אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

המפתחות כבר בפנים: הסאב־פריים חזר

31 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

30.
זליכה מסביר בהרצאה מלפני כמה שנים על תאוריית ה convergence ואומר אותו דבר:
הצמיחה המהירה של המדינה עד אמצע שנות ה 70 נעצרה, והסיבה היא אי שוויון. כל שקל שיתנו לגברת כהן מחדרה (הוא השתמש בזה לפני יאיר לפיד) ילך מיד לצריכה , למשל בחנות המכולת השכונתית, שגם שם מדובר באנשים מהעשירונים החלשים. ולכן גם בעלי המכולת ירוצו להשתמש בכסף הזה והוא יסתובב במשק 5 פעמים. אבל היום השקלים מופנים לעשירים, והם לא עושים איתם כלום.
טוני | 24.06.14
23.
ישראל-דוגמא חמה המאמתת את הטענה
ראו כיצד התנפח שוק הרכב בארץ - עבור כמה מאות שקלים בחודש תקנו רכב חדש, אמריקה! רק ללא הכנסות אמריקאיות.... ובעוד 3 שנים תוכלו להוסיף כמה עשרות אלפים או לעשות טרייד אין לסיבוב הבא.... אפוא התוצאות? - ראו את מגרשי הרכב של חברות ההשכרה והחכירה המוכרים את הטרייד אין,עוד מעט אין מספיק שטח לכך. מחיר המחירון הוא פיקציה כדי לגבות מכם ביטוח יקר בעוד שהמחיר בפועל הולך ויורד ונשחק החברות מגייסות חוב בבנקים ואג"ח בשוק ההון כנגד מתן המימון - הבלון מתנפח.... 80-90% מכלי הרכב על הכביש הם הלוואות בבנקים לנכסים שערכם יורד כל הזמן..... תוסיפו לזה פתיחת שוק היבוא שאמור להביא לירידת מחירים נוספת ותקבלו....אוויר שיוצא מהבלון...... צודק...מה זה צודק.....קנו מכונית יד שניה מחברות ליסינג....הכי זול....בעיקר אם יתנו לכם מימון
גידול מכירות הרכב | 24.06.14
21.
הטענה כביכול הריביות כיום נמוכות משום שעושר מתרכז בידיים מועטות היא שקרית...
...לחלוטין. הריביות כיום הן אפסיות משום שהבנקים המרכזיים דוחפים אותן מטה באופן מלאכותי. הרי מה היא כל תוכנית ה- QE אם לא שיטה להפחית את הריבית על אג"ח מדינה, באמצעות הזרמת ביקושים מלאכותיים על ידי הבנק המרכזי? כן, האמריקאים לווים יותר מכפי שהם מסוגלים להחזיר, וכן, הבועה החדשה אכן יכולה להתפוצץ ולהביא להתחדשות המשבר. אבל לא, הסיבה לכך איננה העשירים בארה"ב, אלא מדיניות הממשל והבנק המרכזי, אשר בכל פעם שבועה מתפוצצת עושים ככל יכולתם על מנת לנפח אותה מחדש.
אורן | 24.06.14
18.
תוספת
הרבה אומרים שיש הבדל בין חוב על בית לחוב על רכב. אז נכון, יש הבדל בסכומים, אבל! רכב מאבד משוויו כל שנה שהוא על הכביש. אבדן ערך זה לא תלוי בהתנהגות שוק הנדל"ן, במשקיעים, בספקולנטים ואין שום סיכוי ששוויו של הרכב יעלה. כל רכב אחרי שבע שנים על הכביש יהיה שווה כ20% ממחירו כחדש. רכב הוא לא השקעה, אלא מוצר צריכה, ולצרוך בכסף שאין לך זאת שטות גדולה יותר מלרכוש דירה בכסף שאין לך.
יבגני | 24.06.14
15.
זה נכון וזה ידוע כבר מזמן
מה שה"גורו" הזה טוען כבר נכתב לפני יותר ממאה חמישים שנה ( מארקס) ופותח ע"י תאורטיקנים כלכליים , חלקם חפים בכל זיהוי פוליטי. אז עם כל הכבוד, אין חדש תחת השמש. ובכל זאת, למה זה נחשב לחידוש פתאום ? כי לאורך עשרות שנים נושא חלוקת ההכנסות וההשלכות המאקרו כלכליות שלה היו בבחינת טאבו במדע הכלכלה ולכן כל ציוץ שקשור לנושא פתאום נחשב לפריצת דרך. לעצם העניין ובקיצור נמרץ, מדובר בתורת בתת צריכה, הטוענת שתהליך הרכז ההון בידי מעטים שומט את הקרקע מבנה הכלכלי המבוסס על צריכה המונית של הפרווטריון . בקיצור , כאשר מבינים את הכלל הביסיס ש עובד עני שווה צרכן עני אזי כל המשבר(ים) והפתרונות המדומים ( ובכלל זה בזבוז כספי ציבור במלחמות יקרות) מקבלים פרספקטיבה אחרת .
צבי פליישמן  | 24.06.14
13.
אני יודע שזה כבר כתוב בכתבה, אבל אני חייב לצטט שוב את שני המשפטים האלה, עם הארות...
"בסביבה כלכלית שבה קיימות רמות גבוהות והולכות של אי־שוויון, כמו בארה"ב ובמדינות אחרות (=ישראל), יותר ויותר הכנסה מתרכזת בידי אנשים עם נטייה שולית קטנה לצרוך (= עשירים מופלגים; טייקונים), כלומר הכסף הולך בדיוק לידי אנשים שכבר לא זקוקים לעוד מוצרים. "כתוצאה מכך, הביקושים הכלליים בכלכלה נדחפים כלפי מטה". (= כי לרוב האוכלוסיה אין כסף פנוי) "הדרך לפצות על כך, ולשמור על אותה רמה של ביקושים במשק, היא לשכנע אנשים בעלי הכנסה נמוכה יותר ללוות ולצרוך (= דחיפת הלוואות, מבצעי אשראי). אבל גם לזה יש גבול. אם לאנשים אלו אין מספיק הכנסה, בסופו של דבר הם יפשטו את הרגל, והכלכלה תיקלע לצרות. לעודד ביקושים באמצעות עידוד הלוואות סאב־פריים זו לא בהכרח דרך יציבה ליצור ביקושים. זה עשוי להצביע על בעיות מבניות עמוקות יותר ועל חוסר יכולת לאזן את הכלכלה". = ואצלנו כל זה מצטרף גם לבועת הנדל"ן החמורה שמחייבת מימון נוסף להון העצמי בשיעור גדל והולך, מה שמפחית את כמות הכסף הפנוי גם אצל משקי בית בעלי הכנסה ממוצעת. האותיות על הקיר גדולות מתמיד; בתוך בועת "הכלכלה הנכונה" מבית מדרשם של ביבי, שטייניץ, לפיד וגם בנט - משתולל סרטן אלים.
רועה שחורות | 24.06.14
10.
מנתוני משכנתאות שמפרסם בנק ישראל, מי שלוקח הכי הרבה מינוף, הכי הרבה ריבית משתנה, והכי
הרבה החזר מהמשכורת (כלומר שההחזר החודשי שלו ביחס למשכורת הוא הכי גדול), ופורס להכי הרבה שנים - אלו אותם אנשים. במילים אחרות, מי שקשה לו כלכלית, נאלץ לקחת מימון של כמעט 75% ממחיר הנכס, לפרוס אותו ל 30 שנה, לקחת הרבה ריבית משתנה וריבית צמודה למדד (ההחזר החודשי בשנים הראשונות יוצא נמוך יותר) ועדיין יוצא שהוא מתחיל בהחזרים של קרוב ל 40% מהשכר המשותף. בקיצור- פצצת זמן.
אביהו | 24.06.14
8.
לי נראה שמעוותים את דבריו
לפחות ממה שצוטט, לא משתמע שהוא מפנה אצבע מאשימה לאי השיוון בתור הגורם לקיפאון הכלכלי. זה חדש שאנשים עשירים, בממוצע, מחושבים יותר בהוצאות שלהם?! אי אפשר להגן על כולם מהכל, ואם אדם רוצה לרכוש מכונית בכסף שאין לו, לאסור עליו (כלומר לאסור עליו לקחת הלוואה) זה לא הפתרון, כמו גם להעביר לו עוד כסף (בתשלומי העברה למיניהם - קצבאות, סבסודים, שירותים ממשלתיים). הדבר היעיל היחיד שאנחנו, כחברה, ממשלה, כקולקטיב כלשהו, יכולים לעשות זה לחנך. לא ילמד בדרך הקלה, יפול וילמד בדרך הקשה.
יבגני | 24.06.14
7.
אבל יש הבדל עקרוני בין רכישת בית למכונית.
כשאדם לווה בשביל לקנות בית, ואין לו מהיכן לשלם, לא יעזור כלום, והוא יאבד את ביתו. מכונית, היא הוצאה קטנה בהרבה. מי שאין לו מהיכן להחזיר, יוכל לפתוח איזה חיסכון, ללוות מחברים וקרובים, לצמצם במשהו אחר, ואיכשהו עדיין לעמוד בהלוואה ולשמור על המכונית ברשותו. מכונית היא גם ניידת, ולא סובלת מהתנודתיות בשוק הנדל"ן האמריקאי - שם כשנסגר מפעל גדול בעיר קטנה, ערך כל הבתים בעיר צונח במידה משמעותית.
א | 24.06.14
6.
ניפח אבא את הבלון, ניפח וניפח
ובכן, בחשבון פשוט, 1+1=2 וכך, זוג שמרוויח שכר ממוצע (אמיתי, בסביבות ה- 5000 ש"ח ולא השקרי בגובה 9000 שמבוסס על ממוצע פשוט ולא משוקלל) וקונה בית ב- 1.5 מלש"ח ומסתמך על פנסיה משועבדת של ההורים, הלוואה נוספת מפה ומשם, פוטנציאל השתכרות נמוך אם לא גרוע מזה ועוד מיני סופרלטיבים שהתקשורת מלעיטה עלינו והפסיכולוגיה "אוכלת" בשמחה זקוק רק "לרעידה קלה בכנף" בכדי להתרסק (הזוג עצמו או הפנסיה של ההורים) כי את הבנק (שאגב, הגיע לעסקת טיעון מביכה על תיאום עמלות) זה סופר לא מעניין מי משלם לו.. וכך התנפחה ומתנפחת גם אצלנו בועת סאב פריים מבוססת הלוואות חדלות פירעון..מחר, עוד חודש, עוד שנה..מה שמציל כרגע את הציבור זו סביבת ריביות נמוכה ותעסוקה סבירה. קצת מיתון, טיפה פיטורין, עליונת בריבית בגלל שיקולים חיצוניים לציבור ו"בום טראח, מה קרה? הבלון התפצוץ, הבלון נקרע.." "כך קורה לכל בלון.."
הבלון של רון | 24.06.14
2.
שטויות
אין מצב ששוק הרכב בארה"ב יגרום לקריסה כלכלית .... אלו לאל אותם מחירים כמו דיור קרקעות. ההלוואות לדיור היו מעל שווי הדירה ברוב המקרים ( שכללו בד"ע גם שיפוץ - יש לי חבר שקרה לו המקרה). בכלי רכב זה שווי הרכב וזהו , לא כולם בארה"ב נוסעים על כלי רכב של מליון דולר.ואלו שנוסעים על כאלה רכבי יש להם איך לשלם. מעורבים בזה מלבד הבנקים גם חב' ליסינג והשכרה. וגם אם אין איך לשלם , לוקחים את הרכב ומוכרים אותו, אם לא הארה"ב אז בשווקים יותר זולים ברחבי הגלובוס...זה רכב ניתן לייצא , זה לא קרקע או בית שיושב על קרקע. שלא ניתן ליצא.... אז בכל מקרה את העלוית מחזירים ... כך שדיבורים על אותו מקרה ---אותי זה מצחיק...
קובי  | 24.06.14
תודה, קיבלנו את תגובתך ונשתדל לפרסמה, בכפוף לשיקולי המערכת