אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

30 שנה לביטול ה"לביא": במותו, ציווה לנו את ההייטק הישראלי

81 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

81.
"הלביא שלי" x31
אשמח לכתבה נפרדת על תוכנית ה"איקסים" האמריקאית(תוכניתהשל סוכנות החלל נאסא).בתוכנית זו נבנה גם מטוס הx31 לניסויי טכנולוגיות ווקטוריות(1990-2003)שמשמעותן היא "ריקוד באוויר" או אם תרצו פעלולים בנוסח ג'ימס בונד:היפוך קדמי,היפוך אחורי, סיבוב במקום,עצירה במקום,טיפוס ישר,טיפוס הפוך ועוד. אפילו המטוסים סוחויי 27,30,35 ומיג 29 לא עושים זאת באלגנטיות שכזו שיתוף פעולה בין רקוול האמריקנית לבין mbb הגרמני מבית היוצר של מטוס h 300/הלוואן"הלביא המצרי".התפתחות היסטורית של שלושת ה"לביאים":הלוואן,הלביא והx31.
M | 28.07.20
80.
הלביא ומתחריו
מטוס הלביא תוכנן כמטוס "משלים מלמטה" ואומר:עוזר למטוס הקרב הראשי בקרבות אוויר ובהגנת שמי המדינה בטווח של 2000 ק"מ (במקרה שלנו "מלמעלה":אף 16,אף15 שלהם טווח טיסה כפול ויכולת נשיאת נשק כפולה). הלביא תוכנן בזמנו כמטוס הטוב בעולם לקרבות אוויר,הן בזריזותו, יכולת גילויו הנמוכה ומערכות האלקטרוניקה שבתוכו.הג'י 10 מועתק בדיוק לפי מידותיו אך לא משתווה לו בביצועיו וטווח טיסתו המבצעי רק 950 ק"מ. הצ'יטה הוא שידרוג של הכפיר.היחידי שדומה לו הוא הטייפון.בעידן האף 35 נחיצות הלביא ושאר הלא חמקניים פחותה
M | 28.07.20
77.
לא סתם ארה"ב לחצה לבטל את הלביא
בעולם נמכרו יותר מ-5000 מטוסי F-16. הלביא הוא פי 4 יותר טוב מי F-16C (שזה דגם משופר של F-16). כל מטוס נמכר בסביבות 35 מיליון דולר ,תעשו חשבון פשוט כמה ארה"ב הייתה מפסידה 175 מילארד דולר ואפילו יותר. ארה"ב לחצה על ישראל לבטל אותו ,אם לא היינו מבטלים היינו יכולים להוביל בתחום התעופה מול ארה"ב ורוסיה (בזמנו ברה"מ) ,המטוס הלביא אהיה מכניס לקופת המידנה מילארדי דולרים. כפי שטנק מרכבה מכניס כסף ממחירת חלקי הטנק המיוחדים ,על כל 1 ש"ח שמוציאים נמכרים 4 ש"ח ,יחס 1:4 ,אצל הלביא היחס אהיה אפילו יותר גדול. תחשבו על הזה.
יהודה | 20.02.18
76.
תוספות
אחד שהיה שותף לתיכון המוקדם של הלביא: 1. בעת תיכון הלביא כבר היו לחיל האוויר מטוסי F-16A והלביא- בניגוד לכתוב בכתבה זו היה מתוכנן להיות נחות בביצועיו לעומת ה- F16- וזאת ע"מ לא לנקר את עיני האמריקנים. לדוגמה, מנוע הסילון היה מנו F100 משונמך!... 2. הלביא תוכנן במיוחד למשימות אוויר-קרקע לעומת ה- F16 הרב משימתי. 3. הלביא היה אמור להיות מטוס זול מייצור מקומי ואפשר לתעשייה האווירית לייצר מטוסי קרב גם בעתיד. עם סגירת הלביא האמריקנים שילמו עליות הסגירה וייתכן כי התנו זאת בהסכמת ממשלת ישראל שלא לייצר מטוסי קרב בעתיד. 4. מספר חודשים לאחר סגירת פרוייקט הלביא ג'נרל דיינמיקס, יצרנית ה- F16 הודיעה על העלאת מחיר ה- F16 מ- 15 מיליון דולר ל- 25 מיליון דולר. 5. הלביא היה יכול להימכר למדינות זרות רק בתנאי שארה"ב הייתה מתירה זאת עקב השימוש במנוע מתוצרת ארה"ב...
ישראל | 05.12.17
71.
מספר המדינות שמייצרות מטוס לבד הולך ומצטמצם
תסתכלו על מדינות כמו צרפת, בריטניה , איטליה וגרמניה - מדינות גדולות פי 10 ויותר מישראל עם היסטוריה וידע של תעשייה כבדה, תעופה וכו' (ובתי ספר טכניים הרבה יותר טובים מאיתנו ו-200 שנים של תעשייה מפוארת) - המדינות האלה ייצרו בעבר מטוסי קרב - היום אף מדינה כזו לא מייצרת בעצמה . כי זה גדול על הכלכלות האלה. וגם די ברור לכולם שזה רק עניין של זמן שמטוס עם טייס יהיה שריד היסטורי. מייצרים באותו מחיר 30 מיני מטוסים עם רובוט והוא יותר מסוכן ופחות רגיש ויכול להגיע לביצועים טובים יותר (אין בעיית G לדוגמה).
אלי | 28.10.17
67.
עוד מאמר המוכיח כמה ה"ליברלים הקיצונים" הם אסון לישראל !!!
אי יצורו של הלביא,חושף את מדינת ישראל לסחיטות ביחס למטוסים בכל "תהליך מדיני" ,מקבע אותה כמדינת חסות לארה"ב ולמדינות המערב...מותיר אותה לאחר 70 שנים לאחר הקמתה ללא "תעשיה כבדה" ובחסות בלעדית של הייטק נזיל- שיכול להתעופף מכאן במהירות שיא למקומות אחרים. כמה טמטום צרוף יש בכתבה זאת...
השמאל מקבע אותנו כ"מדינת חסות" | 27.09.17
64.
הפוך, גוטה, הפוך - לו היה הלביא ממריא - ישראל היתה מעצמה אמיתית בתחום ההייטק
קרה כאן ה בדיוק מה שקורה בהייטק - במקום שרוב רובם של הסטרטאפים הישראליים ממשיכים להפוך לתאגידי ענק בעצמם הם נמכרים אחר כבוד .... אם היתה כאן תעשיית ייצור מטוסים גדולה היו כאן תאגידים בעוצמה של דרום קוריאה (מדינה שדומה מאוד לישראל בכל מה שנוגע להעדר משאבים והצורך להוביל חומרי גלם מרחוק). במקום זה, מה שיש לנו אלה סטרטאפים שמחכים לרגע שמישהו יקנה אותם. במקום שתהיה כאן עוצמה ענקית הצלחנו ליצור עוד תרבות אוויר
דן | 09.09.17
63.
עוד שכיר של אמריקה
עולה בדעת כבודו שזו יכלה להיות רמפה טכנולוגית שהייתה תורמת למדינה יותר מההי טק ? הדו פרצופיות שלך מתבטת בציטוט בשטות שחלק מהמהנדסים עברו לעבוד בחול ושפרו היכולות שלהם. המהנדסים האלה שפרו אבל לא היה להן חאן לחזור. שכחת גם לציין שהיו אלה האמריקנים שהציעו להגדיל את י עוד המטוס דבר שהפיל אותו. אמריקאיזה ממאמר מטופש.
חרמב | 08.09.17
58.
כל המעלות של ההייטק לא נובעות מהפרוייקט שכשל
אלא מהמשכורות שהחליטו לשלם. הכלל הוא שאם אתה רוצה שמשהו יגדל - אתה צריך להשקות אותו. אם תשלם משכורות יפות לחינוך - יהיה כאן דור מחונך...הפוך לא צריך לתת דוגמא - זה מול העיניים. יש הייטק כי מישהו היה מוכן לשלם...כוח אדם איכותי זורם לאיפה שאפשר להתקיים בכבוד.
שגיא | 03.09.17
57.
תוספות קטנות:
1. המון מהנדסים מפוטרים מצאו את עצמם דווקא בדרום אפריקה, מייעצים ובונים עבור השלטון הלבן שם יכולות אוויריות. 2.ביטול הלביא היה בעיקר בגלל לחץ אימתני של תעשיות המטוסים האמריקניות שחששו מתחרות שלא יעמדו בה. 3. הלביא טס היום בסין- באורח פלא, מטוס הקרב הסיני החדיש נראה בול כמו הלביא ז"ל.
נמרוד | 03.09.17
56.
רק הפסדנו מביטול הפרוייקט
טעות. כניעה של פרס. לא סתם ארה״ב מנעה את הפרוייקט. זה היה מטיס אותו לחלל מכל בחינה שהיא בכל תחומי התעשיה. עוד מקרה שבו ההנהגה הרופסת שלנו משמאל ומימין נכנעת ללחץ אמריקאי. אמריקה דואגת קודם כל לעצמה. בנו ברית תמיד תהיינה בעדיפות שניה ואף עלולות להינטש בזמן אמת. כמו בתחילת מלחמת יום הכיפורים. לא תקפנו התקפת מנע בגללם וגם לא קיבלנו סיוע בימים הראשונים.
ד״ר חיים רוזנטל | 03.09.17
55.
ואז ה"גאון" שביטל את הפרוייקט
מר פרס שמו, כדי לעשות עוד קצת ג'ובות מכר את את התרשימים שיצרו בעזרתן את ה-J9, שהפך לאחד המטוסים הטובים והעיקריים של חיל האוויר הסיני, מה שמוכיח שמדובר בהחלט במטוס מרשים שאסור היה לבטל. בקרוב סינים ימכרו את המטוס לאירנים ואז מקבל מטוס שפיתחנו אנו בעצמנו נותן לנו בראש. גאונים, אין מילה אחרת.
דני | 03.09.17
54.
מטוס טוב עם מהנדס ראשי מעולה עובדיה הררי
שרתתי במנהלת תכנון לביא (מתל) 1983-1985 פרויקט מעולה חדשני עם פיתוחים מעולים: לוחמה אלקטרונית, הגנה מפני טילים, בקרת ירי... איני זוכר שום נושא פוליטי. הסיבה הנכונה שנסגר: עלויות פתוח גבוהות וחלופה מעולה: f16. אני תמיד משווה את כשלון אירידיום בגלל הצלחת gsm וכשלון wimax בגלל הצלחת umts
חיים מזר  | 03.09.17
51.
מגיב 1 , אתה טועה ומטעה. רק המנוע אמריקאי .
הכנפיים והזנב נבנו בישראל. הלביא נפל בגלל 50 מיליון דולר. לא יותר. כיוצא חיל האויר, אני אומר שהייתה מחלוקת. אבל פיתוח הלביא היה מביא לפיתוחם של מטוסים חדשים אחרים. עצמאות ולא להיות תלויים באחרים זאת חשיבות עליונה. גם בטילים וכיפת ברזל האמריקאים התנגדו. נו ! המטוס לא היה כבד, קל מהאפ 16. יכולת ? קשה לדעת, הנבואה ניתנה לשוטים. מדינה קטנה כמונו שבונה מטוס מדהים זה משהו ענק.
יוסי חולון | 03.09.17
47.
עזרה להייטק? שכחו את האבטלה במשק שנוצרה אחרי הלביא ושכחו את כל החלופותשלא מומשו
לאחר ביטול הלביא החלה בועת האבטלה הגדולה במשק שרק ב2003 התחילה לרדת כך שלתלות את הצלחת ההיטק ב5-10 שנים האחרונות במה שקרה ב1987 זה קצת מוגזם. היו פה אינטרסנטים מכל כיוון. מי שהיה שותף רצה להמשיך כמובן. כל החברות בארץ ובחול שלא היו שותפות, חשבו שביטול הפרויקט האדיר הזה ישפר את מצבם. בעיקר צדקו החברות האמריקאיות שלא הבינו איך משה ארנס הצליח לשכנע את המימשל האמריקאי לשפוך ים של כסף במדינה זרה ולהקים להם מתחרה. גם הצבא העדיף שיתוקצבו פרוייקטים שלו.ובח"א- תלוי את מי שואלים. דוד עברי, לפידות ובודינגר היו בעד. אביהו בן נון נגד. רבים חשבו שאם יפסק הלביא הכסף האמריקאי יעבור לחלופות. הממשלה הבטיחה שיהיו חלופות. בסופו של דבר מכל החלופות לא נותר זכר והכסף האמריקאי הצטמצם והלך פרט למימון החץ אותו האמריקאים היו ממנים בכל מקרה כי לא היתה להם באותה עת חלופה טובה יותר ב "מלחמת הכוכבים" שהנשיא ריגן הכריז. בזמנו חישבו את מחיר הלביא לפי 150 מטוסים. אביהו בן נון צמצם זאת ל75 וכך הפך את מחיר המטוס לאבסורדי. במקום הלביא הוזמנו 75 מטוסי אפ-16 ולאחר מכן המספר גדל ל300!
אהוד | 02.09.17
46.
ישראל הפסידה מביטול הלביא
כתבה יפה ועניינית. המתארת נכונה את השתלשלות התפתחות הלביא והגורם העיקרי לביטולו - לחץ הממשל בארה"ב שלא היה מוכן בשום אופן שישראל תייצר את מטוס הלביא, שהיה פוגע משמעותית במכירת מטוסי הקרב של יצרניות המטוסים בארה"ב, עובדה שבאה לביטוי בכתבה. האם ביטול הלביא הוליד את ההיי טק? לדעתי לא !! ההיי טק היה קם ומתפתח בכל מקרה בישראל, שכן, הטכנולוגיה המפותחת והמתקדמת של הלביא שהיתה מבוססת הייטק היתה משדרגת יכולות נוספות בתחומים רבים, והראש היהודי תמיד מחפש חידושים ואתגרים.
אלי סער  | 02.09.17
45.
הלביא
כאחד שעבד בפרויקט וגם פוטר ממקום עבודתו הפרויקט הועבר למפעלי יגואר בדרום אפריקה הוא חי וקיים עד עצם היום הזה רבים וטובים שכוללים גם אותי המשיכו את פיתוחו ובנייתו של המטוס והוא משרת יפה מאד את חיל האויר של דרום אפריקה כדרך הגב בהשוואה לf 14 ו15 הוא יותר טוב מהם כי הוא מהיר וזריז עוקצני וחמקן
גקי | 02.09.17
39.
השוואת מחירים:- לביא =18 מיליון$... 30 מיליון $ = F15 F 16=כ 50 מיליון $ ו F 35 כ 200 מיליון $
הכתבה היא פופוליזם לבעלי הזיכרון הקצר. את הלביא הפילו -אחרי שגמרו את שלבי הפיתוח ועמדו בפני הייצוא השוטף...( מרב הכסף על הפיתוח כבר נוצל.)... נכונה העובדה ש 60% מהרכיבים היו תוצרת ארה"ב מה שמלמד שהאמריקאים רצו תלות מוחלטת של ח"א הישראלי בהם. הלביא הופל מכיוון שמחירו בתחשיבים האמיר מ15 ל18 מיליון $. הנימוק ששכנע-הבטיחו F16 זול יותר, מה שלא קרה. בפועל עבדו עלינו. העתיד הוכיח וגם טבלת המחירים, כי השיקולים הכלכלים לא הם שהכריעו אלא אלה הפוליטיים ואינטרסים של תעשיית הנשק האמריקאי הכריעו את הכף. מעניין שלא נעשה שום מחקר בראייה רטרוספקטיבית לגבי ההחלטה להפיל את הלביא שהתקבלה בממשלה ברוב של קול אחד השרה ארבלי אלמוזלינו.
רמי | 02.09.17
38.
התעשייה האוירית הפילה את הלביא
אף אחד לא שואל מה קרה בין המימון של האמרקאים לפרויקט לבין ההחלטה שלהם לסגור אותו. ראשי התעשיה הסתובבו בעולם וסיפרו איך הם מתכננים את המטוס הטוב ביותר. זה קומם את התעשייה האמרקאית שהפעילה לחצים על הממשל לסגור את התחרות. אילו היו שותקים אף אחד לא היה שם לב לקשקוש הזה. בנוסף הפרויקט נוהל בצורה בזבזנית כך שלא היה סיכוי לסיים אותו.
אלברט | 02.09.17
33.
אמריקאים רצחו את הלביא ותהיו בטוחים שהם ימשיכו לחסל את כל תעשיות בטחוניות של ישראל!!!!
את תעשיות הלוויינים- המלטים והטילים וכל דבר טוב ויפה כחול ולבן הם ימחקו עד היסוד עם הסיוע שהם נותנים לנו כל שנה ושנה!!! המחשבה שאומר אמריקאים יעשו ויתנו לנו, זה יהיה האסון הכי גדול של מדינת ישראל!!!!
ישראל | 02.09.17
32.
עובדי תע"א היו בטלנים
באותה תקופה עבדתי בתע"א כעובד קבלן בפרויקט מיחשוב אחר עבור ח"א. כשפרויקט הלביא הוקפא קיבלנו מספר אנשי מיחשוב עובדי תע"א מפרויקט הלביא. העבודה בפרויקט שלנו לא היתה לחוצה. אותם עובדים אמרו לנו : אתם עובדים קשה, שאלנו למה? השיבו לנו : בפרויקט הלביא ישבנו בטל כמעט כל היום.
אחד שזוכר | 02.09.17
31.
עוד מאמץ מחקרי קטן של ניצן והיה מזכיר לכולם את מבצע גניבת תוכניות המיראז'
כן. של אבא שלי על"ה. תוכניות שמהן הורכב הנשר.שמהן למדו איך נראות תוכניות הרכבה של מטוס קרב כי ב-68 לא חלמו על פיתוח מטוס חדש. גם פיתוח המרכבה היה מהלך מגלומני. מוכן להתווכח איתך אם ההיטק הישראלי הוא מוצר לואי של הלביא או של חברות אלקטרוניקה,של גידול דור של אנשי מחשבים,של צורך אמיתי של המודיעין ולא של ברזלים ומנועים תוצרת חוץ.
משה קין | 02.09.17
28.
פופליסט ועוד בדיעבד
בין השורות מי שלא נולד אז לא רואה כמה היה קשה למנוע את ההסתבכות הזו שהיתה קוברת את התעשייה בטחונית. היו ועדים שדרשו להמשיך ואחר כך הדרג הפוליטי אמר שזו פגיעה במוראל הלאומי וכל מיני יוצאי חיל אוויר שעבדו שם והפעילו לובי. רק אגף התקציבים וכמה מפקדים אמיצים של חיל אוויר הפילו את הפרויקט הזה. הויכוח היה בין גישה של לעבוד על פלטפורמה כבדה זרה ולהוסיף התאמות ישראליות או ליצור פלטפורמה מראשית. אין לזה שום קשר לעתיד ההיטק הישראלי. זה ממש לא אותם אנשים. לא אותה שכתב גיל ואם כבר מחפשים המשכיות אז מדובר על מערך הטילים הישראלי עד כיפת ברזל שחלק מידע שנוצר סביב האתגר של מלחמת המפרץ וטק"קים בא מאותם פסי ייצור. כדי לומר דבר משמעותי על קשר בין ההיטק הישראלי לסגירת הלביא צריך להכיר את המערכות, פסי הייצור, החלוקה הארגונית וסדר היום הטכנולוגי.
חיים | 02.09.17
26.
חרטטנות ממוצה
זה כלל לא נכון 1967 הוקה אפיית הלחם הראשונה ביהוד ברחוב וצמן האפיה פירנסה בכבוד ספר משחות ולחמה ולחממניותיה התפזרו בכל האחד בירושלים היגרה משפחת שעועשוה מעירק ובנה הצעיר אכל מהלחמניות שהגעו יהוד ולא לחניות אנגל הירושלמי. ב89 נסגרה המאפיה לאחר שמחרי הקרקע הרקיעו והאדמה הפכה לשווה יותר מהמוצר עליה יוצר. אבל מר שעשועה הצעיר נשאר ללא הלחמניה האובה ובחיפשו אחרי נהג ק"מ רבים שהבאו להמצאת הנהג האוטונומי הראשון וימים לפיתוח המובלאי
קח"ר  | 02.09.17
25.
ההפך, ההיי טק התעכב!
לא יודע כמה מהנדסים ממורמרים עזבו את הארץ אבל היתה בריחת מוחות רצינית! זה לא היה דבר של מה בכך, אנשים נתנו את הנשמה הרבה מהנדסים המשיכו לעבוד שעות נוספות בלילות ולא דרשו כסף נוסף היתה גאוה היתה פטריוטיות ואידאלים היו האשמות והמדענים אמרו וקימו שאם הפרויקט יופסק הם יעזבו את הארץ למדינה לא היה אכפת וגם לא היתה בררה והפרויקט התפוצץ! אנשים רבים עזבו לארהב בעיקר מהנדסים שקיבלו משכורות פי כמה שם. ההיי טק שייך לדור החדש ולא קשור ללביא .
אילן | 02.09.17
23.
התורה כולה על רגל אחת: "כמדינת חסות, תלויה ישראל באינטרסים של הפטרון"
ישראל ויהודה היו תמיד מלכויות-וסאליות של אימפריה תורנית ששלטה באזור. כשאימפריה שקעה, הרימו אבותינו ראש והשתלטו על שטחים. כשהצליח להם ראו בזה סימן מובהק ש"אלוהים איתם". כשעלתה אימפריה חדשה, גבתה את המחיר. כך גם בשקיעת העות'מנים והבריטים. וכך יהיה בשקיעת אמריקה. לאומנים - ובפרט לאומנים-דתיים - לא יבינו זאת עד האסון הבא. אחריו יאכלו קש ויבכו שוב אלפיים שנה. זה מה שהם מכירים ואוהבים. אין מילה עברית לזה. סמסארה. לפרטים, ראה הרצאותיו הנפלאות של ד"ר יגאל בן-נון ביו-טיוב.
כך מימי התנ"ך ועד היום | 02.09.17
22.
"קשקוש אחד גדול"
איך אני "אוהב" את אלה שישר פוסלים הכל ב"קשקוש אחד גדול" ורושמים משהו שברוב המקרים כבר נבדק ע"י הכתב והוסקו ממנו מסקנות. אז בפעם הבאה שרושמים את זה - בדקו את העובדות לפני זה. ואם אתם לא יודעים עד הסוף - לרשום "קשקוש אחד גדול" ברוב המקרים זאת טעות הטעייה.
- | 02.09.17
20.
פיתוח ויצור של מטוסי קרב.
המדינות היחידות בעולם שמסוגלות לפתח וליצר מטוסי קרב בעצמם הן המעצמות של ארצות הברית רוסיה וסין.שאר המדינות חוץ מצרפת מפתחות מטוסי קרב עם שותפות.לדוגמא בריטניה שכלכלתה גדולה מישראל פי כמה מפתחת את מטוסי הקרב שלה יחד עם צרפת והיום עם גרמניה איטליה וספרד.היא גם שותפה עם האמריקאים בפיתוח ה f 35 .לכן שגיעתה הגדולה של ישראל עם פיתוח מטוס הלביא היה שהיא לא פיתחה את הלביא ביחד עם ארצות הברית שהיא גם הפטרון שלה.בדיוק כפי שהיא עשתה עם פרויקת החץ.כל פרויקת שבו ישראל משתפת פעולה עם ארצות הברית תביא לתועלת עבור שני הצדדים.
יואל פרידג'ון | 02.09.17
19.
הלביא יכל להקפיץ את התעשייה בישראל הרבה יותר.
אמנם הפתוח הנו יקר אולם לאחר השלמתו ניתן היה ליצאו והיצוא הבטחוני היה מוכפל דבר שהיה מחזק את בטחונה של ישראל, כיום היו לנו כבר דורות נוספים של מטוסים. אם מטוס אחד שבוטל טרם כה רבות לפי הכתב, אזי מספר מטוסים שבוצעו יכולו לתרום הרבה יותר.
אזרח ותיק | 02.09.17
16.
עיקר הבעיה היא שהמסתננים - הסתננו. גנבו את הגבול. הם עבריינים
עיקר הבעיה היא שהמסתננים - הסתננו. גנבו את הגבול. הם עבריינים מעצם הסתננותם. וכל יום שהם נמצאים פה הוא יריקה בפרצופם של האזרחים המשתדלים לשמור על החוק. אחת כמו ורד לי, שכל כך סומכת על החוק שיפליל לקוחות זנות, צריכה להבין את זה. ועוד עובדה מעניינת : המסתננים רובם ככולם הם גברים צעירים בשיא החרמנות. זה גם צריך להדאיג פמיניסטית כמו ורד לי, שדואגת לרווחת ובטחון נשים יעני. פליטים באמת באים במשפחות, לא בגדודי גברים צעירים ובודדים.
אבי צנעני | 02.09.17
15.
יש מטוסים ואין מלחמות
אני בספק גדול אם ב 50 שנה הקרובות מלחמה של ממש כמו יום כיפור יחזור על עצמו. המלחמה האמיתית היא נגד פוליטקאים, ואינטרסנטים שהשלטו על המדינה ונכסיה לא מאפשרים לנו לקנות דירות ופועלים כגייס חמישי לסלק עשרות אלפי יהודים כל שנה לגולה ולגרמניה.
אודי | 02.09.17
14.
אין ולא היתה בלביא שום בשורה. לעומת זאת
רוסיה הביאה את פיתוח האוירונאוטיקה לכדי שלמות וארה"ב פיתחה את נושא החמקנות. היצרן סוחוי הבין יותר מכל אחד אחר את משמעות העילוי ויצר מסטרפיס שאין שני לו. גם היום אחרי 40 שנה הפלנקר מוציא את העיניים לכל יריביו. במערב הלכו על כוח ועוד כוח עד שהמציאו את החמקנות: אם לא רואים אותו אז גם פייפר יפיל פנטום.
אביקו באגף | 02.09.17
11.
באמת קישקוש אחד גדול.............
פרוייקט הלביא נפל רק בגלל סיבה אחת - חיל האוויר הישראלי וחשוב להבין את הדברים הבאים היטב. חיל אוויר הציג דרישות לביצוע נחתם חוזה והתחילו לעבוד. שבוע אחרי חתימת החוזה החל חיל האוויר לשנות את הדרישות וזה קרה לא פעם ולא פעמים אלא אלפי פעמים וזה מה שגרם לפרוייקט לתפוח בכל המישורים, לעלות ביוקר בצורה מאד משמעותית ולהסתרבל הטייסים שעסקו בפיתוח הפרוייקט, התקדמו מאז לאל-על - תשאלו אותם. מאז תע"א (לפחות בחלק מהפרוייקטים) למדה שאחרי חתימת חוזה לא נכנעים לשינויי דרישות. ואם יש שינויים הם נעשים אחרי מסירת הפרוייקט ובתמחור חדש ומתאים (הבעיה שלא כולם למדו את זה)
ישראלי | 02.09.17
10.
טעות בניווט
קיבעון מחשבתי מביא תוצאות אחרי שלושים שנה. כבר בשנת 1991, כשסדאם זרק טילים, היה צורך להקים חיל-טילים, ולהפנות את כל המשאבים לחיל טילים . אבל חיל האוויר הוביל לכיוון מטוסים מאויישים , וחבל. ישראל הייתה יכולה להיות מעצמת טילים, שאף אחד לא היה מעז לצייץ מילה נגדה. עדיין זכורה תמונתו של בן גוריון ליד הטיל שביט. ומהנדסי הטילים הגרמניים במצריים בשנות החמישים. חבל מאוד שישראל, כחלוצה פורצת דרך לא המשיכה בכיוון.
ישראליקו | 02.09.17
7.
הלביא לא היה מטוס מושלם (מושלם זה רק בעולם הפנטסטי)
הלביא היה אכן פרויקט מרשים אבל הפרויקט סבל מבעיות טכניות שלא ניתן לדבר עליהן גם היום: בעיות גודל (הלביא היה גדול וכבד ממה שתוכנן) ולכן נדרש יותר דלק וטווח טיסה קוצץ, היו אתגרים בתחום האלקטרוניקה וידע שהיה צורך ליבא (והוא יובא בהצלחה מאירופה), תשומות מיובאות היו רבות ממה שתכננו (פשוט בארץ לא יצרו מנועים, מכללי מתכת מורכבים, מזרקי דלק וגם לא צמיגים מתאימים). מעבר לכל ... הפרויקט היה מבוסס על כסף אמריקני. העלות שלו היתה 2 מליארד דולר בשנה, במדינה עם תוצר של 25 מליארד, גרעון של 10 מליארד, משבר כלכלי חמור (דולריזציה) ומלחמה שהיא מנהלת מאז 1982 (3 שנים). התוצאה: המלחמה הופסקה, הלביא נחתך, תוכנית כלכלית, פיטורים. הלביא הפך לחברת ECI, תדיראן תקשורת, מוטורולה ישראל, אמדוקס (אז עורק), סאיטקס, אינדיגו, אלתא, רפאל ועוד חברות שהתפתחו בזכות יוצאי הפרוייקט...
א | 02.09.17
5.
ל 1 ו 2 - בשום דבר מעולם לא יוצר בישראל
תמיד את ה"עבודה השחורה" נתנו למישהו אחר לעשות (גם רוב המיירטים של כיפת ברזל לא מיוצרים בישראל). אבל פיתוח, בניית אבות טיפוס, והמצאות טכנולוגיות - הן-הן העניין המרכזי. האמריקאים (וכשאני אומר "אמריקאים" אני מתכוון ליצרני המטוסים הגדולים, והלובי שלהן), פחדו מזה שישראל הוכיחה שניתן לפתח ולבנות אבות טיפוס במחירים נמוכים בסדר גודל ממה שהן דורשות מהממשל האמריקאי. הן גם חששו מזה שהטכנולוגיה הישראלית תעיד על הרמה הנמוכה של המפתחים האמריקאים, ותוכיח שאפשר לעשות הרבה יותר טוב בהרבה פחות כסף. אם ישראל היתה מייצרת מטוס קרב לא היה סיכוי שמחירו של ה F35 היה מה שהוא היום, ולא היה סיכוי שהפיאסקו הזה (F35) היה יכול להתקיים. (מטוס רבוי תקלות, במחיר מונפץ לחלוטין)
המגיב | 02.09.17
2.
במדינה מוקפת אויבים, עם שטח אפסי
זה מאוד מטופש להשקיע בבסיסי אוויר ומטוסי קרב. לקח שנים רבות למדינת ישראל להשתחרר מהקונספציה, אבל בסוף זה קרה ומדינת ישראל התחילה להשקיע בטילים התקפיים ומל"טים בעלי יכולת המראה קצרה. וכך או כך, אם להשקיע במטוס קרב, היה עדיף פשוט להמשיך להשקיע בכפיר ולהפוך אותו לגרסה מוקטנת של המיראז' 4 (מה שהצרפתים פחות או יותר עשו עם המיראז' 4000) וזה היה זול הרבה יותר כי רוב התכנון הוא דומה. אם אף מדינה לא היתה מספקת רישיון לבניית מנועים בישראל, אז ברשות חיל-האוויר היו מספיק מטוסים צרפתיים מושבתים שהיה אפשר להעתיק מהם מנוע. היה גם אפשר להעתיק את המנוע של המיג 21 שכבר היה ברשות ישראל. אח"כ גם הגיע מיג 23 עם מנוע פי 2 יותר חזק מה-21. בשורה התחתונה, הכפיר בדגמיו הישראליים המאוחרים מסוגל לאתגר כל מטוס קרב קיים, כולל מטוסים חמקניים, ולו בגלל מערכותיו האלקטרוניות והנשקים הקשורים אליהן. מה זה אומר על הצורך בלביא? זה אומר שישראל מצאה נישה שכמעט אף אחד לא התעסק בה, והיא נישת השפצורים והשדרוגים של מערכות קיימות. זו הייתה הנישה שהיה צריך להשקיע בה מלכתחילה, כי היא הכי מתאימה למשאבים הכלכליים של ישראל.
אלכס | 01.09.17
1.
קשקוש אחד גדול
ל"לביא" היו שתי מטרות : לתת תעסוקה לתעשיה האוירית , ולהחליף את הכפיר והסקייהוק. זה היה סתם פרוייקט מגלומני מעל ומעבר ליכולת של מדינת ישראל. לכן, מרבית המטוס יוצר בכלל בארה"ב : המנוע בפראט אנד וויטני, הכנפיים והזנב בגרומן והשאר - השד יודע איפה. כל זאת בזמן שלישראל היו כבר ה-F5 וה-F6 שהיו מתקדמים בהרבה. לומר שבגלל הלביא צמחה תעשיית ההייטק - זה שקר אחד גדול. הלביא גזל משאר התעשיה מהנדסים וטכנאים בתמורה למשכורות ששאר השוק לא יכול היה להציע. אז חבל שבכלל התחילו עם הישראבלוף הזה. מרגיז, אבל אמת לאמיתה.
ארי | 01.09.17
תודה, קיבלנו את תגובתך ונשתדל לפרסמה, בכפוף לשיקולי המערכת