפשר לשכוח הכל. וכך באמת היה,הגשתי את הבגרות והוצאתי 92 והיום אני לא זוכר דבר מהחומר. וגם כיום כשאני סטודנט שנה א',אז זה לא ממש נותן מוטיבציה כשבשיעור הראשון המרצה אומרת ש90% מהחומר שנלמד בכל התואר לא ישמש אותנו בחיים האמיתיים. כך נוצר מצב שאנחנו מראש כבר יודעים שצריכים לדעת את החומר ישר והפוך - וזה הכל. אני לא באמת חושב שאני אשתמש בחוק לופיטל לאחר התואר וגם לא חושב שזה יעניין אותי.
שפיקל'ה - סטודנט שנה א' | 17.12.10
14.
אחת הבעיות בלימוד מתמטיקה בבית ספר
שאני שם לב אליה כתלמיד, היא פיצול רב מדי לנושאים קטנים. כל כך הרבה פיצול, שלא רק שלומדים דברים שלא ישמשו אותך בהמשך ופשוט תשכך מהם, אלה שהם מפריעים לתלמידים לראות את התמונה הכוללת של הנושא ואת הקשר בין כל התת נושאים הקטנטנים האלה.
איה | 17.12.10
13.
הפיתרון הקליל - פנסיונרים/מבוגרים, יפתור 3 בעיות באבן אחת
יש פנסיונרים רבים ברמה גבוהה שיכולים ללמד מתימטיקה עם או בלי ריענון קל. אבל, כרגיל הניהול אצלו לקוי ולא מנצלים משאב זה כדי לפגוע ב-3 ציפורים: 1 שדרוג רמת המורים. 2 שימוש באנשים שאחרי גיל 50 חלק משמעותי מהם מובטל ויושב כנטל על המדינה. ובכלל, אם המערב לא יתחיל להתיחס בכבד הראוי (ראוי, לא יותר מזה) למבוגרים הוא יפול כי אוכלוסיתו מתבגרת במהירות. 3 כבוד עצמי למבוגרים/פנסיונרים שהבגלל אופנה טיפשית ורדודה יצאו מהאופנה.
גידי | 17.12.10
12.
המורים לא יודעים ללמד - רק לתרגל
מי שמצליח זה מי שמסבירים לו מחוץ לבה"ס או שהתפיסה שלו מתמטית - תרבותית זהה למורה. אני שברתי את הראש עם מתמטיקה של תיכון ובקורס "הפילוסופיה של המתמטיקה" באוניברסיטה הייתי מוצלח. למה ? כי הקורס מתחיל מההתחלה, מהתחרות בין הארנב לשפן, כמו תחילת המתמטיקה באנושות - ככה צריך ללמד. בבתי הספר מלמדים עובדות ומצפים שהתלמידים יקבלו אותם כמות שהם.
למה לא מצליחים ללמד | 17.12.10
10.
לפרפ. ליבנה היקר - אנא כנס-חשוב
ראשית ,אכן המצב קשה.שנית ,ריבוי השינויים בתכניות רעיונות לימודיים מופרכים גרמו לעיקר הנזק.(שיטת החרוזים לדוגמה) אשתי מורה פרטית למתמטיקה ומגיעה להישגים מדהימים עם תלמידיה לאורך 15 השנים האחרונות. כיתות שלימות מצליחות במתמטיקה בזכותה. חלק מתלמידיה ללא עזרתה פשוט לא היו מצליחים. השאלה למה היא מצליחה - למה תלמידיה הופכים פתאום לטובים במתמטיקה . התשובה - אנשים כמו אשתי אתה צריך לראיין ,לבדוק ולברר עם מורים אלו את הבעיות והפתרונות . חישובים סטטיסטיים ושיחות עם פרפ.אחרים למתמטיקה לא יעזרו לך . אם אתה מעוניין לקיים שיחה זו ,ענה לטוקבק זה ואני אצור איך קשר. כל יתר הדרכים הם בזבוז זמן .
me | 17.12.10
8.
האם אפשר ללמוד שחיה אצל מורה שמעולם לא ראה מים?
מורים -- רובם ככולם -- מעולם לא ראו מתמטיקאי בפעולה, ואין להם מושג מה הוא עושה למחייתו (וודאי שלא כיצד הוא עושה את זה). דרך אגב, מה שהוא עושה למחייתו היא היא המתמטיקה. כל קשר בין תכנית הלימודים ובין מתמטיקה הוא מקרי בלבד.
לא מתמטיקאי | 16.12.10
6.
ללימוד המתמטיקה הטובה ביותר זה השיטה רוסית שמפתח את החשיבה
אצלינו הלמידה היא למטרה להסיג ציונים גבוהים על חשבון החשיבה. התמיכה של הממשלה לעדה החרידית במיליארדי שקלים לא תורמת להתפתחות המדע אלא לבטלנות.לגבי הערבים זו בעיה סוציואקונומי שהממשל מסרב לפתח את החינוך כדי ליצור חברה ענייה ולעבוד בעבודות פשותות. רק מאתים מצליחים להגיע לאוניברסיטאות.
דרומי | 16.12.10
5.
השקר הגדול: אין כלל מתמטיקה בחומר הלימוד!
יש סיבות ראויות ללימודי מתמטיקה, שירה או היסטוריה. אבל אי אפשר ללמד שירה או היסטוריה רק באמצעות שינון תאריכים או תרגול של איות נכון. בימיו של ביסמרק, מדענים ומהנדסים נזקקו ליכולות טכניות-מתמטיות תוך הבנה מזערית בלבד. כיום, שינון ופיתוח מיומנות טכנית יוצרים רק התנגדות חריפה אצל הלומדים, והתנגדות זו מחסלת כל רצון להבנה בסיסית. את _כל_ הבעיות בחומר הלימוד -- מחיבור שלמים ועד הוכחות בגיאומטריה או גזירה סימבולית -- מחשבים פותרים כיום טוב יותר מבני אדם. רק הדיוט מוחלט יטען שמחשבים כאלה יודעים מתמטיקה, והוא הדין לגבי תלמידים. העולם השתנה, אבל מערכת החינוך פועלת עדיין לפי מודל שעיצב ביסמרק. לאסונה, ילדים מחוננים באינטואיציה מתמטית בסיסית (ובפרט בכיתות הנמוכות, בטרם סרסו אותה). יש להם תחושה מובהקת ש"עובדים" עליהם: מורים שמעולם לא _הבינו_ מהי מתמטיקה מאלצים אותם לפתח כישורים חסרי תכלית, וחמור מכך -- משעממים עד זרא. ביום שבו מורות בכיתה ד' ידעו, פורמלית, _מדוע_ "הופכים" בעת חלוקה בשבר, יפתרו כל בעיותינו. אז נוכל לפתח _חשיבה_ מתמטית, שהיא האוצר הגדול אותו אנו משמידים.
B. Smark | 16.12.10
3.
תקראו את הראיון עם לינדנשטאוס
הוא אומר שם במפורש שהמטרה של המורה צריכה להיות לקחת דברים מסובכים ולעשות אותם פשוטים עבור התלמיד ובעוד בישראל לוקחים דברים פשוטים והופכים אותם למסובכים. הוא אמר שם שהבת שלו בת 9 מגיעה עם ספרי לימוד שהוא בעצמו לא מבין מה רוצה השואל. מתמטיקאי מחונן לא מבין מה רוצה השואל בספר של ילדה בת 9 ! תבינו, הראייה של החינוך בישראל היא לא למטרת חינוך ולימוד אלא מתייחסים לחינוך כמו מסלול בסיירת שבו החזקים שורדים והשאר מנופים כדי לא להפריע. תמשיכו לקבור את עצמכם בוועדות חקירה. לא יעזור כלום צריך לשנות את הגישה כלפי הילדים. צריך לרצות ללמד אותם, להעניק להם.
גיא | 16.12.10
תודה, קיבלנו את תגובתך ונשתדל לפרסמה, בכפוף לשיקולי המערכת