אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

זה לא רק הטייסים: למה חילות האוויר הערביים תמיד הפסידו לצה"ל?

190 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

178.
בווייטנאם אותם מטוסים שהיו לנו נפלו כזבובים..
בקרבות אויר בין ווייטנאמים לטייסי ארהב יחס ההפלות היה 4 ל 1 לטובת ווייטנאם ובנוסף לארהב אבדו שם למעלה מ 2500 מטוסים ומסוקים בכללי וכאן יחס ההפלות היה לא רק הפוך אלא גדול הרבה יותר לטובתנו.. סטטיסטיקה לא משקרת. הטייסים שלנו הרבה יותר טובים גם מאלה וגם מאלה כי איכות וזריזות המיגים תמיד עלתה על מטוסי הקרב המערביים..כך שזהו עניין הנתון רק לגורם האנושי..
י============================================= | 19.06.19
163.
"זה לא רק הטייסים", זה עוד משהו
נסיונות לתרץ את עליונות הצבא הישראלי במלחמותיו עם צבאות ערב, יש מכאן עד להודעת חדשה. איך תסביר את עליונות השריון והטנקים הישראלים? הטנקים הסוסייטים T62 ו-T72 אינם נופלים מהמגחים והסנטוריונים. יש רק תשובה אחת. והיא, הקדוש ברוך הוא איתנו ומגן עלינו. כתוב בתורה שלנו, "אל תאמר כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה".
נוחי | 09.01.19
162.
comand & control
I remember reading a book with historical analysis. the point of the book was that the west tended to allow every soldier in the field the ability to free thinking without being punished for thinking wrong. In eastern armies, if the commander lost the battle most likely he would also loose his heat. In the wet, if the commander lost the battle, most likely he would be sent home and just replaced. Furthermore, the western commander, who was mostly closed to the point of fire, sometime got disabled. There were usually other warriors in the hierarchy who stepped up in his place and motivated the rest of the warriors to keep the fight. In the East, often when the leader went down, the warriors dispersed. Some of the examples in the book were the Spanish conquest of South America, The Greek fight against the Persians inThermopile
מרדכי מנסור | 08.01.19
161.
הכתבה המזלזלת בערבים מזכירה לי את המצב טרום מלחמת יום הכיפורים. גם אז זלזלנו בערבים
גם אז זלזלנו בערבים וכמעט היה חורבן בית שלישי,(תשאלו את משה דיין). לולא ארה"ב שהטיסו לנו טנקים, מטוסים, ל"א, תחמושת, בגדים, בקיצור הכל, הכתב השחצן שלכם לא היה כותב את הכתבה הזאת בעברית אלה בערבית אם בכלל.
דוד | 08.01.19
157.
העובדות נכונות
אבל הסיבה פשוטה: את מינות ערב לא עיניין מעולם לכבוש את ישראל. הרכש הצבאי נועד לגניבת כסף. ואיך יודעים את זה? קדאפי שהיה מפוצץ בכסף ושצה"ל חשב שיש לו חיל אויר משובח הספק במספר מיגים עלובים. כנ"ל סדאם חוסין. ישראל בסך הכל שימשה עבור הדיקטטורים הערבים מסך עשן להמשך שילטונם ותו לא. אבל מאז למדו את זה גם הפוליטיקאים הישראלים ושיכללו את זה לרמות על. ראה ערך סיפור הצוללות. וכמובן צה"ל עצמו.
אלי | 18.12.18
154.
ח"א
שכחת לציין שח"א הישראלי ב48 הורכב ברובו ממקצוענים /שכירי חרב חובבי הרפתקאות וטרנים של ww2 עם המון ניסיון מבצעי .רוב ההפלות היו של האמריקאים עד כמה שידוע לי .2) הטייסים הערבים גויסו בהתאם למעמדם החברתי (גם אצלנו היו סלקציות חברתיות ד"א )ולכן לא יכולת למצוא שד משחת מדלת העם .
אט | 26.11.18
152.
קצת צניעות: ב-67 ח"א איבד רבע מסד"כ הקרב שלו, (עם כל הרעש וצילצולים).
חוץ מב-82 המטוסים של שני הצדדים היו שקולים למדי, יתרון קל לכאן או לכאן תלוי מי הגיע בפועל למפגש. בד"כ מה שעשה את ההבדל בתוצאות הקרב היה בעיקר הכשרת הטיסה הקרבית של ח"א, ומה זו הכשרה אם לא איכות הטייסים. במלחמת של"ג ב-82(לבנון הראשונה) הושג יחס הפלות 88:0 בעיקר בגלל הבדלי איכות משמעותיים במטוסים. זו המלחמה היחידה שאפשר לטעון עליה את טיעון ההבדל באיכות המטוסים. בתקופות שקדמו לכך, כשהגיעו מטוסי מיסטר/סמב"ד לקרב אוויר עם מיג 17 ההבדלים לא היו כאלה גדולים עד כדי הפיכה של זה לאידאולוגיה שלמה ששווה כתבה בעיתון.
בזבוז מקום וזמן | 29.10.18
143.
בווייטנאם מיגים 21 ו 17 הפילו פנטומים כמו זבובים עם K 300.
בגובה הנמוך עבד המיג 17 ובשאר השמים המיג 21. סיפורי פוגי אפשר לספר הרבה. רוב הטייסים הערבים פשוט היו נחותים מטייסנו. זה לא הופך אותם לטייסים גרועים אך לטייסים פחות טובים כן. בווייטנאם היה יחס ההפלות בקרבות אויר 1 ל 4 לטובת הווייטנאמים וזאת עובדה.
יוכבד הז'ידובקה | 14.10.18
128.
הלוואי ולא נצטרך אבל...
מצב הבסיס לא השתנה : ההנהגה הערבית טוטאליטרית ומושחתת רק מקורבים מקבלים משרות אימון כמו להיות גנרלים או טייסים ללא קשר לכשרון שלהם האימונים באופן כללי לוקים בחסר אין העברת מידע שוטפת הציוד, כולל מטוסים, ישן יחסית לישראל, ולא מתוחזק כראוי הם מפגרים במלחמה אלקטרונית כולל סייבר מרמת הגדוד ומעלה הנקובה היחידה בה הם יכולים לעשות נזק זו כמות טילים רבה שנורית לכיוון ישראל בבת אחת
ליפה העגלון | 08.10.18
126.
כל הכבוד
כל הכבוד לכתבה המאלפת והשנונה עולםן המשפט הפסיד עו"ד מעולה ברגע שפנית לתחום העיתונאות כתבה ארוכה עם מצגות הבהרות שפה עשירה עם איורים ושזירת עובדות מוכחות אבל כדברי חכמינו :הרבה חול ואין מה לאכול לבד משפע המלל אין בכתבה כמעט כלום ממש נאום טיפוסי של עורך דין שאין ממש בתביעתו אך הוא מרבה מלל אולי מישהו ישתכנע הסיבה העיקרית(אומנם לא היחידה) לעליונות טייסינו הינה פשוטה ביותר: כשהטייס ממריא איך שהוא מסיים את שלב קיפול כני הנסע הוא מציף למטה וראוה כמעט את כל הארץ שהיא ביתו פשוטו כמשמעו ןהןא פשוט יוצא להגן על ביתו הוא רואה את נתיבי איילון ששעה קודם לכן רכב שם עם אופנועו הוא רואה את עזיראלי ששם אשתו עושה קניות הוא רואה את שפת הים שלשם הוא לוקח את ילדיו פשוט מאוד זה לא טייס רוסי שטס לארץ זרה מרחק אלפי קמ כדי לקחת חלק בגיחה שטיבעה אינו ברור לו היות ואם אין קמח אז אין תורה אז ללא צוותי הקרקע המסורים ש"טוחנים" שבתות המטוס לא ימריא תוסיםו לכך את (היום) היכולות הטכנולוגיות שיש לנו הן מבית והן מארצו של הדוד סם והנה קיבלתם את ההרכב המנצח ו
itzik | 08.10.18
111.
כתבה רצופה אי דיוקים וזאת בלשון המעטה.
בלי להתייחס להכל אומר רק שלכל מטוס יתרונות וחסרונות.החכמה היא לנצל את החסרונות שיש ליריב לתועלתך. רבים מהמטוסים של אויבנו היו בחזקת נעלם עד למפגשים וקרבות אוויר, שרק דרכם ובאמצעותם למד חיל האוויר לאתר את החוזקות והחולשות של מטוסים אלו. טייסים שהשתתפו בקרבות שיתפו את המידע והעבירו אותו הלאה עם טייסים וטייסות אחרות, פותחו תרגילים ותורת לחימה והם אלו שהובילו לעליונות החיל. הרוסים ממש לא מכרו לצבאות ערב מטוסים ''סוג ב'', מה גם שחיל האוויר עצמו רכש מטוסים מצ'כוסלובקיה בשנותיה הראשונות של המדינה.
טייס | 07.10.18
106.
אחת הבעיות של 1:27.5 היא קיצוץ מטופש ומסוכן בחיל האוויר הישראלי
בוא נחשוב על מתמטיקה פשוטה ועדכנית של 1:4 ואז נגלה שחסרים כיום לחיל האוויר שלנו בסביבות 100 מטוסים. מי שלא מבין את זה היום, יבין את זה אם חס ושלום תהיה מלחמה רצינית. לבוא להגיד בשחצנות, למה מי יעז לקרוא עלינו תיגר? (סוריה מפורקת) זה ההיבריס הידוע בהתגלמותו.
אחת הבעיות הקשות | 07.10.18
103.
כתבה נהדרת, ומאין צצים הטמבלים שחוששים שהוא מגלה סודות מדינה????
ברור שהסה"כ גרר יתרון ישראלי בעבר שכבר אין כ"כ היום, בייחוד לא נגד הנ"מ ברור שהייתרון הישראלי נבע בעיקר מייתרון טכנולוגי ולא מאיכות הטייסים (שאשית נראים לי פוצים יהירים...) ואכן חסר איזכור לאיכות צוותי הקרקע הטובה מאוד
ב. | 07.10.18
100.
להגיד "היה לנו מזל" הכי קל
אבל חיל האוויר הישראלי הוא החייל עם הכי הרבה ניסיון קרבי בדור הסילון. כיום התשתית היא הרבה מעבר לטייס הבודד. המערך אדיר. לוויינים ומטוסי ריגול. אנשי מודיעין שדה וחיישנים בנקודת הפגיעה. זה כבר חיל אוויר חזק במאה רמות מחיל האוויר של מלחמת יוה"כ.
אביחי | 07.10.18
98.
יש ועוד איך ״ הטייסים הכי טובים בעולם עים קבלות ״
לטייסי חיל האויר יש קבלות שהם הם הטייסים הכי טובים בעולם .לעומת כל חילות האויר בעולם . רק אירני חכם כמוך יכול לומר לחכמולוג כמוך שחיל האויר האירני הוא הטוב בעולם . להפציץ כורדים חסרי ישע בלי הגנה אוירית ובלי מטוסים בשבילו ובשביל חכם כמוך זה תעודה והוחכה שהם הטייסים הטובים בעולם ומזה אתה חושש? כניראה שאתה והוא לא הכי חכמים בעולם
ל90  | 07.10.18
97.
אתה באמת חושב שפקיסטן ומלזיה ישלחו טייסות להילחם ב
להילחם בישראל ? אתה רואה יותר מדי סרטי תעמולה של חיזבאללה וברברן גדול . לאיראנים הייתה היזדמנות בחסות הרוסים להציב מטוסי תקיפה בסוריה איפה הם ? הרי יום אחד הם לא ישארו על הקרקע או באויר . תמשיך לעשות לך סרטי אימה במוח ( דרך אגב הייתה חייל פעם )
ל 94 החכמולוג  | 07.10.18
96.
הרוסים תמיד המרווחים במרוץ החימוש במזרח התיכון
לא מפתיע שהרוסים מכרו לערבים ציוד פחות משוכלל ודגמים פחות איכותיים מהדגמים שהצבא הרוסי השתמש בו. א. הרוסים לא באמת מעוניינים לחלוק את מיטב הטכנולוגיה שלהם עם מדינות החסות שלהם בעולם הערבי. האמון שלהם בהם מוגבל מאוד. אחרי הכל לתפיסתם הם ערבים ולכן הם יכולים יום אחד להשתגע ולעבור צד. ב. לרוסים ידוע כמוסכמה שלערבים "יש כסף" וזה שמפילים להם הרבה מטוסים זה לא נורא, ככה תמיד אפשר למכור להם עוד. ג. כשהרוסים נותנים לסוריה s-300אפשר להניח בודאות שלהם יש כבר דגמים חדשים יותר כמו s400, s500 ואולי גם s600
חביטוש | 07.10.18
94.
אולי צריך לקרוא לכתבה אחר
קצת רצינות. חיל האוויר המפואר שלנו חטף מכה קשה במלחמת יום כיפור . עשרות מטוסים המריאו ולא חזרו. טילי נ"מ בסוללות שנפרסו צפוף, הפילו את מטוסינו כמו שורת ברווזים במטווח. במלחמת לבנון חיסל חיל האוויר את מערכות ההגנה וסוללות הטילים הסוריים, וגם במלחמת לבנון השניה היחיד שתיפקד כמו שצריך היה חיל האויר. אבל.... מאז השתנו הרבה מרכיבים. הכטב"מים הפכו לכלי יעיל למודיעין ולתקיפה. הטווח של המטוסים עלה משמעותית. מדינות כמו אירן יכולות לשחק תפקיד חשוב וכואב במלחמה הבאה. כך גם מדינות אחרות שיכולות לשלוח טייסות שלמות לאזור כמו מלזיה ופקיסטן. אי אפשר לזלזל באוייב. הוא לומד מהשגיאות ומקבל חימוש וטכנולוגיה בכמויות מאסיביות מרוסיה ומפתח בעצמו,כמו האירנים. קצת צניעות לא תזיק. כאשר מבקר מערכת הבטחון טען לאחרונה , רק בחודש האחרון, כי מוכנות צה"ל למלחמה הבאה נמוכה מהמוכנות של צה"ל לפני מלחמת יום כיפור, כולם מיהרו להשתיק אותו. גם דן חלוץ, הרמטכ"ל הכושל של מלחמת לבנון השניה, חשב ככה. אז בלי השתחצנות. ימי דנידין המשטה במפקדת הצבא המצרי עברו מהעולם.
עמרי | 07.10.18
93.
רייטינג
"הקברניט" מוכן לספר סיפורים מאוד מעניינים גם אם הם לא מבוססים, הכל בשביל הרייטינג כמובן. כתבה זו אינה יוצאת דופן. להלן דוגמאות לטעויות בכתבה זו: ב 1948 הערבים עדיין הפעילו נגדנו רק מטוסי בוכנה, ולא כפי שנטען בכתבה. הטענה שב 1948 חילות האוויר הערביים לא ידעו להשתלב בלחימה היא מוזרה ומנוגדת לעובדות. הטענה שצבאות ערב נבנו באופן חד מימדי רק לכיבוש ישראל היא מוזרה ולא רלוונטית לנחיתות חילות האוויר הערבים. הטענה שהטייסים הערבים אומנו טוב רק שהתבלבלו שהפילו את המפקד שלהם היא טעות כפולה. הטייסים הערבים לא אומנו טוב ומאידך הטענה שהטייס הערבי לא יודע מה לעשות בלי המפקד לא נסמכת על עובדות כלשהן. הכתב החרוץ העתיק את הטענה הזאת מכתבה מלומדת אחרת שלו על חיל האוויר הסיני ("דרקון עם גלגלי עזר"). הטענה שנחיתות חילות האוויר הערביים נבעה מנחיתות המטוסים אינה נכונה. בעבר גם חיל האוויר הישראלי העני נאלץ להתפשר על איכות המטוסים, אבל היו לו טייסים מאומנים והיו מערכת פיקוד ושליטה טובות.
רגל מעץ | 07.10.18
91.
הסיבה האמיתית היא "שמירה משמים" כבר נאמר בתהילים
אם ה' לא ישמור עיר שווא שקד שומר!! ועוד נאמר "אלה ברכב ואלה בסוסים, ואנחנו בשם ה' אלוקינו נזכיר" ... כשיצאנו ממצרים, לא היה לנו F15. ובכל אופן, ה' קרע לנו את הים והטביע את המצרים ונתן 10 מכות. ואפילו עוג מלך הבשן שהיתה לו עליונות אוירית מוכחת, נפל לרגלי משה רבינו.
רונן | 07.10.18
90.
אין "טייסים הכי טובים בעולם"
עבדתי בארה"ב עם מהנדס מאירן. הוא לא היה חכם גדול אבל גם לא טפש. הוא היה מאלה שברחו מאירן כשחומייני הגיע, כך שהוא לא היה מטורף שיעי פנטי. יום אחד הוא הפתיע אותי ואמר "הטייסים האירנים הכי טובים בעולם". לא עניתי... מאז הבנתי שכל עם אומר את זה על טייסיו וצבאו בכלל ( גם אמריקאים אומרים את זה על עצמם).
אמריקאי וישראלי | 06.10.18
87.
לארצות ערב יש עורף אסטרטגי משמעותי שמאפשר. להם מאה
תבוסות צבאיות והם זקוקים רק לניצחון צבאי אחד החלטי .כישלון הציונות לטווח ארוך טמון בהסתמכות ההיסטרית להשגת מאזן כוחות צבאי זמני עודף ללא התחשבות במה שיחולל גורם הזמן וחוסר האיזון הדמוגרפי שיחולל את הכלל לפיו בסופו של דבר כמות הופכת לאיכות ואז הבית השלישי יהפוך לבית האחרון...מוני יקים אנטיציוני.
עם כל שחצנות הכח הציונית | 06.10.18
86.
טייסים ומטוסים
מימי קום המדינה ומנהיגנו במיוחד בצבא.יש אהבה ומודעות שלא נהיה למרמס די לאלפיים שנות גלות . הטייס הישראלי משקיע באמותו לדבר ושם לפניו ללמוד להתאמן ולעבוד קשה למען השלמות וההצלחה .בין פורת יוסף בין פורת עלה עין. ה' ישמור על עמנו צבאנו ומפקדיו אמן .
יגאל פריח  | 06.10.18
84.
כתבה מאד לא חכמה ומזיקה לנו מאוד
מאכזב מאד שבעקבות ביבי השחצן המשתמש במודיעין הישראלי לצורכי פירסום עצמי בזמן שנואם באום שמום - כך גם אתם בכלכליסט הולכים בעקבותיו ועושים טעות חמורה. אין כל צורך להשוויץ ולהתנשא בצורה כה מטומטמת על אויבינו כפי שאתם עושים בכתבה הזאת, נהפוך הוא - הצניעו נא לכת כפי שתמיד היה נהוג במקומותינו! היו חכמים וחשבו קדימה - כי אם לא- אוי לנו ואוי לערכי צהל עליהם מושתת גם בטחוננו! שחצנות וטימטום זה בחצרות של אלאור עזריה ותומכיו הלוקים בהבנה הבסיסית את המהות של צהל ושל קיומנו כאן כעם ישראל על אדמתנו!
אמא לחייל קרבי בהגנה אווירית של חיל האוויר | 06.10.18
83.
המיג 19 מעולם לא היה משמעותי בסד"כ של מצרים או סוריה
בנוס: חיל האוויר הישראלי הצליח בששת הימים במבצע "מוקד" ואכן השמיד את רוב חילות האוויר הערביים על הקרקע אבל בקרבות אוויר נפלו לא מעט מטוסים ובסיכום - רבע ממטוסי חיל האוויר הופלו ו-10% מהטייסים נהרגו. על מלחמת יום כיפור לא צריך להרחיב: שליש ממטוסי חיל האוויר הופלו, והתועלת שהחיל הביא במהלך המלחמה (לעומת המחיר ששילם) לא בדיוק ברורה. בקיצור - כדאי להצטנע קצת.
אורי | 06.10.18
82.
חלק מהטענות בכתבה לא מבוססות
בכתבה נטען כי "הבעיה האסטרטגית היתה שצבאות ערב נבנו באופן חד ממדי: הם תוכננו להשיג רק דבר אחד - כיבוש ישראל. ולשם כך, נערכו לבצע רק צורת קרב אחת: התקפה מתגלגלת קלאסית" טענה זו חסרת כל בסיס - צבאות ערב לא נבנו כך. אבל גם אם הטענה הזו היתה נכונה, הדבר לא היה צריך למנוע מהערבים לבנות ח"א טוב. למשל הנאצים באמת בנו את צבא היבשה שלהם "למתקפה מתגלגלת קלאסית" אבל יחד עם זאת בנו ח"א מעולה.
קברניט מזויף | 06.10.18
80.
כל כך הרבה מגיבים שחצנים,כל אחד יש לו מה להגיד,כל אחד כאן בטוח שהוא יכול להיות מינימום רמטכ"ל
החטא הישראלי הגדול ביותר,חטא היוהרה והשחצנות. מגיבים יקרים תעשו טובה,תסתמו קצת את הפה,תגידו תודה רבה שמישהו בכלל טורח לשתף אתכם באינפורמציה יפה ומעניינת ,במקום לנסות להיות חכמולוגים. שבו בשקט ותגידו תודה.
ניסו | 06.10.18
78.
גם ישראל לא קנתה את המטוסים "הכי נכונים" וזה לא שינה את המצב
לדוגמא, המירז' הצרפתי שהיה מטוס סילון לתקיפה של מטוסים בגובה רב ולא כלי לירוט במהירות נמוכה עדיין השיג עליונות על המיג 21 שהיה אחד המטוסים המוצלחים ביותר שייצרו בברית המועצות מעולם. אחד הייתרונות הגדולים של ישראל היה שבניגוד לצבאות ערב, היה (וכנראה עדיין) יש לנו ייתרון מודיעיני והטייסים שלנו למדו להתמודד מול המטוסים האחרים בצורה טובה יותר. אם למשל לא היה לנו את המיג 21 לפני ששת הימים, יכול להיות שהמצב היה שונה בהרבה ממה שהיה, הטייסים שלנו פשוט למדו את החולשות שלו מבעוד מועד ויכלו לנצל אותן בצורה הטובה ביותר.
אבנר | 06.10.18
75.
הכתבה מאוד טועה לגבי 1948
ב 1948 הערבים לא הפעילו נגדנו אף מטוס סילון. לא מטאור ולא וומפייר. זה שחילות האוויר הערבים לא השתתפו בלחימה לפני 1948 לא יכול להסביר את נחיתותם לעומתנו כי גם חיל האוויר הישראלי לא השתתף בקרבות לפני 1948...כי פשוט לא היה קיים. המשפט שחילות האוויר הערבים לא ידעו להשתלב בלחימה פשוט תמוה ומוזר. מטוסיהם בהחלט תקפו יישובים וכוחות צבא ישראלים.
קברניט מזויף | 06.10.18
72.
מערכה אוירית זה לא רק טייסים ומטוסים.
במערכה אוירית הטייס והמטוס הם רק השפיץ של המערכת. מאחריהם עומדים צוותי קרקע, צוותי פיתוח, מודיעין, ל"א, בקרה, תקשורת, מבצעים מערך נ"מ, מערך הדרכה ועוד ועוד. תפעול המערכות האלו דורש רמה של אנשים בכמויות גדולות שמערכות החינוך במדינות ערב לא הצליחו לספק. יש מערכות טכנולוגיות מתוחכמות שמדינות ערב קיבלו ופשוט לא הצליחו לתפעל ולתחזק מבחינה טכנולוגית. חשוב מאד לשמור על רמת מערכת החינוך שלנו. מצד שני אם להם תהיה מערכת חינוך ברמה כזו יכול להיות שפרוט לכך שיהיו אוייב מסוכן יותר הם גם יהיו פרטנר יותר מתאים לשלום.
מבפנים | 05.10.18
66.
הסתמכות על חי"א בישראל הביא לכשל אסטרסטיגי תפיסתי חמור
ראשית לא הייתי ממליץ לזלזל לעולם במי ששונא אותך וקורא להשמידך, ובמיוחד אם הוא חוזר על כך במשך מעל 100 שנה - הם מתכוונים לכל מילה, וברגע שתהייה להם ההזדמנות לכך הם יפעלו בהתאם. השינוי בתפיסת הבטחון הישראלי של הסתמכות יתרה על חי"א הביאה עימה תוצאות חמורות ביותר הכוללות אובדן כוח ההרתעה, פגיעה וחוסר מוכנות ומקצועיות בצבא היבשה (בעיקר בשריון), שינוי יסודי בעקרונות המלחמה והקרב בקצונה הבכירה בצה"ל (שכתוב מחדש על עקרונות הקרב ע"י מספר "גנרלים" שהמוביל בהם היה שמעון נווה; מה שמוכר כ'עימות מוגבל', "השתבללות", "הכלה" וכו'; בהתאם גם מישהו זוכר מתי בפעם ההאחרונה צה"ל הכריע קרב באופן חד-משמעי??). לצערי התפיסה לפיה לישראל יש ותמיד תהייה 'עליונות אווירית' גורמת לכשל מוחלט בתפיסת מציאות שדה הקרב ואף פוגעת בתפיסות הביטחון האחרות של מדינת ישראל. אני חושב שאנחנו חווים היום משהו דומה עם לוחמת הסייבר. בסוף צריך לזכור ששדה הקרב לא יכול להיות מוכרע ללא כוחות מתמרנים, ללא סיוע אש רציף ויעיל, וללא מודיעין מדויק מהיר ויעיל (על כל גווניו וסוגיו).
חמי | 05.10.18
57.
מול חיל האוויר הירדני היה מאתגר יותר..
תודה על כתבה מעניינת מאוד! יחד עם זאת ראוי היה להזכיר שקרבות האוויר מול חיל האוויר הירדני, שאומן ע"י הבריטים,היה קצת יותר קשה. טייסי חיל האוויר הישראלי ידעו להעריך את הטייסים הירדנים ואף נפגשו עם חלקם בימים של שלום.. רם רונן , טייס קרב , אף נפגש עם אלמנתו של אחד הטייסים עימו ניהל את אחד קרבות האוויר המאתגרים שהיו לו.. https://youtu.be/QptOPxr4aSY אין ספק שחיל האוויר הישראלי הוא מהטובים בעולם וטוב שכך! מי ייתן ושלום ישכון על עולמנו
שרון  | 05.10.18
55.
מיג 23 סורי צילם אותנו מגובה רב עד שנות ה 80 - אסור לזלזל
נכון אנחנו שולטים במטוסים אבל אסור לזלזל, הכתב שכח לציין (חוץ ממלחמת יום הכיפורים) את המיג 23 הסורי שצילם אותנו עד לאמצע שנות ה 80 בטיסות גובה רב ואי אפשר היה להפיל אותו. אסור לזלזל באף אחד - לסוריה יש המון טילים שמכסים את רוב שטח המדינה. גם בח"א של הסורים יש סוחוי 27 - מטוס שאסור לזלזל בו.
יניב | 05.10.18
54.
אך ורק הגורם האנושי
אם בוחנים את המטוסים שלנו מול אלה הרוסיים משנות החמישים ועד עצם ימינו אנו הרי יש לנפץ את אגדות העבר. הרוסיים באויר התנהגו טוב יותר. מיסטר סופר מיסטר מיראז' סקייהוק פאנטום לא היו טובים יותר ממקביליהם שעלו עליהם בכושר התימרון: מיג 17 19 21 23. ה-F-16 הוא בעל כושר יוצא דופן אבל הסוחוי 27 עולה עליו והמיג 29 שווה לו אם לא למעלה מזה. ה-F-15 נחות מהם באופן ניכר. למטוסים האמריקניים היתה בדר"כ עדיפות באויוניקה אולם הגורם האנושי הוא שהכריע.
אביקו מביט לאחור | 05.10.18
47.
טייסנו
לא טובים יותר מהטייס הבריטי או הגרמני יש לנו את היכולת מהבחינה הטכנית להציא מנמטוס את המכס..חיל האוויר לא שש לפרסם את מספר המטוסים שנפלו בקרבות אוויר ביום הכפורים בששת הימים שזכור כנצחון נמחק רבע מהחיל..כך שצריך לקחת את הדברים בגודל המתאים ולהצניע
יוצא החיל | 05.10.18
39.
ל-31: עדיף שאתה תחדל קשקשת
אם לא היינו מגינים על עצמנו, שום אל ושם נס לא היו מצילים אותנו מידי אויבינו. מזל שיש לנו צבא חזק ומיומן, טייסים מוכשרים ומפקדים שיודעים לקבל את ההחלטה הנכונה בעת צרה. בימים אחרים לא עלינו, כשאבותינו התפללו בגרמניה לעזרת בורא עולם, הוא כנראה היה עסוק בקריאת אימיילים. אחרת אין הסבר למה הוא התעלם מתחינותיהם של מאמינים כמוך. תתעלם לרגע מכך שדעותינו שונות ותסתכל על המציאות - אין לך שום דרך או שיטה לדעת מתי בורא-עולם מתערב לטובתינו והאם בכלל מתערב. פעם מנצחים ופעם מושמדים. אולי האמונה שלך חזקה מההגיון, אבל זה לא אומר שאתה בהכרח צודק
אפיקורס | 05.10.18
36.
נו, שויין
יחס ההפלות, בקרבות אוויר-אוויר, עומד על כ-250:1 לטובת חיל האוויר הישראלי, אז זה לא מדוייק שרק מדובר בבחירות גרועות של מטוסים. עובדה שגם מיג 21 נפלו בהמוניהם ודי עם נזכיר את הטייס גיורא אפשטיין שהתמודד לבדו מול מספר רב של מיגים והפיל 5 מהם! ולגבי איכות הטייסים, אביא פה את סיפורו של אבי לניר ז"ל שנסע לבי"ס Topgun בארה"ב, כביכול להשתלם בקרבות אוויר, ואף אחד מהמדריכים שם לא הצליח "להפיל" אותו.
ליאור נדיבי | 05.10.18
33.
ציפיתי שתיתן קרדיט גם לטכנאים על הקרקע
כשאמרת שלא רק טייסנו הכריעו את הכף לטובתנו. חשבתי שצוות הקרקע הוא השותף. אבל עד מהרה הבנתי שבחירת המטוסים והמודיעין הם יחד עם הטייסים הכריעו. אז תן לי לסבר לך את האוזן מר קברניט. ללא הצוות הטכני המכונאים החמשים חממניקים והשאר. שום מטוס לא זז,נע,מש, ובטח לא טס. כשאתה וחבירך לטיס הלכתם לישון שמונה שעות לפני הטיסה אנחנו רק חלמנו על שעת שינה יומית. אנחנו עבדנו לילות כימים שאתה תקום בבוקר למטוס שמיש. ללא צוות קרקע טוב שום מטוס שתבחר לא טוב.
בני צוות קרקע טייסת 119 | 05.10.18
16.
מרתק כרגיל
בנוסף צריך לציין שחילות האוויר הערביים מגוונים מחיל האוויר שלנו, שזרוע הקרב שלו מסתמכת אך ורק על תוצרת ארה"ב. לחיל האוויר המצרי למשל יש מטוסים מתוצרת אמריקאית ואירופית, ובמחסנים גם מה שנשאר מהאספקה הסובייטית. בכל חילות האוויר הערביים ניתן למצוא מטוסים משלל מדינות, כמו צרפת, בריטניה, איטליה, ברזיל ועוד
בתול הברזל | 05.10.18
15.
לאיזה אוייב ישראלי יש חיל אוויר? לבנון? סוריה? איראן? על מה אתה מדבר?
הערבים ויתרו מזמן על הרעיון של חיל-אוויר ועברו לרקטות וטילים. חיל אוויר זה יקר מדי והרוסים מפגרים שונת אור מאחורי הטכנולוגיה האמריקאית. צהל כבר לא יתמודד מול שום חיל אוויר ערבי מולו. כזה פשוט לא קיים.
רועי | 05.10.18
11.
היסטריה
להזכירכם מה היה ב 73 יותר ממחצית חיל האוויר הישראלי הופל אחרי התקיפה בלטקיה ומהר מאד הסתיימה המלחמה... תלמדו יותר את גבולות הכוח שלכם... ההיסטוריה תמיד חוזרת על עצמה כשלא לומדים מטעויות... ההתלהמות של צהל גרמה להרג של 15 קצינים רוסיים... דווקא עם הרוסים לא מתעסקים
Ras | 05.10.18
7.
איזה יהירות
אפשר לחשוב שבשנים המדוברות בן של עולים ממרוקו ממש יכל להתקבל לקורס טייס. אפשר לחשוב שמעולם לא הפעילו פרוטקציות בקבלה לטייס. אז במקום זרם דתי בישראל מה שקבע היה ארץ המוצע. בתכלס כן, הטייסים שלנו באמת יותר טובים. אבל גם הציוד האמריקאי היה טוב מהסובייטי . אבל יתרון נוסף שלא הוא התעשייה הבטחונית הישראלית. לא צריך להיות יהירים ולחשוב שהיא הכי טובה בעולם או אפילו מספקיות הנשק של האויבים. אבל זה אפשר התאמה של פתרונות נקודתיים והתאמה. בכיפור לדוגמה יצרו ברפאל פתרונות נגד נ"מ תוך כדי הקרבות
איזה יהירות | 05.10.18
1.
ברברת בקשר
...ונורא יפה, שסיפרת "להם" מה הטעויות שלהם. ואל תיתמם לי שהם יודעים ןאנחנו לא מחדשים כלום. אמירות וכתיבה מסוג זה שעשית, תורמות באופן עצום לאוייב, ומחפות על עיוורון וחוסר וודאות מודיעיני. כדאי (עם כל הכבוד), שתשקול פעם נוספת טרם שאתה מעלה משהו מסוג זה על הכתב.אני מקווה שבכתבה הבאה לא תתאר את תהליך המיון של המועמדים לטיס.
יעל | 05.10.18
תודה, קיבלנו את תגובתך ונשתדל לפרסמה, בכפוף לשיקולי המערכת