90. פתחו גם מטוס לפצצות אטום אגב, בשנות ה50, תחילת ה60 סאאב התחילו לפתח מטוס שיוכל לשאת פצצה גרעינית. רצו לפתח גם פצצה משלהם אבל זנחו את הרעיון. ואת מחלקת מכוניות מכרו לאמריקאים שהיו מעונינים בפטנטים שסאאב יצרה. לאחר מכן ג'נרל מוטורס מכרה את החברה לסינים, ללא הפטנטים. אל | 07.09.19 (ל"ת)
89. למיטב יגיעתי בשנות ה- 60 ישראל רצתה לרכוש מטוסי סאאב. אבל השוודים נכנעו לחרם הערבי וישראל פנתה לצרפת ורכשה מיראז'ים. אני מעריך שאחרי מלחמת ששת הימים השוודים אכלו את הלב שחיל האוויר הישראלי עשה פירסומת נהדרת למיארז' ולא ל- "סאאב" תכל'ס.... מגיע להם יובל | 27.06.19 (ל"ת)
88. תבדקו כמה עולה סאאב משומש ביד2. יש ב 1,500 שקל, 3,000 ו ב 5,000. אי אפשר לתקן אותם. השוק חכם יותר מכל כתב שהיה " אורח של" תבדקו כמה עולה סאאב גריפין ביד2... | 23.12.18 (ל"ת)
83. למרות דברי הכתב, כל העולם....F15, וגם F16, וגם F35 כדי לכתוב כתבה טובה על מטוסים - צריך להבין במטוסים, ולא להתרשם מסרטוני תדמית ומכירות... ידעיה | 19.12.18 (ל"ת)
80. למדנו את זה על בשרנו. היינו יכולים להיות היום מעצמה, אבל אנחנו אוהבים כסף אמריקאי... אביחי | 19.12.18 (ל"ת)
79. בואו נסתכל על העובדות א. בשנים עד 45' כל העולם במלחמה, עם משאבים אדירים לייצור ופיתוח מטוסים והטכנולוגיה שלהם (אוויוניקה, מנועי סילון, חומרים, מבנה, טכנולוגיות ייצור). בריטניה וגרמניה מייצרות מטוסי בוכנה מתקדמים ואף מטוסי סילון ראשונים. שבדיה מייצרת מאות מטוסי קרב ומפציצים, ממוצעים לגמרי לתקופתם. https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_AB#Military_aircraft כלומר, שבדיה *מפגרת* אחרי שיא הטכנולוגיה בעולם. ב. באותו זמן שבדיה נייטרלית, ביחסים טובים עם שני הצדדים. ג. והנה פתאום, שבדיה מפתחת את הטונאן, הלאנסן, וכמובן הדראקן. מטוסים יפים בשיא הטכנולוגיה של תקופתם. המסקנה שלי ברורה- שבדיה כניראה קלטה מהנדסים גרמניים שהעדיפו לעבוד שם, ולא ליפול בשבי בעלות הברית. נתנייתי | 18.12.18 (ל"ת)
78. הלביא כאחד שהיה בתוך עינייני עסקאות מערכות הגנה. לצערי יש הרבה שמוקים שפרשו מהצבא שחושבים שהם יכולים לנהל עסקים על ידי מתן פקודות, יהירות. חושבים שהם חכמים יותר מאנשי עסקים ללא רקע צבאי. הבעיה שהם לא מבינים שהיו גנרלים בצבא אך באזרחות הם טירונים. בעיניי ראיתי כמה עסקים קילקלו ואף פגעו ביחסי מדינות. לצערי פרויקט לביא אחד מהם וקל להשים אחרים. Haim Rodrik | 18.12.18 (ל"ת)
77. לגבי המטוס "הכי טוב" יש המון הערכות וזו סוגיה רחבה, בין 10 ה הטנקים ה"טובים בעולם" כיום (לפי הערכות), אף טנק לעולם לא פגש אחד את השני בשדה הקרב. למרות זאת אומרים שהטנק הטוב ביותר הוא הגרמני, אבל אי אפשר לדעת ממש. ויקטור | 18.12.18 (ל"ת)
75. סביב הלביא עמדו אלפי אנשים שכל אחד גזר קופון וריר זב להם אם הלביא היה ממריא עלות כל מטוס היתה הזוייה ל72 | 18.12.18 (ל"ת)
74. ההבדל בין מטוס למכונית הוא שמכונית צריכה להימכר בשוק תחרותי עיסקי מכונית הסאאב לא הייתה מסוגלת להתחרות משום שמולה, בשוק הבית שלה, הייתה צריכה להתחרות בוולוו ואילו בעולם הייתה צריכה להתחרות ב BMW ב הונדה, בפולקסווגן ובדגמי היוקרה של טויוטה וניסאן. מאמצע שנות השמונים היא יצרה מכוניות עם טכנולוגיות מתקדמות אך בסדרות קטנות עם עלויות יצור גדולות ובעיות אמינות קשות שנבעו מחוסר בתקציבים לבדיקות איכות מספקות בזמן הפיתוח ובשלבי היצור הראשונים. חברת רכב שאיננה מייצרת לפחות מליון וחצי מכוניות בשנה (עם שיתוף פלטפורמות ומכלולים בין הדגמים השונים) איננה יכולה להקציב את המשאבים הנדרשים לפיתוח רכב בעל טכנולוגיות חדשות ואמינות דיין ולייצרו בתהליכים חסכוניים ומתקדמים. סאאב הגיעה למצב בו נאלצה לשתף פעולה עם קונצרן גדול - ג'י אם (למעשה נרכשה על ידו) אך למזלה הרע ברור שמשם לא יכולה הייתה לבוא לה ישועת הפיתוח והטכנולוגיות המקדמות. היא נאלצה להשתמש במכלולים של אופל ובכך ל"שדרג" עצמה למטה. ברגע שהשוק הבין שסאאב מתחילה להדמות לאופל בביצועים ובאיכות אך ממשיכה לתמחר עצמה כמכונית נישה איכותית הקהל החל להצביע ברגליים וברח ממנה. מבין קצת | 18.12.18 (ל"ת)
68. מידע חשוב שלא הוזכר כל מטוסי סאאב צוידו במנועים בריטים (דראקן) ו אמריקנים (ויגן, גריפן) תוצרת וולוו תחת רישיון מיכאל | 17.12.18 (ל"ת)
67. מטו הלביא נגנז סופית מסיה ראשית אחת לא ניתן היה לייצר את כולו ארץ, המנועים היו אמריקאים אז נוצר מצב שייצור שלו לא היה ישראלי מלא ולכן גנזו אותו, זה שארה"ב הציעה לישראל לקל כמה טייסות כמעט בחינם לא היה מה שהכריע את ההחלטה, אלא נושא הייצור העצמי שלא היה אפשרי. ggg | 17.12.18 (ל"ת)
64. מטוסי קרב שבדיים במשאל עם שנערך בשוויץ, הצביעו רוב האזרחים נגד קניית מטוס הקרב 'גריפן'. מיכה כהן, ציריך | 16.12.18 (ל"ת)
63. מה שבאמת מענין זה כמה האמריקאים גרועים אם זה כל כך פשוט, למה מטוסי הקרב האמריקאים כל כך גרועים יחסית? מילא הדראקן אפשר להבין שזה פשוט מטוס שלא מתאים לצרכים שלהם. אבל לפי התאור שלמעלה גם הויגן כבר היה טוב ממטוסים אמריקאיים של אותו הזמן. אז מדוע האמריקאים כל כך גרועים? שאלה | 16.12.18 (ל"ת)
60. ואנחנו ניסינו לביא עשינו הרבה רעש וצילצולים ומה ניגמר כולם יודעים גם חשבדיה אוכלוסיה כמו שלנו אבל רצון ויכולת מיכה | 16.12.18 (ל"ת)
55. קנית משהו משוודיה לפני כ20 שנה עסקתי בפיתוח מוצר לכיבוי אש. מפעל שוודי יצר חומר המאפשר הכנת קצף כיבוי ממי ים. בקשתי לקנות מהם כמות בכדי לנסות את המוצר, קבלתי תשובה - היות והמוצר שלנו עלול לשמש את הצבא הישראלי, אנחנו לא מספקים למדינה בקונפליקט או בלחימה . להזהר בעל הרעיון | 16.12.18 (ל"ת)
54. ארצה"ב לא נותנת בשום אופן שנבנה בעצמנו מטוס יודעים שכולם יקנו ממנו ולא מהם נפתלי | 16.12.18 (ל"ת)
53. השוודים ממש חסידי אומות העולם השוודים הם אנטישמים מוצהרים שמכרו / מוכרים נשק למדינות ערב , כולל תת המקלע קארל גוסטב שמיוצר ברשיון במצרים ומועתק גם בגדה. אחד | 16.12.18 (ל"ת)
52. בשנות הששים והשבעים היו לשבדים גם טנקים ותותחים... מעולים. בנוסף, היה להם שדות תעופה תת-קרקעיים בהם המטוסים יצאו דרך פתח בקצה מנהרה. י.ג. | 16.12.18 (ל"ת)
51. נכון בשבדיה שכבר כ300 שנה מדינה נטרלית בונים מטוסי קרב -> ואילו ישראל שצריכה את זה כדי לא להיות תלויה לרצנות וחלף הרוח ומדניות של צרפת אחרי זה ארה"ב ולך תדע מי עוד בעתיד, לא בונה לעצמה מטוסי קרב ושאלה היא למה?! כי שבדיה דומה בסדר גודל לאוכלוסיה לישראל. לכן כל הסיפורים שישראל מדינה קטנה ולא יכולה להרשות לעצמה לבנות מטוסים פשוט רצון זדון של "סוכני השפעה" לאנטריסים זרים שגם רצו שנפסיק לייצר טנקים מרכבה שאותם אנו התחלנו לייצר רק בגלל ש"בעלי הברית" שלנו סירבו לספק לנו טנקים וחלקי חילוף!. ישראל ישראלי | 15.12.18 (ל"ת)
50. סאאב זאת חברה שאמורה להיתמחות בתחום המטוסים אבל יצרה מחלקת רכב גם כן והיא היתה על הפנים בביצוע, ורק רעיונות מיוחדים שכללו ברכבים שלהם היו אולי יחודיים בעולם הרכב( כמו מצב ללא תאורה פנים ע"י לחיצה על כפתור... לא ברור למה ברכב פרטי. או הגה לרכב שהוא יותר כמו סטיק של טייס במטוס קרב.. וכו'). במחלקת כלי הטיס שלהם גם שם היו דברים יחודיים וחדשניים אך בהרבה מצבים לא היו יעילים לשדה הקרב האמיתי כי כאשר פותחו המטוסים לחברה לא היה מושג על משימות תעופה למצב המשתנה בעולם באותן שנים. בקיצור חברה טובה על הנייר וייחודית ברעיותיה אבל בפרטיקה לא.. סאאבבה | 15.12.18 (ל"ת)
47. נראה שהקברניט נהנה לטוס לבד אפילו אותי, חובב תעופה מושבע, הכתבה זו ממש לא ענינה... דניאל | 15.12.18 (ל"ת)
45. דומה מאוד לכפיר היו שני דגמים של הכפיר : 1 דמוי מיראז הצרפתי 2 כנ"ל אבל עם כנפונים המכונה הכפיר המשופם חיל אויר השתמש בהם שנים רבות. הגדי | 15.12.18 (ל"ת)
44. 37 - חיל האויר ויתר על הלביא כיון שהיה נחות מה F-16 וזה היה אחד הגורמים לביטול הפרוייקט | 15.12.18 (ל"ת)
43. בטח המטוס זול - צבא קטן לא מספק הרבה גנרלים (מיל') שמקבלים סוכנויות נשק שגוזרות קופונים. ולרה"מ אין הרבה בני דודים | 15.12.18 (ל"ת)
42. זיהוי מוקדם סיפור אמיתי - תחילת שנות ה 60 במאה הקודמת זוג מטוסי מירז חולף בשמי גוש חרוד "סאאב" זועק אחד מעובדי גן ירק , " סאאב יש רק מכוניות " עונה חברו .לא ידברו יום יומיים ובמועדון לחבר אצל מטילדה ישלימו. אבידן | 15.12.18 (ל"ת)
40. עברית כהלכה ניצן סדן, אני אוהב את הכתבות שלך, אבל מאוכזב מרמת העברית שלך. שתי אפשרויות: קח את הספר ׳ודייק׳ ולמד אותו בעל-פה, או שתן כמה כתבות שלך (כמה, לא אחת) למגיה, ובקש ממנו לסמן את כל שגיאות הדקדוק שלך, ביחוד השימוש ב-ו׳ החיבור והדגש הקל ב-בגד-כפת, אבל לא רק. יש לך מדור על רמה, אז גם השפה צריכה להיות על רמה. החרד לתרבותנו המתפוגגת | 15.12.18 (ל"ת)
39. כשגנזו את הלביא סיפרו לנו שזה גדול על מדינה קטנה בשבדיה יש בערך את אותה כמות תושבים שיש בישראל. הם הם הצליחו בלי לפשוט את הרגל גם אנחנו היינו מצליחים, ואולי הרבה יותר. עבדו עלינו | 15.12.18 (ל"ת)
38. הטסתי את הסימולטור של הגריפן כל פעם שיש תערוכה גדולה אני נדחף לסימולטור שלהם ומטיס אותו בהנאה רבה... לפני שנתיים היה לי מזל שלא חיכו הרבה בתור אז הטייס הניסוי הראשי שלהם נתן לי להשתולל איתו כ 20 דקות תוך שהוא מדריך אותי בביצוע תרגילים ספציפיים. תקיפה מתחת לעננים נמוכים, חדירה עם מבער מלא והפצצה במסלול בליסטי.. כשיצאתי הצופים שאלו כמה שעות טיסה יש לי... אני? בחיים לא טסתי על מטוס קרב. ברוך | 15.12.18 (ל"ת)
37. בינתיים, שיעור המוסלמים בישראל אדיר לעומת שבדיה...וברוסיה... מטיפת הצדק האירופאי רוסיה, היא עצמה מלאה במוסלמים ילידים, מזה דורי דורות, בכמויות אדירות לעומת ישראל, אירופה וארה"ב יחד. אואו 2 | 15.12.18 (ל"ת)
36. לאט אבל בטוח אני משתלט על המערב ארצות הברית. בריטניה. אוסטרליה. ישראל. תורכיה. בלגיה. דנמרק. יפן. איטליה והמוטה עוד נטויה. בסופו של יום אהיה הדנידין האמיתי היחיד בשטח ב-20 השנים הקרובות. רוסיה התפכחה. סין מתקשה. אביקו F-35 | 15.12.18 (ל"ת)
35. בשביל רוסים מטוס כלשהו לא בעיה בכלל. אם הם ירצו יספיק להם יום "עבודה" אחד זה רק עניין כלכלי בלבד לא רציני | 15.12.18 (ל"ת)
32. ל-3 , ישראל לא קונה מטוסים מארה"ב אלא מקבלת מתנה ע"ח הסיוע השנתי של 3 מיליארד עבור מטוסים שבדים ישראל תיצטרך לשלם והרבה. הבנת למה ישראל לא הולכת לכיוון. מקסימום השב"כ יגנוב את התוכניות וישראל תיבנה בעצמה אבל גם זה עולה יותר ממה שיש לישראל ישראלי | 15.12.18 (ל"ת)
29. לשוודים, יש כמה כלים מדהימים שבנו, והצוללות שלהם אגב יותר טובות משל הגרמנים יש כמה וכמה מאמרים על איך המנגנון הפעלה של הצוללות שלהן נתן להן להכריע BATTLEGROUP כולל נושאת מטוסים מבלי שגילו אותן, בתרגיל מלחמה. יש להם כמה בעיות אבל. לפחות מבחינת ישראל. למען הקיצור נתמקד באחת . אי אפשר לסמוך על השוודים כספק מתמשך. אין שום דבר שימנע, ולמעשה כל הסיכוי קיים ש..בהנתן אווירה פוליטית הם יחליטו שהם לא מספקים X או Y . אילולא כך? מנועים, צוללות, אפילו שת"פ לשידרוג "מסוים" שהיה אמור לקרוא לא יצא לפועל לאחרונה . מה בכל זאת לא כזה טוב אצלם? הכלים היבשתיים שהם בונים, על אף שהם מרהיבים ( חפשו ביוטיוב), יתקלקלו בין רגע באיזור כמו שלנו, ואפשר אפילו לאחל לאויבנו באשר הם שישתמשו בהם. מלכודות אבק,או יתפרקו ברגע שיעלו על קרקע בזלת כמו ברמת הגולן. הצוללות שלהם אבל. פשוט לרייר. אולוג | 15.12.18 (ל"ת)
27. ממשל הכי מתקדם ועם חכם. החוקים בשבדיה נקבעים על פי רצון העם בגלל זה מצליח להם, חבר פרלמנט אין לא אוטו צמוד ונהג , אין לא מזכירה או עוזרים , מתתגורר בחדר של 40 מ"ר כל פעם שמגיע לדיונים, המסים שאזרח משלם נקבעים במדוייק למטרות מסוימות, אין ניצול לרעה , אין משכורת עתק ת כי הכסף שייך לאזחים וזה מה שהם רוצים. תם | 15.12.18 (ל"ת)
25. מטוס מצויין מכיר היטב את המטוס אישית ..( טסתי על כזה) הטסתי מטוס כזה בפינלנד . מטוס מצויין עם תמרונים מדהימים ! וכושר נשיאת נשק פצצצות / טילים גדול . תמרונים ופניות קצרות במהירות גבוהה קלות מצויינות להפליא . הטסה פשוטה וקל להטסה כך שאינו מסובך אומנם חסריים חיישנים שונים ומתוחכמים ואינו חמקני . אך ניתן להסתדר בהחלט גם בלעדי אלה ואם טייס מיומן מטיס את המטוס אפשר בהחלט להפיק ממנו תועלת מרובה . תחזוקה זולה מאוד !! פשוטה להפליא וגם המחיר ליחיד מטוס נמוך מאוד א.ס | 15.12.18 (ל"ת)
24. המטוסים לא יעזרו לשבדים האיסלאם הקיצוני כובש אותם וכשיתעוררו יהיה להם רמטכל מחמאס אואו | 15.12.18 (ל"ת)
22. ממש ניטרלים ופציפיסטים לך תלמד קצת הסטוריה ותראה עד כמה ה"ניטרליות" וה"פציפיזם" סייעו לנאצים ולא בכפייה אלא מרצון עז תל אביב | 15.12.18 (ל"ת)
21. שבדיה החזיקה בתואר יצואנית הנשק הגדולה בעולם. עד היום, פועלת נמרצות בחימוש ימי, אווירי וטקטי יבשתי, לצד מודיעין אנושי עמוק, וכל זאת ב-"עמימות". ניתן לטעום ממש קצת כשנכנסים לאתר Saab Defense זה לא תמימות, זה תחכום. | 15.12.18 (ל"ת)
19. השם "גריפן" מזכיר את השם "גריבן" שמופיע בתור התרגום של "גפן" לשבדית במערכון על חידון התנ"ך מישהו | 15.12.18 (ל"ת)
17. ממשלה מושחתת ביטול הלביא היה שחיתות עלק 75 מטוסים הם חישבו 150 כלכלי ליבנות בישביל לבטל 75 הם היו בונים 600 זה היה שווה בממשלה אמרו רק 75 מושחתים אורי | 15.12.18 (ל"ת)
15. לביא החלו לבנות את הלהיט המטוס קטן זול וזריז. בהמשך בנו לא קטן. לא זול. ולא זריז. כמו כל פרויקט במהלך. במהלך הפיתוח מוסיפים מוסיפים מוסיפים. אבי | 15.12.18 (ל"ת)
11. המטוס הטוב בעולם מתמרן בזריזות ומרשים ביופיו. מפגן של הגריפין שצילמתי בקיץ האחרון באנגליה: https://youtu.be/hiFOHVfjJig זיו | 15.12.18 (ל"ת)
10. השבדים לא גוזרים קופונים.כל הכסף לפרויקט שום אגורה לא נעלמת.אין שמור לי והשמור לך.בארץ חוגגים אבן פינה לפרויקט 10 פעמים עד שאין כסף לפרויקט.עצוב משה | 15.12.18 (ל"ת)
9. מטוס הלביא ז"ל נגנז בגלל לחץ הממשל האמריקאי שחשש מתחרות, שווה כתבה דומה שייקה להב | 15.12.18 (ל"ת)
8. וואלה לא ידעתי לא ידעתי שלשוודיה יש ידע ומשאבים לפתח מטוסי קרב שאשכרה יש עניין בהם. ושהם מצטיינים כמעט כמו המעצמות. אבל שחושבים על היקף ההשקעה שכולם נותנים בתוצר,יתכן שהשוודים אפילו במקום הראשון. קצת מעציב לראות את זה ולהיזכר במטוס הלהביא שלנו. איך בגלל פוליטיקה קירקעו אותו ומנעו מהתעשייה שלנו להתפתח גם באוויר. בכל מקרה הכתבות שלכם מעולות. ואני תמיד מחכה לעוד פרק. המון תודה. מנצורי | 14.12.18 (ל"ת)
7. תומר,אתה ייללן.יש מדינות שקונות מטוסים כאלו בדיוק כמו שקולומביה מעוניינת לקנות מטוסי נשר שלנו משנות ה70-80. ואני לא גאון כלכלי,אבל ההסבה שלהם שווה לתעשיה האווירית מלא כסף וקולמבויה נהנת ממטוסים שמתאימים לסוג האוייבים שלהם. אז,כולנו מטומטמים וטתה חושב שסאאב צריכים לחזור לייצר רכבים? כי לרולס רויס הולך יותר טוב במנועי מטוסים מאשר ברכב... נמרוד | 14.12.18 (ל"ת)
6. תלמד היסטוריה הדראקן לא היה המטוס הראשון שתוכנן בשבדיה. היתה לה תעשיה אווירית מפוארת עוד לפני מלחמת העולם השניה. משה | 14.12.18 (ל"ת)
5. מריח לי שהכתב מתמצא בכלכלה וכלל לא תעופה זה מטוס מיושן מאוד שלמעט המחיר לא עומד בכלל בדרישות ובאתגרים של היום, ובטח לא מתקרב ליכולות של מטוסים בני גילו כגון F15 שהוא סוס עבודה שגם היום אין לו תחליף. ובכלל הייתי ממליץ לסאאב השוודית להתמקד בשיפור כלי הרכב שלה - מי שמכיר יודע... תומר | 14.12.18 (ל"ת)
4. כל הכבוד להם,זה לא פשוט עסקית אגב דומה לחמקן הסיני.היה דיבור של הברזילאים לשיתוף פעולה.השבדים פחדו שיגנבו להם תכנולוגיה,והענין קצת מוסמס.אבל מה הבעיה של הברזילאים לקנות כמה מטוסים.ו"לקבל השראה".גם לצרפת יש תעשיה אווירית מענינת-נראה שדי צפוף שם,וקשה עיסקית : | 14.12.18 (ל"ת)
3. מטוס שבדי כדאי לחיל האויר שלנו לבדוק את המטוס השבדי ולקנות מהם עם התאמות ישראליות דוד שהם | 14.12.18 (ל"ת)
ויקינגים, דרקונים ומשולשים: כשהשבדים בנו את מטוס הקרב הכי מתקדם בעולם
90 תגובות לכתיבת תגובה