אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

החקלאים למדו בינתיים להסתדר בלי אגרקסקו

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
לכתבה מעמיקה צריך נתונים ולא הסתמכות על אגדות אורבניות
ציטוט מתוך הכתבה "הסתבכות בבנית צי אוניות......בין הגורמים שדרדרו את החברה". אגרקסקו השקיעו סה"כ בשתי אוניות בלבד. צי מוגדר כ "קבוצה גדולה של אוניות, מטוסים או משאיות שנמצאות בבעלות של קבוצה אחת או מופעלות ע"י מפעיל אחד". שתי משאיות לא מהוות 'צי משאיות', שני מטוסים לא מהוים 'צי מטוסים' ושתי אוניות לא מהוות "צי אוניות" אלא נקראות בז'רגון מקצועי Two sister ships , אם הן זהות, או פשוט Two ships. עניין נוסף שדורש הבהרה הוא, מאיפה נשאבת הידיעה שההשקעה באוניות היתה השקעה שדרדרה את החברה? השופטת ורדה אלשייך שעסקה בפירוק אגרקסקו, מינתה את רו"ח דרור אביב לחקור במשותף עם המפרקים , עו"ד שלמה נס וכונס הנכסים הרשמי, את נסיבות קריסתה של אגרקסקו. כדי לכתוב מאמר רציני ומנומק בענין אגרקסקו, שמבוסס על עובדות ולא אגדות אורבניות, יש צורך לקרוא בעיון את הדו"ח שהוגש לבית המשפט. הסיבות לקריסת אגרקסקו הן רבות אבל הדו"ח מונה את התנהגות המדינה בעניין הפרטת אגרקסקו וחוסר התמיכה בה (למרות ששלטה בחברה והשפיעה על מהלכיה) כגורם המשפיע לנטישת החקלאים את החברה וכגורם המכריע בקריסתה. מנתוני הדו"ח: בשנת היצוא החקלאי 06/07 יצאה אגרקסקו 378,000 טון. בשנת 07/08 , עקב קרה שפגעה בגידולים 275,000 טון. בשנת 09/10 (תחילת נטישת החקלאים) 233,000 טון ובשנתה האחרונה 10/11 ירדו הכמויות ל 187,000 טון. ירידה דרסטית כזאת בכמויות, ללא רזרבות כספיות שחולקו כל שנה לחקלאים וללא תמיכה ממשלתית שנמנעה במכוון, הביאה לקריסת החברה. מנתוני הדוח: בשנת היצוא 05/06 הרוויחו האוניות 14.726 מיליון שקל. בשנת 06/07 הרוויחו האוניות 25.112 מיליון שקל. בשנת 07/08 הרוויחו האוניות 25.140 מיליון שקל. בשנת 08/09 הרוויחו האוניות 22.847 מיליון שקל. בשנת 09/10 הפסידו האוניות 9.641 מיליון שקל. בשנתה האחרונה 10/11 הפסידו האוניות 12.912 מיליון שקל. סה"כ רווח מהאוניות 65.272 מיליון שקל. כיצד רווח של 65 מיליון שקל מתיישב עם המשפט "בין הגורמים להדרדרות החברה". אחת הבעיות המרכזיות של אגרקסקו היו שלא ניתן לה לצבור רווחים אלא לחלק את הרווחים , מכל מקור, לחקלאים. בתנאי השוק של היום, עם ירידה דרסטית במחירי הדלק וגמר התשלומים לבנק על מימון האוניות, אגרקסקו היתה חוסכת/מרוויחה על שתי האוניות כ 96 מיליון שקל לשנה. זאת בנוסף לרווח הרגיל אם הממשלה לא היתה גורמת לחקלאים לנטוש את אגרקסקו ולהקים עשרות חברות יצוא קטנות ובינוניות שכולן מקרטעות היום והחקלאות, ללא גוף כמו אגרקסקו, בסכנה קיומית. גילוי נאות, הייתי שותף לקונספט של האוניות ולהפעלה שלהן. ההתיחסות השיטחית לנושא האוניות פוגעת באינטליגנציה. מה שהיה בזמנו פרוייקט מוצלח של אוניות לשרות היצוא החקלאי ומקור רווח לאגרקסקו, בהינף קולמוס הופך לגורם בהדרדרות אגרקסקו.
אברהם יסעור | 08.02.16
2.
נדונה לכישלון
כמי שהכיר את פעילותה של החברה, תחילה כמייצג חברות אירופאיות ואח"כ כחקלאי, עקבתי בצער אחרי הניהול הכושל והבזבזני של החברה בשנים שהייתה ציבורית. ניפוח משרדי החברה בחו"ל, העובדים שטיילו ברחבי העולם, חוסר היעילות באיסוף הסחורה, אריזתה ושיגורה, מוסר התשלומים הירוד, חוסר מהימנות כלפי הלקוחות ועוד... כל אלו הביאו לנפילה הבלתי נמנעת. היה קשה לצפות כי על חורבות חברה כזאת ניתן יהיה להקים משהו טוב.
ותיק | 07.02.16
1.
מענין- חיים חדד וצבי אלון מנכ"ל מועצת הצמחים היו דירקטורים באגרקסקו.
קריסת אגרקסקו היא תוצאה מתוכננת מראש של הנהלת מ' החקלאות ודירקטוריון אגרקסקו הממשלתית. יודגש ש65 אחוז ממניות אגרקסקו היו בידי מועצת הצמחים שצבי אלון היה יו"ר שלה וכיום הוא מנכ"ל של המועצה הבזבזנית. הדברים נאמרו בבירור בכנסת ובבית המשפט של הפירוק. אך שלמה נס המפרק לא פועל נגד הגורמים המושחתים האחראים למחדל....מעניין מדוע.
חקלאי ומשפטן | 07.02.16
תודה, קיבלנו את תגובתך ונשתדל לפרסמה, בכפוף לשיקולי המערכת