אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

45 שנה ל-F15, המטוס שנולד בגלל שרשרת טעויות מביכה

74 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

72.
עוד קצת מידע
למרות שהמיג 25 תוכנן להגיע למאך 3, "מהירותו העצומה הייתה בעייתית: על אף שהדחף איפשר להגיע למהירות של 3.2 מאך, מהירות המטוס הוגבלה ל-2.8 מאך כדי למנוע נזק ניכר למנועיו. גם מהירות זו הייתה בעייתית, בשל אימוץ היתר של המנועים." (מתוך הערך בויקיפדה) כל מי שקצת מבין באווירודינמיקה, יודע שתמרון במהירויות גבוהות מהווה בעיה, בגלל נתון "קטן" שנקרא "כוח ההתמדה" (אינרציה). אז אם פיתחו את המיג 25 כמיירט ל-SR71, המקסימום שהוא היה יכול לעשות זה לעלות לגובה שלו, לירות לעברו טיל א"א ולהתפלל..... ה-F15 פותח כמטוס עליונות אווירית, מטוס שמאפשר לכוח תוקף לפעול בביטחון מבלי שמטוסי אויב יוכלו לפעול נגדו. בכך הוא מהווה ממשיך למטוסים כגון המוסטנג P51 והתנדרבולט P47, פשוט הטכנולוגיות שבו עולות על אלה של קודמיו בסדרי גודל. גם בישראל, שבה דרך אגב היתה "טבילת אש" ראשונה של המטוס, הוא הוכיח את עצמו בתפקיד זה ומעולם לא הובס בקרב. המוטו של מקדונל דאגלס לגבי ה-מטוס "Built to fight where other fear to fly" משקף היטב את התפקיד שיועד לו. ולגבי המחיר, ובכן, לעליונות טכנולוגית יש מחיר.......
ליאור | 07.01.18
68.
לא מדויק- זה התחיל כשפיתחו את החץ וקשת בתגובה לרוגטקה של דוד
מירוץ חימוש הוא חלק מהמירוץ על משאבים של המין האנושי. בניגוד לסיפורי הסבתא של המעופפים, המין האנושי עוסק במלחמה ולקיחה בכוח את המשאבים כבר יותר מ10,000 שנים בכל מקום שהוא נימצא. מי שינצח במירוץ החימוש יחיה ויחיה טוב. מי שיפסיד לא בטוח שיחיה. זו המציאות.
זה נקרא מירץ חימוש | 25.10.17
65.
סיפור נחמד, העובדות לא הכי מדויקות
ה-F15 לא נולד בגלל המיג 25 אלא כיורש הכרחי לפאנטום, לצד ה-F14 שפותח בשביל הצי האמריקאי. שניהם מטוסים שנועדו להפיל מטוסי אויב אחרי שהפאנטום נכשל להתמודד מול המיג 21 בוויאטנאם. המיג 25? הוא בכלל נולד כדי להתמודד מול מטוסי הצילום האמריקאים, יו 2 ו-סר71, שטסו גבוה יותר. לגבי העלויות: הן זינקו פי כמה בכל מעבר מדור אחד של מטוסים לזה שאחריו. גם הסקייהוק של שנות ה-50 עלה פי 10 מהמוסטאנג של שנות ה-40. בסופו של דבר, העלות הכלכלית היא שהפילה את ברית המועצות, שהכלכלה שלה לא יכלה לשאת את התייקרות כלי הנשק בגלל הצורך בטכנולוגיה חדשנית מדור לדור.
בני | 21.10.17
63.
גבי 62, לא יזיק ללמוד את הנושא
את תחנות המכ"מ חיסלנו באמצעות ... סקייהוקים ! בשנות ה80 המוקדמות, F15 המקורי היה מטוס יירוט ללא יכולות תקיפה, למטרת עליונות אוירית בלבד ובקרב האויר המפורסם לקחו חלק גם מטוסי F16, שעלה פחות מחצי מהF15 ונחל הצלחה לא פחותה מזו של הF15, עניין של טווח מכ"מ שאינו מוצב על המטוס (או על הקרקע או על מטוס ביון, הוקאיי) אך מסונכרן עימו למשימת רכישת מטרות. בפועל, הטווח של הF15 גדול מהטווח של הF16 אך שניהם חיסלו מיגים שלא ראו בכלל את מה שפגע בהם, הטווח שלהם לא התקרב לטווח היעיל של המטוסים שלנו. מאוחר יותר בפרוייקט קורנס 2000, הפנטומים המיושנים קיבלו שידרוג למכ"מ שלהם והיו לא פחות יעילים. מאוחר יותר חוזקו הכנפיים בF15 ופותחו אמצעי שיגור לנשק למטרות תקיפה.זאת כי חבל לבזבז מטוס ענק עם מוטת כנפיים ויכולת נשיאה מרשימה על יירוט שנעשה באותה יעילות עם מטוס קטן וזול .בהרבה הF16 מוגדר כשובר השוויון האמיתי כי לחילות האויר מסביב (סעודיה למשל) יש מטוסי F15
Barack Peled | 17.10.17
62.
בגלל הטעות הזו אין שום חיל אוויר במזרח התיכון שמוכן להתמודד מול חיל האוויר הישראלי
המטוס הזה הוכיח את עצמו מול כל מטוס אחר הארסנל של מדינות ערב,נתן לחיל האוויר הישראלי שליטה מוחלטת בשמיים,בזכותה אנחנו יכולים לישון בשקט. המטוס הזה היה שותף לקרב האוויר המדהים שנערך בשנת 1982,עם תחילת מלחמת לבנון הראשונה,שהביא תוצאה מדהימה-19 סוללות טק"א סוריות מושמדות ו-82 מטוסים סוריים מופלים,ללא אף אבדה לחיל האוויר הישראלי.מאז,שום חיל אוויר ערבי לא התמודד מול חיל האוויר הישראלי. ה-F15 ממשיך עד היום להיות החוד החנית של חיל האוויר,יותר מארבעים שנים מאז נחיתתו בארץ,מכיוון שאין לו תחליף.יש לו את טווח הטיסה הארוך ביותר ביחס לכמות הדלק שהוא נושא.מכל הסיבות הללו,הוא שווה כל גרוש שהושקע בו.לכל הפציפיסטים אני אומר,רדו למציאות והסתכלו על המזרח התיכון-הוא מלא באוייבים שאך מחכים להשליך אותנו לים.לכן,צריך F15.
גבי | 20.09.17
61.
ממש לא בגלל "טעות" נוצר ה F15. מקסימום הקדים את זמנו. אמור מטוס, לא אוירון.
מוזר לומר "אוירון". זה מונח משנות ה 60. ולטייס במיל' מטה שטוען שחיל אוויר משתמש המונח אווירון, אז זה היה אכן בתקופתך לפני עשרות שנים. שנים רבות המונח הוא מטוס בכל דיון צבאי, קבינט, מפקדי חיל אוויר, דוחות וכד'. המילה "טס" ממקור הרבה יותר וותיקה ומקורה תנכ"י. דווקא אוירון, מקורו בשפה הצרפתית. גם אם יש אקזמפלרים בחיל האוויר שמשתמשים במילה אוירון, זה לא הופך את זה לנכון מבחינה בלשנית. זה רק אומר שיש גורמים שלא בקיאים בשפה העברית גם בחיל האוויר. עם כל הכבוד, צא ולמד. אתה יכול להישאר עם רק אלינו אוירון.
עומר | 17.08.17
60.
תמיד הצליח הממשל האמריקאי להפחיד את הציבור שלו מפני הקומוניזם וזה היה טוב משתי סיבות.
האחת, כל מי שהעצים את הצבא ניראה בעיני הציבור כיותר פטריוטי, יותר קשוב לצרכי האומה וכד... האחרת? תמיד זה היה טוב לתעשייה וכסף לא חסר, מה גם שתמיד ישנם רוכשים פוטנציאלים לדבר הזה, וההפסד תמיד יוצא ברווח. תבדקו כמה כסף שופך העולם על התעשייה האווירית בארה"ב ותבינו שכל ההפסדים במירכאות הביאו רווחים ישירים ועקיפים לכלכלה האמריקאית.
אורי... . | 05.08.17
49.
למגיב 46. זה שלא מגיע לת"א אינו קשור ל- GPS . זה קשור לעודף מכוניות שישראלים מתהדרים בהן,
ולגבי טכנולוגיות. א. כל מלחמה הביאה לחידושים בחיי היום יום לאחר סיומה. ב. האם הם מקדמים או מנסיגים את חיינו ואיכותם זו שאלה פילוסופית , שגם תשובתה תהיה ארעית ויחסית. רק העתיד יכול לתת מענה של עובדות מציאותיות. הדימיון שלך /שלנו הוא עובדה ולרוב בקשר רופף למציאות אם ביכלל. אז גם ה-F-15 הוא עובדה מטעות של דימיו המציאות . ה-F-35 הוא המשך מציאות דימיונית , כשכל הסיכויים שהאבולוציה של הטבע יום אחד גם אותה תשנה .
ישרא | 13.07.17
44.
למגיב 10 ובכלל
מי צריך צבא? - הלוואי. יש אמירה (לא זכור לי מקורה) - כדי לעשות שלום צריכים שני צדדים לפחות, למלחמה - מספיק צד אחד. כל עוד יהיה מי שלא מרוצה ממה שיש לו ויחליט שמה שיש לאחר טוב יותר והוא רוצה לקחת זאת בכוח יהיו מלחמות. אני מכבד את הפציפיזם שלך, אבל אתה יכול להחזיק בעמדה זו רק כל עוד יש מי שמוכן להלחם על זכותך לכך. באשר לעלויות - חלק זה אינפלציה, חלק זה עלות פיתוח והתאמה של טכנולוגיות חדשות. גם על המירוץ לחלל בשנות ה 60 והמשך חקר החלל יש המתנגדים שאומרים שעדיף היה להשקיע את כל הכסף הזה בדברים אחרים. אלה גם אלה לא ראו או רואים רחוק מספיק - טכנולוגיה שפותחה לחקר החלל משמשמת אותנו היום בכל כך הרבה דברים שלא ניתן אפילו להתחיל לספור אותם. גם טכנולוגיה צבאית עושה מעבר לאזרחות ואנו משתמשים בה - דוגמה מעולה לכך היא ה GPS - זה שרוב האנשים היום לא מצליחים להגיע לתל אביב מראשון לציון או מהרצליה בלעדיו - התחיל כטכנולוגיה צבאית ורק לאחר מכן התאפשר לאזרחים לעשות בו שימוש.
רן | 12.07.17
43.
צמיחת מחירי מטוסי הקרב היא מגמה עתיקה , הרבה מלפני ה- F15
ראה אחד מחוקי אוגוסטין החצי-הומוריסטיים: In the year 2054, the entire defense budget will purchase just one aircraft. This aircraft will have to be shared by the Air Force and Navy 3-1/2 days each per week except for leap year, when it will be made available to the Marines for the extra day. https://en.wikipedia.org/wiki/Augustine%27s_laws מעשית, רוב המטוסים שארה"ב רכשה מאז ה-F15 זולים ממנו (F16, F18, A10), ואפילו ה- F35 קרוב אליו- עם ביצועים עדיפים. כך שיש בהחלט כוח מאזן לנטיה להרבות בביצועים בכל מחיר.
נתנייתי | 11.07.17
38.
מיג 25 נולד כתגובה ל-SR71
הרוסים נבהלו מה-SR71 האמריקאי שבעצמו היה פיתוח של מיירט המפציצים A12 (שלא יוצר בסופו של דבר), והמיג 25 נועד ליירט את המיירטים הללו, שהרוסים חששו שיהפכו למפציצים מגה-מהירים ומגביהי טוס. בסופו של דבר המיג 25 נכשל לגמרי כמטוס יירוט ולכן הפך למטוס צילום (שדגמים שלו הופיעו במזרח התיכון בשלהי מלחמת ההתשה ב-1970 ואחד מהם הופל במלחמת לבנון, ב-1982). אגב - גם ה-SR71 הפך למטוס צילום ומודיעין אחרי שכמיירט (A12) הוא נכשל. וה-F15? הוא בכלל לא היה במשחק הזה, הוא נועד להחליף את הפאנטום הישן ולשפר אותו מבחינת ביצועי אוויר-אוויר, שבהם היה גרוע והמיג 21 הישנים של צפון ויאטנאם היו מפילים אותו בקלות (גם אצלנו המיראז' היה מנצח אותו באחד על אחד). בסופו של דבר הפלטפורמה של ה-F15 התגלתה כמוצלחת מאוד גם לתקיפה, ולראייה - הוא עדיין המטוס העיקרי גם בארצות הברית, גם ביפן, גם בישראל, גם בסעודיה וגם בקוריאה. לא טעות ולא נעליים - מדובר פשוט בפיתוח נכון של הדור הבא בעולם הטיס.
קרטיס | 09.07.17
29.
כל קשר עובדתי בין הכתבה למציאות הוא מקרי בלבד
בכל מקרה חיל האויר האמריקאי חיפש יורש לפאנטום (אגב בצי זה היה ה- F14). ובואו רגע נתייחס למחיר. האנטום עלה 6 מליון דולר ולא 3 (היתה מגבית וקמפיין תרומות בארץ "החלק שלך בפאנטום"). והיו שהציעו בחיל האויר לקנות 3 טייסות פאנטום במקום טייסת F15 אחת. לנוכח היכולות והבימועים שלו היה ברור ש F15 אחד שווה 3 פאנטומים. טעות בסיסית אחרת היא נשיאת החימוש. ה- F15 תוכנן כמטוס עליונות אווירית בלבד כלומר יירוטים וקרבות אויר. הוא היה בעל כושר נשיאת חימוש אויר קרקע מוגבל. רק אחר כך פותחו דגמי התקיפה. נושא נוסף המוזכר בכתבה הוא שהפאנטומים לא היו מסוגלים ליירט את המיג 25, ולמרות כל הטקטיקות שפיתחו מגבלות המטוס ומגבלות הטילים היו כאלה שהמיג הסתובב חופשי בשמי ישראל והתפוצות. אה ועוד משהו - לאמריקאים היה מטוס מהיר יותר מהמיג - הSR71 הציפור השחורה. אמנם מטוס צילום אבל עובדתית מהיר מהמיג. ועוד ועוד. לא משלמים לי אז לא אמשיך....
יוסקה | 08.07.17
24.
כתבה מעניינית, לא הכי נכונה
הדור הנוכחי של ה F-15 עולה יותר מ F-35. המנוע של מטוס קרב הוא קרוב ל 60% מהעליות של כלי הטייס ול F-15 יש 2. ה מיג 25 באמת היה מפחיד ולא רק את האמריקאים. הסורים טסו מעל ישראל כאילו זו המדינה שלהם, היו שתי גרסאות לכלי הטייס הזה אחת טסה שימשה לסיור וטסה יותר גבוה. לא ניתן היה להוריד את המפלצת הזו, לא על ידי מערכת ההוק שהיתה לנו ולא על ידי מטוסי הקרב שהיו לנו. החגיגיה נגמרה ב 1983 על ידי ה "מילואימניק שיירט מיג מהמיטה" ניתן לראות וודאו של המטוס מיורט
די תהיו מדויקים | 08.07.17
21.
מערכות נשק רבות תוכננו נגד איום דמיוני. זו אסטרטגיה מנצחת, כי...
לא תמיד היקר מנצח: P-51 מוסטאנג - ששינה את מהלך מלחמת העולם השניה - אופיין כתחליף מוזל לספיטפייר הבריטי. אגב, אבטיפוס שלו המריא תוך 100 ימים מתחילת הפרויקט; F-35 "אדיר" היה איטי פי 36 ממנו - ובמקרה זה, גם ממש לא כדאי להשוות עלויות :(
קל לנטרל איום דמיוני :) | 08.07.17
16.
למגיב 8: מטוסים מתייקרים פי עשר (ויותר) מהאינפלציה
בשנת 1942 מטוס הדרכה מדגם AT-6 הארוארד עלה $27,000 (או $374,000 בקיזוז אינפלציוני). מחליפו המודרני T-6 "עפרוני" עולה 4 מיליון בגרסה הכי צנועה. המטוסים ממלאים פונקציה זהה _לחלוטין_, והיצרן אף בחר להדגיש זאת: כינויו של הישן היה Texan, והחדש נקרא Texan II. מטוסי קרב לעליונות אוירית התייקרו עוד הרבה יותר - וזהו נושא הכתבה, אם טרם הבנת.
למה לכתוב סתם, בלי לבדוק? | 08.07.17
15.
כ"כ מילים בלי לומר שמירוץ החימוש הכלכלי הוא למעשה זה שפירק את בריה"מ
לאחר שהבינו שאת המחיר הכלכלי של "מלחמת הכוכבים" שתוכננה שזמן רייגן ושזכתה (כמובן) לקיטונות של להג בעיתונות אך גרמה לרוסים להבין שהסוס שלהם נגמר והם התפרקו מחלום השליטה הקומוניסטי באירופה ובעולם
יובל | 08.07.17
10.
מסכים עם מגיב מספר8 ומוסיף כי הf-35נולד בחטא
טרם לידתו עוד בשלבי הפיתוח שגזלו מיליארדים על גבי מיליארדים כבר שקדו על הדור הבא של מטוסי קרב ושאר כלי משחית מעופפים אבל... כטב"מ אז אם כך "מה הועילו חכמים בתקנתם"? מי היה צריך ולמה? ובכלל מי צריך צבא ? צבאות???בעולם!!! כל ה-₪¥£€$ בעולם שיופנה לחינוך סעד בריאות ומעשים טובים לא לשפיכות דמים
פטריוט ופציפסט | 08.07.17
תודה, קיבלנו את תגובתך ונשתדל לפרסמה, בכפוף לשיקולי המערכת