אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

פרופ' תמר אריאב: "צריך לוותר על בחינות הבגרות"

86 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

86.
בונוסים לאוניברסיטאות
אני מסכימה מאד עם הכותבת.הידע שמספק בית הספר בתחום הגיאוגרפיה משמש כלי לעתיד התלמידים. גם דרכי ההוראה במקצוע, נמצאות בשילוב טכנולוגיה. אסור להוריד את הבונוס במקצועות הליבה. לא במקרה נקבעו מקצועות אלו כליבת הלמידה בחטיבת הביניים. כן ירבו אנשי חינוך כפרופ אריאב. נגה רביב
נגה רביב | 23.11.11
84.
כמה שהיא תמימה...
במדינה-שכונה שלנו, קודם כל תלמידים לא ראויים יכולים לקבל המלצה בגלל פרוטקציות, הורים חברים, כסף וכו'. שנית, יש מורים עם אגו ועם נקמנות ועם שיקולים זרים, שפשוט מסוכסכים עם התלמידים ולא ימליצו עליהם. וחוץ מזה, יש "סתם" תלמידים שבתקופת התיכון עדיין לא מנצלים את הפוטנציאל שלהם, ולמורה אין שום דרך לדעת אם התלמיד הזה מסוגל להגיע לאוניברסיטה או לא.
. | 22.11.11
79.
פרופ' תמר אריאב- אני ממש מקווה שאת קוראת את התגובות כאן
לעולם לא לתת למורה להמליץ על עתיד תלמידו!!!! אני הייתי תלמידה גרועה בתיכון, כמעט ונשארתי כיתה, מחנכת הכיתה לא האמינה בי ואף ציינה שאני מטומטמת בתגובה לתשובה שנתתי במבחן (אותה מורה הייתה מרצה לסטודנטים להוראה בבית ברל שנת 1994!!!!). היום, אני סטודנטית לתואר שני במסלול נחשק בתחומי. אחרי הצבא פניתי ביוזמתי (איפה כל המורים היו???) לאבחון שבו גילו כי אני לקוית למידה ורק אז הצלחתי להתגבר על הדימוי העצמי הנמוך איתו יצאתי ממערכת החינוך והתחלתי להאמין בעצמי!!! אין מורה שקידם אותי, האמין בי או עודד אותי לאורך כל 12 שנות לימודי- מצאתי מורים טובים ומדהימים במסגרות הפרטיות. כאמא לילדים צעירים אני מאוד חוששת מהתמודדותם עם מערכת החינוך וספציפית עם מורים בבית הספר. בתקווה למהפכה במערכת החינוך
מורן | 22.11.11
77.
קביעת המורים במקום מבחנים אובייקטיביים - הצעה פשוט גרועה !!!!
הלוואי והיה לי שקל על כל תלמיד תיכון כושל/לא מחובר/לא ממוצה שאני מכיר - שעשה דרכו חזרה למסלול לימודים לאחר הצבא והצליח מצוין !!! (כולל אני עצמי). למרבית המורים אין כלים אובייקטיווים לדרג. למרבית המורים גם אין יכולת כזו. למורים החכמים גם אין רצון כזה. אגב, זה גם מה שיפה כאן, שאפשר לשנות ביום אחד את החיים. בואו לא נשנה את החופש הזה לרעה..
בעל שני תארים בהנדסה מהטכניון | 22.11.11
74.
מורה ממליץ? הצחקתם אותי!
המורה שלי למתמטיקה טען ששום דבר טוב לא יצא ממני ומתמטיקה אני אף פעם לא אדע. הוא אפילו דאג להגיש אותי לבחינת הבגרות בציון 18 כי הוא ידע שלא משנה איזה ציון אני אקבל עדין אני אכשל. המורה שלי לפיסיקה טען שנשים לא מתאימות למקצועות ריאלים ושעדיף לי להיות פקידה ואם אני ממש רוצה להתקדם אז פקידה בבנק (נשבעת לכם שאלו המילים שלו) כיום אני מהנדסת אלקטרוניקה מדופלמת מאוניברסיטה ידועה.
 | 22.11.11
73.
העולם המתפתח לא יוכל להחזיק עוד זמן רב את הממסד החינוכי הנחשל הזה ואת קברניטיו הלא רלוונטים
כבר ברור לכל שמערכת החינוך המיושנת ושיטותיה לא תואמים את רוח הזמן. זהו תהליך הגסיסה - ארוך ככל שיהיה. במקום עבודת טלאים מרופטת ומלאת חורים על ספינה מיושנת וטובעת , נא להביט קדימה באומץ ולקדם מהלך כולל ורחב לשינוי כל תפיסת החינוך עפ"י רוח הזמן החדש. צדק חברתי
צדק חברתי | 22.11.11
71.
בתיכון שלי סגרו את ה-4 וה-5 יח"ל ופשוט הכריחו את כולם לעשות 3
הכיתות עם ה-4 ו-5 יח"ל היו מאד קטנות, בעוד שהכיתות עם 3 יח"ל היו בתפוסת יתר (אני מדברת על מצבים שבהם היה צרייך להכניס לכיתה הצפופה גם כך עוד 3-4 שולחנות לפחות). אז במקום להתאמץ ולעודד תלמידים שהולך להם ב-3 יח"ל לעבור ל-4, הם החליטו ללמד את כולם 3. עכשיו כל מי שהיה יכול לעשות 4 או 5 יח"ל צרייך לשלם מכספו עבור שיפור בגרויות בשביל להתקבל לאוניברסיטה. זה מחדל. יש מנהלים בבתי ספר שעושים בהם ככל העולה על רוחם משיקולים של נוחות או כסף נטו. לא נורא, העיקר שלמנהלת היה משרד יפה להתהדר בו, בעוד שברוב הכיתות לא היו מזגנים, לא ציוד הדמיה (מפות שעליהן אוסטרו-הונגריה עדיין קיימת?) ואולם הספורט עומד להפוך למיועד להריסה.
StoutViking | 22.11.11
70.
מתגובות הקוראים נשמע שכולכם הייתם גאונים או שילדיכם הם גאונים ומחוננים, ועדיין...
תלמידי תיכון ישראלים מדשדשים במקום ה-40-45 בעולם כמעט בכל מקצוע, אז אנא הירגעו ותפגינו קצת צניעות. תחמנות, חוש פרוע (שנקרא יצירתיות בישראל) עדיין, כנראה, לא קנה-מידה להצלחה. מדינות "מרובעות" כגון סינגפור וטייואן, בין השאר ממש מצליחות לתמרץ את ילדיהם המפגינים יכולות ברמה עולמית. איך זה קשור להצעת הפרופסורית? לא בטוח...אבל, אם ניקח את שיטת "חבר המושבעים" לעומת שופטים "מכובדים", מעדיף מושבעים שמחליטים פה-אחד ובדרך-כלל מוצאים את הפתרון הנכון. כנ"ל בחינוך, לא סומך על מורים שיבחרו את התלמידים הנכונים...הסטטיסטיקה בדרך-כלל מנצחת, ועדיפה על אנקדוטה אינדיבידואלית של איזה מורה- "נאד נפוח" שיקבע עתידו של תלמיד, יהא אשר יהיה. ולא, לא הייתי תלמיד רע...
elis | 22.11.11
68.
ומה עם תלמידים שבתיכון לא למדו ואחר כך השלימו בגרויות וסיימו דוקטוראט?
הייתי לפני כמה חודשים בכנס מחזור של התיכון שלי, פגשתי חברים שמזמן לא ראיתי. היה מעניין לראות שפרט לכמה מהם, אף אחד לא המשיך לכיוון אותו התחיל בתיכון. שניים מהתלמידים הכי גרועים במתמטירה הפכו למנהלי תיקי השקעות בבורסה. אחד שלא היית מוצא אותו בלי המחשב הוא מרפא בעיסוק, רוב המגמה הריאלית הם אנשים שעוסקים בטיפולים, חלקם רוחניים לגמרי. אז מה אומרת ההמלצה של המורים? כלום. התיכון אינו מדד להצלחה או כשלון של אדם, מורים, כמו בני אדם, יכולים לטעות ובטעות הזו, ללא מדד אוביקטיבי כמו בגרויות, יכול להרוס או לבנות חיים שלמים. אני נגד הבגרויות, לא צריך לעשות מבחן אחד בסוף התיכון ולקבוע על פי מדד ה"ניחוש" שאם חומר זה או אחר יהיה בבחינה את עתידו של אדם. צריך החל מחטיבת הביניים ללמד ולבחון את התלמידים כל חצי שנה על החומר הנלמד (כולו) ולצבור את הציונים הללו לכלל בגרות. כך ייצא שמעידה במחבן אחד לא תשנה הרבה, ההתמדה תכנס לשיקלול הציון, והתלמידים ילמדו את כל החומר ולא רק את "החומר לבגרות"...
אליהו | 22.11.11
64.
כח אבסולוטי למורים? ממש לא!
לא יתכן שמורה יחליט באופן בלעדי על עתידו של תלמיד, בתהליך שעלול להיות חשוף לשיקולים זרים פשוט כי מדובר על בן אדם. זה עוד לפני שמדברים על האפשרות שכח כזה יכול להביא להשחתת מידות ולכך שיתנו למורים להבין ש"תרומה" לבית הספר או "מתנה" למורה בסוף השנה יכולים בהחלט לשפר את הסיכוי לכך שהילד שלהם יקבל המלצה לאוניברסיטה. פשוט לא.
א.א. | 22.11.11
63.
ענין הבגרויות מוצדק לגמרי !!!
עם כניסתו של העולל לכיתה א'- הוא מכוון מטרה אחת בלבד: ממוצע בגרות מקסימלי. כל המערכת נבנית לשם כך, ונמדדת לפי זה. הזכאות לבגרות הפך למדד הצלחה עיקרי. בתי ספר בישובים עם רמה סוציואקונומית גבוהה עומדים בראש רשימת המצליחם, מהסיבה הפשוטה: זמינות מורים פרטיים גבוהה יותר. יש להעביר אל המורים הרבה יותר כוח, הרבה יותר סמכות, ולאפשר להם יותר זמן לימוד, על חשבון זמן שיטור והתגוננות.
טים תם | 22.11.11
62.
גודל הכיתות הוא הבעיה הגדולה ביותר
עד שלא יורידו את גודל הכיתות מ-40 תלמידים ל-20-25 תלמידים המצב לא ישתפר בצורה משמעותית. כיתה קטנה יותר מאפשרת להתייחס לילדים ברמות שונות, חוסכת זמן שנשרף על בעיות משמעת ומאפשרת גם למורים בינוניים ללמד בצורה סבירה. עד שלא ישנו את הנתון הזה ימשיכו לשרוף כסף על טלאים מטלאים שונים.
גבי | 22.11.11
59.
נכון שכדאי לבטל את הבגרות, אבל
המלצה של המורים לקבלה לאוניברסיטה איננה הדרך... תחת זאת כדאי להנהיג שיטה של בחינות פקולטיות, כלומר מי שרוצה ללמוד מתמטיקה יבחן רק במתמטיקה ואנגלית ברמה גבוהה יותר ממבחני הבגרות. מי שרוצה ללמוד פסיקה יבחן רק בפסיקה מתמטיקה ואנגלית. כל פקולטה תקבע בעצמה את תנאי הקבלה שלה באמצעות בחינות סף וכך נוכל לוותר על הבגרות והפסיכומטרי. אין טעם לדחוס חומר לבגרות ולעשות בחינות פסיכומטריות אם בסה"כ רוצה אדם ללמוד הנדסת מכונות. יש לחנך את הנער לפי דרכו ולא לתקוע לו או לה מכשולים יהיה ערכם האינטלקטואלי חשוב ככל שיהיה...
יוני | 22.11.11
57.
כשהבעיה היא "לימודים לבחינות" הפתרון הוא לא ביטול הבחינות אלא מבחנים קשים יותר
שיטת "הלימודים לבחינות" במקום לימוד החומר באופן כללי הומצאה ע"י חברות ההכנה לפסיכומטרי בשביל רפי השכל וחסרי ההשכלה שמחפשים קיצורי דרך. מדובר ברמיה שעובדת בגלל המבנה המיוחד של המבחן הפסיכומטרי. העובדה שהשיטה הועתקה ע"י מורים ושרי חינוך שבעצמם מן הסתם נעזרו בקורס הכנה לפסיכומטרי במקום ללמוד בעצמם היא אחד מיסודות הכשלים במערכת החינוך. הפתרון הוא לא לבטל את המבחנים. הפתרון הוא לעשות מבחנים הרבה יותר קשים ומגוונים כך שמי שהתכונן למבחנים של השנתיים האחרונות יכשל ומי שלמד את החומר בלי קשר למבחנים יעבור. למרות שיש המון בעיות עם מבחנים ויש אחוז מסוים מהאוכלוסיה עם חרדת בחינות שמקבל הערכת חסר בהם, כשיטת הערכה עדיין לא נמצאה שיטת הערכה טובה יותר לציבור גדול. ובסופו של דבר החיים מלאים במבחנים כאלו או אחרים.
750+ בפסיכומטרי בלי קורס | 22.11.11
55.
בחינות הבגרות לא אמינות
באוניברסיטאות כבר לא מסתכלים כל ציוניי הבגרות אלא רק על הפסיכומטרי. ידוע שבמגזרים מסויימים באוכלוסיה המורים נותנים את התשובות לבגרויות כך ציוניי הבגרות לא משקפים את הידע של התלמיד. אני מציעה שהכניסה לאוניברסיטה תהיה ללא הגבלות וציונים ,הניפוי יעשה רק בשנה ב. נכון שזה יהיה ביזבוז של 30000 ש"ח לכל תלמיד אז אני בטוחה שתלמיד לא יבזבז את כספו לשווא אם הוא יודע שאינו מסוגל להמשיך לשנה ב. אני גם מציעה ששנה א תמומן במלואה ע"י הצבא לכל אלה ששירתו בצבא.
 | 22.11.11
54.
מדינה שהכל בה פוליטיקה כסף וכוח וכך גם ההצעה שלך
מנסיוני עם בתי ספר וערכת החינוך בסולם העדיפויות הילד הוא אחרון ואם בכלל. אין שום מחשבה על ערכים וחינוך ו מקרים רבים הבעיה נובעת גם מרמתו של המורה . בתי הספר שמים לעצמם מטרה של מצוינותאך תוכנית הלימודים היא חסרת כל דמיון ונלמדת בכיתות בשיטת הסרט הנע בלשנן דברים במקום לחוש ולחקור תתחילו לחשוב על הילד ועולמו ופחות על כוח.
dalia | 22.11.11
53.
אם המורים שלי היו יכולים להמליץ עלי לאוניברסיטאות, לא הייתי מגיע לדוקטורט בהצטיינות יתרה
היו לי מורים גרועים ביותר שלמזלי ציוני המגן שלהם התבטלו משום שקיבלתי כ-30 נקודות יותר בבגרות מהמגן. בציוני המגן שלהם הכניסו שיקולים אישיים שלמזלי הובילו לכך שתחשבו רק בציון הבגרות (רובם היו 100). לצערי המורים בבתי הספר בינוניים והסיכוי שלהם לסיים מקצועות מסוימים באוניברסיטה שואף לאפס. כיצד מורים כאלו יכולים בכלל להמליץ?
ד"ר למימון | 22.11.11
52.
שיעדכנו את תכנית הלימודים לסטודנטים להוראה
לפני הרבה שנים אמנם, ואין לי מושג אם זה השתנה, למדתי באוניברסיטת ת"א תעודת הוראה באנגלית ושום דבר שם לא היה קשור לתחום הדידקטי-פדגוגי של הוראת האנגלית. לא לימדו אותנו איך ללמד דיקדוק, איך ללמד ספרות, איך לנהל כיתה, שום דבר שרלוונטי לשטח. תחת זאת למדנו קורסים כמו "רב תרבותיות-רב לשוניות", בהחלט מעניין אך התרומה לעבודת המורה בשטח זניחה. מעבר לזה הגיע הזמן שמורים יעברו מבחנים אישיותיים לבדוק התאמה למקצוע כתנאי קבלה.
מורה | 22.11.11
51.
הפתרון מעט לקוי - אבל הבעיות אמיתיות!
ציונים + משוב היא הדרך הכי טובה עד כה להעריך ידע. כשמוסיפים לזה גם מבחנים פסיכומטריים, מבחני אמי"ר וכדומה - כבר מגיעים לרמת הערכה מספיק גבוהה. כמובן, שיש אנשים שלא ממש למדו בבית הספר, אבל הם יכולים ללכת למכונים ולהשלים בגרויות וכד'... הבעיה היא ש: מדינת ישראל מזניחה כבר שנים (עוד לפני ביבי) תשתיות חשובות: חינוך, בריאות, תעשייה וכו. זה יוצר מצב שאין מספיק מקומות עבודה שנפתחים! וכשההיצע של העבודה יורד, אז גם המשכורות יורדות יחד איתו. רוצים מורים איכותיים? השקיעו בתשתיות החינוך! החל משיפוץ בתי ספר, הקמת כיתות רבות יותר (וקטנות יותר), חדר מורים עם תנאים נאותים, הסבות איכותיות ומהירות (עבור אנשים עם ניסיון מקצועי רב בתחום), השקעה המכללות לחינוך...
אחת | 22.11.11
50.
הצעה פסולה
איך אפשר לאפשר את העתיד של מתבגר בידיים של מורה, מורה הוא אדם וכמו כל אדם ההחלטות שלו מושפעות מההכרות שלו הלא גדולה ורחבה עם התלמיד. מורה בא לכיתה עם 35 תלמידים ,פותח את הדפים שלו, מסתובב ללוח ו.... האם הרגיש מה עובר לתלמיד באותו יום? האם יודע המורה אם התלמיד אכל ארחת בוקר היום ? האם המורה הרגיש שראש התלמיד הייה עסוק בפיטורים של האבא מהעבודה ולכן לא לומד כבר חצי שנה ? עד שלא יהיה שינוי קיצוני במושג בית ספר , ההצעה הזאת היא פסולה. ההצעה הזאת היא טובה לבית ספר כמו שמסופר בספר "סמרהיל" בית ספר הפעל באנגליה.
dafna | 22.11.11
49.
צודקת ברעיון - לא במימוש
מה שנכון יותר הוא להוריד חלק מהחומרים שנלמדים במתמטיקה ולהשקיע יותר זמן בחומרים בסיסיים. לרוב התלמידים שמתקשים ב 3 יחידות תפיסה מתמטית אחרת. מה שלא מלמדים בבתי הספר הוא את התפיסה הרווחת - פה צריך להשקיע - צריך ללמד תלמידים תפיסה/חשיבה, ולא רק במתמטיקה. בתיכונים התלמידים צרכים לעבור לשיטת לימוד תת-אוניברסיטאית כדי להתרגל להרצאות בלימודים גבוהים; גם אוקלידס לא היה מצליח ללמוד בישראל. מצד שני האוניברסיטאות והמכללות צריכות לעבור שינוי. ברובן לא מלמדים אלא מתחרים על רמת קושי גבוהה או כמות חומר הלימוד. בקורס 'נושאים למתמטיקה לתלמיד המדעים' באונ' הפתוחה, אמרה המנחה שאינדוקציה צריך פשוט לדעת. בחו"ל מסבירים איך לפתור ואיך לגשת לבעיה, בארץ מצפים מהגנים לעבוד עם התירוץ - תפיסה מתמטית.
ליאור | 22.11.11
48.
לא תודה!!! גם ככה הלחץ המופעל על המורים לקראת ציוני המתכונת הוא הסטרי ולא הוגן.
תלמידים רבים שלא עשו כלום משך כל תקופת לימודיהם (במקרה הטוב לא הפריעו לחבריהם במקרה הפחות טוב ויותר שכיח ממרו למורה ולכיתה את החיים ומנעו מחבריהם למידה תקינה) , ותלמידים אלה "עוברים" בזכות מרתונים של הרגע האחרון ומתן ציונים שאינם משקפים את יכולתם או השקעתם אלה את רצון בית הספר להיות "בסדר". רק תארו לכם איזה מערכת לחצים תופעל על המורים אם הם יצטרכו להמליץ על התלמידים ללימודים גבונים!!!! זה שיש לשנות את מערך הבגרויות כי אין להם כרגע כל ערך מלבד ערך חוסם - זה ברור. אבל לתת למורים להמליץ על התלמידי כדרך קבלה לאוניברסיטה - לא ולא!!!!
מורה ותיקה  | 22.11.11
46.
שנה ראשונה באוניברסיטה פתוחה לכל מי שרוצה ואז לעשות את המיונים.
אין להסתמך על המורים. יכולים להכנס שקולים לא עינייניים. כל מה שאומרת הפרופ' מחוץ לזה כל מילה בסלע. כל הועדות והמפקחים, כולם מורידים "תעסוקה" למורים במקום לתת לנו ללמד בשקט. למלא טפסים, למלא טבלאות וטבלאות וטבלאות במקום לבדוק את עבודת התלמיד בבית. הנחתות בלי סוף, שינויים בלי סוף. המורים מוצפים בחומרים. מי ירצה ללכת ללמד בתנאים תת אנושיים כאלה. בהפסקות שומרים (5 הפסקות בשבוע), בצהריים מאכילים את הילדים, בכל שעות היום משבע בבקר הורים מתקשרים ואוי לך אם אינך בבית ועומד לרשותם. וההקלות. לא יאומן כמה ההורים מנסים להקל על הילדים שלהם. אוי להורה שמתעמת ודורש מהילד שלהם , הבן יקיר לי אפרים..... טוב, הבטן שלי מלאה כל משרד החינוך.......
מורה מהצפון | 22.11.11
45.
לבטל את הפסיכומטרי
לא מתקבל על הדעת שמורים יחליטו מי ילמד באוניברסיטה. לא תמיד ציוני הבגרויות משקפים נכונה את האינטלגנציה והידע של התלמיד יש ילדים שמכל מיני סיבות לא מקבלים ציונים גבוהים לדעתי הדבר היעיל ביותר לכניסה לאוניבסיטה הם המכינות ולא הפסיכומטרי-שזה ממש מסטחת כסף בדרך כלל מההורים שנאלצים לשלם על יותר ממבחן אחד חוץ מהזמן שהולך לעיבוד.ככה עד שמגיעם לאוניברסיטה מתבזבת שנה או יותר אני חושבת שסטודנטים צריכים לצאת להפגנות ולדרוש להוריד את הפסיכמטרי (לקוטג' זה עזר וגם לרופאים)
חנה | 22.11.11
44.
ויתור על בגרוית מעשה נכון
בהרבה מדינות כולל ארצות הברית אין בגרויות . הציונים של התיכון ומבחני מיון קובעים את התאמת התלמיד למכללה . בישראל יש אוניברסיטה פתוחה שבה אין צורך בבגרות כתנאי מקדים והלימודים שם לא פחות קשים מכל אוניברסיטה אחרת ועובדה שרבים מוציאים שם תואר ראשון ואף ממשיכים לתארים גבוהים באוניברסיטות אחרות . צריך לבדוק במדינות ה OECD כמה מהן בכלל מחייבות בגרות . כאן זה כמו הגולם שקם על יוצרו , לומדים בשביל הבחינות ולא לשום דבר אחר . גם יוקרת הבית ספר תלויה בכך והכל מעוות לחלוטין
יהודה | 22.11.11
43.
אני הייתי הראשונה בכיתה שלי
אבל המורה שלי פשוט שנאה אותי (מסיבה ממש לא ברורה). היא שמה לי רגל בכל מקום וניסתה להכשיל אותי ולהשפיל אותי. מזלי שממוצע הבגרויות שלי היה מעל 10 והפסיכומטרי 730. את הלימודים באוניברסיטה סיימתי בהצטיינות. אם היא היתה צריכה להמליץ עלי לאוניברסיטה הייתי היום ___ (השלם את החסר. אמנם אין עבודה המבזה את בעליה, אבל יש עבודות שהיינו פחות רוצים לעבוד בהן, לא?)
וטרינרית | 22.11.11
42.
שהמורה ימילץ או יפסול תלמיד לאוניברסיטה? חס ושלום !!!!!!!!!!!
אני ואחי ורבים מחבריי שהיום בוגרי תואר ראשון ושני. חלק בהנדסה, חלק במשפטים, חלק בפסיכולוגיה ואחד ברפואה ! אף אחד מאיתנו לא סיים תיכון עם בגרות, רובנו הברזנו לרוב והגענו פעמיים בשבוע לתיכון על מנת לשחק כדורגל או כדורסל. התיכון מפספס אנשים כאשר שמים כיתות של 40 תלמיד, אין משמעת, אין רצון ואין יכולת. המורה מחפש לסיים את היום הזוועתי [ובצדק] ולברוח. בזמן שחלק מהילדים סובלים בקושי את מה שקורה וחלקם [כמונו] בורחים משם לשחק בחוץ או ללמוד בבית. אם המורה היה אמור להמליץ עלינו, היום היו בישראל פחות 3 מהנדסים, עורך דין, פסיכולוג ורופא. ומה היינו עושים? פונים לפשע על מנת להתפרנס? מערכת החינוך חלשה ועלובה ואוי לנו אם הם יחליטו עבורנו מי יכול ללמוד ומי לא.
ליאור | 22.11.11
41.
יש מספיק כח למורה עם ציון המגן
אותי אישית המורים לא ממש אהבו ולכן כל מגן שהוגשתי בסופו של דבר הוריד לי את הציון למטה. זה יהיה איום ונורא אם המורים יוכלו להמליץ על ילדים לאוניברסיטה, ילדים שהמורים לא אוהבים לא יוכלו ללמוד בשום מקום. אגב, גם באוניברסיטה נתקלתי באנשים שהיה להם ממוצא בגרות מאוד נמוך, אפילו ברמה שהם צריכים ללכת למכינות ובלימודים הם כיכבו וקיבלו ממוצעים מאוד גבוהים.
נעם | 22.11.11
40.
איפה היו המכללות להוראה במאבק לשיפור מעמד המורה?
הכל אמת. רק שהאמת העגומה עוד יותר אינה כתובה במאמר. המכללות להוראה היו פסיביות במאבק על מעמד המורה ועל שיפור תדמיתו. הן פסיביות בחיפוש מקומות ראויים לסטאז' עבור בוגריהן ובהשמה שלהם בעבודה. הן העלימו עין מכך שבוגריהן שאך זה יצאו מהחממה מועסקים בבתי הספר בתנאים של עובדי קבלן ללא תנאים סוציאליים ובשכר מעליב שמחייב אותם להתרוצץ בין מספר עבודות נוספות. באותו אופן שהן מתייחסות לבוגריהן הן מתייחסות למרצים מן החוץ המועסקים על ידן. משרד החינוך אשם והמכללות להוראה גם כן.
בוגרת מכללה להוראה | 22.11.11
39.
אז באמת האקדמיה תהיה חסרת כל ערך. היה עובד במדינה פחות גזענית עם מורים יותר חכמים
אני הייתי מיועד בתיכון להיות בכיתת מב"ר, לאחר מאבק עיקש הגעתי לכיתה ראלית. היום אני מהנדס עם שני תארים. אני בטוח ב 100% שלמורים שלי אין אפילו חצי מהיכולות השכליות שלי. כשנתנו להם להמליץ עלי למסלול בגרות, הם אמרו שעדיף שאלך ללמוד מקצוע (נגר, נפח...) וטענו שלימודים לא מתאימים לכל אחד... היום לאחר שהתבגרתי, למדתי, לימדתי סטודנטים בעצמי (סטודנטים להנדסה), אני יודע שאין שום סיכוי לשינוי התדמית שלך בתיכון (בטח אם הגעת ממוצא מזרחי) דוגמה טובה לכך היא שהפסקנו באופן גורף, מחצית מתלמידי הכיתה למלא את שמנו על הבחינות כדי שלא נישפט ע"פ אהבת המורה, והציונים שלנו השתנו פלאים. אז, אלו המורים שאתם רוצים שיקבעו את עתידכם?
מהנדס אחד | 22.11.11
38.
נגד ביטול הבגרויות
מהכרותי עם מערכת החינוך והמורים בה (שהיו בזמני ובבתי הספר בהם למדתי מתחת לכל ביקורת), מבחן הבגרות המאפשר שוויון מקסימלי בין תלמידי כל בתי הספר הוא הכרחי. במקרה שלי, אני הייתי תלמידה מצטיינת והיו מורים שפשוט ניסו לשים רגליים מרב קנאה. המחנכת שלי (שהייתה גם "מלמדת" היסטוריה - או, יותר נכון, מקריאה את הספר במהלך השיעור, ופוסלת במבחן כל תשובה אשר כללה זווית ראיה רחבה יותר, הצגת מחקר ועובדות שהן מחוץ לחומר המינימלי הנלמד בכיתה, וחילקה ציונים גבוהים רק לתלמידה אחת שהייתה בבת עינה משום שהייתה בעלת זכרון צילומי והייתה מעתיקה בשלמות עמודים מספר הלימוד) לבטח לא הייתה "ממליצה" עליי לשום מקום! אני בטוחה למדיי שהייתה עושה כמייטב יכולתה לחסום את דרכי (ואכן עשתה, ז"א ניסתה להוריד לי את ציון המגן, "התבלבלה" בין 95 ל65, לא זכרה מה קיבלתי במחבחנים, עד אשר הראיתי לה את העותקים השמורים אצלי). מורה אחרת שלימדה מקצוע אותו למדתי שנים קודם לכן במסגרת אונברסיטאית קיוותה להעיף אותי ממגמה היות והייתי שואלת שאלות עליהן היא לא ידעה לענות, בטענה שאולי אני "לא מתאימה" למגמה. לא העיזה, אמנם, אחרי שביקשתי שתנמק את הסיבות לבקשה שלה למנהלת בית הספר. אני מאד שמחה על קיומן של בחינות שוויוניות, אשר בוחנות את רמת הידע של התלמיד ולא את כמות השוחד ששילם למורה כזה או אחר (אפילו את ציוני המגן אצליינו היו קונים המרבים במחיר... או למשל מי שאבא שלה יכל היה להשיג פרוטקציה כזו או אחרת לבן של המורה בצבא). אם תבטלו אותן, המקומות המבוקשים ביותר באוניברסיטאות יתמלאו ב"תלמידים" חסרי כל יכולת או רצון ללמוד, בעלי המאה, וזאת מסיבה אחת בלבד - המורים כרגע הם אוכלוסיה שלא ניתן להטיל עליה את האחריות להיות הוגנים. רמתם כבני אדם אינה מספקת על מנת לשאת בעול הזה.
אור | 22.11.11
36.
יש לי רעיון יותר טוב
בואו נבטל את התיכון, את הגנים ואת האוניברסיטה, והמורים יחליטו מי יעבוד איפה ומה תהיה המשכורת שלו. ואפשר גם לעשות יותר, המורה לאזרחות יהיה ראש ממשלה והמורה לספורט יהיה הרמטכ"ל. אפשר גם לשים את המנקה של בית הספר בתור שר הרווחה, ואת המכונת פחיות - שר התעשיה והמסחר.
איתי | 22.11.11
35.
צריך לשנות את כל הגישה של ה"חינוך" ולא רק "בגרויות"
השיטה הנוכחית יוצרת עובדים לפס יצור אחרי שיסיימו, והיא כולה בנויה רק לזה. הוכח שילדים וגם מבוגרים אשר משחקים במשחקים, המוח שלהם מתפתח טוב יותר, אבל זה נוגד למשל את הגישה של ה"חינוך". הוכח כי ילדים אשר משקיעים יותר זמן במשחקים מאוד מורכבים מסוגלים לבצע משימות מאוד מאוד מורכבות, הבעיה היא שקשה להם להתרכז במשימות "משעממות" אשר חוזרות על עצמן. בית הספר כיום אינו יודע להכין ילדים בכלל למה שיקרה עוד 10 שנים מהיום, אז איך מצפים שילדים יקבלו כלים לעוד 50 שנה כשהם יצאו לפנסיה ?
 | 22.11.11
33.
אם המורים היו ממליצים עלי, אף אוניברסיטה לא היתה מקבלת אותי
התיכון עבורי היה סבל בעיקר נפשי. המורים/ות הלבנים לא האמינו שהשחורה בעלת יכולות, כל ציוני המגן שלי היו נמוכים מהבגרויות באופן משמעותי - הם פשוט "עיבדו" את הנתונים דרך העיניים הגזעניות שלהם. סיימתי תואר ראשון ושני בטכניון בהצטיינות (מחשבים) ואני מחזיקה במשרה ניהולית. והיום הם מתקשרים/ות כדי שאני אסדר לילדים שלהם עבודה. וכשהם מתקשרים אני מחייכת בנימוס וזורקת את קו"ח לפח - דבר אחד אפשר להגיד לזכותם - את הצביעות, לחייך ולדפוק, למדתי מהם. אני יודעת שזה לא נשמע כך - אבל אני לא רעה. אני רק לא מוכנה לעשות טובות למי שהאכיל אותי חרא.
בוגרת טכניון בהצטיינות | 22.11.11
31.
כמה טעויות יש למורים... ומשהו על אלימות הורים:
נתעלם מזה שמורה הוא רק בן אדם ואינו יכול לצפות את הבאות : ידוע על תלמידים רבים שהיו גרועים בתיכון, התבגרו והגיעו להישגים מדהימים בהמשך חייהם. אבל רציתי לשאול: האם הבאת בחשבון, פרופ' נכבדה, את המכות והאיומים שיקבלו אותם מורים שלא ימליצו על ילדים לאוניברסיטה מהוריהם של אותם תלמידים? הרי אנחנו חיים בחברה אלימה וכבר היו דברים מעולם...
אתיק. | 22.11.11
30.
כוח למורים = חוסר אונים של המורים
מעולם לא השתלבתי בבתי הספר. לבסוף נפלטתי באמצע כיתה י לאחר סבל רב. עם סיומו של השירות הצבאי פניתי ללימודים אקסטרניים וסיימתי את הבגרות בממוצע 95. היום לאחר שני תארים ודוקטורט. אם המורים היו צריכים המליץ עליי, לאן הייתי מגיעה??? צריך להבין שישנם בני אנוש שאינם מסוגלים ללמוד במסגרת בית הספר הפורמלי. יותר מכך, כפסיכולוגית נתקלתי בהרבה מורים המתקשים להתמודד עם מסגרות אלו ופונים ללמד במסגרת החינוך הבילתי פורמלי או מסתפקים במתן שיעורים פרטיים.
בגרות בממוצע 25 אחרי השירות הצבאי | 22.11.11
29.
לוותר על בגרות במתמטיקה?
הרבה מהביקורת שהיא אומרת נכונה. אבל הנקודה הזו, של וויתור על בגרויות (ובעיקר, כמו שזה משתקף מהדברים שלה - וויתור על לימודים ריאלים רציניים נקודה) היא טיפשית להחריד. הבעייה של מדינת ישראל, שבה המשאב האנושי כ"כ קריטי, היא בדיוק הסיפור הזה של לוותר על מאמצים. יכולת אנליטית גבוהה היא אולי הכישור הקריטי שהכי קשה לרכוש. צריך להגביר את ההשקעה בו, לא להפחית. ובקשר ללהפוך אנשים לבני אדם - זה לא בא על חשבון לימוד רציני. כאן יש שאלה של מה עושים, לא של כמה (וכמה כסף). אם לא תסבלו אלימות בבי"ס, תראו פחות אלימות בחברה. אם לא תסבלו חוסר סובלנות בבי"ס, יהיה פחות חוסר סובלנות בחברה. היום, מדברים הרבה מלים יפות, אבל בפועל כשילדים עושים משהו רע שום דבר לא קורה להם. אז לא צריך להכות, אבל יש הרבה דרכים להעניש. תנו למערכת שיניים, ותטילו את האחריות להישגי הילדים עליהם ועל ההורים שלהם (מי שמפריע - עף החוצה כדי שיפסיק להפריע לאחרים וכו'). ותביאו למערכת אנשים שהצליחו לנהל בהצלחה במגזר הפרטי. אנשים מהמגזר הציבורי יודעים בעיקר לקשקש, לא להביא תוצאות.
 | 22.11.11
27.
לא נכון לתת למורים להמליץ על תלמיד לאוניברסיטה
אני מסכימה שמבחנים לא משיגים את מטרתם, ידע החומר. היות ולאחר המבחן לא זוכרים כלום. נכון שיש ללמד חשיבה מתמטית וכן חשיבה בתחומים השונים. נכון שיש ללמוד גאוגרפיה, אזרחות וכו. אך אינני חושבת שזה נכון שמורים ימליצו על תלמידים לאוניברסיטה. ההמלצה לא תהיה אובייקטיבית. ילדים אהובים יותר יזכו להמלצה יותר טובה, ואילו ילדים שפחות אהובים על המורה, ההמצלה שלהם תיפגע. יש למצוא דרך שהיא אובייקטיבית לגמרי. אמנם ילדי רק בבית ספר יסודי אך ניתן לראות את נטיית לב המורים לילד מסוים ולאחר פחות, וזה לא על סמך התנהגות או השגיות
אסתי | 22.11.11
26.
גם אני לא סיימתי 10 שנות לימוד בביתה"ס -ויש לי ב.א בכלכלה חשבונאות מאוניברסיטה
לא מאשים את המורים , אבל לא רוצה שמורה שהוא בד"כ ברירת מחדל למי שלא מוכשר להיות מצטיין במקצועו יקבע את העתיד לתלמיד שהרבה פעמים עולה על מורו . אם מכללת בת ברל לא מוציאה מורים טובים , צריך לסגור אותה .
דמוקרט | 22.11.11
19.
המורים בעצמם צריכים השכלה גבוהה
לבת שלי יש מורה כל כך בורה שבכל פעם שאני נאלצת לבוא איתה במגע או תקשורת, אני נדהמת שיש כזה דבר במערכת החינוך וכמעט כל יום מחפשת או שוקלת פתרון אחר לילדים שלי - מחוץ למערכת החינוך. מה לה ולאקדמיה? מה לה ולחינוך? חוץ מזה - מההכרות עם משרד החינוך עצמו - זה כבר בזיון אחר. במדינת ישראל לא שמים על ילדים. תמיד ינצלו אותם וימנעו מהם את כל מה שרק אפשר. תעודת עניות למדינה בהחלט. משרד החינוך מוסד שלא מצדיק את קיומו בעליל.
לי | 22.11.11
17.
רק כח חסר למורים?! כוחם יהיה בהמלצתם איזו עליבות
הגב' אריאב ממי אתם המכללות מקבלות המלצות על סטודנטים שמתקבלים אלכם והופכים למורים? כל העסק הזה של הכשרת מורים הוא כלכלי לכל דבר אין אידיולוגיה ולא ערכים. ואת רוצה שאלה שלא המליצו עליהם ימליצו על תלמידים לאוניברסיטה. עסקו בחינוך ולא בנהלים ובפוליטה ובטח לא בכוחניות. המורים זקוקוים למוח לא לכח וחבל "שהמוח" שמכשיר אותם מחפש כח. מחר תקימו גם מפלגה......
 | 22.11.11
16.
החלטה עפי המורה? רעיון גרוע מאד מנסיון
יש מורים "קמצנים" בציון ויש מורים שנותנים לכולם ציונים גבוהים להשוות עפ"י המלצות סוביקטיביות של מספר אנשים שונים זה רעיון מטופש. אם גם נתחשב בהטייות של העדפות אישיות של מורים על רקע גזע, מראה, כימיה אישית וכדומה המצב גרוע הרבה יותר.
שלמה | 22.11.11
15.
מורים ימליצו על תלמידים במקום מדד אובייקטיבי? חלילה
מי ימליץ? רכזת השכבה שגם לימדה תנ"ך והפריע לה שאני מעוררת דיונים (גם אם סקפטיים) לגבי החומר הנלמד? או אולי המורה לספרות שלא הייתה מסוגלת לקבל ניתוח מקורי גם אם מנומק? או אולי המורה ללשון שלא הייתה מסוגלת להבין שאת כל מה שהיא לא לימדה - השלמתי בשני שיעורים פרטיים והתעקשה שהעתקתי מתלמיד שישב בכתה אחרת במגן, וסירבה להתנצל? או אולי מכלול המורים והמנהלים שביטלו לחלוטין את חברתי הטובה ויכולותיה המצויינות בחטיבה ובתיכון, ולמזלה קיים מוסד המכינות שהביא אותה לסיים תואר באוניברסיטה בהצטיינות? (מוצדקת לחלוטין). לו כל המורים היו כמורים שלי לביולוגיה, כימיה, אנגלית, מתמטיקה, ואולי גם כמורה האחרת לספרות ששמחה לקבל דעות מקוריות, יתכן והיה מקום לשקול המלצה חלף בגרות. ברם, המורים הם בני אדם, ככאלה הם בהכרח אינם אובייקטיביים ולא יכול להיות שישלטו עד כדי כך בגורל תלמידיהם.
שולה | 22.11.11
13.
מי היא או כל מורה מורה אחר שיחליט אם אלך או לא אלך לאוניברסיטה???
סיימתי בי"ס תיכון ללא תעודת בגרות כי המורים שהיו לי לא נתנו לי כלי למידה ואם זה היה תלוי בהם גם היום הייתי ללא תעודות. נכון להיום ההשכלה שלי גבוה מההשכלה של רוב המורים שהיו לי בתיכון, השלמתי בגרות בעצמי ומאוחר יותר למדתי והשלמתי תואר ראשון ותואר שני. בזכות ההשכלה שלי גם מצאתי עבודה שמתגמלת בהתאם. אם זה היה תלוי במורים שלי מהתיכון, לא היתי ניגש לתארים אקדמים וסביר להניח שהייתי מרוויח בהתאם. אז אני שואל- מי היא, או כל מורה, שיחליט או ימליץ עלי אם לגשת ללימודים אקדמיים או לא???
יעקב | 22.11.11
12.
איזה יופי של שטויות.
אולי במקום זה תחשבי איך את דואגת לרמה מינימלית של בוגרי מכללות שאפילו עברית אינם יודעים. את צודקת לגבי משרד החינוך אבל מה קורה במכללות? רמה אפסית. תלמידים (מורים לעתיד!) תת רמה. להעלות רמה ודרישות ולא לתת הצעות מדהימות שרק יהרסו את שאריות התלמידים הטובים
מי | 22.11.11
11.
רעיון רע
ילדי למדו בביה"ס עירוני ד בתל אביב . המורה למטמטיקה לחצה והשפילה את הבת שלי וטענה שהיא לא מתאימה ל5 יחידות מטמטיקה בבגרות והיכולו שלה הם רק ל3 יחידות.באספת הורים אמרה לי" ילד צריך ללמוד לפי יכולתו ולא לפי מה שההורים רוצים"ועד שהבת שלי לא נשברה ועברה ל3 יחידות היא לא הפסיקה להציק ולהכשיל אותה. כמובן שביתי לא נכנסה יותר לשעוריםולאחר הצבא עשתה 5 יחידות מטמטיקה וקיבלה ציון 98 . היום היא מסיימת תואר שני בכימיה פיסיקלית בציון 94 . הורים על תושפעו מהמורים ותאמינו בילדיכם .
מאיה שושי | 22.11.11
9.
אחרית הימים.
סוף סוף משהי שרואה את כל מכלול הבעיה ובעיקר את טובת התלמיד וטובת המורה שהם תלויים אחד בשני וחייבים ללכת זה לצד זה. היום לא יודעים לתת לתלמיד חומר לימודי עדכני, אטרקטיבי בעל גירויי שהילד זקוק לו עבור למידה מעניינת שתביא לתוצאות. המבחנים לא תואמים את המציאות והיכולת. כמו כן חסר באמת מורה מחנך המשמש עמוד תומך המלווה את התלמיד ומשמש עבורו בסיס איתן לאורך שנות לימודיו וזה לא פחות חשוב זה חלק מהתהליך עבור התלמיד ולא פחות חשוב וידוע כמרכיב המוביל להצלחה. אכן, צריך להכין תכנית עם אבני דרך ולא לסתום חורים, זה לא באמת פותר את הבעיה ולאורך זמן גם יביא להתמוטטות המערכת. ישר כח, כולי תקווה שזה יצא לדרך ויבוא שינוי בכל מערכת הלימוד בארץ.
הדס | 22.11.11
7.
בתור נשיאת מכללה שכל מטרתה היא כספית
למה שהיא תקבל כסף מהמדינה? חלק משכר הלימוד במכללות היום הוא יותר מ-30,000 שקלים, על זה היא מבקשת תוספת? 2. ואם יבטלו את בחינות הבגרות, אף אחד לא ילמד כלום. מה לעשות שכולנו לומדים למבחן ולא "סתם". 3. מתמטיקה זה אחד המקצועות החשובים, הוא מפתח את החשיבה הלוגית- רציונלית והופך אנשים לחכמים יותר. כן מה לעשות.. מתמטיקה זה לא רק נוסחאות ללא קשר וזה מקצוע מאד מאד חשוב לילדים.
 | 22.11.11
6.
את יורה לעצמך כדור ברגל
מצד אחד טוענת שהאוניברסיטאות מנסות להכתיב למשרד החינוךולתיכונים אילו מקצועות חשובים ואילו לא, ומצד שני את רוצה לבטל את בחינות הבגרות. דבר ראשון ביטול הבחינות יעשה עוול הגדול לחלק מהתלמידים - אילו שלא במערכת יחסים כ"כ טובה עם מורים מסויימים, או אילו שראשם אינו בלימודים בזמן התיכון ומשפרים את הבגרות במהלך, או לאחר שרותם הצבאי - אני מכיר כמה דוקטורים לפיסיקה, שלא היו מקבלים המלצה ממוריהם בתיכון. דבר שני את פשוט יורה לעצמך כדור ברגל - האוניברסיטאות יתחילו לדרג בתי ספר ומורים בכדי להששות בין מועמדים, שהרי ממוצע ציונים פנימי זהה של בתי ספר שונים אינו זהה. דבר זה באמת יאפשר לאוניברסיטאות להכתיב לתיכונים מה ללמד, ברמה פרטנית של כל בית ספר ובית ספר. דבר אחד טוב, אולי, יצא מכך, שהאוניברסיטאות ידרגו את התיכונים. ברגע שתנאי הקבלה יהיו לפי דרוג התיכונים, תלמיד שסיים תיכון טוב בארה"ב יוכל להתקבל לאוניברסיטה ללא מכינה.
איל | 22.11.11
5.
אוי ואבוי אם מורים ימליצו על תלמידים לאונ'
אני,בצעירותי,לא התעניינתי בלימודים,לכן,לא עשיתי את כל הבגרויות ובקושי הייתי בביה"ס ב י"ב. אבל בגיל 27 השלמתי בגרויות עשיתי פסיכומטרי ולבסוף גם תואר ראשון. אם מורה היה "ממליץ" עלי לאונ',זה לא היה קורה לעולם. ההצעה הזו פסולה מהיסוד,אין לקחת את חופש התלמיד,עלידי החלטה של איש אחר על חייו,בטח ובטח לא על מורה,שרב הפעמים,לא מכיר את התלמיד בכלל
עדי | 22.11.11
3.
הקלות במבחנים - שורש הרע
אחת הבעיות הגדולות של מערכת החינוך הינה ההקלות שניתנות בסיונאות לתלמידים תמורת כמה אלפי שקלים ללא שום קשר למצבם ההאמיתי.הקלות אלו משפרות את ציוני התלמידים ולא את הידע האמיתי,גורמות לבינוניות ופוגעות בתלמידים אשר מעוניינים לגשת לבחינה ללא הקלה.
הקלות במבחנים- שורש הרע | 22.11.11
2.
קשה לי להסכים עם העובדה שהמורים ימליצו על התלמידים כדי להתקבל לאוניברסיטה
לו הדבר היה תלוי במורים של ילדיי הם היו נטולי השכלה מפני שהמורים פשוט לא האמינו בהם כי הם הורידו להם את ההמוצע של הבגרויות. אין לי ספק שאף אחד מילדי לא היה מסיים תאר אקדמאי. בזכות הנחישות שלנו ההורים והאמונה שהם י כולים - הם עשו זאת. הולם סיימו תואר ראשון שניים תואר שלישי , אחד לומד לתואר שני והרביעי מתכנן להמשיך ללמוד לתואר שני. אני את ילדי סיימתי לחנך , אני דואגת לנכדיי. בטוחה אני שהם יצליחו בדיוק כמו ההורים שלהם למרות מערכת החינוך.
אמא לארבעה אקמאיים שהמורים לא נתנו להם סיכוי | 22.11.11
תודה, קיבלנו את תגובתך ונשתדל לפרסמה, בכפוף לשיקולי המערכת