אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

האם MIT תהרוג את הקורסים?

24 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

23.
למגיב 16: גם אני חשבתי על הנקודה הזו
כמי שלמדה פיזיקה, ברור לי שיש אבני דרך שאי אפשר לדלג עליהן וחייבים לעבור אותן, בכל הנוגע למדעים מדוייקים. לפיזיקה זה נוגע במיוחד - מי שעבר את זה מכיר ויודע שבשנה א' אפילו אין קורסי בחירה אמיתיים - פשוט חייבים ללמוד הכל כדי להגיע הלאה. אבל בעוד למדעים מדוייקים זה לא מתאים, אני חושבת שבהרבה דיסציפלינות אחרות ניתן יהיה ליישם את השיטה הזו. במדעי הרוח - ללא ספק, וגם במדעי החברה פעמים רבות חיבור של יחידות רבות לפי תחום ההתעניינות של הלומד יאפשר לו להרכיב חומר בכמות של תואר שלם - בלי לבצע "דילוגים". בתחום של מדעים מדוייקים אפשר ליישם א תזה מבחינה אחרת - החלוקה ליחידות קטנות תאפשר למתקשים להתמקד יותר ביחידה שקשה להם, ואם יש צורך לחזור על יחידת לימוד זה יהיה על יחידה קטנה ולא על כל הקורס, וזו נקודה חשובה בתחומים שצריך להשקיע בהם את כל כולך.
ירושלמית | 07.12.14
21.
סוף סוף הבינו: לימוד הוא דבר אישי, לא קבוצתי.
הלימוד הטוב ביותר נעשה אחד על אחד. שוליה ומאסטר היתה השיטה עוד מהעת העתיקה. מרגע שיהיה ניתן ליצור קורס אישי, שבו המרצה ידבר אל התלמיד ולא אל הכיתה, יהיה גם קשר שיצור המשכיות ודחף להישגים. כיתה יוצרת רק תחרות פנימית ותחרות על תשומת לב המרצה/מורה. מתכון לכישלון לכל מי שלא עומד בתחרות. גלאדוול הראה שעדיף כיתה חלשה מאשר חזקה, כי קל יותר להצליח בין חלשים. אגב אוניברסיטה פתוחה - מה זה 62 יחידות לתואר ראשון? מוגזם לגמרי. רק בגלל שזו לא אוניברסיטה רגילה, לא צריך להעמיס פי 3.
סז | 07.12.14
20.
היה ליזמה כזו סיכוי, לו באה ממוסד רציני
מאחורי MIT מסורת עשירה של מיזמים כושלים: Project MAC, Project Athena, One laptop per child ואחרים. תזה מפוארת, שווק מדהים - וכשל קולוסאלי, תמיד. הכשל נובע מתרבות אירגונית. קח לינוקס (או יוניקס), הסר ממנה את X-windows, ומה קיבלת? MacOS, iOS או אנדרואיד... מערכת פופולרית ונוחה לשימוש. היכן נכתב X-windows? נכון, MIT. קח בינה מלאכותית (בנוסח שנות ה-50 כפי שפותחה ב-MIT) והוסף לה בסיס מדעי. מה קיבלת? machine learning שלא רק מבטיח אלא גם מקיים. שיכורים מרעיונות של עצמם, מבטלים בהינף-יד כל מה שנעשה במקומות אחרים, ומומחים מאין-כמותם לביצוע כושל. חבל, כי הרעיון (כפי שמצא כבר סלמן ח'אן) לא רע בכלל.
 | 07.12.14
19.
אפשר ללמד ככה נושאים מסויימים אבל לא אחרים.
יש נושאים למשל במדעי הטבע שבהם כל נדבך בנוי על הנדבך הקודם. לא ניתן לתת למישהו ללמוד את הוכחת משפט פיתגורס לפני שעברו עמו על האקסיומות ועל הגדרות של הנדסת המישור זויות משולשים וכדומה. ככל שהמתימטיקה מסתבכת יש יותר תלות בין הנושאים השונים וסדר הלימוד חשוב ביותר. י
תלמיד ומורה. | 07.12.14
18.
אין כל פסול - פתיחת דרכים מגוונות להגעה למטרה, מבורכת.
לטעמי, פתיחת אפשרויות ודרכים ללימוד היא מבורכת. כל אחד(ת) והיעיל והאפקטיבי ביותר עבורם. סגירת אפשרויות רק מצמצמת את היכולת של חלקים מהלומדים הפוטנציאלים ללמוד. לדעתי ועפ"י העדפתי האישית הברורה - אין "רק", יש רק "וגם".
שי לשר (Lasher) | 06.12.14
16.
רעיון פרקטי סביר, בלי שינוי מהותי בלימודים, אבל מספק עוד הרבה עבודה לפקידים
לכל אלו ששמחים מכל פיסת מידע על מותה של שיטה קיימת ועל הכתרתה של שיטה חדשה. המלך מת יחי המלך החדש. אחת התכונות החשובות של המדעים המדויקים, מדעי הטבע, ומדעי החיים, היא שגוף הידע בנוי באופן סידרתי כך שכל תוצאה או הישג בנויים על הישגים ותוצאות קודמים. זה למעשה גם סוד כוחם, לטוב ולרע. אז מה הם מציעים, למעשה, פרט לעניין הלימוד העצמי (שהוא תמיד טוב אם הסטודנט מסוגל לכך)? לפרק יחידת לימוד של 12-13 הרצאות ליחידות קטנות יותר. זה יכול להקל על העיכול של הלימודים. עדיין, לימודים בסיסיים יצטרכו להיות בנויים באופן סידרתי. לא תהיה ברירה אלא להמליץ על "שרשראות" של יחידות כאלה (בדיוק כמו מסלולי התמחות ודרישות קדם בקורסים באוניברסיטה כיום). האם מישהו ילמד נושאים בחשבון דפרנציאלי ואינטגרלי מתקדם, בלי הכנה בנושאים של אנאליזה ממשית? וכו וכו. אז במקום קורס של סמסטר, יהיו שניים-שלושה קורסים או "יחידות לימוד" בעלי היקף המתאים לחודש כ"א - דרך מצוינת לתת עוד עבודה לפקידים ומזכירות, ולעשות כותרות. ביג דיל. שום שינוי מהותי. האם מישהו חושב שאפשר ללמוד תחום ע"י קפיצה אקראית ובחירה אקראית של תת-תחומים או נושאים מצומצמים? במדעים מדויקים זה נראה מופרך. זה אפשרי רק אם כבר ממילא יש לנו השכלה טובה בתחום (משהו ברמה או היקף של תואר ראשון פלוס), ואז יש את הכילים להתמודד עם נושאים מצומצמים בלבד בלי הסכנה של פערים בהשכלה, שלמעשה לא מאפשרים הבנה אמיתית. זה בדיוק המקרה שתואר פה למטה ע"י מגיב 7. אפשר ללמוד מהרצאה טובה אחת בכנס, בהחלט, אם מראש מגיעים לכנס אחרי שנרכשה השכלה די טובה בתחום. בקיצור - אולי זו אפשרות שתקל טכנית על הסטודנטים, אך גם תסבך את הבירוקרטיה ותוסיף עוד הרבה עבודת מנהלה. לא יותר. מה שכן - דרך נפלאה ליצור כותרת מתלהמת ומתחתה טקסט המכיל לא מעט דמגוגיה זולה.
בש | 06.12.14
15.
הגיע הזמן להפטר מכל הפורמט של תואר, מיושן ,לא נוח,מעיק ולא מתאים לשוק העבודה
במקרים רבים הייתי מצמצם את חומר הלימוד ללא יותר משנה. רק חומר רלוונטי לעבודה. ואפשרות ללמוד לבד ביחידות קטנות, כל אחד בקצב שלו. מי שירצה הרצאות שישלם יותר. וגם אחרי סיום התואר או התעודה כלשהיא אחרת. אפשר יהיה לעשות השתלמויות באותה דרך ,כל אחד בזמנו החופשי או בעידוד ותמיכה של החברה בה הוא עובד ובהתאם לצרכים שלהם.
גג | 06.12.14
12.
למרצה שקלת אולי דרשת את זה מהסטודנט הלא נכון?
לפי דעתי הדוגמה הטובה ביותר לכמה האוניברסיטאות כולשות היתה בבחינה אחת במהלך לימודי הפיסיקה שלי. הבחינה היתה עם חומר פתוח, וכל השאלות דרשו מהסטודנט להבין הקשרים בין שיעורים שונים למשל חיבור של שתי תשובות משיעור 4 ושיעור 8 נתנו פתרון לשאלה 1 וכן הלאה. התוצאה היתה: 1. הבחינה הכי קלה והכי מעניינת ומקיפה שאני אישית עשיתי, באמת נהנתי מהמבחן הזה וחשבתי שזו פעם ראשונה בתואר שקיבלתי מבחן שבאמת בחן את הידע וההבנה שלי מהקורס. 2. זה הבחינה שיותר מחצי מהתלמידים (גם מצטיינים) נכשלו בה וטענו שהיא היתה קשה מידי. המסקנה המתבקשת בשילוב עם שאר הדברים שקרו היתה שאפילו בלימודי פיסיקה הדרישה היא לא הבנה אמיתית של החומר אלא היכולת לדקלם אותו או לבצע תרגילים זהים פעם אחר פעם, חבל כי מטרת האוניברסיטה (בייחוד בלימודי פיסיקה) צריכה להיות לחנך למחשבה מתקדמת ולבדוק את היכולת לפתור בעיות אמיתיות ולא לדקלם פתרונות שכבר פתרת.
ggg | 06.12.14
7.
לא הבנתם את הכתבה...
שיזף לא אמר שעומדים להחליף את הקורסים הפורנטליים בקורסים און ליין. הוא דיבר על כך שסטודנטים יוכלו להרכיב סל של הרצאות ממוקדות, לאו דווקא און ליין. זה רעיון מצוין. המסגרת של 13 שיעורים לא תמיד אידאלית. אני מחבר סילבוס שמתאים למסגרת הזו. לפעמים זה מעט מדי, לפעמים זה ארוך מדי. המסגרת היא שרירותית. כולנו מכירים את העובדה שהרצאה טובה בכנס יכולה לספק לנו ידע, על אף שמדובר בהרצאה אחת בלבד. זה אפשרי. זה גם מחייב את המרצה פחות למרוח ויותר להצמקד.
מרצה מנוסה | 06.12.14
6.
אני חושב ששיטת הלימוד הטובה ביותר היא ווידאו מוקלט
של המרצים האיכותיים ביותר. לאפשר לכל סטודנט ללא דרישות קבלה כלל ללמוד מתוך ווידאו כל נושא שהוא רוצה ולהיבחן בבחינה של כל מוסד מכובד בעולם. אני אישית למדתי חצי מהתואר במדעי המחשב בטכניון בווידאו. זה מאפשר להתעכב ולחזור על נקודות קשות להבנה ומאידך להריץ מהר קטעים קלים.
גלעד | 06.12.14
5.
למדתי בפתוחה דרך האינטרנט והספר וזה היה טוב בהרבה מהלימוד באוניברסיטה רגילה
נוח יותר, מעמיק יותר, בלי קושי להקשיב למרצה, בלי כיתה מרעישה, בלי מרצה מבולבל / עייף / בחופש / עם קול מוזר או חלש והכי גרוע...חסר סבלנות וממהר הביתה / למחקר. הכול מוכן בספר ובאתר האינטרנט, רק להכין שתיה, אוכל ולשבת בזמנך החופשי המתאים לך. משהו לא מובן? נדיר מאוד אך גם לזה יש פורום. למדתי גם בפתוחה וגם בשיטה הרגילה ואין להשוות, בפתוחה הלמידה יותר טובה, יותר נוחה, יותר מקיפה.
מאיר | 06.12.14
4.
למידה עצמית על ידי קפיצה ממקור מידע אחד לשני לא מוביל לשום מקום
במסגרת פרויקט גמר, ביקשתי מסטודנט שילמד נושא מסוים מספרים שנמצאים בספריה. במקום ללמוד את הנושא מהספרים בצורה מסודרת, הוא שוטט באינטרנט וליקט פיסות מידע על פי הבנתו. אחרי זמן רב בו יכול היה לקרוא כמה ספרים, הוא לא הבין את הנושא, לא ראה את התמונה הגדולה, ונכשל בחלק הזה של הפרויקט. מוסר השכל: אין תחליף למורה מנוסה שמכיר את החומר ויודע להעביר אותו בצורה שתובן על ידי סטודנטים ברמות שונות. מה שלמדת ממורה טוב לא תשכח זמן רב. מה שקראת ללא הקשר באינטרנט לא תזכור עד השיטוט הבא במרחב הסייבר.
מרצה | 06.12.14
3.
למידה אונליין יכולה להיות כלי משלים אבל לא מרכזי
כל מי שלקח קורס אונליין יודע שהמהמורה העיקרית בימינו לרכישת ידע אינה העדר גישה לידע. הרי גם בלי EDX וקורסרה יש לכולנו גישה למאגרים אינסופיים של ספרים, סירטונים ביוטיוב, רשימות מהרצאות ועוד. הרי גם לפני 40 שנה יכל כל סטודנט לשבת בספרייה ולקרוא את ספר הקורס, ועם זאת רוב הסטודנטים היו מגיעים לקורס. מדוע? משום שקורס אוניברסיטאי משמש בראש ובראשונה מסגרת, ורוב בני האדם זקוקים למסגרת כדי להתפתח וללמוד. מאותה הסיבה אי אפשר ללמוד פסנתר מסירטונים ביוטיוב אלא בעיקר ממורה. קורס הוא אינטרקאטיבי, מכניס אותך לאינטראקציה עם אנשים באותה הרמה שנתקלים באותם הקשיים, מייצר קשרים בינאישיים, והמרצה (אם טוב) נותן דוגמה אישית ומהווה מקום להבהרת נקודות קשות. וגם אם לא נעים להודות, הקורס מכריח אותך למלא מטלות ושיעורי בית שלא בטוח שהיית ממלא מרצונך החופשי, על אף שהם מועילים לך.
אסף | 05.12.14
תודה, קיבלנו את תגובתך ונשתדל לפרסמה, בכפוף לשיקולי המערכת