אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

במקום לדבר על כלכלה לאומית, צריך לדבר על ערים

40 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

38.
לפי הכתבה הפתרון הוא טכני בלבד - ציפוף יפתור הכול.
אין התיחסות לאנשים? או סוגי אוכלוסיה שונים, סוגי סגנון חיים שונה או התחשבות בתרביות שכבר חיות היום בתנאים אחרים. הכול דרך הציפוף, דרך חור הגרוש הכלכלי, ודרך נקודת המבט המערבית, עשירה, שובניסטית, התומכת במודרנה ובקידמה וגם בטכנולוגיה לפתרון כל בעיות העולם. נחמד כנקודת מבט אך לא כראית עולם מלאה הרואה באחר ובשונה שווה. לעניות דעתי הלא חשובה.
ברק | 22.11.11
37.
ואיך משנים כוון?
כתבה טובה אשר בוודאי נראית לרוב האזרחים, ראשי ערים וקובעי מדיניות כ"תיאורטית" ולא מתאימה לנו במקרה הטוב. במקרה הרע והשכיח כנראה ששינוי תפיסתי לא יגיע. כל עוד נבנים קניונים ואזורי תעסוקה רק משיקולי הכנסות ארנונה לרשות המקומית ( במקום לייעד שטחים למסחר מקומי של עסקים קטנים ובינוניים שיתרמו יותר מכל להשארת הכסף ביישוב עצמו ולפיתוח הכלכלה המקומית ו..גם להכנסות מארנונה..סעו לבקר בנתיבות...) וכל עוד משרדי הממשלה הרלוונטיים ( פנים, שיכון, תמ"ת) לא ממש פועלים ומנחים לשינוי תפיסתי אמיתי אזי הפריפריה תישאר פריפריה ונגישות תחבורתית תהיה בכוון אחד- מהפריפריה למרכז ותל אביב תישאר מדינה בתוך מדינה כמקום אשר נתפס בעיני הרוב למייצר איכות חיים הרבה יותר טובה מבית קרקע בשלומי עם נוף וציוץ ציפורים. אל תשאירו את התכנון בידי אדריכלים שהתכנון הפיסי הוא כל הבנתם ועולמם וסעו לפומפיי לראות איך כבר לפני יותר מ 2000 שנה הבין מישהו את האמור בכתבה.
yuda | 21.11.11
36.
בניית תשתיות לפריפריה, זה לא פרבור. פרברים=פתח תקווה, ולא כרמיאל
בניית תשתיות מהמרכז לפריפריה היא חשובה ונחוצה, ולא תביא לפרבור נוסף בגוש דן. במקביל אליה, נכון שצריך גם לחזק את המטרפולינים העיקריים - גוש דן, ירושלים, חיפה וב"ש ע"י פיתוח תשתיות בתוך המטרפולינים האלה. צריך גם וגם, כיוון שישראל נמצאת בפיגור גדול בתשתיות תחבורה יחסית לעולם המתקדם.
לכתב ,נתי יפת | 20.11.11
35.
הפיתרון הוא פינוי בינוי ללא חניה
כמו שהתמא 38 מעניין רק באזורים שהדירה עולה מעחל מיליון מאתיים כך צריך באזור המרכז שיהיו דירות חדשות ללא חניה .זה גם יגרום להורדת מחירי הדירות וגם יעשה ערים ירוקות וגם כך יהיה יותר קל יחסית לעבור את כול הוועדות שלא נגמרות וגם נשבר לי הזין משר התחבורה והשקרים שלו וגם איפה שאנשים יותר הולכים ברגל ונוסעים באופנים מן הסתם האנרגיה באזור טובה יותר
גיל | 19.11.11
34.
וזה אפילו לא מסובך, 3 נושאים שאפשר להתחיל איתם:
1. ניידות: תחבורה ציבורית נורמלית(תדירות של 5 דקות ולא חצי שעה) נוחה(תחבורה ציבורית לא צריכה להיות רק לעניים ולסטודנטים), העדפה של הולכי רגל ואופניים על פני מכוניות 2. מסחר: עדיפות למסחר ברחוב ולא בקניונים והעדפה של עסקים קטנים ולא רשתות ברחוב 3. ביטחון: משטרה שמתייחסת לדברים הקטנים(כמו פריצות וגניבות) באותה הרצינות שהיא מתייחסת לפשעים גדולים. שוטרים לא יגידו יותר לאזרח שפרצו לו הביתה: ״אין מה לעשות״. יותר עסקים ברחוב יש יותר עיניים ששומרות על הרחוב( אף בעל עסק שאיכפת לו מהעסק שלו) לא ירצה שיקרו פשעים בטריטוריה שלו. קדימה ליישם
דני  | 19.11.11
33.
הכלכלות המצליחות בעולם ? ארה"ב ?
ארה"ב היא מדינה גוססת שכלכלתה פשטה רגל. היא חייבת כ 150 טריליון (ולא 14 כמו שמפורסם),יש לה גרעון שוטף עצום (לא רק הפדרלי) ויש לה בעיות פנימיות אחרות בסדרי גודל בלתי נתפסים. ארה"ב היא כמו אדם שמרוויח 5K לחודש אבל מבזבז 500K כל חודש כשהיתרה מגיעה מהלוואות.לאורך 40 שנה מצטבר חוב בלתי נתפס. מה בדיוק מצליח בכלכלה מהסוג הזה ? ממתי מדינה גוססת שפשטה רגל היא מודל לחיקוי ? האם רוצח סדרתי הוא מודל לחיקוי מבחינה פדגוגית ?
אאא | 19.11.11
31.
כתבה מעולה , ותשובות לדיון על השרון ועל הפריפרייה
1. השרון הוא אזור חזק מאד כלכלית. אבל גם בו הפרבור נוגס והורס. אחוז השימוש בתחבורה ציבורית נמוך ואחוז השימוש ברכב פרטי גבוה. זה אומר זיהום, תאונות דרכים, פקקים ועוד. חלק מהתושבים העשירים יכולים לעמוד בזה, בטווח הארוך זה אומר נזק כלכלי וסביבתי. (ראו נתונים בכתבה) 2. המדינה יכולה לבנות ישובים בנגב - לדוגמה באר שבע. אבל באר שבע לא חייבת להיות מפרוברת כל כך - כלומר בנויה בצפיפות בניה נמוכה עם הפרדה בין מגורים לבין איזורי תעסוקה. - זה אומר הסתמכות על רכב פרטי (כלומר פתרון יקר ופוגעני) או תחבורה ציבורית עלובה. 3. מימד שחסר כאן הוא אופניים. מספר ערים אירופאיות מגיעות כיום ל20-35% יוממי אופניים מסך נסיעות היוממות לעבודה, וסה"כ נסיעות מסך הנסיעות במצב דומה (בערים כמו אמסטרדם, חרונינן, גראץ, פארמה ועוד). במונחי ישראלים זה אומר חסכון של כ30,000 ש"ח לשנה לכל רכב שיורד מהכביש עבור המשפחה, ועוד כ 20,000 ש"ח לשנה תרומה למשק (בגלל הורדת פקקים, תאונות, זיהום וכו')
האזרח דרור | 19.11.11
23.
יש הרבה אי דיוקים בכתבה השרון פורח למרות מה שאמרת לא כדי שהכל יהיה דומה
אני גר בשרון ומגיע ברכבת לת-אביב בעיקר בימי שישי אבל מאד שמח לעוף אחרי 3 שעות ואולי רבים הם כאלה אוהבי צפיפות ל3 שעות גרתי בכמה ישובים בארץ החל מבאר שבע ירושלים מבשרת תל-אביב בקרבת רחוב בזל הנחשב ו בנאות אפקה אבל אין כמו בית פרטי בשרון נהנים מהמרחק הקצר לתל-אביב וניפטרים מהרעש והבלגן כעבור 3שעות היופי הוא שיש כל מני ערים ולא סוג אחד ואפשר לבחור וגם להתאים לסטאטוס רווקים נשואים עם ילדים ומבוגרים הצפיפןת בבניה החדשה נוראית מגה עיר יוצרת תחושה לא תמיד נעימה ועובדה שהשרון פורח ויש הגירה גדולה לישובי השרון
רון | 18.11.11
22.
חקיקה
כתבה מעניינת -כל הכבוד. הנה התבשרנו על כוונת המדינה להרוס אלפי דונמים של מפעל תע"ש ברמת השרון-הרצליה. רק מאות מטרים משם באזור ביקוש עשרות "וילות" בשכונת מורשה ברמת השרון. מספיק לדוגמא שהציר הראשי בשכונה זו יהפוך לציר בניינים גבוהים יעשיר את קופת העירייה ויעניק שירותים טובים יותר לתושבים במקום בזבוז שטח אדיר במגרשים פרטיים ומחסור בשטחים ירוקים. את שטח תע"ש צריך לפנות ולהפוך אותו לראיה ירוקה. גם בהרצליה הסמוכה מרכז העיר זקוק לניעור וציפוף בניה. יש עוד בעיה שלא מדברים עליה בכלל בארץ והיא אי ניצול הטחים הפתוחים: שדות מדרום לצומת גלילות, אזור חירייה, ושוב תע"ש רמת השרון- כל אלו צריכים להיות מחוברים כפארק מטרופוליני ענק חלקו יישאר ששטח טבעי לא מפותח אינטנסיבית ויאפשר קיום חיות בר וריאה ירוקה, מקום בילוי ומפלט מהעיר הצפופה. בתכנון חכם ניתן לעשות זאת.
רכבות תחתית | 17.11.11
19.
אין כל חדש?
כבר ב1961 כתבה ג'יין ג'ייקובס בספרה "מותן וחייהן של ערים אמריקאיות גדולות" על חשיבות חיי העיר הצפופה יותר, על עירוב שימושים, על חשיבות הרחוב, על מטיבי לכת מול מטיבי רכב ועל עוד נקודות שעלו בדיון בכתבה ובטוקבקים. מה, שום דבר לא התחדש ב50 השנה האחרונות?
דר' אלי טייכר | 17.11.11
15.
אנשים חיים בצפיפות מזוייפת
בתור אדריכלית שעוסקת הרבה בעיצוב פנים, אני רואה דירות רבות בבניינים חדשים רבי קומות. אלו דירות גדולות על הנייר אך בפועל אני רואה חדרים קטנטנים ואיכות מגורים לקויה, יחד עם מעלית ולובי מפוארים אך מלוכלכים ולא מתוחזקים. זה נובע מכך שבמגדלים היחס ברוטו נטו הוא הרבה פחות טוב, והשימוש במערכות והחללים הציבוריים הוא מאוד מאוד אינטנסיבי כי גרות בבניין עשרות משפחות. האבסורד הוא שהשכונות האלו בפועל בכלל בכלל לא צפופות. יש בהן חצי מהאנשים (לקמ"ר) מבמרכז ת"א, על בנייניו בני ה 3-5 קומות ו 6-10 דירות, עם החדרים הישנים והמרווחים. בגלל שיש יותר אנשים גם יש שירותים רבים ליד הבית והתחבורה הציבורית סבירה יחסית, כך שמי שלא גר על הרחובות הראשיים (שבאמת יותר מתאימים לצעירים או משרדים) מקבל איכות חיים גבוהה ביותר. אז אם על כל קמ"ר שמשחררים לבניה היו בונים כפול דירות, המחיר של הקרקע היה יורד והשירותים היו משתפרים. ואם היו מתכננים אותה עם חשיבה על תחבורה ציבורית גם לא היה צריך כ"כ הרבה חניה.
אדריכלית | 17.11.11
14.
זה לא ילך בארץ
הרעיון חכם אך כמו תמיד יש את שאלת היישום; אם באמת יצופפו את הערים בצורה חכמה - ויותירו שטחים פתוחים לטובת הציבור, החקלאות ועוד - זה אחלה. אבל הרי ברור שגם לאחר שנקים את העיר הצפופה המושלמת, מיד יחלו בהפשרת שטחים מסביב לה - כי הרי ערך הקרקע עולה, וכולם רוצים לגור במרכז... דווקא ממשלות צריכות לראות דברים לא רק דרך החור שבגרוש, ובישראל, מה לעשות, האחיזה בקרקע פיסית אינה דומה לזו בדנמרק, שוויץ או אף ארה"ב.
דני מהשרון | 17.11.11
12.
כתבה מאוד מועילה
נתי שלום . בכל הקשור לכלכלת מטרופולין אני לא חושב שהנאמר בכתבה נכון למדינה קטנה כמו ישראל . המרחקים הגאוגרפיים הזניחים (ביחס לארצות הברית למשל ) הופכים את כל אזור גדרה נתניה למטרופולין אחד מבחינה כלכלית , וצפונה מנתניה למטרופולין שני .לכל אחד נמל משלו. אני לא רואה את ההיגיון בנושא כמות הגשרים על נתיבי איילון, אשמח עם תפרט הנושא. אני לחלוטין מסכים עם החלפת חלום בית + גינה , בבית בשכונה עם כל השירותים במרחק הליכה ותחבורה ציבורית יעילה זמינה וזולה.. אני רוצה שכונה מסוג זה , אבל אני גם רוצה לשלם אל השכונה הזאת מחיר סביר . ככלל ככל שהנאמר בכתבה יהפך למציאות כך ייטב לכולם .
נעם | 17.11.11
10.
כתבה מעולה כל מילה נכונה תחבורה ודיור במרכזי הערים זה מה שצריך!!
בתל אביב כל הבניינים עד 3 קומות כמעט תגביהו ל20 קומות למה לא תראה כמה דירות חדשות יהיה ודי לבנות רק ליוקרה!!!! תחבורה ציבורית דחוף לרשת את הארץ ברכבות ולבנות בגוש דן כבר את הרכבת הקלה המטומטמת הזאת בתל אביב חייבים תחתית של איזה 10 קווים דחוף!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ודיי לקניונים לבנות רחובות מסחר מדרחובים כמו בירושלים ממילא יפו ועוד כמו השטז אליזה בצרפת יאלה ראשי הערים להתעורר!!!!!!!!
יונתן  | 17.11.11
4.
לתגובה 3 - אתה צודק
הטעות היא שלי, וזאת טעות גסה, הפער גדול מדי (לפי נתוני למ"ס מדובר ב-114 אלף תושבים בסוף 2010, לא 130). אני מקווה שירגיע אותך לדעת שאת כמעט כל הנתונים בכתבה בדקתי באופן אישי, כולל עיון במחקרים הנזכרים ממקור ראשון. את הנתונים שמופיעים בציטוטים ולא בדקתי אבדוק שוב בעקבות הערתך המועילה. תודה
נתי יפת | 17.11.11
תודה, קיבלנו את תגובתך ונשתדל לפרסמה, בכפוף לשיקולי המערכת