אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

האדריכל אמנון רכטר: "הערים שלנו לא בנויות טוב כי הן לא ערים"

23 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

23.
אחת הבעיות המרכזיות
שאין כאן מספיק אדריכלים במעמד של רכטר שלא חוששים לומר את האמת. על החזירות של היזמים, על אדריכלי המריונטות, על העובדה שכיום היזמים הם המתכננים, והאדריכלים משרתים את האינטרסים שלהם ולא של החברה. מסכים עם רכטר שזהו כשל חברתי מערכתי, ומעמד האדריכלים בארץ בשפל (נדמה שפעם זה היה אחרת...).
איתי, אדריכל צעיר בקשיי השרדות | 07.06.14
22.
עניים עצומות לרווחה
עיניים עצומות לרווחה - לומר שאין לנו ערים - זה כמו לומר שאין לנו חוף ים, אין לנו מדבר, אין לנו לחות, אין לנו מסגדים, אין לנו בתי כנסת, אין לנו מדרכות לאופנים, אין לנו קנה מידה מההשגרירות הרוסית ועד למגדל משה אביב, אין לנו אור ים תיכוני , אין לנו רוח מערבית טיפוסית, אין לנו חומוס טוב, אין בחורות יפות בתל אביב, אין היכל לתרבות, אין תרבות להיכל, אין שחקנים בהיכל, אין היכל לשחקנים, אין חלופה לכיכר אתרים, אין יותר טוב ללא כיכר אתרים, אין מקום לעוד אדריכלים, אין עוד אדריכלים בשום מקום, אין אורבנסטיקה בארצנו, ישראל מדינת הפרברים ועוד ועוד - עיניים עצומות לרווחה.
איתן - אדריכל | 22.11.12
21.
ת"א - עירי המופלאה ויחידה במינה בשממת יהודה
כל הכבוד לאמנון שבאומץ תקף את היזמים, את האדריכלים –אלה שהם משרתיהם הנאמנים, ואת העירייה שנהנתה מהאתנן. אז רק הוסיף כמה נושאים : 1. המגדלים- בנוסף לכיעורם, מזרימים מידי יום אלפי מכוניות לכבישי ת"א הפקוקים . עובדה זו הופכת את הנהיגה בעיר ובסביבתה לבלתי אפשרית. ונזכיר גם את בעיות הבריאות הנגרמות לתושבים עקב זיהום האוויר החמור. 2. שימור- כוונות ה"שימור" של העירייה, בבסיסן חיוביות הפכו עם הזמן לבדיחה רעה. בתי ה"סגנון הבינלאומי" שופצו ע"י יזמים תמורת תוספת פנטהאוז על גג המבנים שכל קשר בינו לבין "אדריכלות מודרניסטית" מיקרי לחלוטין. 3. חיובי 1: ת"א הינה עיר תוססת , אהובה על תושביה והומה אדם. עיר מלאה נרטיבים ופעילויות. אכן "עיר ללא הפסקה" : בתי הקפה, המסעדות, הרחובות, חוף הים – הומים ( כשאין מלחמה) אדם. 4. חיובי 2: "מסלולי האופנים"- ללא ספק אחד הפרויקטים הנהדרים . יזמה אותו אד' דניאלה פוסק כשהייתה אדריכלית העיר. עם היה בת"א רובע "חלונות אדומים" ו Coffee shops אפשר היה לפנטז שאנחנו באמסטרדם. עם עליה של 40% ברוכבי האופנים. התפתחה תופעה. גם בריאה וגם קצת מפחיתה את עומסי התנועה שגורמות התפלצות להלן המגדלים. העירייה גם פיזרה תחנות עגינת "תל-אופן"- שם ניתן להשכיר אופנים . 5. חיובי 3: הצלחה של עיר שהיא באנלוגיה "בנין קטן" וויסה וורסה–ב- Connectivity "קישוריות" שלה. מערכות שבילים להולכי הרגל, לרצים, למטיילים ולרוכבי האופניים מקשרות היום , בצורה נכונה, את גני יהושע עם טיילת החוף- תוך יצירת רצף ירוק מפתיע ואינטליגנטי המקשר את מקורות הירקון בפ"ת במזרח עם רידינג במערב ושם מתחבר המסלול לטיילת החוף השוקקת שנפרשת למעשה מהרצליה בצפון ועד העיר יפו וגניה והנמל המתחדש והיפה שלה- בדרום. 6. ולגבי יפו- קימות תכניות בלי סוף ואחת גרועה מהשנייה, לפיתוח כל האזור העצום בין הדולפינריום לבין תחילת שד' ירושלים. שוב- תכניות יזמיות ללא כל ערך מוסף לא לת"א ולא ליפו. אז הנה אתגר: לתת משמעות אורבנית אמיתית-נרטיבית, לשם הסתמי בו מתהדרת העירייה: "עירית ת"א-יפו." וסוף סוף ליצור רצף בין הערים.
ארד שרון | 28.10.12
19.
אולי הישראלי מכוער
הערים כאן טובות. אנחנו מכוערים וליהודי הממוצע, לנו , אין שום חוש אסטתי. אנחנו חיים בגטו שמתוכנן ארכיטקטונית טוב. גם הגטאות היו מכוערים באירופה. נבחן המרפסות בתל אביב ? החצרות בתל אביב ? הדירה הטיפוסית ? התכנון טוב , יש עיר !! למשתמשים אין חו אסתטי מינימלי !!
דן | 26.10.12
18.
חוסר הבנה מוחלט !!
בתחום האורבניסטיקה ותכנון ערים תל אביב נחשבת לאחת הערים המצליחות ביותר והנעימות ביותר. מצער מאוד לקרוא שאדריכל תל אביבי אומר שאין לנו ערים. תל אביב נחשבת להצלחה כעיר הומנית, בעלת קנה מידה אנושי ונחשבת לאחת הערים הנחשקות ביותר למטייל ולא רק הודות לחיי הלילה והכייף היום יומי לתייר והמטייל. מאות אלפי ישראלים רוצים לגור בתל אביב. גם חיפה עיר אמיתית ולה יש את היחודיות וההיתרונות שלה. תל אביב היא עיר ועוד איך שהיא עיר ולא רק תל אביב היא עיר. ישנן עוד ערים מצלחות בישראל. כמו שבפריס, לונדון, טוקיו, מילאנו וברצלונה קיימים אזורים בהם קיימת בניה לגובה (עם תרומה ארכיטקטונית לא קטנה לסביבה) כך גם בתל אביב. הבניה לגובה היא החמצן הטרי, הדבר שנחוץ לעיר כמו אויר לנשמה. רחוב רוטשילד היה מת, נקבר והיה נשאר בשנות השישים ללא המגדלים שנבנו בו בשנים האחרונות. מי שלא שוכרים את שירותיו לתכנון מגדלים וגם אינו אוהב מגדלים, אז שלא יתכנן מגדלים. בניינים כמו אנשים, מזדקנים. בניינים כמו אנשים יכולים להיות גבוהים, נמוכים, רזים ושמנים. תנו לנו מגוון ולא סטנצ'ים טוריים, טוטליטריים, קובייתיים ומשעממים. תנו לנו גובה, דינמיקה, שינוי ומגוון משולב עם בניה נמוכה והעיר תמשיך להגיע רחוק. זוהי עיר התרבות הדמוקרטית.
דניאלה | 26.10.12
16.
צודק חלקית ולא יכול להתאפק מלהכניס אג'נדה שמאלנית
נתחיל מהסוף, רכטר טוען שיש בלבול יש יהודים וישראלים. אני לא יודע למה הוא מתכוון, אבל אין שום בלבול. מי שאבותיו היו יהודים בגלות והיום יש לו אזרחות ישראלית הוא עדיין יהודי. לעניין הבניה, בניה לגובה היא הכרחית. אפשר לתכנן אותה כך שהתושבים לא יחושו במחנק, צפיפות ושלא יווצרו פקקים-אבל בניה לגובה היא הכרחית. בסינגפור אין להם ברירה וזה מה שהם עשו. הצליחו לאכלס 5 מיליון איש ב770 מ"ר רבוע, אמנם במחיר של כמה צעדים קיצוניים (כמו הגבלה משמעותית על כמות רישיונות הנהיגה ע"י הנהגת אגרת רישוי שיש לחדש כל כמה שנים בסך של 100 אלף דולר) אבל כללית סינגפור עובדת כמו שעון, אין בה תחושה של מחנק וצפיפות וגם בבניינים (למי שיש כסף לקנות שם דירה) חוויית המגורים היא חיובית בסה"כ. בניה שמתעלמת מהטבע היא בניה הרסנית. כמו סביוני הפקאן יש את פרוייקט אגמים בנתניה ואלף ואחד פרוייקטים שקרויים על שם מה שהם הרגו בשיטת "הרצחת וגם ירשת".אם לא יישאר לנו ירוק ניוותר עם אי החום העירוני, עם עולם חסר יופי כי בכל זאת הטבע הוא הכי יפה וגם ניתקל באלף ואחת בעיות אחרות שרלוונטיות הרבה יותר לאיך אדם מרגיש במקום המגורים שלו. בישראל למשל יש ספיגה מאוד נמוכה של מי תהום כי הבניה מאוד צפופה. לכן, לדעתי-בניה ירוקה ולגובה היא הכרחית. העתיד הוא בניינים שמספקים את החשמל של עצמם, בנויים מחומרים קלים מאוד וחזקים מאוד ואוגרים מי גשמים ובעיקר מתנשאים לגובה רב. זה הכי חשוב.
אשל פרצקי | 25.10.12
15.
רכטר- אידיאולוגיה ורגישות
שפו לרכטר על האומץ לדבר באמת ולא לעשות ספינים יחצנות ותרוצים. הרי לו עצמו יש מה להפסיד כאשר דבריו יכולים להרגיז את הקליינטים. התגלה אדם רהוט ונבון ונראה שחי ויוצר על פי דבריו. אפילו עבודות שלו לא מראים בכתבה ואני מכירה והן מהיפות בארץ אז אל תעצבנו, תקראו ותפנימו
אינה | 25.10.12
14.
מעמד תחתונים מסריחות במקרה הטוב
המעמד מתחיל בכמה משלמים לך ואיך אתה לבוש ונראה !! האם כשאדריכלים מתלבשים כמו היפים עם ג'ינס מתפרק, נעלי התעמלות דהויות וחולצה בחוץ מתפרקת ולא מגולחים זה מוסיף לנו ? התשובה היא לא ! אדריכלים רוצים להראות זרוקים, קוליים, אינים ובוהמים כשלרוב אינם כך ואינם מתחילים כך. לאחר מכן הם משלמים מחיר כבד על מקומם ב - " מעמד התחתונים מסריחות " . אדריכלים נכבדים: עד שלא יהיה מחירון קבוע ומכובד לביצוע עבודות תכנון אדריכליות עם שכר טרחה מכובד , מעמד התחתונים המסריחות בו נמצאים האדריכלים ימשך. לעמותת האדריכלים: עיזבו את כל השטויות. שכר הטרחה הוא הבסיס והמפתח לפתרון כל המצוקה אליה הגיעה מקצוע האדריכלות. כל השאר ש ט ו י ו ת !! נ.ב. המאמר הוא מאמר יחצנות שמטרתו ליחצ"ן את האדיריכל ולהביא את שמו לתודעת הרבים. בדרך כלל יש למיוחצן יחצ"ן שמכיר אנשי מפתח בעיתונות. אנשי המפתח דואגים לקידום מאמר כזה או אחר המיחצ"ן את המיוחצן.
חיים | 25.10.12
11.
אני אמנם מתפרנס ממכירת נכסים באותם מגדלים אבל רכטר צודק.
מנסה מנסה להראות כמו אמריקה ונראית כמו שעטנז. באשר לת"א, הייתי מבצע פינוי בנוי לפי גושים ובונה בניינים חדשים בני 6 או 7 קומות; וכמובן הייתי משמר אל כל בנייני הבאוהאוס היפים. לעולם לא נראה כמו פריז, רומא או ברצלונה כי הקיים שם כבר מאות שנים; אבל אפשר לשאוף ולשפר.
 | 25.10.12
9.
כמה שאתה צודק אבל אתה בסוף כמו כולם כי צריך להתפרנס - זה מקצועך אדריכל
מעבר לכל הרעש הצפיפות חוסר הפרטיות הנתק עם השכנים והרחוב עומסי התנועה שאין לה תשתית כלל ועוד יש עוד בעיה שאנו מרגישים בעיר אמנם פחות אבל בר'ג או גבעתיים ודומותיהן והיא החום שעולה במקומות האלה כתוצאה מכך שהפילים הלבנים והמזיקים האלה חוסמים את הרוח שהיתה מקררת מעט את הערים והביניינים האלה חוסמים אותה את אף אחד זה לא מעניין עד שיקרה אסון ויקרה כל ראש עיר שודד ארנונות מכמה שיותר דירות - למה לשדוד ארנונה מ-8 קומות כפול 4 דירות בקומה סה'כ 32 דירות אם אפשר כפול או פי שלוש על אותו שטח ולמי איכפת מהתשתיות והחנק מעומסי התנועה והפקקים לכל כיוון למי איכפת מביזבוז הדלק ואפקט החממה = לאף אחד !!!!!!!!!!!!!!!!!!
hawk | 25.10.12
8.
צינור אחד התפוצץ בדרך נמיר...אחד !....איזה פק
איזה פקקקים היו.החלפת מגוף מים,איזה ברדק. רק יוצאים מהבנין יש פקק,זיהום אוויר ,כמויות הזבל של בניין אחד,תכפילו במספר התושבים-מדינת ישראל יודעת לטפל בכמויות כאלה של זבל ?! כמויות הפשע שאין להם מענה מרוב צפיפות וריביו האנשים... כאילו יש חומה נסתרת שתוחמת רק את תל הביב(שופכין).
נתנאל | 25.10.12
7.
למה אדריכלים תמיד מתייחסים רק לתל אביב? למה רכטר וחבריו לא גרים בשדרות? בקרית גת? בעפולה?
חבל שלא שאלו אותו מתי ביקר בעפולה לאחרונה, מנחש שלא ב-10 שנים האחרונות. כל הזמן תל אביב תל אביב, צאו מהבועה. ואגב פארק צמרת מאד יפה יחסית לגולדה על הפארק שנראה כמו קיר של שיכון לגובה 8 קומות.
איפה הוא חי  | 24.10.12
5.
איך רואים שרכטר מנותק. בחיפה עומדים לקבור את העיר עם גידור עמודי חשמל סביב כל קו החוף
האדריכלים היום בעצמם עושים רומנטיזציות, הוא קורבן של מה שהוא מדבר עליו אצל אחרים. בחיפה הורסים ואדיות לכביש אחד מיותר לקניון בואדי הגיבורים וכל העיר מנסה להיאבק בגדרות חשמליים של הרכבת סביב כל קו החוף כשרק העירייה ההזויה לא נרתמת למנהור הרכבת.
חי בבועה | 24.10.12
3.
מגדלים וכסף
צודק אמנון. המגדלים בערים וברחבי ישראל הוקמו ומוקמים בשל ראייה עקומה לחלוטין של ראשי הערים והרשויות ומוביל את ההרס וחורבן הערים הוא לא אחר מראש עיריית מדינת תל אביב/סבבה שחושב ומאמין כי העיר הזו היא תאומה לעריםן אירופאיות ובמיוחד לעיר ניו-יורק. על כן הוא דוחף עוד ועוד מגדלים ועוד ועוד קבלנים ויזמים ועוד ועוד אוכלסיות עשירות, שהמיספר 5 מיליון לדירת 5 חדרים בקומה 30 קטן עליהם. מצד שני החול ... ד .... ה הזה רוצה שכל אותם נפשות וותיקות שנולדו כאן או גדלו כאן שנים וילדו ילדים רבים בעיר הזו יסתלכו מפה, למה? כי אין להם מספיק כסף לשלם את הארנונה המטורפת של העיר הזו. אותו דבר עם הצעירים שתמיד יכולים להריץ עיר קדימה, אין להם מיליונים בבנקים (כמו שהחול .... ד .... ה) אוהב, אז לא צריך אותם. עכשיו זה גם ברור מדוע אין כל חיוב מצד רשות העיר לחייב את כל היזמים שחלק מסויים מהמגדל/מהדירות ימכרו או יושכרו בסכומים נציאותיים אך ורק לםנסיונרים או צעירים למה זה לא קורה\? כי זו מדינת תל אביב/סבבה? ואחר-כך ברור למה החלטות עיצוהיות חוטפים ראשי הערים-לטובתם ולטובת קופות העירייה ומי יודע אולי אח"כ גם לכיסם
ארכיטקט | 24.10.12
1.
העקרון הכי חשוב בעיר שמשום מה נשכח בארץ הוא WALKABILITY
למה ללכת בין כיכר רבין לבבלי צריך להרגיש כאילו יצאת מהעיר? למה בין ארלוזורוב בת"א למגדל משה בר"ג מרגיש כמו טרק בהודו? למה צריך קילומטר רבוע של שדות כרוב בין נווה שרת לפתח תקווה לרמת השרון? למי זה טוב לדפוק ככה את המרקם העירוני? גוש דן היה יכול להיות מנהטן משודרג אם רק היו מפסיקים עם הפרבור הנוראי.
הייטקיסט | 24.10.12
תודה, קיבלנו את תגובתך ונשתדל לפרסמה, בכפוף לשיקולי המערכת