אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

ההון נשאר רק במשפחה

21 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

21.
ל-20. חינוך מגיע מבית לא מ"תקציבים". וגנים מגיעים מההורים.
לא משנה כמה כסף תגנוב מעשירים, תמיד יהיה מישהו למטה ומישהו למעלה ומי שנמצא למעלה לעולם לא ימצא שם רק בגלל שהוא "עבד כל כך קשה". אני חושב שרוסיה הסוציאליסטית תהיה דוגמא טובה למה שאתה רוצה- שם לא הייתה ירושה כלל. אבל יודע מה? את המגמה מלמעלה ניתן היה לראות היטב.
 | 06.02.14
19.
יצאתי מהעשירון התחתון
והכול בזכות הדחיפה של ההורים שלי לרכישת השכלה. יותר מכך, הייתי הראשונה במשפחה מאוד ענפה ( 9 דודים מצד אבא +8 דודים מצד אמא ומלא נכדים שגם גדולים ממני) שרכשה השכלה אקדמאית. והכול מגיע מהבית ומהערכים שמקבלים בו. מגיל צעיר ההורים שלי הבהירו שההשכלה זה החשוב ביותר- מבחינתם לא היה עניין של להרוויח יותר כסף אלא שאוכל לעסוק במקצוע של צווארון לבן ולא בקו ייצור כמוהם והם ידעו שההשכלה תעשה את ההבדל. כבר מחטיבת הביניים היה ברור שיש אוניברסיטה ושזה הכיוון. אז טיפסתי ויצאתי מהעשירון התחתון ועליתי עוד שלב. ברור היום שלא רק השכלה עושה את ההבדל. גם יזמות, תושיה, יצירתיות וניצול הזדמנויות משפיעים על עליה בסולם!! מכירה הרבה בני גילי שבלי בגרות נמצאים היום במצב כלכלי הרבה יותר טוב ממני. אני מכוונת את הבנות שלי כבר לעליה נוספת בסולם...
מטפסת | 05.02.14
17.
מגיב 13 צודק!! 9% זה המון!!! (וזה מהחמישון התחתון לחמישון העליון!!!) אשרינו
מגיב 13 צודק, אך גם הוא לא שמ לב שאותם 9% עולים מהחמישון התחתון לעליון (הוא חשב שזה מהחמישון התחתון לחמישון הרביעי, שזה רק אחד מעליו). לפי התוצאות האלה כל הכתבה היתה צריכה להיות הפוך. היה צריך להגיד שזה מדהים כמה ילדים למשפחות עניות מצליחים לטפס ולעלות מעלה במעלה החמישונים. ואגב, אותם 9% הצליחו לדחוק 9% מהילדים של החמישון העליון כלפי מטה (באו במקומם). (כשקראתי חשבתי שזה אולי 0.9% אך לא, זה 9% כי זה אמרו שזה כמעט 10%. בהצלחה לכולם בטיפוס (רק אל תדחקו את אלו של העשירון העליון כלפי מטה בעודכם עולים למעלה).
 | 05.02.14
16.
קצת על החוויה האישית שלי - לגדול במשפחה מהמעמד הנמוך
כיליד להורים מהמוצא התימני, אני יודע טוב מאוד את הסטיגמות על ה"פוטנציאל" הגנטי שלי, אני לא אחלוק על כך שיש לגנטיקה השפעה עלינו, זוהי עובדה ידועה. אך יש צורך לדון ברמת ההשפעה שלה שכן, נתוני האוכלוסיה בעולם לא מייצגים מחקר תקין, יש יותר מידי משתנים המשפיעים על הפערים בין אוכלוסיות מעבר לגנים בלבד. אני בן 26, סטודנט למדמ"ח ועובד כרגע בתפקיד תמיכה טכנית ללקוחות בינלאומיים בחברה מצליחה, את רמת האנגלית (לדוגמא) הנדרשת לתפקיד לא קיבלתי בחופשות בחו"ל, כי עוד לא הייתי בחו"ל, לא קיבלתי בשיחות עם ההורים, כי הם לא יודעים אנגלית ובהחלט לא מרמת ההוראה הנוראית בארץ או משיעורים פרטיים כי מאיפה הכסף? למדתי אנגלית מהאינטרנט ובאופן מקרי לחלוטין, בתקופת התיכון שיחקתי במשחקי (MMO (Massive Multiplayer online שחידדו את הקריאה והכתיבה שלי מול שחקנים מהעולם ברמה דרסטית, את השפה עצמה למדתי בתקופת היסודי גם במקרה שכן באותה תקופה היתה כמות מאסיבית של תוכניות שאהבתי באנגלית עם תרגום עברי בערוץ הילדים. הורי תמיד לחצו (צעקו) עלי ללמוד, אך לא באמת עזרו לי להבין איך לומדים נכון או איך מצליחים, התייאשתי משיעורי בית, אך ניסיתי כמה שאני יכול לפחות להוציא בגרות מלאה. בתקופת התיכון ממש לא חשבתי על האינטרנט כאמצעי למידה אלא רק למשחקי מחשב. איפשרו לי בתיכון לעשות 3 יח' במחשבים, לא היה ביקוש ל5 יח', עם הידע הזניח בפסקל לא עברתי את בחינת המיון ליחידת תכנות מסויימת בצבא, גוייסתי לחיל חימוש. במהלך השירות שלי התברר לי שהיה לי קב"א 55 ודפ"ר 90 כשפקידה מהאוגדה זיהתה את השם שלי כשקראו לי בתור למרפאה כבעל הנתונים הכי גבוהים באוגדה. אחרי השחרור התחלתי לראות את האינטרנט כאמצעי, חידדתי עוד יותר את הדקדוק שלי באנגלית, התחלתי לקרוא שעות על גבי שעות בויקיפדיה וממקורות אחרים על נושאים שהייתי בור בהם. על אבולוציה, מדע, הסכסוך הישראלי פלסטיני לעומקו, היסטוריה עולמית וכו וכו... נושאים שמערכת החינוך לא מלמדת במכוון להשאיר את כל מי שהוריו אינם מלומדים, בור בעצמו, את הנושאים שכן לימדה, עשתה זאת ללא עומק המעודד חשיבה קריטית. באותה תקופה גם עבדתי בתחנת דלק, ובמקביל עשיתי פסיכומטרי וניסיתי לשפר בגרויות, בעוד שהצלחתי בחלק הכמותי, נחלתי כישלון מוחץ בחלק המילולי ובמקצועות ההומניים, לא יכולתי להביא את עצמי לשנן מילים והפער היה גדול מנשוא, להתקבל לאוניברסיטה נחשבת לתואר במדעי המחשב לא היה באופק. באותה תקופה הייתי עושה גם המון במחני IQ אינטרנטים ומחפש את חידות הלוגיקה הכי קשות שיש לאינטרנט להציע, ההצלחה בהם והתוצאות החריגות נתנו לי הרבה פעמים בוסט לבטחון העצמי שהרבה פעמים הייתי צריך. לא רציתי להתפשר על רמת הלימודים והחלטתי בגיל מאוחר מידי ללמוד בפתוחה, קצב ההתקדמות הוא לצערי איטי אך מאפשר לי לעבוד במשרה מלאה, אני כמובן צריך לשלם שכר הלימוד ולממן את עצמי, אני גם לא חף מבעיות כלכליות ומשפחתיות נוספות שאני לא מעוניין לפרט עליהן. אני מהרהר לפעמים מה היה מצבי עכשיו אם למשל הייתי גר בפריפריה, אם לא הייתי נחשף לתוכניות באנגלית ולאותם משחקי מחשב או שאם הורי לא היו לוחצים עלי ללמוד והביאו אותי לפחות להצלחה מסויימת במתמטיקה, האם הייתי שאפתן כמו שאני היום? או בכיוון ההפוך, אם היו נותנים לי אמצעים ללמוד כמו שצריך בביה"ס או אם היו מכוונים אותי למשל ללמוד עצמאית תכנות ברמה מספקת לפני המיונים לצבא.
yossi | 05.02.14
15.
כאילו, דה! ובישראל זה ככה במיוחד.
http://www.calcalist.co.il/local/articles/1,7340,L-3606096,00.html כאילו, דה! בישראל זה ככה במיוחד (כפי שראינו במחקר ההוא של כלכליסט, ובטוקבקים אינספור, ומה שהאינטואיציות שלי כבר 'גילו' לי לפני עשור). לגבי מעמד הביניים הגבוה והעשירים, זה ברור מאליו. אבל, גם אם אתה לא במעמדות האלה אלא יותר נמוך במדרג - אם להוריך (או סבאסבתא) יש כסף ורכוש לעזור לך - כושר ההישרדות שלך יהיה גבוה יותר מאשר לעניים ממך, ולכן תוכל להקדיש יותר משאבים להתפתחות עצמית, להתקדמות, למשל באמצעות חסכון יותר גדול מדי חודש ו/או השקעה באפיקים שיכניסו לך כסף בעתיד (מלבד, כמובן, העלייה ברמת החיים שהכסף והרכוש הנוספים יאפשרו לך).
שגיא | 04.02.14
13.
אפשר לקרוא את הנתונים גם אחרת
כמעט אחד מכל עשרה מהעניים יגיע לחמישון העליון. זה ה מ ו ן!! זה אומר שיש עשרות מליונים כאלה בארצות הברית (עשרה אחוז משלוש מאות מליון) שכן הגיעו מעוני לעושר. ולכן אחד מהם יש משפחה וילדים שגם הם כבר לא עניים!! אם האחוז היה פחות מאחוז אחד אז נכון, זה רע מאוד. אם הנתון מתקרב לעשרה אחוז זה נפלא. כי זה אומר שיש עוד כך וכך אחוזים שהגיעו "רק" לחמישון הרביעי ממצב של עוני ואחרים ש"רק" התקדמו לחמישון השלישי. זה מעורר שמחה. בטוח שזה לא היה ככה ברוב ארצות העולם ברוב ההיסטוריה. רוב העניים ישארו עניים - זה נכון. זה דרכו של עולם. זה חבל, ראוי שזה ישתפר אבל אם כל העניים לא יהיו עניים יותר אז את החמישון התחתון יאכלסו אנשים אחרים. הוא הרי לא יכול להתרוקן, בהגדרה..
 | 04.02.14
12.
וכמו שאמר וויל האנטינג אולי אני אגיש לכם בדרייב אין אבל לפחות אני לא אהיה לא מקורי....
חוץ מזה שהמחקר הזה מתעלם ממימד מאו חשוב שהוא מימד הזמן, כל המשפחות הללו הן ״כסף חדש״ או היו לפחות מתישהו, כל מה שצריך הוא אם כן שאחד מהצאצאים בשרשרת יזוז קדימה בסולם הכלכלי....וזה סביר יותר שיקרה. אני לא חושב שיש אדם שסבור שכל מי שנמצא בתחתי יכול זוז קדימה, חייב להיות מישהו בתחתית אבל פשוט צריך דאוג שלא כ ו ל ם יהיו בתחתית.
מייק | 04.02.14
11.
להיות בן למשפחה עניה זהו קושי עצום...
קשה לך לנסוק ולהצליח במובן המערבי של הצלחה,מהסיבה שמשפחתך מקדישה את רוב זמנה באיך לשרוד את היום. מאידך רבים רבים מעשירי עולם דווקא באו ממשפחות קשות יום ואתם מכירים אותם. כך שלא מדובר במדע ממש מדוייק . ישנו אלמנט שטרם נחקר ואנשים נוהגים לקרוא לו מזל. שווה בדיקה.
 | 04.02.14
8.
השכלה = כסף ?
רק בשיטה המפגרת שיצרו הליברלים במערב. כמעט כל המשכילים הם אבטלה סמויה. איש לא סבור ? אני בהחלט סבור שהוצאת הנשים לעבודה או לימודים היתה טעות היסטורית. הטעות תתוקן מעצמה.הקריסה הגדולה מגיעה בכל רגע. והיא תתחיל,בדיוק כמו בפעם הקודמת,בארה"ב הגוססת. אופס,ארה"ב ה"מתאוששת".
אאא | 04.02.14
5.
ל-1. מדבריך ומהכינוי שלך אני מסיק כי כך לדעתך זה המצב הרצוי.
מי שנולד עם גנים טובים יהיה לו טוב, ומי שלא- שילך לעזאזל. לי זה נראה שילודה עם פריווילגיה הינה ילודה עם פריווילגיה, לא משנה בין אם נולדת לאצולה הישנה או לזו המריטוקרטית. אם התסריט הראשון אינו הוגן, כך גם התסריט השני.
 | 04.02.14
3.
מגיב מס' 1 ואלו שיבואו אחריו ויגידו דברים דומים
היום כבר יש לא מעט מחקרים שמראים שאתה יכול להיות מוכשר כשד, ולמעלה מכך, אבל אם נולדת למשפחה ה"לא נכונה" (ואת עובדת היותך עילוי נסביר לפיכך במוטציה, שכידוע, אפשרית) רק נס של ממש יושיע אותך. המחקרים האלו מראים חד משמעית: עבודה קשה, חריצות, סבלנות, התמדה, כל התכונות הטובות האלו הופכות אותך לבורג מאד שימושי ומאד יעיל, "חמור עבודה" מושלם במכונה של בעל ההון. גם כל מיני סטראטפ-אפיסטים למינהם, בארץ ובעולם, במקרה הרע הגיעו ממשפחות "מעמד הביניים" (מושג שהיה ואיננו עוד היום) ובמקרה היותר סביר ממשפחות "מעמד גבוה" (שגם יכולות לממן לילד לימודים אוניברסיטאיים במוסדות הכי נחשקים, ואם צריך לסדר עבורו את תנאי הקבלה... או לחליפין לגרום לכך שהבת תגיע ליחידה 8200 ולא קצינת קשר ראשית בגדוד שיריון בערבה). ואגב, מה פירוש ילדים פחות מוצלחים? אם נניח שלא כל הסטראט-אפיסטים בעולם נחנו באיי.קיו של 148, המוגדר כגאונות קלינית, מה פירוש פחות טוב? אולי התכוונת שיש להם פחות נגישות למידע. או שפחות אפשרויות למי להציע את הרעיון שלהם איך להפוך את העולם לטוב יותר. או שאין להם בכלל את האמצעים הטכנולוגיים כדי לחשוב על שיפורים עבורם (ראה למשל את גל החקיינות כל פעם שאפליקציה חדשה פורצת דרך ומצליחה). אבל פחות טובים? באמת מעניין אותי, מה זה אדם פחות טוב (בהנחה, כאמור, שלא מדובר באנשים שבאופן מובהק סובלים מפגיעה מוחית)?
א.פ. | 04.02.14
1.
יש מרכיב גנטי בהצלחה - אינטליגנציה, כישרון, כוח פיזי, תכונות אישיות ועוד!
צריך שוויון הזדמנויות. אם מישהו מוכשר נולד לעניים - ראוי שיוכל להתקדם אם ניסה. אבל! אין לצפות לכך במקרה הטיפוסי - שכן המקרה הטיפוסי הוא שהורים עניים הינם פחות מוצלחים מבחינה גנטית ולכן מולידים ילדים פחות מוצלחים.
נו די! | 04.02.14
תודה, קיבלנו את תגובתך ונשתדל לפרסמה, בכפוף לשיקולי המערכת