אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

ויקינגים, דרקונים ומשולשים: כשהשבדים בנו את מטוס הקרב הכי מתקדם בעולם

90 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

90.
פתחו גם מטוס לפצצות אטום
אגב, בשנות ה50, תחילת ה60 סאאב התחילו לפתח מטוס שיוכל לשאת פצצה גרעינית. רצו לפתח גם פצצה משלהם אבל זנחו את הרעיון. ואת מחלקת מכוניות מכרו לאמריקאים שהיו מעונינים בפטנטים שסאאב יצרה. לאחר מכן ג'נרל מוטורס מכרה את החברה לסינים, ללא הפטנטים.
אל  | 07.09.19
79.
בואו נסתכל על העובדות
א. בשנים עד 45' כל העולם במלחמה, עם משאבים אדירים לייצור ופיתוח מטוסים והטכנולוגיה שלהם (אוויוניקה, מנועי סילון, חומרים, מבנה, טכנולוגיות ייצור). בריטניה וגרמניה מייצרות מטוסי בוכנה מתקדמים ואף מטוסי סילון ראשונים. שבדיה מייצרת מאות מטוסי קרב ומפציצים, ממוצעים לגמרי לתקופתם. https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_AB#Military_aircraft כלומר, שבדיה *מפגרת* אחרי שיא הטכנולוגיה בעולם. ב. באותו זמן שבדיה נייטרלית, ביחסים טובים עם שני הצדדים. ג. והנה פתאום, שבדיה מפתחת את הטונאן, הלאנסן, וכמובן הדראקן. מטוסים יפים בשיא הטכנולוגיה של תקופתם. המסקנה שלי ברורה- שבדיה כניראה קלטה מהנדסים גרמניים שהעדיפו לעבוד שם, ולא ליפול בשבי בעלות הברית.
נתנייתי | 18.12.18
78.
הלביא
כאחד שהיה בתוך עינייני עסקאות מערכות הגנה. לצערי יש הרבה שמוקים שפרשו מהצבא שחושבים שהם יכולים לנהל עסקים על ידי מתן פקודות, יהירות. חושבים שהם חכמים יותר מאנשי עסקים ללא רקע צבאי. הבעיה שהם לא מבינים שהיו גנרלים בצבא אך באזרחות הם טירונים. בעיניי ראיתי כמה עסקים קילקלו ואף פגעו ביחסי מדינות. לצערי פרויקט לביא אחד מהם וקל להשים אחרים.
Haim Rodrik  | 18.12.18
74.
ההבדל בין מטוס למכונית הוא שמכונית צריכה להימכר בשוק תחרותי עיסקי
מכונית הסאאב לא הייתה מסוגלת להתחרות משום שמולה, בשוק הבית שלה, הייתה צריכה להתחרות בוולוו ואילו בעולם הייתה צריכה להתחרות ב BMW ב הונדה, בפולקסווגן ובדגמי היוקרה של טויוטה וניסאן. מאמצע שנות השמונים היא יצרה מכוניות עם טכנולוגיות מתקדמות אך בסדרות קטנות עם עלויות יצור גדולות ובעיות אמינות קשות שנבעו מחוסר בתקציבים לבדיקות איכות מספקות בזמן הפיתוח ובשלבי היצור הראשונים. חברת רכב שאיננה מייצרת לפחות מליון וחצי מכוניות בשנה (עם שיתוף פלטפורמות ומכלולים בין הדגמים השונים) איננה יכולה להקציב את המשאבים הנדרשים לפיתוח רכב בעל טכנולוגיות חדשות ואמינות דיין ולייצרו בתהליכים חסכוניים ומתקדמים. סאאב הגיעה למצב בו נאלצה לשתף פעולה עם קונצרן גדול - ג'י אם (למעשה נרכשה על ידו) אך למזלה הרע ברור שמשם לא יכולה הייתה לבוא לה ישועת הפיתוח והטכנולוגיות המקדמות. היא נאלצה להשתמש במכלולים של אופל ובכך ל"שדרג" עצמה למטה. ברגע שהשוק הבין שסאאב מתחילה להדמות לאופל בביצועים ובאיכות אך ממשיכה לתמחר עצמה כמכונית נישה איכותית הקהל החל להצביע ברגליים וברח ממנה.
מבין קצת | 18.12.18
63.
מה שבאמת מענין זה כמה האמריקאים גרועים
אם זה כל כך פשוט, למה מטוסי הקרב האמריקאים כל כך גרועים יחסית? מילא הדראקן אפשר להבין שזה פשוט מטוס שלא מתאים לצרכים שלהם. אבל לפי התאור שלמעלה גם הויגן כבר היה טוב ממטוסים אמריקאיים של אותו הזמן. אז מדוע האמריקאים כל כך גרועים?
שאלה | 16.12.18
55.
קנית משהו משוודיה
לפני כ20 שנה עסקתי בפיתוח מוצר לכיבוי אש. מפעל שוודי יצר חומר המאפשר הכנת קצף כיבוי ממי ים. בקשתי לקנות מהם כמות בכדי לנסות את המוצר, קבלתי תשובה - היות והמוצר שלנו עלול לשמש את הצבא הישראלי, אנחנו לא מספקים למדינה בקונפליקט או בלחימה . להזהר
בעל הרעיון | 16.12.18
51.
נכון בשבדיה שכבר כ300 שנה מדינה נטרלית בונים מטוסי קרב ->
ואילו ישראל שצריכה את זה כדי לא להיות תלויה לרצנות וחלף הרוח ומדניות של צרפת אחרי זה ארה"ב ולך תדע מי עוד בעתיד, לא בונה לעצמה מטוסי קרב ושאלה היא למה?! כי שבדיה דומה בסדר גודל לאוכלוסיה לישראל. לכן כל הסיפורים שישראל מדינה קטנה ולא יכולה להרשות לעצמה לבנות מטוסים פשוט רצון זדון של "סוכני השפעה" לאנטריסים זרים שגם רצו שנפסיק לייצר טנקים מרכבה שאותם אנו התחלנו לייצר רק בגלל ש"בעלי הברית" שלנו סירבו לספק לנו טנקים וחלקי חילוף!.
ישראל ישראלי | 15.12.18
50.
סאאב זאת חברה שאמורה להיתמחות בתחום המטוסים
אבל יצרה מחלקת רכב גם כן והיא היתה על הפנים בביצוע, ורק רעיונות מיוחדים שכללו ברכבים שלהם היו אולי יחודיים בעולם הרכב( כמו מצב ללא תאורה פנים ע"י לחיצה על כפתור... לא ברור למה ברכב פרטי. או הגה לרכב שהוא יותר כמו סטיק של טייס במטוס קרב.. וכו'). במחלקת כלי הטיס שלהם גם שם היו דברים יחודיים וחדשניים אך בהרבה מצבים לא היו יעילים לשדה הקרב האמיתי כי כאשר פותחו המטוסים לחברה לא היה מושג על משימות תעופה למצב המשתנה בעולם באותן שנים. בקיצור חברה טובה על הנייר וייחודית ברעיותיה אבל בפרטיקה לא..
סאאבבה | 15.12.18
40.
עברית כהלכה
ניצן סדן, אני אוהב את הכתבות שלך, אבל מאוכזב מרמת העברית שלך. שתי אפשרויות: קח את הספר ׳ודייק׳ ולמד אותו בעל-פה, או שתן כמה כתבות שלך (כמה, לא אחת) למגיה, ובקש ממנו לסמן את כל שגיאות הדקדוק שלך, ביחוד השימוש ב-ו׳ החיבור והדגש הקל ב-בגד-כפת, אבל לא רק. יש לך מדור על רמה, אז גם השפה צריכה להיות על רמה.
החרד לתרבותנו המתפוגגת | 15.12.18
38.
הטסתי את הסימולטור של הגריפן
כל פעם שיש תערוכה גדולה אני נדחף לסימולטור שלהם ומטיס אותו בהנאה רבה... לפני שנתיים היה לי מזל שלא חיכו הרבה בתור אז הטייס הניסוי הראשי שלהם נתן לי להשתולל איתו כ 20 דקות תוך שהוא מדריך אותי בביצוע תרגילים ספציפיים. תקיפה מתחת לעננים נמוכים, חדירה עם מבער מלא והפצצה במסלול בליסטי.. כשיצאתי הצופים שאלו כמה שעות טיסה יש לי... אני? בחיים לא טסתי על מטוס קרב.
ברוך | 15.12.18
29.
לשוודים, יש כמה כלים מדהימים שבנו, והצוללות שלהם אגב יותר טובות משל הגרמנים
יש כמה וכמה מאמרים על איך המנגנון הפעלה של הצוללות שלהן נתן להן להכריע BATTLEGROUP כולל נושאת מטוסים מבלי שגילו אותן, בתרגיל מלחמה. יש להם כמה בעיות אבל. לפחות מבחינת ישראל. למען הקיצור נתמקד באחת . אי אפשר לסמוך על השוודים כספק מתמשך. אין שום דבר שימנע, ולמעשה כל הסיכוי קיים ש..בהנתן אווירה פוליטית הם יחליטו שהם לא מספקים X או Y . אילולא כך? מנועים, צוללות, אפילו שת"פ לשידרוג "מסוים" שהיה אמור לקרוא לא יצא לפועל לאחרונה . מה בכל זאת לא כזה טוב אצלם? הכלים היבשתיים שהם בונים, על אף שהם מרהיבים ( חפשו ביוטיוב), יתקלקלו בין רגע באיזור כמו שלנו, ואפשר אפילו לאחל לאויבנו באשר הם שישתמשו בהם. מלכודות אבק,או יתפרקו ברגע שיעלו על קרקע בזלת כמו ברמת הגולן. הצוללות שלהם אבל. פשוט לרייר.
אולוג | 15.12.18
27.
ממשל הכי מתקדם ועם חכם.
החוקים בשבדיה נקבעים על פי רצון העם בגלל זה מצליח להם, חבר פרלמנט אין לא אוטו צמוד ונהג , אין לא מזכירה או עוזרים , מתתגורר בחדר של 40 מ"ר כל פעם שמגיע לדיונים, המסים שאזרח משלם נקבעים במדוייק למטרות מסוימות, אין ניצול לרעה , אין משכורת עתק ת כי הכסף שייך לאזחים וזה מה שהם רוצים.
תם | 15.12.18
25.
מטוס מצויין
מכיר היטב את המטוס אישית ..( טסתי על כזה) הטסתי מטוס כזה בפינלנד . מטוס מצויין עם תמרונים מדהימים ! וכושר נשיאת נשק פצצצות / טילים גדול . תמרונים ופניות קצרות במהירות גבוהה קלות מצויינות להפליא . הטסה פשוטה וקל להטסה כך שאינו מסובך אומנם חסריים חיישנים שונים ומתוחכמים ואינו חמקני . אך ניתן להסתדר בהחלט גם בלעדי אלה ואם טייס מיומן מטיס את המטוס אפשר בהחלט להפיק ממנו תועלת מרובה . תחזוקה זולה מאוד !! פשוטה להפליא וגם המחיר ליחיד מטוס נמוך מאוד
א.ס | 15.12.18
8.
וואלה לא ידעתי
לא ידעתי שלשוודיה יש ידע ומשאבים לפתח מטוסי קרב שאשכרה יש עניין בהם. ושהם מצטיינים כמעט כמו המעצמות. אבל שחושבים על היקף ההשקעה שכולם נותנים בתוצר,יתכן שהשוודים אפילו במקום הראשון. קצת מעציב לראות את זה ולהיזכר במטוס הלהביא שלנו. איך בגלל פוליטיקה קירקעו אותו ומנעו מהתעשייה שלנו להתפתח גם באוויר. בכל מקרה הכתבות שלכם מעולות. ואני תמיד מחכה לעוד פרק. המון תודה.
מנצורי | 14.12.18
7.
תומר,אתה ייללן.יש מדינות שקונות מטוסים כאלו
בדיוק כמו שקולומביה מעוניינת לקנות מטוסי נשר שלנו משנות ה70-80. ואני לא גאון כלכלי,אבל ההסבה שלהם שווה לתעשיה האווירית מלא כסף וקולמבויה נהנת ממטוסים שמתאימים לסוג האוייבים שלהם. אז,כולנו מטומטמים וטתה חושב שסאאב צריכים לחזור לייצר רכבים? כי לרולס רויס הולך יותר טוב במנועי מטוסים מאשר ברכב...
נמרוד | 14.12.18
5.
מריח לי שהכתב מתמצא בכלכלה וכלל לא תעופה
זה מטוס מיושן מאוד שלמעט המחיר לא עומד בכלל בדרישות ובאתגרים של היום, ובטח לא מתקרב ליכולות של מטוסים בני גילו כגון F15 שהוא סוס עבודה שגם היום אין לו תחליף. ובכלל הייתי ממליץ לסאאב השוודית להתמקד בשיפור כלי הרכב שלה - מי שמכיר יודע...
תומר | 14.12.18
תודה, קיבלנו את תגובתך ונשתדל לפרסמה, בכפוף לשיקולי המערכת