אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

למה אין כחול בתנ"ך?

256 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

255.
בתנ"ך מוזכר צבע כחול בהיר.
א. בתנ"ך מוזכר צבע תכלת, במגילת אסתר: "חור כרפס ותכלת", בתפילת שחרית: "ונתנו על ציצית הכנף פתיל תכלת...", ומפרשים מסבירים, שיראה האדם את התכלת, יביט לשמיים, וייזכר שיש אלוקים. ב. מעניין, אך לפי המאמר, הצבעים קיבלו שמות לפי סדר צבעי הקשת.
יהודייה | 23.06.20
241.
מעניין מאד, אבל אולי השמים בתקופת התנ"ך לא היו כחולים!
כל מי שביקר לדוגמא בלימה וחטף דיכאון מהצבע האפרורי של השמים, בילה בישראל בתקופה של אובך שצובע את השמים בצהוב אפור או קרא ספרים על אגן האבק בארצות הברית בשנות השלושים - יכול לדמיין תקופה שבה האקלים היה שונה. אולי היו יותר סופות חול, התפרצויות געשיות, לחות מתמדת באוויר וכדו' מה שעשוי היה לגרום לכך שפשוט השמים לא היו כחולים. ומכיוון שגם המים משקפים את צבע השמים - גם הים לא היה כחול וגם לא האגמים והנהרות, ובעצם לא היה שום דבר כחול! (אולי חוץ מאבן חן יקרה בחושן של הכהן הגדול, אבל זהו). ואם ככה - באמת לא היה צריך להזכיר את הצבע הכחול בתנ"ך או באודיסיאה - פשוט כי לא היה צבע כזה בנמצא. סתם, תיאוריה... אולי זה נכון ואולי לא (אבל נשמע לי קביל בדיוק כמו התיאוריות האחרות שהוזכרו בכתבה)
ניר | 19.10.15
234.
ת-ע-נ-ו-ג של כתבה! ולמגיב 221
הלוואי שכל כתבה שניה בעיתון תהיינה כאלו! פשוט כתבה מצוינת, לא יכולתי להפסיק לקרוא ותוך כדי כבר רכשתי את הספר.. :) קראתי את כל התגובות בכתבה (233 עד עתה) והתגובה שלך הייתה הכי מעניינת! יכול להיות שכל אותה תקופה במקום לומר "כחול" פשוט אמרו "ספיר"? ואז במרוצת השנים פשוט שונה השם מספיר לכחול? תגובה מרתקת וכתבה מאלפת! תודה!
ראובן | 13.10.14
233.
ספר הספרים
ספר התנך הוא לא ספר רגיל ויש בו חוכמה ועומק מעבר לתפיסתו של האדם הצבע"כחול זה כסוי - חול זה הים הגדול שמכסה את החול והוא מורא על ריבוי נתינה ורוחב לב שלא ניתנות לספירה בגלל עוצמתו של הצבע לא נקבו בשמו כי אלוהים יש אחד גדול הופך קטן ומיכאן רוחב לב כחול אשר על שפת הים צבע מוצפן
מרדכי עמוס | 31.03.14
232.
מהו כחל המוזכר בתנך: תשובה ל 230
כחול מוזכר כאן בדומה למושג "ללא כחל ושרק" - כלומר: ללא איפור וללא אודם וללא התייפות - ועדיין יופיה הטבעי ניכר. "כחל" הוא אבקת צבע כהה הנוטה לשחור, איתו היו צובעים סביבות העיניים כדי להבליט את העיניים וליצור רושם שהן גדולות יותר (בימינו – אייליינר). בימי קדם היו מפיקים את הכחל על ידי טחינת גבישים של המינרל סטיבניט.[1] "שרק" הוא צבע אדום שהיו נשים צובעות בו את הלחיים (בעברית מדוברת סומק) או את השפתיים (אודם). מטרת שני החומרים הללו הייתה כיסוי והסתרה של פגמים אסתטיים, ויצירת מצג שווא של יופי ואיכות שאינם קיימים. "ללא כחל ושרק" הוא, איפוא, הצגת הדברים כמות שהם בלא כיסוי וייפוי.
משה  | 19.03.14
231.
הצבע הכחול-צאקרת הגרון-תקשורת
שלום כנל יתכן שבעבר התקשורת לא היתה טובה לכן [אולי] לא התיחסו מספיק אל הכחול ותכלת נראה לי גוון יותר עדין ורך מכחול אולי בעבר היה לנו קל יותר להתיחס לצבעים בסיסיים שקשורים להשרדות והנעלים יותר באו אחכ כשבפיסגה יש את הזהב מעבר לו כבר אינני יודע התחלתי להתעניין לאחרונה בריפוי בצבע וברצוני בעתיד אולי לשלבו עם ביטוי בציור וכתיבה יוצרת זה מדבר אלי כמו הטבע צמחי המרפא המוסיקה טעמים נופים טיולים חיפוש סקרנות ואמסטרדם אני שור גבול תאומים שנת הדרקון מומנים להגיב תודה
eliyahu yitshak | 25.02.14
229.
פרה אדומה
נדמה לי אם אנני טועה שאריאל שרון הצליח באיזשהוא אופן לגדל פרה אדומה נדמה לי שפרה אדומה חיונית להקרבת קורבנות במקדש והיא מסמלת משהוא שקשור בגאולה ובניית המקדש השלישי היום ידוע לי שיש יהודים שעובדים על בניית כלי המקדש וסביר להניח שירצו גם לגדל באזשהוא אופן גם פרה אדומה
אטאט | 05.05.13
225.
אולי זה בגלל שהים לא באמת כחול
יום אחד כשהייתי במצב רוך מדוכדך מצאתי את עצמי מול הים עם בקבוק יין רק לעצמי ולאחר שלגמתי ממנו מספיק התחלתי לדבר עם אלוהים. אז גם עלתה בי המחשבה שהים הוא בכלל לא כחול. הים הוא שקוף ובו משתקפים השמיים וכך הוא מקבל את צבעו. לגבי אם השמיים הם כחולים מעצמם או בשל השתקפות של משהו אחר, אני כבר לא יודעת לענות...
ירדן  | 08.04.12
221.
"ספיר" - זה השם של הצבע 'כחול' בלשון התנ"ך
מופיע מספר פעמים בתנ"ך בהקשר לצבע השמיים: 1. שמות כו, י: וַיִּרְאוּ, אֵת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל; וְתַחַת רַגְלָיו, כְּמַעֲשֵׂה לִבְנַת הַסַּפִּיר, וּכְעֶצֶם הַשָּׁמַיִם, לָטֹהַר 2. יחזקאל י, א: וָאֶרְאֶה, וְהִנֵּה אֶל-הָרָקִיעַ אֲשֶׁר עַל-רֹאשׁ הַכְּרֻבִים, כְּאֶבֶן סַפִּיר (גם ביחזקאל א, כו) אחת האבנים בחושן של אהרון היא ספיר, ייתכן שמדובר באבן היקרה לפיס לזולי, בצבעי כחול עם גוונים שונים 'תכלת' יש הרבה מאוד פעמים בתנ"ך כולל בציצית הטלית עד היום 'כחל' זה הצבע השחור בגוון פחם ששימש לאיפור העיניים
אחת מהעם | 28.01.12
214.
התנ"ך הוא לא נושא הכתבה
לא ברור למה כל איזכור של התנ"ך מוביל אחריו גל של הצטדקויות דתיות למיניהן ומנגד טענות מטופשות בגנות התנ"ך והתלהבות דתית להוכיח שהוא מרמה ומזימה. לא מסוגלים לקרוא כתבה ולדון בתוכן עצמו בלי הכפשות, הטפות, מרמור ותיקונים? כתבה יפה. תפרגנו. סוף סוף יש דברים לקרוא שהם לא גיבוב של מילה וחצי בויינט...
 | 05.09.11
213.
הכחול שבקשת
שלום,ראשית הכחול נמצא בתנ"ך וכול גווני הכחול נקראים תכלת כמו גם רמיזות למלה כחול ממש,על כך כבר האירו הקוראים. אולם ברצוני לבוא מנקודת מבט נוספת , המלה קשת מופיעה בספר בראשית לקשת 7 צבעים כשהכחול ביניהם, ביהדות אנו אומרים 70 אומות ,שהאומות הנם ממישור הקשת כלומר ישנה ידיעה והכרה בכול 7 צבעי הקשת כבר מהעת העתיקה דהיינו ראית הכחול, האם העמים ראו את הכחול אם לאו נוכל לבדוק בהתאם לאופן שהמיתולוגיות השונות רואות את הקשת כמה צבעים מיחסים לקשת ואילו צבעים הם?! בברכה
אלה מורז | 04.09.11
211.
כחול אינו שייך לעולם הזה
כחול הוא צבע ימות המשיח, הוא צבעו של המשיח, לא לחינם הסרטים נקראים "כחולים", הסרטים הללו באים במהותם לשחרר את האדם מכל החומות שהיה צורך עליון לעטוף אותו בהן עד שיהיה מספיק חזק ובוגר להתקלף, להתלכלך בשחור ולחזור ממנו אל התמימות שהיא הכחול, בתורה מופיע ה"תכלת" , תכלת, כותב רבי שמעון בזהר היא דין קשה המכלה הכול, הביטוי האחרון שלה היה בחורבן בית שני, מאז אין ברשותנו פתיל תכלת ואנו לובשים ציצית בת ארבעה פתילים לבנים, המשמעות היא כי החורבן הוא תחילת הגאולה שאז התעלינו אל מעבר לנקודה בה יש לכלות הכול ואנו צועדים אל ימי הכחול העמוק, האינסופי בו תרבה הדעת ויעמיק עד אין קץ המסתורין.
רן צבי | 02.09.11
206.
כל "המסתורין" היא עוד "אפליקציה" בתכנת התבונה
החלק התבוני נרכש/נלמד. ואם לא מגדירים בתכנה גוונים כי אין בזה צורך קיומי, אז לא יתוארו ולא יבוטאו גוונים. בנוסף לזה הים והשמים הם כה טריוויאלים בתודעה שהכינוי כולל גם את הגוון, ובשים לב לכך שהגוון משתנה, ובזה הם יוחידיים, אפשר להבין את ההגיון התוכנתי שלא נדרש להגדיר להם גוון מסויים. גווני כחול היו קיימים כקבועים, רק שבתכנת התבונה העתיקה, לא קושרו לים ולשמים שגונם משתנה.
גד | 17.08.11
200.
ל 159 ההשערה שלך שומטת את הבסיס מתחת לכל תורת היחסות, ומבטלת את הפיזיקה של ניוטון
בהנחה שהיא נכונה, עלינו לבטל את כל הישגי המדע הקשורים לפיזיקה (כולל גילוי ההסטה). ואני אסביר- חוקי ניוטון, שעליהם מתבססת כל הפיזיקה (וכל המקצועות הקשורים בה כגון אסטרונומיה), קובעים בין השאר שאם מערכת נעה במהירות קבועה לא תהיה לכך שום השפעה על פעילות בתוך המערכת. תורת היחסות הפרטית מתבססת על העובדה הזו ועל העובדה שמהירות האור היא קבועה. מלבד זאת אין שום אפשרות שהצבע הכחול לא היה קיים בתוך ממערכת השמש מכיוון שוודאי שהספקטרום כולו היה קיים תמיד. מה שאומרת ההסטה בצורה הכי פשוטה הוא שגל אלקטרו מגנטי באורך מסוים יראה לצופה שמתקרב למערכת במהירות כקצר יותר ולצופה שמתרחק במהירות כארוך יותר. מכיוון שוודאי שהיה ביקום גם קרינת X וקרינת מיקרו שקצרה בהרבה מהכחול וגם גלי רדיו שארוכים בהרבה מאדום אין שום סיבה לאמר שהכחול פתאום נוצר. מקווה שהבנת, ואם לא אנא ממך בזבז שלוש שנים מחייך ותלמד פיזיקה באופן רציני, אף אחד לא יכול לשער השערות בלי לחקור את כל הנתונים הידועים בנושא (גם איינשטיין בניגוד לרושם המתקבל, למד היטב את כל הפיזיקה הידועה בזמנו. אלולא כן לא היה לו שום סיכוי לפתח את תורת היחסות).
אלי | 26.07.11
196.
ומה עם הכינרת?
הרשימה המעניינת על הצבע הכחול מזכירה לי שאלה נוספת, שאותה אפנה הפעם אל הכותב ואל חבריו המלומדים; היה לי קרוב משפחה, מנדל נון ז"ל חבר קיבוץ עין-גב, שהיה 'חוקר 'כינרת' (ניתן לקרוא את ספריו ואת המון-החוברות שהוציא לאור על הכינרת בתרבות הנוצרית ובכלל). .בעלי, ארי עליו השלום, שאל אותו שוב ושוב, מדוע אין הכינרת, האגם היחיד והבלעדי של ארצנו, מדוע אין הכינרת מזכרת בשום מקום בתנ"ך (!). נכון שנזכרת: בקעת כנרות ועוד כמוה, אבל הכינרת בשמה, הנזכרת לרוב בברית החדשה, אינה מופיעה בתנ"ך. עד עתה לא קיבלתי תשובה על שאלה זאת. אני מקווה שיהיה בתגובתי זאת אתגר למומחים.
נילי סלונים | 23.07.11
194.
ל-46 טענתך מעניינת אך שגויה (תואר השם מול מילת תואר ועברית מקראית מול מודרנית)
תכלת הוא שם של צבע (בעברית המודרנית ולא העתיקה הוא מכונה גם תכול). ההטייה ברבים שהזכרת בנוגע לכחול, צהוב וכו' אינה נוגע לצבע עצמו אלא לתואר השם (כך לדוגמה העטים הכחולים) על התואר עצמו גם כחול יהיה תמיד ביחיד (כמו ציוד וסוכר). לסיכום לתואר עצמו אין ריבוי כמו לתכלת. בנוסף חשוב להבדיל בין עברית מקראית לעברית המודרנית, כך שגם אם הטענה עצמה הייתה נכונה היא הייתה נכונה לעברית המודרנית ולא נכונה בעברית המקראית וגם לעברית בתקופת המשנה.
נחמד שמישהו מנסה ללמד זכות | 22.07.11
193.
הצלחת להוכיח שאתה והמורה לא הבנתם זה את זו. איך זה קשור לאמינות התנ"ך?
כתבה מרתקת ומפתיעה. שתי הערות בלבד: ראשית, קשה לי להבין גם את הדתיים שנזעקים להגן על התנך כאילו כל התייחסות אליו מתכוונת אוטומטית לפגוע בהם, וגם את הלא דתיים שמייד יודעים שהכל קשקוש או שרק מנסים לשלוט באנשים בעזרתו. למה להכניס דעות קדומות ופחדים לכל דיון? שימו לב שאלו ואלו כותבים פתאום בתןקפנות, בשפה נמוכה ובאמוציונאליות. למה מה קרה? אשר לפרה והמורה. בלי קשר לשאלה מה צבעה של הפרה ואם האדום במקרא הוא חום: לא הייתי לומדת על תרבות שלמה ממפגש מקרי עם מורה מקרית. כי או שהיא פשוט לא יודעת, או שלא הבינה את שאלתך כניסיון להבין את המהות הצבע אלא כניסיון לקשר אותו לניסיון חייך. ואכן, פרה אדומה (שהיא מן הסתם חומה) שלפי הנדרש על פי התורה שבעל פה אסור שיהיו בה שתי שערות מצבע אחר היא באמת נדירה, וזה מה שהמורה ענתה לך. שוב - למרות שבאמת לא שמת לב לתכלת המקראית- כפ שציינו כמה קוראים - יופי של כתבה.
בת חנה | 22.07.11
189.
כתבה מרתקת
לכל השואלים לגבי כחל בקשר לעיניים הכוונה לשחור. גם בערבית המילה "כחל" מציינת שחור בעיקר לאיפור עיניים. כך שההקשר הוא לשחור ולא לכחול של היום. לזה שטוען שאין בתורה כחול לשמיים משום שהם לא כחולים אלא שקופים. אציין שבכלל אין שמיים במובן של התורה. בבראשית כתוב שהשמיים מפרידים בין מים למים. כלומר הם מוצקים ומוחשיים. אבל השמיים בכלל לא קיימים. הם אשליה אופטית. ולהגיד שאין בתורה שמיים כחולים כהוכחה לאמיתות התורה זה זריית חול בעיניים. דווקא ציון השמיים (ועוד שאלוהים ברא אותם - כפי שאמרתי מוצקים) מוכיחה שאת התורה כתבו בני אדם שרק ידעו מה שהם רואים ולא אלוהים שאמור לדעת הכל
אלי | 21.07.11
188.
אולי כחול היה נחשב פעם לאין צבע??
כמו שלבן היה נחשב עד לא מזמן לאין צבע, דף שלא צבעו אותו היה לבן והוא לא נצבע בלבן אלא פשוט לא צבעו אותו בצבע עדיין. בדיוק כמו שאפס היה נחשב פעם לכלום ולא התייחסו אליו, אף אחד לא הלך לשוק ומכר את התפוחים שלו ונשאר עם 0 תפוחים, אלא נשאר בלי כלום או ללא תפוחים. אולי גם הכחול פעם היה נחשב לכלום, ללא צבע. סתם משהו שחשבתי עליו, למישהו זה נשמע הגיוני? חחח
לא מזגזג | 21.07.11
187.
כתבה מרתקת
לכל השואלים לגבי כחל בקשר לעיניים הכוונה לשחור. גם בערבית המילה "כחל" מציינת שחור בעיקר לאיפור עיניים. כך שההקשר הוא לשחור ולא לכחול של היום. לזה שטוען שאין בתורה כחול לשמיים משום שהם לא כחולים אלא שקופים. אציין שבכלל אין שמיים במובן של התורה. בבראשית כתוב שהשמיים מפרידים בין מים למים. כלומר הם מוצקים ומוחשיים. אבל השמיים בכלל לא קיימים. הם אשליה אופטית. ולהגיד שאין בתורה שמיים כחולים כהוכחה לאמיתות התורה זה זריית חול בעיניים. דווקא ציון השמיים (ועוד שאלוהים ברא אותם - כפי שאמרתי מוצקים) מוכיחה שאת התורה כתבו בני אדם שרק ידעו מה שהם רואים ולא אלוהים שאמור לדעת הכל
אלי | 21.07.11
184.
בתנך מופיעה המלה "תכלת" כ- 50 פעם ! במשנה מופיעה המלה "כחול" עוד כמה עשרות פעמים במשמעות צבע
כאמור, בתנ"ך מופיעה המלה תכלת וארגמן עשרות פעמים ! (שמות פרק ל"ט-כדוגמא) וברור שמדובר בגווני כחול. השמים והים הם בצבע תכלת לא כן ?! במשנה שהיא מקבילה לתקופה היוונית הקדומה מופיעה גם המלה "כחול" כצבע , כמה עשרות פעמים. מסכת שבת פרק ח' לדוגמא אז לאן זה לוקח את התאוריה שבמאמר ?.
משה | 20.07.11
181.
אז אם אפשר אני ינסה לספר גם למה זה קרה.
כוכב סיריוס התפתח קרוב למאה ה-2 נראה לי ולפני התפתחותו היה צבעו אדום אחרי התפתחותו צבעו השתנה לכחול בהיר ,כזה בערך: http://www.newgrounds.com/art/view/keepwalking/sirius-b אל תשכחו שאנחנו מושפעים מאוד מהכוכבים והשמשות שאנחנו איתם באינטרקציה. אם באמת למישהו מעניין אז תקראו קצת על שבט דגונים האפריקאי ,או אל תלכו רחוק ותקראו קצת מיתולוגיה מצרית.
Sirius | 20.07.11
178.
כחול על שפת הים
מוכן לנחש ניחוש לא מושכל שההוא שכתב באחת התגובות הראשונות בצחוק שזו ההוכחה לקיום הצבע הכחול בתנך, צדק בלי להתכוון, כלומר שהמילה עצמה, כחול, שכיום היא שם הצבע (צבע המריבה אם תרצו...), מקורה בטעות בקריאת פסוקים כאלה כפי שהוא קרא אותם, ושהשורש כ.ח.ל. המופיע בתנך אינו קשור לצבע. לא בדקתי את זה, סתם השערה, כאמור, ניחוש לא מושכל... פלוס אחד ממני למי שמוכיח אחרת.
שלומי | 18.07.11
174.
תגובה לאורן הוברמן
איני מכיר את הבלשן שאתה מצטט אבל מדוע לפנות דוקא לאכדית ולטעון שמדובר שהכחול בתנ"ך הוא בכלל שחור שעם הזמן (כמה מאות שנים) שינה את משמעותו לכחול של ימינו? למה לא לפנות לארמית "כוחלא" שהוא הצבע הכחול של ימינו, או לערבית, "כוחל"? אגב, לפי אבן שושן, גוחלו באכדית משמעו כחול כהה ולא שחור. (ראה תחת כחל) כיום יש שחזורים של התכלת, יש שתי שיטות עקריות, באחת הצבע מופק מדיונון באחרת, שיטה המתקבלת יותר על המדע, מחלזון. בשתי השיטות הצבע המופק יוצר, לאחר הצביעה צבע תכול-כחול.
אלי ו. | 17.07.11
172.
שתי הארות לעניין:
בו נסתכל בדברים שכולנו מסכימים אליהם: שלג - אצלנו יש לו שם אחד בלבד. לאסקימואים יש לו 20 שמות. למה? חדות ההבחנה בפרטים. להם זה חיוני לנו לא. כך בצבעים: העין רואה הכל, המח מפרש אחרת... הראיה היא החוש הכי מניפולטיבי שיש, והשפעת המח שבונה לנו את התמונה היא עצומה. ישנם אנשים שעיוורים בחלק מהרשתית שקולטת את התמונה. עדיין הם רואים תמונה שלמה בלי חורים. איך זה? המח משלים את התמונה... ומעבר לכך- צבע הוא תדר שמוחזר מעצמים אל תוך העדשה ומוקרן על הרשתית. אנחנו בעצם רואים את מה שהעצם החזיר ולא את מה שהוא באמת. אנחנו רואים את מה שאינו העצם. ובכלל העיין שלנו רואה "רק" את הטווח תדרים שבין הכחול לאדום... הכל תלוי במתבונן !!!!!!!!!!!!!! כל השאר משתנה תמיד.
Taotouch | 17.07.11
170.
וְנָתְנוּ עַל צִיצִת הַכָּנָף פְּתִיל תְּכֵלֶת
מה שנכון לברית החדשה שתורגמה מיוונית בה אין צבע כחול לא נכון לתנ"ך שנכתב בעברית בו מופיע הפסוק וְנָתְנוּ עַל צִיצִת הַכָּנָף פְּתִיל תְּכֵלֶת . חז"ל נתנו טעם לצביעת פתיל התכלת, בכך שהתכלת דומה לכיסא הכבוד ומזכירה את האלוהות "היה רבי מאיר אומר: מה נשתנה תכלת מכל מיני צבעונין? מפני שהתכלת דומה לים וים דומה לרקיע ורקיע לכסא הכבוד"‏].
רונן | 17.07.11
169.
כחול השמיים והים
תודה על כתבה מרתקת ועל תגובות ענייניות של הקוראים. נהניתי לקרוא. לעניין צבע השמיים והים: ראשית יש להבין מדוע אנחנו רואים את השמיים בכחול. זאת משום שמכל אורכי הגל או הצבעים של האור שמגיע אלינו מהשמש, כל הצבעים לא מצליחים לעבור את האטמוספירה חוץ מהכחול. הקרניים הכחולות מצליחות לעבור בין חלקיקי האבק של האטמוספירה ולכן אנחנו רואים את השמיים בצבע כחול. יכול להיות שלפני אלפי שנים הרכב האטמוספירה היה שונה ולכן חדרו אורכי גל נוספים או שגם הכחול לא הצליח לחדור ולכן לאנשים שחיו אז השמיים נראו בצבע אחר ממה שאנחנו רואים היום. צבע הים, כפי שכתבו כאן כבר הוא השתקפות של השמיים ומכאן ברור שאם צבע השמיים היה שונה גם הים נראה אחרת.
הכחול | 17.07.11
166.
תגובה לשאלות
שלום לכולם ותודה על התגובות. לגבי עניין התכלת בתנ"ך, אצטט את דבריו של הבלשן ד"ר גיא דויטשר, המרואיין בכתבה באריכות: "למילים שאנו משתמשים בהם כיום לגוני הכחול השונים יש אמנם סימוכין בתנ"ך, אך משמעותיהם שם אחרות. המשמעות המקורית של כוחל (באכדית גוחלו, בעברית כוחל), היא אבקת האנטימון, אבקה שחורה המשמשת לאיפור העיניים. פירוש הביטוי "כחלת עיניך" (יחזקאל כג ל) אם כן הוא "השחרת את עינייך". רק בתקופה מאוחרת יותר השתנתה משמעות השורש "כחל" משחור לצבע שאנחנו קוראים לו היום כחול. "משמעות המילה תכלת בתנך היא הצמר הצבוע ששימש יחד עם ארגמן בגלימת הכהן. חומר הצבע הזה הופק מחלזונות, וכנראה יובא מהפיניקים. על פי המקבילות משפות אחרות ועדויות ארכיאולוגיות, צבעו היה סגול כחלחל או כחול סגלגל. לאחרונה הראה החוקר צבי קורן שפיסת בד שהתגלתה ליד בית הכנסת במצדה הייתה צבועה בחומר זה. בתרגום השביעים, למשל, מתורגם תכלת כצבע היקינתון. תכלת לעולם אינה משמשת בתנ"ך לתיאור צבע השמים או הים, ושום מילת צבע אחרת לא קיימת בתנ"ך במשמעות כחול".
אורן הוברמן | 17.07.11
164.
איבוד פרופורציה
הסיפור הכחול הזה מלמד בצורה יוצאת מן הכלל מה קורה כשהפרופורציות מתעוותות לחלוטין. האבולוציה הביולוגית הדורשת זמן רב למיצוי היתרון שבברירה הטבעית מקבלת משקל זהה לאבולוציה הוירטואלית שבמקרה זה היא התפתחות השפה האנושית. אי ההתאמה שבין מושגי השפה הנוהגים היום למושגי שפה בתקופה קדומה יותר מהווה בעיה לינגוויסטית לכל היותר, ובטח שלא מעיד על פגם אבולוציוני. משהו שמזכיר (ללא קשר לנ"ל) אמירה בת זממנו לגבי תושבי ארה"ב - שלא ברור אם הם מבינים את ההבדל בין לראות סרט לבין לחיות בסרט.
בן נון יהושע | 17.07.11
163.
עזבו את השאלה אם התכלת הוא הצבע הכחול
מה שמדהים באמת זו השאלה - איך המילה "תכלת" בתנ"ך לא זכתה אפילו לאזכור אחד (!) בלכ הכתבה (המצויינת, אגב) הזו. ולמי שלא מאמין - חיפשתי עם ctrl f! ל159. הטענה שלך מעניינת, אבל אם אתה צודק והכחול הופיע "פתאום", מפתיע שאף חוקר לא מצא ראיה או התייחסות היסטורית למאורע אדיר וצבעוני שכזה.. ולזאת שטענה שילדים מציירים את השמיים כקו ולא עד האופק - סליחה, ראית פעם ציור של ילד שבו האדמה מגיעה עד האופק? או שלבית יש פוזיציה בעלת פרספקטיבה? ציור והבעה גראפית הם יכולת נרכשת, לא פלא שבתחילת הדרך ילדים מפשטים את הדברים למינימום פרטים.
אליהו | 17.07.11
162.
ל46: איך הוכחת שתכלת אינו צבע?! בגלל שכחול ברבים כחולים וצהוב צהובים?
תקראי איזה ספר, שיר או מילון. תכלת ברבים - תכולים. אבל גם אם היתה בעיתיות לכנות את תכלת ברבים זה אומר שהוא לא צבע? כל שמות העצם הקיבוציים אינם עצמים?! מים, ציוד ועוד רבים אינם מקבלים צורת רבים. זה לא הופך אותם ל"מהות" במקום "עצם". בקיצור, מה שאמרת לא מתחיל ולא נגמר. יש אמת בטענה שרוב המחקרים האלה הניחו שאין תכלת/כחול בתנ"ך פשוט הסתמכו על התרגום לאנגלית, שבה כנאמר במאמר, אין תכלת. אני לא מכיר את הברית החדשה אז אני לא יודע איך הם תירגמו את "פתיל תכלת". בנוגע למגיב 10 המחונן, אני לא חושב שהוא ניסה להצחיק. נראה לי באמת שהוא הריץ באיזה תכנת חיפוש בתנך את המילה כחול ורשם את התוצאות שעלו לו כאילו הוא איזה ארכימדס.
דביר | 17.07.11
161.
אזכורים של "תכלת" בתנך ו blue בכתבי יוונים קדמונים
מתוך חיפוש באתר מכון ממרא מצאתי שבתנ"ך מופיעה המלה תכלת פעמים אחדות - למשל בספרים במדבר, שמות, ירמיהו, יחזקאל, דברי הימים ומגילת אסתר. בנוסף לכך חיפשתי blue בתרגום לאנגלית (ולא במקור- יוונית עתיקה) של כתבי יוונים קדמונים ואמנם האזכורים שם מעטים להפתיע אבל היו. 1. ~440 BC THE HISTORY OF HERODOTUS by Herodotus 2. 800 BC THE ILIAD by Homer 3. Homer: The Odyssey 4. Sophocles (496-405/6 BCE) Antigone 442 BCE [See above under Full texts here] Antigone 442 BCE [At Diotima] מדהים בעיני שלא מצאתי את המילה blue בתרגומי יוספוס והיסטוריונים רומאים בני תקופתו, אבל עשיתי חיפושים מדגמיים בלבד.
יורם קול | 17.07.11
160.
לא הבנתי מה העניין
יש כחול אין כחול מה זה נותן ואיך זה עושה לנו את החיים נעימים רגועים ושלווים יותר כמו הכחול ולמה תמיד מחפשים צידוקים ליהדות או לכל דת אחרת אלוהים אחד לכולם וכל אחד יתחבר אליו בלב שלו ואם ירצה היהדות מציעה את דרכה ותבונתה וחוכמתה ואם נרצה גם התפתחות אינסופית בתוכה
אנונימוס | 17.07.11
159.
חבל שצינזרתם את התגובה שלי ולכן אכתוב בתמציתיות:
חבל לכתוב פעמיים מה שלא יועלה לאתר. אבל בכל זאת אנסה כי אני יודע שהתשובה שלי מאוד מקורית וכנראה גם האמת. קשה לעיכול ובוודאי לג'ון דו' הממוצע שצריך לסנן שלא לדבר על לקרוא. לא היה צבע כחול בתנך ובשאר התרבויות וגם לא בתרבות המצרית כפי שנכתב פה באחת התגובות מהסיבה הפשוטה שלא היה צבע כחול נקודה. לא היה צבע כחול בטבע עד לפני כמה מאות שנים. ספקטרום הצבעים הקיים מכיל בתוכו צבעים נוספים שאנחנו לא רואים ולא יכולים גם לקלוט על ידי מכשירים מהסיבה הפשוטה: הם שם אבל לא במערכת שלנו. ובמילה מערכת הכוונה למערכת השמש כולה. תדרי הצבע במערכת נתונה הם נגזרות של היסט התדרים הכולל. ככל שעובר יותר זמן כך מהירות הבריחה של הגלקסיה שלנו מהגלקסיות האחרות הולכת וגדלה. כידוע ההיסט מכתיב איך נראית הגלקסיה מבחוץ לצופה נייח או לצופה שמתרחק. אבל ההיסט הזה משפיע גם על הצבעים שבתוך המערכת. במשך כל אלפי השנים הצבע הכחול לא היה והיה גוון של תכלת. ברגע שההיסט הגיע לנקודה מסויימת הכחול הופיע במלוא עוזו ומאותה נקודת זמן האדם ושאר בעלי החיים עברו אבולוציה מהירה כפי שמוצע בכתבה. כמוסבר, הכניסה של הצבע הזה מאוחרת בכל התרבויות כי ההופעה של הצבע מאוחרת והאדפטציה מדורגת. איך נראית אבקה כחולה במערכת בה הצבע הכחול נבלע רק חלקית? כנראה שסוג של ירוק ובמקרה הטוב תכלת. יש סיכוי לא מבוטל שהתכלת שמופיע בתנ"ך ובתרבות המצרית הוא בכלל משהו אחר. משהו אחר, זה לא אומר שהוא לא אותו הדבר בדיוק כמו הכחול כפי שהוא נתפס בעיניים שלנו היום מבחינת המיקום על סקאלת התדרים אלא מבחינת הדרך בה הוא מופיע ומוצג על הרשתית האנושית ובטבע בכלל. לסיום: מערכת ש"אפופה" בצבע נתון כל צבע פנימי בתוך המערכת יוצג בצורה ובצבע שונה. ממש כמו גל נושא תדר. המידע הוא אותו המידע ומי ששולף את המידע מהגל הנושא ברמה שונה יקבל תוצאה שונה. האמת של המחר הבדיחה של היום.
ההסבר הנכון. | 16.07.11
157.
אולי לא היה כחול
אבל היה תכלת והיה ספיר שהם גוונים כחולים כמו בביטוי "לבנת הספיר (תכלת?) וכעצם השמיים לטוהר מה שגם מראה שידעו שהשמיים כחולים". מתאר לעצמי שבלשנים בדקו מאיפה מגיע השם כחול. הטיה של תכלת? מהכחל בעיניים (סוג של צלליות)? מהמכחול ששימש לשרטט את הכחל?
צ. שי | 17.07.11
152.
רעיון.........
אולי כל העמים התקשו לא רק בגלל קטגוריה אחידה לצבעים אלא בגלל הקושי להתייחס לשמיים ולים כאובייקטים כגון שאר האובייקטים? שכן שמיים הם בגדר חלל כמעט מופשט , והים נחווה כמסה דומה שמשנה צבעיה ולכן אולי הבעיה היא לא אפילו בשפה אלא במוכנות לקטלג עצמים אלו כאובייקטים מן השורה. וראו גם כמובן את המקום שיש לשמיים ולים בכל המיתולוגיות של כל העמים;
גלעד | 16.07.11
151.
יתרה מכך
תרבויות שונות מסווגות גוונים שונים לצבעים שונים, וגם חלק נכבד מה"צבעים" שאנחנו מכירים הם מוסכמה חברתית ותרבויות אחרות מכניסות אותן בהגדרה אחרת. האם באמת הירח מופיע בלילה? לא, אנחנו רק רגילים לחשוב ככה, אבל בכשליש מימי השנה הירח בשמיים גם בסביבות הצהריים. האם השמיים באמת כחולים? לפעמים, ולעיתים שחורים וורודים ואפורים, בהתאם למקום ולזמן. וכך גם הים. לשאול מה צבע השמיים זה כמו לשאול מה צבע הרמזור. והאם העור האירופי באמת לבן? ככה אנחנו רגילים לכנות אותו, אבל תשימו А4 לידו. אז בניבים הדרום ערביים בני אירופה מכונים "אדומים". ובשפות האירופיות בני יפן מכונים צהובי עור, למרות שרבים מהם לבנים יותר מכל אנגלי ג'ינג'י מצוי
אבי | 16.07.11
150.
נזכרתי שכילד השמיים נראו לי שקופים או חסרי צבע
כתבה מרתקת! שאפו. בעקבות הכתבה פתאום נזכרתי שכילד הייתי בוהה בשמיים ובעיני היה צבעם שקוף- הרי זה אוויר שקוף שרק במרחק מקבל גוון כחול בגלל סיבות שונות. אין לי ספק שמדובר בעניין תרבותי שקשור לצד הביולוגי התפתחותי.
ירון א.  | 16.07.11
146.
אכן, צבעים זה עניין תרבותי יחסי
שתי הערות: 1. אני מתעסקת הרבה בתחום רקמה, וגולשת באתרים בשפות זרות , ומשם יש לי כל מיני תובנות, שצבע הוא באמת עניין של הגדרה תרבותית: באנגלית יש צבע בשם teal, (משהו בין ירוק לכחול), שאני לא מצליחה לזהות כצבע נפרד. בשבילי זה ירוק בגוןן כחלחל. אני גם לא מבדילה בין violet ל-purple, בשבילי שניהם גוונים של סגול.לעומת זאת, light blue זה או כחול בהיר או תכלת, תלוי במקרה, אני מבחינה ביניהם, וכותבי האנגלית לא כל כך.וכך גם לגבי dark red, שהם לא מבדילים, אבל בשבילי זה או אדום כהה או בורדו, ומבחינתי אלו שני צבעים שונים. 2. כמעט כל הגברים במשפחה שלי עיוורי צבעים (שני הסבים, אבא, אח, אחד מן הבנים שלי) ונקודת המבט השונה שלהם מלמדת הרבה.
אמא | 16.07.11
143.
היתה לכלכליט תקופה מבאסת בלי כתבות איכותיות כאלה. אני שמח שחזרתם :)
לכלכליסט : שימו לב כמה תגובות קיבלתם, כאשר רובן המכריע באמת נכנס לעומק הדברים. זה ממש מראה שהקהל הרחב באמת *רעב* למידע איכותי ולא לעוד ריאליטי... כל הכבוד לכתבה זו ולעוד רבות וטובות אחרות שנתתם לנו בעבר! אנא אל תפסיקו את הכיוון הזה תודה רבה לכם בשם האזרחים מבקשי האיכות!
איתן | 16.07.11
142.
יש הרבה כחול בתנ"ך
איפור העיניים היה בצבע כחול. זונות נהגו לצבוע עיניהם בכחול. ציטוט: וּבְשַׁחֲטָם אֶת בְּנֵיהֶם לְגִלּוּלֵיהֶם וַיָּבֹאוּ אֶל מִקְדָּשִׁי בַּיּוֹם הַהוּא לְחַלְּלוֹ וְהִנֵּה כֹה עָשׂוּ בְּתוֹךְ בֵּיתִי: {מ} וְאַף כִּי תִשְׁלַחְנָה לַאֲנָשִׁים בָּאִים מִמֶּרְחָק אֲשֶׁר מַלְאָךְ שָׁלוּחַ אֲלֵיהֶם וְהִנֵּה בָאוּ לַאֲשֶׁר רָחַצְתְּ כָּחַלְתְּ עֵינַיִךְ וְעָדִית עֶדִי: הצבע הכחול היה ידוע בתקופת התנ"ך גם מזכוכית פיניקית. גם מצביעת אריגים.
כהן | 16.07.11
141.
אני מציע הסבר נוסף ...
אולי זה קשור גם לשינויים קוסמיים כגון שינוי מרחק של השמש מכדור הארץ .... שהרי ידוע שצבעים הם נגזרת של קרני האור / שמש ... ולכן, אולי פעם השמש היתה יותר קרובה או רחוקה או בזוית שונה וכך צבעים מסויימים לא היו קיימים ...? מה אתם אומרים על כיוון המחשבה הזה ..?
הגאון מוילנה | 16.07.11
136.
תגובה של דוקטור לתנ"ך וחוקר תנ"ך
במהלך שנותיי קראתי מאות מחקרים, אפשר שאלפי מחקרים, של הטובים בקרב חוקרי התנ"ך. מצטער, אך שמות הצבעים אינם תופסים מקום במחקר, לא מעוררים ויכוח - ובעצם לא מעניינים אף אחד. אף חוקר תנ"ך לא נתן דעתו לחסרון הצבע הכחול. ובאשר לפרה האדומה: צבע הפרה והפולחן הטהרה מוזכר פעם אחת בלבד בתנ"ך (במדבר י"ט) - וגם לכך אין חשיבות רבה. למעט פעם אחת, התנ"ך איננו עוסק בטומאת מתים ולא בפרות אדומות או כחולות. אין בדברים אלה כדי לבטל את חשיבות הכתבה, אך כדאי לשים דברים בפרופורציה. לצבעים יש מקום שולי בלבד בתנ"ך וההגדרה מהי פרה אדומה, מעסיקה את הקבוצות הפועלות להקמת בית מקדש שלישי.
דוקטור לתנ"ך | 16.07.11
135.
ל- 16 הארת את עיניי. כנראה שההבדל נעוץ במשמעויות אחרות לצבעים מסיבות תרבותיות
כנראה שאז מושגי הצבעים שימשו כתאורים ולא כדי לבטא את הצבע הפיזיקלי. כלומר, צבע שחור, ביטא צבעים כהים, ולא משנה איזה הם: כחול כהה, ירוק כהה, חום כהה וכו'... במושג ירוק אולי התכוונו לנוזלים או למאכלים מהטבע. צבע אדום ביטא סכנה או חיים (בעלי חיים למשל, בשל הדם הזורם בהם, או לחילופין סכנה כמו אש, או צבעי ארס בחרקים). ומכיוון שהשמיים משתנים כל הזמן וגם צבעם ביום או בלילה תיארו אותם בכל פעם לפי האסוציאציה שעלתה באותו רגע: למשל, התיאור כ"יין" אינו מתכוון לצבע היין אלא לדימוי ריגשי, לבן עשוי לתאר מצב עננות או להיפך שמיים נקיים ובהירים...ובאמת שמיים וים הם כחולים עבורינו כי כך אמרו לנו, אבל זה ממש לא היה ברור כשהיינו ילדים, כי ידענו שאוויר או מים הם שקופים... וגם אני מודה לכם על הכתבה המעניינת, שמערערות על כל התפיסות ו"העובדות המוצקות" שחונכנו לפיהם...
 | 16.07.11
133.
כחול הים בראשית לב פסוק יג. הושע ב פסוק א.
אם תתנו לכל ילד בגיל 6 שמתחיל לקרוא (בשלבי למידה ראשונים) את שני הפסוקים הללו .ושואלים מה הבנתה ממה שקראתה הוא יענה שצבע הים בצבע כחול.מנסיון אישי גם מי שאינו יודע קריאה וכתיבה (דיסקלטים) יאמרו שצבע הים כחול בקריאת הפסוק שבבראשית.
בנימין | 16.07.11
126.
כחול בטבע אינו צבע. כחול הים אינו צבע קבוע מקבל את צבעו מגווני השמיים .
גווני השמיים התכולים נוצרים משילוב של השחור האינסופי הנמצא מעבר לשמיים (מעבר לאטמוספירה) ומהאטומוספירה עצמה.... כך שאין צבע כחול קבוע ויציב. אלא השפעה הנוצרת מהשחור האינסופי ומהאויר הנמצא באטמוספירה
הדיוטה מן השורה | 16.07.11
125.
ז"א, שבעוד אלף שנים יהיה צבע,או צבעים נראים, אשר לא מוזכרים כיום ...
ובעוד אלפיים שנים יהיו צבעים אשר לא מוזכרים אלף שנים לפני כן...וכן הלאה ? בחיי, האבולוציה ה"וויזואלית ספקטרומית" רק בתחילת דרכה והפער בינינו לבין ימי התנ"ך מצטמק לכדי-אפס, בהשוואה לשינוי שיהיה טרוויאלי בעוד עשרים אלף שנים למשל...
חכם אני. | 16.07.11
120.
כתבה מהממת, יפהפיה ומעניינת ביותר. אגב, צבע הים איננו כחול.
אין לים צבע בכלל. צבע הים מהווה השתקפות של צבעי שמים והחזרי אור מהמעמקים. בלילה צבע מי הים שחור. ביום מעונן כחול-ירוק ואפילו אפרפר. ביום בהיר, ים רדוד הינו כחול טורקיז וים עמוק יהיה כחול-ירוק. במעמקים, לשם קרני השמש לא חודרות צבע המים אפל. אגב, מגיב מס` 10 טועה ומבלבל את שם הצבע ה``כחול`` עם ``כחול` שפירושו ``כמו חול``
אריק | 16.07.11
116.
שמות צבעים - גברים נשים
יש ניסוי ממש נחמד שעשה בחור אמריקאי שמכין בד"כ קומיקסים מצחייקים בנושא מדע וגיקים ועוד. הוא נתן לאלפי גברים ונשים לתת שמות לצבעים. ולגוונים הסתבר שגברים ונשים נותנים די את אותם שמות, ובכך הפריך את המיתוס שנשים "רואות" יותר גוונים. http://blog.xkcd.com/2010/05/03/color-survey-results/
דוד בר | 15.07.11
112.
בהקשר עכשווי
אני עובד במשרה חלקית במוזיאון ישראל כמאבטח וקיימת עמדה בכניסה המקורה למוזיאון שבגבה מוצבת עבודה של אוליפור אליאסון, אמן דני שמתעסק בעיקר באור ושבירת הקרניים ביצירותיו, ועבודה זו היא פירוק ל360 גוונים של הקשת על רצועות קנבס. כך שיצא לי להיחשף לאוכלוסייה רחבה של תיירים וביניהם גם ישראלים שבמפתיע דווקא אנו נוטים לא להבחין בגווני הכחול למרות גווני התכלת וטרקיז שבאוצר המילים העיברי. נ.ב נראה שלפי תיאוריה זו, בעידן האיי-פון שבו מדור לדור הרזולוציה רק עולה והשחור הדיגיטלי הוא כמו השחור של הפנל, נלמד עוד להבחין בין גם גוונים של שחור.(דארק-מטאל ודארק-נויר לדוגמא מתוך שפות אחרות) המחכות לנו מילים חדשות בשפה העיברית לגווני שחור? אם פעם צבעי הפירות הבשלים היו לכורח למידה אז הטכנולוגיה, גם היא, ככורח הישרדותי. זוהי כבר התניה הישרדותית לרכוש את ה"פרש" שבעולם.?????? אולי כן ואולי לא. הייתה כתבה מאירת עיניים וססגונית. ברכה יפה היא לאחל לאדם שיראה עוד גוונים בעולמנו כי אז יש חדש תחת השמש. זוהי תגובתי הראשונה בבלוג אז מקווה שנעמתי את זמנכם.
עידן אוחיון | 15.07.11
111.
Am I missing something since Egypt had blue for thousands of years
See Wikipdia article: http://en.wikipedia.org/wiki/Egyptian_blue Egyptian blue is chemically known as calcium copper silicate (CaCuSi4O10 or" CaO·CuO·4SiO2). It is a pigment used by Egyptians for thousands of years...." Seems to totally contradict the article, since this color is blue and was called blue (not black or any other name) by ancient Egyptians as early as 2575 BC. Still I'll admit this seems the exception rather than the rule. Ancient Chinese didn't for example have a separate concept of blue. But it would seem to me that if ancient Egyptians had the concept of blue color so should the writers of the bible.
What about Egypt | 15.07.11
110.
מעניין מאוד, חבל שלא התייחסו לפיזיולוגיה של תאי העין
צוין בכתבה ש:"למשל, ירוק ואדום אף פעם לא נכנסים לשם צבע אחד. אבל ירוק יכול להתמזג עם כחול, צהוב ואפילו שחור". בעין ישנם תאים שאחראים על ראיית צבע. תאים אלו באים בשני סוגים: תא אדום/ירוק ותא כחול/צהוב. כלומר, אי אפשר לזהות צבע כ"אדום-ירוק" או כ"כחול-צהוב" (אבל כן אפשר לזהותו כ"אדום-כחול", "אדום-צהוב", "כחול-ירוק" ו"צהוב-ירוק"). ההסבר לגבי אופן פעולתם מורכב, ואפשר לקרוא עליו ב:http://www.webexhibits.org/colorart/ganglion.html אבל לעניין הכתבה, זה מסביר למה אדום וירוק יהיו תמיד על ציר שונה. מוזר שבמחקרים כאלו מעמיקים לא היתה התייחסות לכך, או שהייתה ונשמטה מהכתבה.
 | 15.07.11
109.
כתבה נהדרת,כמעט רוב התשובות נכונות
אבני החושן של הכהן הגדול .12 האבנים .האבן המיוחסת לשבט יששכר הוא ספיר .אבן הספיר הוא כחול ,שחור וירוק.!!! התכלת אומנם הוא אחד מגווניו של כחול שמערבבים כחול ולבן מקבלים תכלת..תשובת הצאקרות מענינת. בעניין הפסוק כחול על שפת הים (חול הכוונה לחול שבונים איתו.לא כחול הצבע חחחח). אז קיצר המוח לא התפתח לכיוון שיכלול צבעים .היו עיוורי צבעים .הצבעים השתנו. תכלת הוא הכחול העתיק .תכלת הוא הכחול המודרני.:-).ברור??? שבת שלום
הילדה  | 15.07.11
105.
שים לב שהצבעים הנראים הם בסדר המסורתי של צבעי הצ'אקרות
אדום - כתום - צהוב - ירוק - כחול - סגול - לבן שושלת קורנדרוס ממכסיקו מדברת על המעבר של האנושות מצ'אקרה לצ'אקרה. כמובן, שלא כל בני האדם עולים ביחד. לא פלא שאצל כולם האדום הוא ראשון - הצ'אקרה הראשונה של ההישרדות. צבעים הם תדרים ואכן כשאנו מתקדמים רוחנית אנו רואים יותר. מציע לגיא לחפש על הנושא של "שפת האור" (light language) ועדיף שיהיה בקשר עם מורה בחו"ל בשם Brook Still מרתק
אורן | 15.07.11
104.
חייתי ביפן הרבה שנים ולפני שחייתי שם כל היפנים נראו לי דומים זה לזה !
גם ישראל שאלו אותי "איך אתה מבדיל בינהם" יש גם יפנים שאמרו לי שאני דומה ל"בראד פיט" (בכלל לא קרוב חוץ מזה שאני בהיר שיער) רק אחרי שאתה חי שם מספיק זמן אתה מתחיל להבדיל בין צעירים למבוגרים לבין יפנים קוראנים סינים תאילנדים פיליפינים. פעם כולם נראו לי אותו דבר היום אני מבדיל בינהם בקלות. אני יכול להבדיל בקלות בין סיני שנולד ביפן לבין סיני שירד מהאוניה לפני יום וחצי. או בין יפני תושב העיר לבין יפני כפרי. רק בין עשירים לעניים קשה מאוד להבדיל באסיה. כנראה שהיכולת שלנו לקטלג משתנה מתרבות אחת לאחרת.
אחד העם | 15.07.11
97.
מרתק,
כתבה מרתקת, חובה לקרוא גורמת לחשוב על שפה ותפיסה. השאלה היא אם ניתן לילדים של אותם שבטים פרימיטיבים צבעים ונבקש שיציירו תמונה. האם השמיים יהיו כחולים לא משנה אם המילה כחול אינה מצוייה בשפתם, מצידי שיקראו לכחול שחור. השאלה היא אם השמיים יצבעו בעזרת עפרון כחול? הצורך "להמציא" מילה נובע מהצורך בשימוש במילה מובחנת. כמו שלג בעברית ו40 מילים שונות אצל אסקימואים. בכל אופן מרתק מאד. תודה.
עמי | 15.07.11
91.
עצם השמים: כנסו
במעמד הר סיני כסא אלוהים הוא כאבן ספיר כעצם השמים. בנוסף מעניין לדעת שמלכיט, או בעברית אבן אילת, היתה משמשת במצרים העתיקה לציפוי רצפות היכלות פנימיים, ויוספוס פלביוס מרמז שאפילו במקדש שלמה היה אותו הרגל, וזאת כדי להשוות לעבודת הקודש של הכוהנים את מעמד המלאכים ההולכים על השמיים. לכן המלכיט קיבלה את שמה מהמונח מלך ומלאך. אותו דבר עשו גם עם אבן תורכיז.
הנביא | 15.07.11
87.
הכחול מופיע בתנ"ך כתכלת - אך אפשר להאמין לכתבה?????
קראתי את הכתבה המרתקת אבל שגויה בבסיסה. בתנ"ך כחול מופיע כתכלת. לדוגמה:"וְעָשִׂיתָ פָרֹכֶת תְּכֵלֶת וְאַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת שָׁנִי וְשֵׁשׁ מָשְׁזָר מַעֲשֵׂה חֹשֵׁב יַעֲשֶׂה אֹתָהּ כְּרֻבִים." אז אך להתייחס לכתבה עכשיו.? ואם טועים כאן מה לגבי שאר נתוני הכתבה?......
mori | 15.07.11
81.
"כנף פתיל תכלת" ואגב, יש כיום פרות אדומות כך שאכן מדובר על פרה אדומה
התנ"ך מלא התייחסויות ל"בני בקר" בתור מזון, בתור קורבן במקדש וכן הלאה. עם זאת, הדרישה לפרה אדומה היא ייחודית ומדובר בפרה אחת שמטהרת את כל עם ישראל. לכן, היא אכן נדירה. מה גם שבימינו בברזיל יש חווה שמגודלת בה שתי פרות אדומות ונמצאו עוד כאלו בעולם. הם אכן נדירות ביותר, אבל קיימות. כל בוקר בתפילה יהודים אומרים "על כנף פתיל תכלת", בציטוט ישיר מהתנ"ך. אתה יכול להתווכח ולטעון שתכלת זה לא כחול, אבל עובדתית תרבויות שלא התייחסו לכחול לא התייחסו לתכלת ועובדתית, תכלת נתפסת אצלנו כגוון של כחול.
 | 15.07.11
77.
העובדה שאזכור כל צבע חדש לאורך היסטוריה הוא בדיוק! ע"פ סדר ההופעה שלהם על הקשת בענן לא רלוונטית ?
אדום אוזכר והופיע קודם כאמור ולאחר מכן, ע"פ מה שכתבתם, צהוב, הירוק, ובסוף כחול וסגול.. בדיוק כמו בקשת.. עכשיו, אנחנו יודעים שכל צבע הוא למעשה תדר שונה של גל אלקטרו-מגנטי בפיסיקה ובביולוגיה. האם זה קשור לקושי של אותו סיפור על ביתך שהיה לה קשה יותר לראות כחול? האם פשוט היה קשה יותר לתפוס את הצבעים האלה פיסית גם כי הם בתדר גבוה יותר ? תנו דעתכם על העניין בבקשה תודה :)
גלפ | 15.07.11
64.
ערבוב של מדע ומילים
הצבעים הם רצף של תדרים של קרינה אלקטרומגנטית - זה אובייקטיבי העין שלנו היא חיישן - יכול להשתנות מאדם לאדם כמו עיוורי צבעים לדוגמא והמח מפענח את מה שהעין קולטת - זה יכול להשתנות מיום ליום גם לפי מצב רוח או בגלל LSD שלקחתי עכשיו אז שני אנשים יכולים להסתכל על השמיים להסכים שהצבע הוא שחור אבל לראות בעצם צבעים אחרים
משה | 15.07.11
63.
מה פה התעלומה?
כל הקדמונים סבלו מעוורון צבעים.... בטח. הקדמונים לא ראו צבעים שונים. זה פשוט המילים שהשתנו. זה קורה לא רק עם צבעים. מילים שונות מקבלות משמעויות שונות במשך הדורות או כאשר הן מתורגמות לשפות או ניבים של שפות. למשל הצבע האדום של פעם היה בעצם חום. אדום = צבע האדמה. אותה מילה שימשה גם הושאלה לתיאור הדם ואז התחילה לקבל משמעות רחבה יותר. נוצר צורך להפריד בין הגוונים. אז המילה אדום עברה בהדרגה לתאר את האדום שאנחנו מכירים היום והחליפה את המילה ארגמן. המילה ארגמן עברה לתאר את הבורדו. הפרה האדומה בוודאי היתה פרה חומה שכנראה נחשבה למצרך יקר ונדיר יותר באותה תקופה. הכהנים הוציאו את ההלכה הזאת כדי לתת יוקרה לטקס (ולשדרג את המעמד של עצמם).
שחר | 15.07.11
62.
"תכלת" זה לא רק כחול בהיר. ומה עם לפיס לצולי במצרים?
לגבי "תכלת", ראיתי לפני זמן מה תכנית שלמה על הצבע המקראי בנשיונל ג'אוגרפיק, ושם אכן טענו כי הצבע המקראי כנראה קרוב יותר לאדום, ואינו קשור למונח "תכלת" המאוחר יותר, שאומץ ע"י חז"ל ורווח עד ימינו. עניין אחר מטריד אותי - האבן לפיס לצולי היתה מאוד פופולרית בתכשיטים, אמנות וחפצי נוי במצרים העתיקה, וצבעה הכחול העמוק הוא שהפך אותה לפופולרית. בהחלט ייתכן שלמצרים הקדמונים היה שם לצבע הלפיס - מדוע לא מתייחסים לכך בכתבה?
רעות | 15.07.11
49.
בספר יחזקאל פרק א' פסוק כו' כתוב.
"וּמִמַּעַל לָרָקִיעַ אֲשֶׁר עַל רֹאשָׁם כְּמַרְאֵה אֶבֶן סַפִּיר דְּמוּת כִּסֵּא וְעַל דְּמוּת הַכִּסֵּא דְּמוּת כְּמַרְאֵה אָדָם עָלָיו מִלְמָעְלָה." הצבע הכחול מוזכר בתנ"ך כצבעה של אבן הספיר כחול כהה בעוד כמה מקומות. ۩*)☼(*۩
פרשנדתא | 15.07.11
44.
ההנחה הבסיסית לא נכונה!
איזו שטות והבל! כחול נקרא תכלת בתנ"ך! צהוב המופיע בתנ"ך הוא ורוד, וירוק כולל את כל הגוונים בין צהוב (שלנו) לבין ירוק (שלנו). הצבע "אדום" בתנ"ך מייצג גם חום, כמו פרה אדומה, שהיא פשוט פרה חומה. הצבע "אדמדם" זה האדום שלנו. פשוט בורות עמוקה מצד מחבר המאמר.
עמרי וייל | 15.07.11
42.
תגידו, אתם אמיתיים?
ברור שכל מי שחי בטבע לא יגיד שהשמיים כחולים, כי השמיים לא תמיד כחולים! הם מתפרשים על טווח של צבעים, מלבן ועד שחור. גם הים לא תמיד כחול, ולמעשה, כמעט אף פעם הוא לא כחול. רק חוקרים ממומנים היטב שמעוניינים לקדם את עצמם, שהם צאצאיהם של בני התרבות המערבית שנחשפו לציורים (!) שבהם השמיים והים היו כחולים, חושבים שהשמיים כחולים. וגם כתבים במגזין. והם גם עושים כתבה שלמה סביב משהו שהוא לא נכון. השמיים לא כחולים, זאת התשובה לשאלה למה לא כתוב שהשמיים כחולים בתנ"ך.
פולקה | 15.07.11
40.
ל-34 וכו'
חז"ל כותבים שתכלת דומה לים וים דומה לרקיע, ורקיע דומה לכיסא הכבוד. הדימוי האחרון נסמך על הפסוק "ותחת רגליו כמעשה לבנת הספיר וכעצם השמים לטוהר". "לבנת הספיר" מרמז על צבע שקשור ללבן דווקא. מה זה "עצם השמים לטוהר"? לשמים יש הרבה צבעים. גם לים. ועוד: חז"ל אומרים שהתכלת דומה לעשבים. וכפי שאמרה יעל (תגובה 37), הם מדברים על הבחנה דקה שהיא "בין תכלת לכרתי". דהיינו שתכלת צבע הכרתי (ירוק) נמצאים על אותה סקלה. ולמעשה גם "ירוק" אצל חז"ל אינו green שלנו אלא משקף קשת של צבעים שכוללת גם צהוב. אגב, גם "כתום" הוא צבע מודרני. לפני כן היה רק אדום וצהוב. לפי מחקריו של פרופ' זהר עמר תולעת השני, שצבעה הוא "אדום" לכאורה, היא כנראה בעלת צבע כתום עז. וגם פרה אדומה, כמו שאמר החוקר די ברור שהיא חומה. ולגבי הצבע חום: במאמר שכתב הפיזיקאי נדב שנרב ב"תחומין" לפני כמה שנים הוא הראה שחום כלל אינו צבע, גם לא פיזיקלית וגם לא מבחינת אברי הראייה שלנו. הצבע החום נוצר במוח בלבד, כסוג של אשליה אופטית, ותלוי במאפייני הסביבה. דוגמה יפה לכך אפשר לראות אם מגדילים פיקסל אחד של "חום" לכדי מרקע שלם - הוא נהיה פתאום כתום, או משהו מעין זה, בלי שהצבע השתנה בכלל. (אגב, המילה "חום" במקרא - "וכל שה חום בכשבים" - גם היא מילה עמומה, שפירושה אינו ברור בכלל. אין לדעת אם זהו צבע או מאפיין אחר.)
הלל | 15.07.11
37.
"בין תכלת לכרתי"
אני לא דתיה, אבל למדתי משנה בזמנו, ויש במסכת ברכות (בהקשר של מתי אפשר להתחיל להתפלל תפילת שחרית) דעה שאומרת 'כשיבדיל בין תכלת לכרתי'. כלומר- בין תכלת לירוק. אז קודם כל, תכלת זה אכן שם לצבע השמיים (גם אם אנחנו מדברים על תקופת המשנה) ושנית זה מראה ש'ירוק' מגדיר את 'הצבעים הקרים'. ייתכן ש'תכלת' המקראי הוא יותר סגול (כמו הצבעים שהשתמשו בהם למשכן ולציצית), אבל זה עדיין משהו יותר ספציפי מירוק. וחוץ מזה, כתבה מבריקה ומעוררת מחשבה!
יעל | 15.07.11
35.
לא באמת ברור מה משמעות "תכלת" בתורה
המפרשים מתארים חילזון שעולה מן הים אחת ל-70 שנה וממנו מפיקים את הצבע, ברור שהכחול שהם מתארים הוא הכחול שאנחנו מכירים, אבל לגבי כוונת הטקסט שבתורה - מסופקני. לגבי ההוא שכתב על "כחול אשר על שפת הים" - אני משוכנע שמדובר בבדיחה, תנוחו :) כתבה מרתקת, נשמח לעוד מהסוג הזה.
ערן | 15.07.11
34.
ל-26 ולאלו שטוענים שתכלת אינה גוון של כחול
כמו שכתבתי בהודעה 20 - חז"ל פרשו זאת כגוון שמשותף לצבע הים והשמים. דבר שני העדויות הארכאולוגיות להפקת הצבע מהחלזון מיוחסות לאלף הראשון לפני הספירה - שני הצבעים שנמצאו כמופקים מחלזונות הם בגווני כחול וסגול - או ככל הנראה לפי השמות התנכיים תכלת וארגמן - המעניין הוא ששני צבעים אלו בתנ"ך מופיעים כמעט תמיד האחד ליד השני.
אלכס | 15.07.11
32.
למה אין כחול
למה אין כחול וכ"ו אהבתי נתונה לאנשים שלדעתם יודעים הכל נועצים מסמר כפי קוצר דעתם ובונים סביבו ענינים שונים ומשונים המתפרסמים כמחקרים . נאמר ביחזקאל כג רחצת "כחלת" עינייך וכ"ו ופרש"י מן צבע ושמו כחול שצובעות בו העינים וכן בפרושו על ירמיהו פרק ד' "פוך " לשון כחול עיינו שם והתכלת הוא כחול שהרי אמרו מה ציצית תכלת כי דומה לים וכן לשמיים וכ"ו ויש דברים שאין יודע אותם אותו חכם עם כל מחקריו כי אין ידיעתו מושלמת בתנ"ך על כל עניניו אך כך זה היום מפרסמים מה שנוח תודה
גלעד | 15.07.11
31.
רק אני עיוור צבעים?
כל הכתבה הזו היא מחקר של גויים לתנ"ך. למה זה משנה? כי הגויים חוקרים את התנך" מתןך טקסט מתורגם לשפות זרות ולא מהשפה העברית כמו שהקוראים פה מניחים. ולכן הם לא מצאו את צבע התכלת או הכחול. ולכל עמי הארצות למיניהם, קודם תלמדו מה זה התנך ואח"כ תגיבו. אילו היה מדובר על ספרי רפואה או מדע איש לא היה מעיז לצייץ למרות ששם הסתירות והידע מוגבל פי כמה.
קורא משועשע | 15.07.11
27.
אם בתורה לא מוזכר כחול אז ברור לחלוטין שאין צבע כחול כי בתורה כתוב הכול.
אין תזכורת לכחול בתורה כי אין צבע כחול בעולם השמים לא כחולים, הם אולי לבנים או שקופים, גם הים לא כחול, הוא לבן או שקוף. אם בתורה לא מוזכר כחול אז ברור לחלוטין שאין צבע כחול כי בתורה כתוב הכול.
אבי | 15.07.11
24.
צודק אולי על תרבויות אחרות אבל...
"לכחול, בהקשר הזה, יש משמעות תרבותית מצומצמת מאוד. בעולם אין כמעט פירות או ירקות בצבע כחול, וגם שאר החומרים הכחולים בטבע נדירים מאוד. אנשים בתרבויות פשוטות יכולים להעביר חיים שלמים בלי לראות עצמים כחולים. אפשר להבין איך מבחינה אבולוציונית הוא הצבע הדחוף פחות".(מהכתבה) בתנ"ך התכלת הוא צבע מאוד מרכזי עם משמעות מאוד רוחנית. לכן ההסבר בכתבה אולי מתאים לתרבויות אחרות אבל ביהדות בהחלט היה מאז ומתמיד מקום חשוב לכחול! נראה לי שמי שמחליט שהכל שטויות לפי הערה של מרה שלא הבין לא יכול להיות בכזה חכם לגלות את התכלת בתנ"ך...
יהודיה | 14.07.11
23.
למספר 17
שמעת פעם על הגאון מוילנא? בקיצור הגאון הזה ישן כל לילה שעתיים בלבד ובשאר הזמן למד תורה ונפטר בגיל 77 בין היתר הוא למד מדעים ומתמטיקה ועוד... וכשהיה בשירותים כדי לא לחשוב על דברי תורה חיבר ספר בטריגונומטריה שנקרא איל משולש. מעניין שהוא לא הצליח לעלות על זה שהכל שטויות ואתה שלא למדת יום אחד יודע שהכל שטויות.
צבי | 14.07.11
20.
כמו שכבר נאמר בתנ"ך יש את התכלת
לפי פרשנות חז"ל היא בצבע הים שדומה לשמים. האם חז"ל צדקו? יש ממצאים של קונחיות חלזון ושרידים של צבע התכלת שקרוב לכחול. גם ליוונים היתה דרך להפקת צבע כלשהו מחלזון (שהיה חלזון אחר). נאמר שגם בקוראן לא מוזכר הצבע הכחול - הקוראן נכתב לאחר דברי חז"ל כך שלא נכון לומר שעד המאה ה6 7 לא ידעו בספרות על הצבע הכחול. הארגמן קרוב לסגול ולא אדום כהה ככתוב בכתבה - ניתן להוכיח את זה רעיונות נחמדים אך לצערי הרב יש הרבה אי דיוקים.
אלכס | 14.07.11
19.
תודה על הכתבה
היא מעולה! מעניין אם ניתן לילד שמות שונים לגוונים קיימים של ירוק לדוגמא ונחנך אותו להבדלים בין ירוק דשא וירוק זית שלא כשני גוונים של אותו צבע אלא כצבע שונה לגמרי, איך הוא יראה את העולם. האם רק השפה גורמת לנו לראות את הצבעים אותם אנחנו רואים? האם אפשרי שילד שיקבל חינוך עם צבעים נוספים יראה את העולם בצורה שונה מאיתנו?
אורי | 14.07.11
15.
צבעים בחז"ל - כחול הוא הצבע היחיד שיש לו שם
חז"ל הכירו את הכחול, הם קראו לו תכלת וזה פחות או יותר הצבע היחיד שהם קראו לו בשם שאר הצבעים היו אדום - לצבעים חמים. ירוק - לצבעים קרים. שחור - לצבעים כהים. לבן - לצבעים בהירים. כנראה מבחינה תרבותית הצורה הזו של חלוקה לצבעים הספיקה להם בדרך כלל, כך שהם לא ראו צורך לקרוא בשם ייחודי לשאר הצבעים
יאיר | 14.07.11
12.
כתבה מרתקת, במקרה נתקלתי בה
ואני לא מצטער לרגע, אשכרה גרם לי להרהורים. סביר להניח שיש שבתחום זה, כמו גם באחרים, ישנו שילוב בין הגורם התרבותי - אי-הצורך במתן שמות לכל הצבעים והתבססות על צבעי בסיס - לבין הגורם הפיזיולוגי-ביולוגי ש"לומד" את אותן קונבנציות תרבתיות (כמו בדוגמא בכתבה של שתי תמונות בשחור-לבן, וחלקנו "יצבע" אוטומטית את הבננה בצהוב).
א"מ | 14.07.11
6.
הצבע הכחול אינו מופיע בתנ''ך
שלום רב אני מורה לעברית במכללה יהודית בפריס ומחברת ספרי לימוד לעיברית למבוגרים ולילדים. בדקתי ואני מאשרת המלה כחול אינה מוזכרת בתנ''ך. אבל המלה תכלת מופיעה 49 פעמים. זה אומר שהם הכירו את הצבע ונתנו לו את השם תכלת. המלה כחל נמצאת בתנ''ך בספר יחזקאל כ''ג, מ' כחומר לאיפור עיניים. ללא ספק בגלל צבעו הכחלחל. ''כחלי עיניך ועדית עדי'' מה שחשוב פה שהשורש הזה היה קיים כבר בתנ''ך. לשאר קראו תכלת. מחכה לתשובה. שפרה
שפרה סבירוני Jacquet | 14.07.11
תודה, קיבלנו את תגובתך ונשתדל לפרסמה, בכפוף לשיקולי המערכת