137. בעיית כיוונים אכן אדפו דרומית לאסנא, אבל הנילוס זורם מדרום לצפון. כלומר אם המתקן פיספס את אסנא היה צריך להסחף צפונה במורד הנילוס ולא דרומה, אלא אם היה לו מנוע.. לי | 11.02.20 (ל"ת)
135. הצניחה במיטלה שלום רב את ההצנחה במיטלה במלחמת קדש ביצעו 16 מטוסי דקוטה. הנורד היה מטוס הצניחה העיקרי בשנים מאוחרות יותר. זאב זאב | 02.01.20 (ל"ת)
134. ל 38 חלק 2 יום כיפור היה ניצחון בין אם תרצה ובין אם לא ורק בגלל שאתם בחיל האוויר נכשלתם לא אומר שבשאר הצבא שיריון נגח במצרים והסורים כמו כלום חי"ר חיסלו את שניהם וחיל הים בכלל לא הייתה לא בעיה אז תוציא את הראש מהתחת ותפנים שחיל אוויר זה לא כל הצבא המצרים והסורים לא השיגו את מטרתם שהייתה להשתלט על השטח שהפסידו בששת הימים מה שהם לא הצליחו לעומתנו שאנחנו הצלחנו והשגנו את מטרותינו ככה אתם חיל האוויר חבורת שחצנים שחושבים שאתם הכל היחידים שבאמת היו רצינים והיה תענוג לעבוד איתם היו הטכנאים שפשוט עבדו ץ | 20.11.19 (ל"ת)
133. ל 38 חלק 1 אין כל מה שאתם עושים ברגע שמזכירים את יום כיפור זה להתמרמר ולבכות ש"עשו לנו בית ספר" ו" הפתיעו אותנו" וכו' אז לא, לא עשו לנו בית ספר הפתיעו? כן. בית ספר? תגיד לי למנוע תקיפת שיריון אדירה? זה עשו לנו בית ספר לזהות ולפרוץ קו אויב? זה בית ספר? להשתלט על שטח אויב ולקטוע לו את קווי האספקה? זה עשו לנו בית ספר? לא ולא אדוני זה אנחנו עשינו בית ספר להם מהמצב הגרוע ביותר עד למצב הטוב ביותר נכון נהרגו אבל אין מה לעשות, זאת מלחמה תתמודד מנענו מהמצרים והסורים להשיג את מטרותיהם בזמן שאנחנו השגנו את שלנו ץ | 20.11.19 (ל"ת)
132. מרתק לקרוא ולהפנים מעניין איך ניפטר מהדרעאק האחרון שמדינת החסות מכרה לנו אחד העם | 26.10.19 (ל"ת)
131. טייסת 103 טייסת 103 אכן שרתתי בטייסת זו משנת 1965 ועד 1971 כטכנאי קשר ונווט. ואת הטייס שלמה ברכה זכור לי היטב מפקד טייסת עופר . פרץ מרדכי | 21.10.19 (ל"ת)
127. הצילום של Heller הצילום המרשים של המטוס בצבעי הסואה הוא כמובן ציור. ו-Heller היא כמובן החברה שמכרה דגמים קטנים מפלסטיק שהדבקנו בדבק מטוסים והנחנן על המדף, והציור הזה הוא מקופסת הקרטון של הדגם יעקב | 14.10.19 (ל"ת)
126. ל- 114: למען הדיוק, מנגנון ההפעלה של ה"אשלגן" פותח במפעל ב' [היום מב"ת] של התעשיה האוירית. אני | 13.10.19 (ל"ת)
121. ל– 118 יכול להיות מאבו רודס , בראס סודר לא היה שדה תעופה, הייתי שם בבסיס טילי הוק. מוטי | 10.10.19 (ל"ת)
118. טסתי עם נורד מראס סודר ללוד. יותר דוד שמש. מנוע אחד כבה. אבל תמיד הגענו. במקום 14 שעות נסיעה . שעה ומשהו טיסה. שלמה | 09.10.19 (ל"ת)
116. מנועים חלשים ובעיתיים. שלום ניצן אכן כתבה מרתקת אבל על הצלחת הנורדים , אבל לא ציינת עובדה אחת חשובה מאד והיא: מנועי המטוס. המנועים היו בעייתים , מדובר על זה שהיו להם שפע של בעיות טכניות שנבעו מעצם תיכנונם הלקוי, דבר שלא נפתר לכל אורך תקופת השירות של המטוס בח"א שלא לדבר שהם היו בעלי ביצועים חלשים לאופי המטוס ותשאל כל צנחן שהשתתף בצניחות מנורדים איך הצנחנים היו צועקים בהמראות :" היי הופ, היי הופ" כדי " לעזור" למטוס להמריא, כי רשימת ההמראה דל מטוס ✈ עמוס היתה מאד ארוכה. טכנאי מטוסים | 08.10.19 (ל"ת)
115. הצרפתים הכריחו אותנו לקנות אפילו אוטובוסים מחורבנים וכלי רכב די בעייתיים. בקיצור : חברים טובים הם אף פעם לא היו למדינת היהודים.... הלמוט אוסטרמן | 07.10.19 (ל"ת)
114. למען הדיוק: דוד לסקוב פיתח את פצצת "אשלגן" פצצת "אשלגן" שהוטלה לתוך מי הנילוס ממטוסי הנורד במבצעים "בצורת" , ו"תרנגול 169" במלחמת ההתשה פותחה ע"י אל"מ דוד לסקוב מפקד יחידת יפת"ח של חיל ההנדסה בשיתוף עם התעשיה האווירית ישי, יוצא חיל ההנדסה | 07.10.19 (ל"ת)
113. תודה כיף לקרוא כתבה כזאת. בילדות ראיתי את הנורד מקרוב לא מזמן ישבתי עם הילדים שלי סיפרתי להם על המטוס הזה. הצלחתי למצוא תמונות ישנות. עכשיו אני משתף אותם שיבינו שגם מטוס גמלוני יכול לתת עבודה בשעת מלחמה. רונן | 07.10.19 (ל"ת)
109. ל 100 המטוס "שט" 400 ק"מ דרומה, לא הפצצה. הפצצה לא נסחפה לגדה כי נזרקה מספיק קרוב לגשר והמשיכה ישר ל 100 ו 85. | 06.10.19 (ל"ת)
108. כרמיאל שרתתי ב 103 החל מ 1972,כולל מלחמת יו"כ,העבודה היתה קשה וסיזיפית אבל מאוד אהבתי את המטוסים ות המשימות מושיק | 06.10.19 (ל"ת)
105. צוללת דקר בשנת 1968 צורפתי לצוות חיפושים אחרי הצוללת דקר, טסנו במטוס תובלה נורד מתל נוף, כמו נחש מעל הים התיכון שש שעות באוויר מחיפה עד קפריסין, היו לנו חגורות הצלה ”מיי ווסט“ במקרה והיה צורך לקפוץ לים. מוטי | 06.10.19 (ל"ת)
104. לא כל כך מקורי הבריטים עשו זאת במבצע נזיפה,במלחמת העולם השניה,כשהמציאו פצצה המוטלת על פני המים וקופצת(ממש כמו שמקפיצים אבן) עד שפגעה בסכר. הקפצן בשדה הסכרים | 06.10.19 (ל"ת)
103. ל 67, צודק. היו מטוסים שהגיעו מגרמניה עם כיתוב בגר חושב שהיו אלה ה P,Q,R. מי שהיה ב 103 מבין באילו מטוסים בדיוק מדובר אחד שהיה ב 103 | 06.10.19 (ל"ת)
102. יופי של כתבה כמו תמיד המפתח הוא בחשיבה וההתגברות על האתגרים שמציב הציוד. יעקב, רעננה | 06.10.19 (ל"ת)
101. נהדר לקרוא ,תודה ניצן בתור חובב טיס , (גדלתי עם מנוי לביטאון ח"א בתחילת שנות השמונים) אהבתי מאד את סגנון הכתיבה שלך. תודה על פרק אמיץ Moshe | 06.10.19 (ל"ת)
97. המכונאי שטיפל במטוס נכון שמנוע כבה. אבל הסיבה היתה כדור של רובה שחדר לסעפת הדלק של המנוע. ונאלצו לסגור אותה . לוי יעקב | 05.10.19 (ל"ת)
94. מעניין איך הפצצה שמרה על ציפה במרכז הנהר ולא נסחפה לגדה . ניצן , סיפור יפה , חסרים כמה פרטים כדי לסגור מעגל . קפטן ג'ק | 05.10.19 (ל"ת)
93. הנורדים כן הצניחו במיטלה לפי אתר חיל האויר אבל לא השתתפו בהצנחה הראשונה https://www.iaf.org.il/189-HE/IAF.aspx אתר חיל אויר | 05.10.19 (ל"ת)
92. הנורד ואני הערות נוספות א. הנורד שימש גם כמטוס צילום אלכסוני.בדלת האחורית השמאלית התקינו על חצובה שתי מצלמות "36,ו48" ב. באוגוסט 70 שמרתי על נורד 23 ששוגר לקפריסין להביא משם טייס פנטום שבוי (שוחט) שנפצע קשה מאוד והמצרים לא רצו לקבל את מותו על עצמם.בצוהרי אחת השבתות ,המריא והביא את דר שוחט לארץ .היה לו אלח דם והיה צריך להחליף לו את כל הדם.המטוס נשאר בשדה דב ואני זכיתי בשחרור משמירה.קודם לכן בעלי דם o התנדבנו לתרוםם דם בשיבא ששם אושפז.שני אוטובוסים עם תורמים נתנו מדמם והצילו את חייו. בני כהן | 05.10.19 (ל"ת)
90. ניצן מפתיע (לטובה) כהרגלו תודה רבה על עוד כתבה מקיפה שכתובה כל כך יפה. כל הכבוד טל | 05.10.19 (ל"ת)
85. נורד תיקון לדבריך יצא המורד לגמלאותב1987 אז ב1974 תעשיה אוירית החלה לתחזק את המטוס היות וכל מערך התובלה תוחזק על ידי תעשיה אוירית המטוס יצא משרות שנה לאחר מכן ב1975 פיני | 05.10.19 (ל"ת)
84. הטור המדהים והאיכותי שיש לנו ברשת כיף לקרוא ולצפות בסרטונים. אל תפסיק. תודה רבה. ניר | 05.10.19 (ל"ת)
82. מעניין מאד. חבל שמהמבצעים האלה צה"ל איבד את המקוריות והיוזמה נורד היה המטוס הראשון שטסתי עליו בחיי בגיל 13 ב 1964 מרמת דויד . אכן מטוס נחמד ויעיל ישראל | 05.10.19 (ל"ת)
81. מטוס נורד גשר נאגה חמאדי מזכיר לי לנו נישכחות כייף אדיר לחזור לאותה תקופה ואדאפו גם כן סגרתי עניים וחזרתי כ40 שנה אחורה תודה לכתבה ציון דהן | 05.10.19 (ל"ת)
80. כמה הערות : 1) ישראל לא "רצתה לקנות את מטוסי האורגאן". היא רצתה בעצם את ה"מיסטר 2" אך הצרפתים דחפו לנו במקומם את האורגאן. בסופו של דבר הוא הוכיח את עצמו לא רק כמטוס קרב, אלא גם כמטוס אימון מעולה, וכאידיאלי לתקיפת מטרות קרקע. ה"מיסטר 4" וה"סופר מיסטר" נכנסו מאוחר יותר כמטוסי הקרב מהשורה הראשונה. 2) גם אני סבור כי ההצנחה במיתלה נעשתה ממטוסי דקוטה ולא נורד. 3) מטוס הנורד שימש בין השאר לגרירת המטרה במטווחי נ"מ, והפתח האחורי שלו היה אידיאלי לכך, כאשר בתוך המטוס הורכב המגליל שממנו יצאו הכבל והמטרה (כקצין בנ"מ הייתי אחראי להפעלת המגליל בנורד פעמים רבות). נחמיה תנא | 05.10.19 (ל"ת)
77. משלחת צ.ה.ל באתיופיה שנות ה- 60 עבדה בחסות המוסד בבסיסי הצבא האתיופי, צנחנים, חיל אויר, הנדסה, מודיעין ועוד. במשך תקופה ארוכה, שימש מטוס הנורד כאמצעי קשר שהביא מדי חודש בחודשו אנשים וציוד לשדה התעופה בבישופטו, שם עבדו קציני צנחנים וטייסי חיל האויר שלנו באימון הכוחות האתיופים. הטיסות שהיו סודיות ביותר (קוד אלונקה) יצאו מתל נוף לאחר חצות, טסו מעל מצרים, נחתו באסמרה עם בוקר לתידלוק, ומשם לבישופטו. זאב | 05.10.19 (ל"ת)
74. דורש בדיקה את הצנחנים במיתלה הצניחו דקוטות,לא בטוח שהנורדים השתתפו. הרבה צניחות מנורד | 05.10.19 (ל"ת)
71. זוכר את הנורדים באימון מצניחים צנחנים דרומית לקיסריה לפני 55-60 שנים היה אזור של חולות ורק חולות. כילדים, אהבנו לראות את הצנחנים יורדים לאט לקרקע. וגם את הצורה של המטוס. כמו המיראז' הצרפתי בשנות השישים. ציון | 05.10.19 (ל"ת)
69. 1. זכיתי לצנוח מנורד. כיף גדול!! 2. רעיון הפצצה במים נלקח מ"פורצי הסכרים" שם היה צורך בפצצה "מקפצת" (כמו אבן על המים) שתוטל בזוית שטוחה מאד, ותגיע למטרה (סכרים על נהר האודר) כשהיא לא יותר מכמה מטרים בודדים מתחת לפני המים. כאן היה צריך קונספט שונה, אבל עם תכלית סופית דומה. 3. מבצע קדש היה ביצוע סביר יחסית של מחשבה חולנית ומגלומנית. שילמנו עבור נסיון צבאי שתוצאתו הסופית/מדינית היתה אפס וגם פחות, אך היווה בסיס לתפיסת הלחימה שבאה לביטוי בששת הימים - ביותר מ-300 הרוגים. חכם חנוכה (גם בתשרי...) | 05.10.19 (ל"ת)
67. רוב המטוסים הישראלים היו מייצור גרמני וניתנו מתנה על ידי גרמניה רק 6 היו צרפתים. היתר היו גרמנים שניבנו בגרמניה באיכות טובה יותר . שנים רבות הסתירו את זה כולל הטנקים הפטונים הראשונים שהיו גרמנים. צביקה החשמלי | 05.10.19 (ל"ת)
66. איזה סיפור מרתק ומופלא סיפור אמיתי יוצא מהכלל. נהניתי לקרוא חידשת לי חדוש מופלא. תודה רבה רבה. יגאל | 05.10.19 (ל"ת)
63. למה הסיפור לא ידוע יותר ? מבצע הפצצת הגשרים הוא יוצא מן הכלל. על מבצע דומה של הבריטים במלחמת העולם השניה נכתבו ספרים והיה סרט מפורסם ( פורצי הסכרים ) . משה | 05.10.19 (ל"ת)
55. בשנים האחרונות לחייהם הנורד קרטע בצניחות בהמתנה לנורד על המסלול פעמים רבות היו ביטולים ודחיות בעת ההתנעה של המנועים חלק פעלו חלק לא הייתה כבאית צמודה בשל התלקחות מנועים. הזקן עשה את שלו בכבוד ופרש מקרטע למדי. היה למצב יתרון גדול בצניחות שלפחות הנחיתה נחסכה לצנחנים דניאל | 05.10.19 (ל"ת)
54. הפילים המעופפים כיף לקרוא, כיף להיזכר, השנה חגגנו 70 שנה לטייסת והופק ספר מקסים על מעללי הנורד והאנשים שאהבו אותו רון הראל | 05.10.19 (ל"ת)
53. נורד שייך לתקופת הזוהר של ח"א וזו חלפה בתקופתנו, ח"א עסוק בסימולטורים, מל"טים ותרגילי REDFLAG ובפעם האחרונה שמטוס ח"א אשכרה הוריד מיג הייתה לפני למעלה מ-35 שנה. כיום, אין ולו טייס פעיל אחד בח"א שהתמודד אי-פעם בקרב אוויר וזה כלל לא מעודד. כבשה פועה - יוצא ח"א | 05.10.19 (ל"ת)
52. תעשיית המטוסים הצרפתית יכלה להיות הטובה ביותר בעולם בזכות המציגים שלה .אבל הנשיא האלכוהוליסט והאנטישמי דה גול החריב אותה.לצרפתים יש כלים מדהימים למשל הראפאל אין דבר דומה לו מולי | 05.10.19 (ל"ת)
51. מטוס תידלוק חיל האויר גם ביצע הסבה של הנורד למטוס תידלוק לפני הקרנף למסוקי תובלה ואני חושב גם מטוסי קרב. אלדד | 05.10.19 (ל"ת)
50. מי הגאון שאחראי על הסרטונים? עשויים מעולה. מי זה? מי הגאון שאחראי על הסרטונים? עשויים מעולה. מי זה? חיים | 05.10.19 (ל"ת)
49. כדאי להבין את הסיפור המרתק יש לקחת בחשבון ש BB מה מדינת ישראל של שנת 56. 67 וההתשה הייתה עושה עם לא היו למלך ישראל BB להיות בסוד הענינים ומזל סמסופר עי הקברניט ולא באיזה תשדורות בחירות של BB המלך הבלתי מובס. אילן | 05.10.19 (ל"ת)
48. למגיב מס, 42. התאונה האווירית הקשה ביותר היא ״אסון המסוקים״ באירוע נהרגו באירוע נהרגו כל 73 החיילים שהיו במסוקים. 8 מתוכם היו אנשי הצוות שהטיסו את המסוקים אלעד | 05.10.19 (ל"ת)
45. גם הגף הטכני ב 103 עבד סביב השעון המטוסים יצאו וחזרו ללא תקלה. בפעם השניה, שני המטוסים נחתו בסיני כל אחד עם מנוע פגוע. אחד שהיה שם | 05.10.19 (ל"ת)
44. פרט נוסף פרט נוסף- מטוסי הנורד שימשו גם לטיסות מנהלתיות צבאיות לצרפת, להובלת אנשים ומטען. טסתי מישראל לצרפת במטוס נורד בשנת 1967, טיסה שנמשכה יומיים. מיקי | 05.10.19 (ל"ת)
42. האנשים והמכונה יחד עם הטייסים, שהו בתא המטען, קשרו, מיקמו והצניחו - מדריכי צניחה. לדור ההוא היתה עבוד מאתגרת חשובה וקרבית ביותר. לצערי, צנחתי מקרנף, ערבה וכמובן דקוטה אבל לא מהנורד המדהים. כתבה מצויינת. דינו | 05.10.19 (ל"ת)
41. התאונה האווירית הכי קשה במטוסי תובלה לנורד גם נרשם שיא התאונות בישראל ב 29.4.64 במהלך טיסת ניווט לילה נגע המטוס בקרקע והתרסק לתוך המכתש גדול שליד ירוחם. התאונה גבתה תשעה הרוגים אריאל | 05.10.19 (ל"ת)
38. יכול להיות אבל רוח ההמצאה הייתה ונשארה ראה לכך את כיפת ברזל, טילי החץ ועוד כהנה וכהנה אלא שזה עלול ולפעמים גם מתממש: שאננות ושיגעון גדלות. זה בדיוק מה שדפק אותנו כמה שנים לאחר תיאורי הכתבה הזו: מלחמת יום הכיפורים. במלחמה זו המצרים עשו לנו בית ספר למרות שבסוף הכנענו אותם. עלינו לעשות שיעורי בית! מחנך | 05.10.19 (ל"ת)
37. כך נגמר לו מטוס היכן שהו בסביבות 1972 לקראת אחד ממבצעי הקלחות הוקפצה פלוגת שיריון (אלון) של חטיבה שבע ממש מתוך הצגה של צליחת התעלה. הפלוגה עלתה בערב על מטוס נורד שנחת במחניים, מאיזו שהיא סיבה הנורד סיים את הנחיתה בשדה חרוש רחוק מהמסלול. לנו לטנקיסטים הניתור על הקרקע נדמה כמו כיסי אויר שחווינו במשך הטיסה. כמקובל, אצל טנקיסטים מנצלים את זמן הטיסה לנמנום ושינה מי שיכול. אבל כשהנורד עצר בזוית משונה ואיש צוות אויר קרא לנו לקפוץ החוצה, מיד ענו לו שאנחנו טנקיסטים ללא מצנחים. בסוף, קפצנו עם הציוד האישי לתוך הבוץ. גבריאל | 05.10.19 (ל"ת)
36. ערבה להזכיר שהנורד שימש השראה לבניית מטוס הערבה שנועד להמראות ולנחיתות על מסלולים קצרים מאוד שמעון | 05.10.19 (ל"ת)
32. ומה החדשנות? הבריטים עשו את זה במלחמת העולם ה2 גם להעתיק צריך לדעת פשוט העתיקו ולא כזה מוצלח | 05.10.19 (ל"ת)
27. כתבה נהדרת, מחכה לכתבה הבאה מרתק לקרוא על ההיסטוריה והגילגולים של המטוסים עליהם אתה כותב. תודה. דנה | 05.10.19 (ל"ת)
26. נהנתי לקרוא ניצן סדן, היה איתי מישהו בשם הזה בקורס מ"כים לפני 17 שנה.. זכור לי לטובה. רוני | 05.10.19 (ל"ת)
24. כתבה נפלאה על ציוד ואנשים מזכיר לי אמרה ידועה שאמרה " בשריון האנשים הם הפלדה ' וגם בכתבה האנשים זה המח הגאוני שעשה הכל. ואילו כיום חושבים שבלי מח ורק עם ציוד אפשר לנצח. ואז מנצחים אותנו עם מנהרה ועם עפיפונים ועוד. מעניין | 05.10.19 (ל"ת)
15. שאלה קצת אחרת הטור מהנה , אגב מבנה המטוס יפהפה (נדמה לי שכמו דה הווילנד) מדוע העיצוב הזה לא קיים יותר במטוסים מודרנים ? סער | 05.10.19 (ל"ת)
14. כבוד, ניצן! צודק: ראוי לספר על השמדת גשרים, ואולי אפילו על פורצי הסכרים של וואליס (הספר תורגם לעברית, אבל כבר מזמן אי אפשר להשיג אותו). גרופי | 05.10.19 (ל"ת)
12. למספר 8 - לא בדיוק הפצצה הישראלית צפה עם הזרם עד הגשר. הפצצה הבריטית ניתרה על פני המים, כמו אבן שמקפיצים על המים. היתה להם גם טכניקה מקורית כדי לטוס בגובה המדויק מעל המים - שתי אלומות זרקורים שמצטלבות כשהמטוב נמצא בגובה הנדרש. אשמח אם "הקברניט" יכתוב על כך בהמשך :) דני | 04.10.19 (ל"ת)
11. צנחתי מהנורד פעמים רבות ! כתבה יפה על תושייה, אומץ וחוכמה ישראלית !!! צנחן ותיק נכה מלחמה | 04.10.19 (ל"ת)
10. צניחה מדקוטה היתה חוויה זה כמו לצאת ממונית צניחה מנורד כמו לקפוץ מאוטובוס דוהר. צניחה מהרקולס סה כמו לקפוץ מרכבת דוהרת. אלכס | 04.10.19 (ל"ת)
8. כמו הפורצי הסכרים במלחמת העולם השניה השיטה שח"א הישראלי השתמש לפיצוץ הגשרים, הזכיר לי,את פיצוץ הסכרים בגרמניה בשנת 1943 ע"י ח"א הבריטי. אבי נתניה | 04.10.19 (ל"ת)
5. מאוד מעניין כתבה מאוד מעניינת, בטח שהיא כתובה בצורה כה יפה. ממתין כבר לכתבה הבאה. דותן | 04.10.19 (ל"ת)
2. תודה על הפרקים בהסטוריה התעופתית הזרקור שאתה מאיר פינות חבויות בהסטוריה האוירית מעניין. צורת הכתיבה שלך משעשעת ומזמינה. יישר כח יגאל שלהבת | 04.10.19 (ל"ת)
1. הראש היהודי ממציא פטנטים והלוחמים אמיצים. מעניין מאוד אשמח לקרוא עוד מאמרים דומים. חובב היסטוריה | 04.10.19 (ל"ת)
הנורד הזועם: כך הפכה ישראל מטוס תובלה שמנמן למפציץ
138 תגובות לכתיבת תגובה