אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

סרפד זה רצח

78 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

76.
ל-72, תאור יותר מדוייק של דיימונד
כדאי לקרוא את ספרו של דיימונד "רובים חיידקים ופלדה" וגם את "התמוטטות" כדי להבין לעומק את הטיעון שלו. הוא טוען שהמעבר לחקלאות לא היה גילוי (כי לא היה את מה לגלות) וגם לא המצאה (כי זה לא היה דבר מכוון) אלא תהליך . התהליך התרחש במשך זמן רב , גרר שינויים רבים והיה מורכב משינויים רבים בדרכי החיים ומהשפעות הדדיות (לדוגמה גידול של מזון גרם להקטנת הנדודים ולכן להגדלת כמות הלידות של נשים). לסיכומו של דבר, הציידים לקטים שעברו לחקלאות לא בחרו לעבור אליה, אלה עברו תהליך שבסופו של דבר הם הגיעו למצב שבו לא יכלו לשער אותו מלכתחילה (לדוגמה החקלאות הובילה להקמת ערים, חברות מורכבות, מלחמות, ועוד עשרות שינויים חשובים). מה שנכון - החקלאות הובילה לגידול של האוכלוסיה ודבר זה יצר מצב בו החברות החקלאיות הביסו את החברות של הציידים לקטים - אבל במחיר של אובדן איכות חיים (בפמרטים רבים , ייתכן שבפרמטרים אחרים כמו יציבות ובטחון אישי המצב לא הורע אלא השתפר) למשך אלפי שנים. בקיצור - דיימונד הוא אחד האנשים המבריקים של תקופתנו וכדאי מאד לקרוא אותו (אני לא באמת יכול לסכם את הספר שלו בתגובה כאן).
האזרח דרור | 18.02.12
72.
הציטוט של ג'ארד דיימונד מגמתי מאוד
מובן שהמעבר מציד-ליקוט לחקלאות לא היה "טעות" (שהרי אבות-אבותינו היו אולי פרימיטיבים טכנולוגית, אך לא טיפשים) אלא חוסר ברירה: מעל צפיפות אוכלוסיה מסוימת, אי אפשר להתפרנס מציד-ליקוט וצריך לעבור לחקלאות/רעיה. הרי מטע מנגו מגדל יותר פרי למ"ר מחורשת בר. בשפה פחות מדעית: זה אורח חיים שמתאים לאוכלוסיה גלובלית של מאות-מיליונים, לא מיליארדים. יעני, בוא נהרוג בסבבה 90%-95% מאוכלוסית כדוה"א והיתר יחיו חיים טבעיים, רגועים ומלאים. אגב, אני גם לא מאמין שאורח חיים כזה באמת מאפשר רמה רוחנית גבוהה; ההשפעות הרציניות על התרבות המערבית הן מהמזרח הרחוק (החקלאי) ולא כ"כ מתרבויות ילידיות מלקטות-צדות (אינדיאנים בצפון ודרום אמריקה, אבוריג'ינים באוסטרליה, ילידי פפואה-גינא החדשה וכו'). יש אמנם עליה במס' המאמינים בוויקן, שמניזם וכו'- אך זה עדיין מיעוט מבוטל.
מאור | 12.02.12
70.
לעניין נייר הטואלט- זה פשוט פיגור. דברים אחרים כגון ניילונים עוד אפשר להבין (ואני אפילו מסכים)
, אבל פה זה מוצר מובהק שהוא ידידותי לסביבה ופריק באופן מוחלט. זו סתם עוד צורה של עץ. הדרך הנכונה בטבע היא שפוט לחפור בור קטן לא עמוק, לשים שם את כל הדברים הפריקים, ולאחר הסיום לכסות בקצת אדמה. תוך כמה ימים הכל חוזר לאדמה כדשן. ככה עשו במשך אלפי שנים. לראות יערות מכוסים בנייר טואלט זה לא נעים, אבל זה רק כי פראים בלי התחשבות בסיסית השתמשו ביער לפניך. לא בני אדם. גם צואה ניתן למרוח בכל מקום וזה יהיה אפילו מגעיל יותר.
 | 12.02.12
64.
ל-50
מה שקידם את האנושות שנות אור קדימה לתפיסתך, מכלה את כדור הארץ. אנשים שבוחרים ללכת אחורה עושים את זה לא כדי להחזיר אותנו לעידן החושך אלא כדי לתת איזון שפוי לבזבוז, הגרגרנות והניצול הבלתי מתקבלים על הדעת והמובנים מאליהם של החברה האנושית כיום. אבל זה לדיון אחר. מה שאני הייתי רוצה לדעת לגביך, כדי לקיים דיון משמעותי, הוא כזה: מה אתה רוצה? מה בא לך? אתה נשמע לי אדם משכיל ומפוקח, עובד קשה ובעל ערכים. האם מתחת לקליפת ההגדרה העצמית הזאת, בלב שלך, יש מקום לרצונות שלך? לדעתי, אם היה, לא היית יוצא בצורה כ"כ נחרצת, צינית ומתרעמת נגד רצונות של אנשים אחרים. לדעתי, אין דרך אחת נכונה לחיות. נשמע לי שעשית הכללה, ושלהרבה אנשי ניו אייג' ופליטי הודו יש גם תכונות וערכים, ומעבר לזה, יש להם לב. הדרך שלך, דרך האדם המודרני כפי שהעדת בעצמך, היא דרך הישרדותית לא פחות, ואם היית יודע כמה פעמים ביום אתה בא על חשבון מישהו אחר, לפי התפיסה הערכית שאתה מעיד עליה דרך שפיטתך את האחרים, לא היית מעיז להתקדם צעד אחד. אבל עכשיו אני שופטת אותך, ובליבי אני לא. כי אין לערכים החיצוניים האלה כל משמעות רגשית אמיתית. מה שאתה בוחר לנכון לעשות, מתוך הלב שלך, הוא שלך. מה שקידם את האנושות לא היה באופן ספציפי המהפכה החקלאית או התעשייתית, אלא הסקרנות ודרך הניסוי והטעיה. כך התקדמנו באמת. אתה חושב שהדרך הנוכחית היא הטובה ביותר לחיות, ואלה חושבים שכדאי לנסות דרך אחרת. ולהבחנתי, זה לא מה שאתה באמת חושב.
סיון | 11.02.12
62.
כמה קל להיות לקט
כשסיני שעובד 16 שעות ביממה תופר לך את נעלי ההליכה שלך (שאני אלך יחף?), כשמישהו אחר משלם על הרכב, הביטוח, הדלק והתיקונים ונותן לך טרמפ, וכשחקלאי יורק דם כדי לגדל מטע אשכוליות... דרך אגב - אני מאוד מקווה שאתם מקפידים לא לקטוף ולאכול צמחים נדירים בשביל השעשוע שלכם.
זועם בדרכי | 11.02.12
61.
לכל המבקרים- עצה אישית:
לקחתי חלק במספר טיולים מופלאים של הלקטים ובנוסף קיימתי חוצה ישראל משלי שהתבסס על לקטות ונטול טכנולוגיה שאין בה צורך אמיתי(פלאפון, נייר טואלט, סבונים וכו') במשך 3 חודשים בשטח. חוויה שלא קשורה כלל וכלל לאוכל אלא לכל מה שמסביב כאשר מבינים שלא צריך כמעט כלום ממה שאנו חושבים שאי אפשר בלעדיו. אך לא זאת מה שבכוונתי לייעץ. וזהו הדבר: לבקר כל דבר שנראה ומרגיש שונה ממה שהכרתם זו לא בעיה כלל, אך אנא מכם, עשו זאת רק לאחר שהתנסיתם בחוויה שאותה אתם מבקרים. בלעדי ההתנסות, לביקורת שלכם אין כל תוחלת שמא היא מגיעה רק מכיוון אחד שבחנתם וכיוון זה הוא המקום ממנו אתם מגיעים ולא הכיוון שנגדו אתם יוצאים. אך האם אתם אמיצים ופתוחים מספיק לפתח מודעות עצמית, לשנות ולהשתנות, לחוות ולהתנסות במשהו שלא נמכר בכסף, מדיה, או כלל "נוחות" סינתטית וטכנולוגיה? האם מוכנים אתם להניח את הקטנוניות לרגע בצד ולא משנה אם היא ישנה כחלק מהדבר אותו אתם מבקרים ולנסות, לחוות ולהבין באמת על מה מדובר? למה הם לובשים ביגוד חם או נעליים בטיולים בארץ(כי קר כאן בחורף ואנו לא חיים כמו השבטים באקלים טרופי שנותן הכל)? למה הם אוכלים לקט מטעים ומעט מהבר בחורף(כי אנו לא חיים באקלים הטבעי שלנו, דרך אגב בקיץ לא מתבססים על חקלאות, אלא בעיקר על תאנים, ענבים וסברסים הגדלים בבר כחלק מהבוסתנים שבני דודנו היקרים השאירו אחריהם, אך מזה שנים שום טפטפת לא משקה אותם אלא רק הבר)? וכן, גם לי יש הרבה ביקורת על חלקים מסויימים בניו-אייג' כמו הרבה מהמטקבקים ה"יודעי כל מראש" שמביעים פה דעתם, אך הביקורת שלי נכתבת לאחר שהתנסיתי בחלקים אלה מהניו-אייג' שנגדם אני יוצא ולאחר שנרתעתי ממה שמתחבא מאחוריו. אך עדיין, זה לא כל הניו-אייג', אלא רק חלקים ממנו. לא חייבים להכליל כל דבר בתוויות, כל דבר לסוגו. לכו, תתנסו ותתהו מה קורה סביבכם ותתפתחו מזה הלאה. זו הקידמה האמיתית של האנושות, לא המחשב. כשתיגמר המתכת ייגמר המחשב. הרבה שמחה! בחינם, ללא כסף...
צפריר | 11.02.12
59.
מין משחק לא ברור של מבוגרים,לשחק" בכאילו"
הרי הם לא יוצאים " ללקט" בקיץ.או.קי אכלנו עשבים ופירות שגידל מישהו אחר , כמו שרשמו קודמיי,אז מה ? מה ההתגלות,מה הבשורה שקיבלתם מהמסע הזה,הרי אפשר לחיות חיים אקולוגיים גם בחיים מערביים לגמרי. בקיצור,סוג של התנסות כמו דיאטת צומות ,שתיקות ושאר תבלינים.
גרגמל | 11.02.12
53.
לא מדובר בחבורה של "לקטים" כי אם בחבורה של גנבי תוצרת חקלאית
שההיילייט בסיור הגניבה החקלאית שלהם הוא ההגעה למטע אבוקדו או פרדס אשכוליות (שם הם מוציאים מסחטות! וסוחטים מיץ! החצופים) - אם אבא שלי היה רואה את החבורת פולשים האלה קוטפים תפוזים בפרדס שלנו הוא היה זורק עליהם קילשון ו/או מאכיל בהם את הכלב - שגם הוא, דרך אגב, מעוניין לחזור לתקופת האדם הקדמון רוצים לשרוד כמו פעם - תפאדלו, אבל בלי קיצורי דרך של מפונקים עירוניים שיוצאים לטיול זלילות ממטעים
אחד העם | 11.02.12
51.
שום בשורה חדשה אין כאן.
החרדים לדוגמא חיים כבר שנים על חשבון האזרחים שעובדים. אז כאן הלקטים עוברים מנחלה לנחלה של חקלאים וגונבים - לעיתים באישור ולעיתים תחת כסות מוסרית מפוקפקת - את התנובה מהעמל + הידע והטכנולוגיה שהושקעו בחלקת האדמה. מדובר בסך הכל בעוד חברה שמקדשת את ערכי הפרזיטיות בטיעונים מצוצים מהאצבע או מהגבעול. מדובר בחבורה של עצלנים חסרי שאיפות ותו לא. זכותם לבחור באיזה דרך לחיות את חייהם אבל מכאן ועד להלל ולשבח את הבחירה שלהם, הדרך ארוכה. אבל הכי חמור זה שהם פרזיטים שבסופו של דבר חיים על חשבון חקלאים ואם כלל האוכלוסייה הייתה בוחרת בדרך הזו אז לא הייתה מתקיימת תרבות. וכאן ההגבלה לחרדים (בהכללה כאשר מדובר ספציפית על אלו שלא תורמים לחברה או לעצמם וניזונים מתרומות והבטחת הכנסה וכדומה) ולעוד שכבות של פרזיטים.
אשתקד | 11.02.12
50.
תתמודד עם האמת ,תגובה ל-23 ו44
מי שמך להגיד שאני צר? בגלל שהצבעתי ואמרתי שהמלך עירום? לאורך חיי יצא לי לפגוש מספיק אנשי ניו אייג', החל מפליטי הודו,דרך ילדי פרחים אבודים וכלה ביוצאי סדנאות שקר כלשהו להעצמה. בשיחות איתם גיליתי לא אנשים בעלי בשורה, אלא ילדים אבודים שלא התבגרו, אנשים המסרבים להכיר בכללי המשחק המודרניים, ובגלל שאכן קשה ללמוד משהו פרודקטיבי ולחיות פה אז הם הלכו להיזרק באיזה אשראם ולחיות בקומונה,פייר? הכי קל. אז בוא נשפוט את הטרנד בכמה מדדים- בשורה אמיתית יצאה? לא,עולם כמנהגו נוהג. האם האנשים הללו חיים בשמחת חיים? לפי רוב האנשים שיצא לי לפגוש בדיוק ההפך. האם הם מגדלים ילדים טובים יותר? ובכן לא שמעתי על בנים של שהצליחו בצורה כזו או אחרת. קל לקרוא למי שחושף את ערוותך ברבים צר, במיוחד כשהוא מתנגד לכל התיאוריות ה"נאורות" שלך. אז בוא אספר לך משהו, אפשר לחיות לפי הכללים של החברה המודרנית, לעבוד וללמוד מקצוע מועיל, ועדיין למצוא זמן לצאת לטייל בסופ"שים, לקרוא ספרים ולהיות אדם תרבותי, עובדה שהן ילדיי והן חבריי עושים זאת חרף קשיי הזמן והלחץ בעבודה. בטוח הרבה יותר קל לשבת 12 שעות בסדנת ויפאסנה על מצוק בנגב, אין ספק שזה קידם את האנושות שנות אור קדימה...
מגיב 22 | 11.02.12
48.
לא הבנתי מה ליקוט בלאכול מנגו, אבוקדו ואשכולית מרוססים
הרי שדות עמק בית שאן מלאים בחקלאות קונבנציונלית (חוץ מכמה מטעים אורגניים של שדה אליהו ומרב), שמרוססת ללא הכרה, אז מה ענין הליקוט פה? והסיבה שהמנגו היה טעים יותר היא שכנראה טעמת מנגו שמיועד לייצוא, מרוסס כהלכה כמובן. שיהיה לך לבריאות, תומר.
יורם | 11.02.12
46.
תגובה אמביוולנטית...
קראתי את הכתבה במלואה והחלטתי, אני מצטרף לטיול הבא! אחרי קריאה באתר של הלקטנים ופעם נוספת את הכתבה אני לא בטוח... נכון, זה נשמע נורא רומנטי, לצאת לשטח ולהתקיים ללא שום עזרה או מצרכים מהבית. אבל כמה נקודות מפריעות לי. קצת נשמעים לי כמו "שומרי מסורת" שבוחרים איזה מצוות לקיים ואיזה לא. למה אסור תחבושת הגיינית או טמפונים אבל מותר ורצוי תרמיל, שק שינה, חולצה תרמית, נעלי הליכה וכולם מהסוג המתקדם ביותר. כל הציוד הזה הוא תוצאה של המהפכה התעשייתית המושמצת... גם הצידוק ללקיחה של פירות ממטעים בטענה ש"הרוב מסכימים" לא נראה לי בכלל. מה עם אלה שלא מסכימים, זכותם, להיות חקלאי אמיתי זה לא קל בכלל. חברים, "אכלנו מפרי הדעת" ואין דרך חזרה. אני מסכים עם הטענה שחייהם של הלקטנים ציידים לפני 300,000 שנה היו מאושרים יותר אבל היום, אם רובנו הגדול (חוץ מהדוסים) לא יעבוד, יחקור וייצר, לאותו בחור שאוכל מפחי האשפה של AMPM לא יהיה זבל לאכול... סדנה להכרת עשבי וצמחי הבר האכילים נשמע לי מעניין מאוד, כל הצידוקים והאיסורים מסביב נשמע לי כמו דת...
דניאל | 11.02.12
44.
ל-22, אתה שומע בכלל מה שאתה אומר??
"הרבה יותר פשוט לטייל והתפנן כשאין לך מקצוע וקריירה". מה הרעיון? שיהיה לך מקצוע וקריירה אבל יהיה לך קשה (עד בלתי אפשרי) לטייל ולהתפנן? זה מה שחשוב בחיים? שיהיו לך מקצוע וקריירה? מאיפה בא חוסר הפרגון הזה לאורך חיים שונה משלך? אתה צריך להסתכל לתוך עצמך ולבדוק אם אתה לא מקנא בהם על כך שהם חיים כמו שהם חיים....
שגיא | 11.02.12
39.
ל-30 - מי אמר שהאדם הקדמון לא עבר את גיל 35?
ככל שזכור לי (לפי עדויות מאובנים וכו'), היו גם מבוגרים יחסית בחברות הציידים-לקטים. הסיבה לתוחלת החיים הנמוכה היא תמותה של צעירים - לשרוד את מחלות הילדות ואת תקופות הרעב ולהגיע לגיל 5 היה אתגר רציני. ברי המזל שעברו את גיל 15, לעומת זאת, לרוב היו כבר די עמידים ומחוסנים בשביל תנאי החיים של צייד-לקט. לפי ויקיפדיה - תוחלת חיים של מי ששרד את גיל 15 בתקופת האבן הקדומה (לפני החקלאות) היתה 54 שנה, מה שאומר שזקני-השבט היו באמת זקנים.
א.א | 11.02.12
38.
זה ההפך המוחלט מרוחניות
זאת האירוניה בהתגלמותה. הרי הכתב בעצמו אומר שנושא השיחה העיקרי הוא אוכל ואיך להשיג אותו. כשאדם עסוק כל הזמן במחשבה, דיבור ופעילות שקשורה בהשגת מזון ומילוי הצרכים הבסיסיים האחרים שלו (מחסה מהקור/חום וכו'), אז לא נשאר לו שום זמן לשום דבר רוחני. להפך - הוא חוזר למצב הכי חומרי שרק יכול להיות ומחסל עידנים של אבולוציה רוחנית, של אומנות, של מחשבה, של ניסיון להגיע לכוכבים (במובן הפיזי והרוחני כאחד). אלא אנשים שוויתרו על המאמץ האמיתי הנדרש להתעלות מעל הקיום האנושי החומרי והפשוט והחליטו להכנע לאדמה ולתת לה לבלוע אותם. אין עם זה כמובן שום בעיה - רק שלא יקראו לזה "רוחניות" - כי זה בדיוק ההפך.
דני | 11.02.12
37.
בקיץ אין בארץ עלה ירוק אחד לרפואה, וכיוון שהקיץ פה הוא בערך חצי שנה, מה אמורים לעשות אז?
הרעיון עצמו נחמד, אבל הארץ שלנו הופכת להיות קצת קטנה מדי בשביל ליקוט טבעי וחופשי, אין פה כמעט מקומות פראיים ולא מעובדים. מלבד זה, הדרישות המשונות קצת מרתיעות. למה מישהו צריך להחליט שעכשיו לא מדברים, או מדברים רק בנהמות? התפתחות של השפה הייתה חיונית להישרדות של אנשים, גם לפני עשרות אלפי שנים. לא כל התפתחות היא רעה וצריך לשבור אותה.
שירי | 11.02.12
34.
כתבה יפה ורומנטית אבל יש כמה אי דיוקים
השווין בין גברים ונשים באפריקה אינו נכון, יש שבטים שלא קשורים כלל לעולם המודרני ומתנהלים בחוזר שיוויון מובהק ואכזריות יתרה, ובכלל אפריקה היא דוגמה לא טובה כי אורך החיים שם הוא מהלא שיוויונים ביותר בעולם. אנשים תמיד נוטים להאשים את המערכת במפלות שלהם, אבל אולי הבעיה היא פשוט חקוקה בטבע האדם?
שחק | 11.02.12
29.
אופק און בר - בחור מיוחד. אט א השגעון הפרטי שלו נדבק ואוחז ומתפשט
רציתי טילים כאלו, לא הלכתי בגלל הקור. אין ספק שזוהי האמת (א לפחות אמת יותר ה"אמת" ה"מודרנית" של רובנו). מה טוב יותר לגף האדם? להיות בהקשבה וסינכרון למעגליהשנה וליום ול-לילה או להיות מור למחשב, לטוויטר, לפייסבוק ולטיפוח שהינו תלוי תרבות ודרישות חברתיות לא הגיוניות? אופק, בקרוב מגיעה!
הסודית | 11.02.12
28.
עמק המעיינות בחורף- לא חוכמה. תנסו בקיץ
תהנו מכל רגע - עוד כחודשיים היצע המזון הטבעי שגדל לו לבד בטבע באיזור עמק המעיינות יאזל. החקלאים ימשיכו לגדל, כמובן, ורבים אחרים, לא רק אלו המכנים עצמם "לקטים" ילקטו להם תוצרת חקלאית שמישהו אחר גידל בשיטות הרגילות (ריסוסים, ועבודה קשה למשל) ויצדיקו זאת כ"לקט ופיאה".
מקומי | 11.02.12
27.
תגובה לאדם שאמר שאצה זה בע"ח
אצה זה לא בעל חיים- זה מכיל כלורופיל (אברון תוך תאי שמבצע פוטוסינטזה). בעלי חיים הם לא יצרנים ראשוניים בשום מצב. אלמוגים הם בע"ח שחיידקים בתוכם (סימביונטיים) מבצעים פוטוסינטזה. ובלי קשר לקטים ציידים היו צמחוניים בעיקר כי זה מה שיש לאוכלי כל לאכול, אבל במציאות הם לא היו מסרבים לצפרדע כי הם היו ציידים לקטים לא מאידאולוגיה.
ברוך | 10.02.12
22.
רוחניקיות בגרוש
לא פלא שכל ההזויים שוללי המודרניזם ואלא שעדיין לא התפכחו מבומבלה (ע"ע כליל,נאות סמדר ועוד שאר מרעין בישין) מאכלסים גם את הטרנד הזה. טיולים והטבע זה נהדר,אבל לא צריך "לשוב אל המקורות" ולנגב את התחת בחלוקים כדי להתאחד איתו. מצחיק אותי כל החזרה למקורות כאילו שהיה שם כל כך נפלא. בוא נראה אתכם מתקיימים בלי הפרדסים שקשורים רק לטכנולוגיות מודרניות, או בלי בשר (לא היה בהיסטוריה תרבות שרק ליקטה,אלא ציידים לקטים). ולסיום,אין זה פלא שכל מי שהרכיב את הקבוצה חף מעבודה אמיתית? זה הרבה יותר פשוט לטייל ולהתפנן כשאין לך מקצוע וקריירה. ואחרי זה מתפלאים למה כל הילדים של ההורים שהאמינו בכל הבבל"ת הזה יוצאים דפוקים מהתחת...תתפכחו!
מסרב להיסחף ברומנטיות | 10.02.12
18.
במילה אחת: גזל
איך אפשר להגיע למטע של מישהו ולאכול מפירותיו בלי רשות מפורשת שלו? ועוד מעזים לגייס את מצוות לקט שכחה ופאה לזה... אלו מצוות שמוטלות על בעל השדה, לתת, ולא על העני, לקחת. אין שום היתר ביהדות לקחת משהו ששייך לאחר בלי רשותו. כנראה שבדרך לפרימיטיביות מורידים לא רק את הבגדים אלא גם את המוסר הכי טבעי וראשוני.
דוד  | 10.02.12
11.
נראה ונשמע נפלא, עד הקטע של רחיצה בעירום
ואז הבנתי שכל מה שהחבורה הזאת עושה חוץ מלאכול עשבים לנגב את התחת עם אבנים , להחדיר אצות לווגינה במקום טמפונים זה כנראה גם סקס טבעי ( מקווה שלא משתמשים בעלה סרפד כקונדום) כי מה קשור רחצה בעירום לאידיאולוגיה התזונתית שלהם ?
אליהו | 10.02.12
10.
הכתבה ממש עושה חשק לצאת!
יצאתי כבר לכמה טיולים, וכל פעם מחדש זה הרפתקה אחרת. אפשר להצטרף בכל גיל, כל עוד מספיק בריאים בשביל ללכת, ולישון בשטח. האוכל מעולה, השינה מפנקת, והאהבה שמקבלים מפצה על כל השאר. כדי להצטרף, פשוט עושים גוגל על "לקטים מטיילים", ומגיעים לאתר שמרכז את המידע. באתר גם יש מתכונים לאוכל ללא בישול, מדברים פשוטים כמו שייק ירוק וסלט, ועד דברים מורכבים כמו פיצות, פסטות, וגם חלב בלי להטריד אף פרה.
שחף | 10.02.12
4.
מקסים וגם המלצה
למי שעדיין לא קרא, מומלץ ביותר לקרא את "ישמעאל" של דניאל קווין וגם את ספרי ההמשך, ספר מטלטל שיכול להביא להחלפת הפראדיגמה. גם הספרים של ג'ארד דיימונד מעניינים מאד אם כי מפורטים למדי ("התמוטטות" לדוגמא). לדעתי חייבת לקום תנועת נגד מתרחבת והולכת להשלכות המיינסטרים התרבותי הנוכחי המקדש צמיחה אין סופית והתפשטות בני האדם על חשבון המשאבים הטבעיים. להמשיך ככה, כבר אי אפשר. מקווה להצטרף בעתיד לטיול ליקוט :-)
נדב | 09.02.12
תודה, קיבלנו את תגובתך ונשתדל לפרסמה, בכפוף לשיקולי המערכת