אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

טורף הפאנטומים: מיג 21, מטוס קרב אחד ששינה את העולם

77 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

77.
אלוף הזירה
המיג 21 אכן היה אלוף הזירה בקרבות אויר הדוקים. עדיף על המירז' ובוודאי על הפנטום הכבד והחזק. כל טייס ח"א שנלחם בו יודע זאת (אני מגיע משם). זה שהפלנו מיגים רבים נובע מן המכלול שעיקרו - מערכת הנשק, עדיפות הטייס הישראלי ותורת לחימה גמישה ויצירתית הנותנת עדיפות מוחלטת למוביל בשטח.
אודי | 12.10.20
76.
השבחים שלך למיג 21 לא תמיד עומדים במבחן המציאות ....
נא לקרוא על קרב האוויר שנערך ב-13 בספטמבר 1973 מעל החוף מול לבנון בו הופלו 12 מטוסי מיג סוריים מתוכם 8 מיג 21 . ע"י מטוסי פנטום ומיראז' 3 של חיל האוויר (חיפוש בגוגל: קרב אוויר 13 ספטמבר 1973) במלחמת ששת הימים מטוסים אלו הופלו בכמויות (סה"כ כ-400 מוטסים מושמדים על הקרקע ובאויר) , במלחמת יום הכיפורים התרומה של המטוסים הללו לצבאות סוריה ומצרים הייתה מזערית , רוב מכריע של כ- 100 מטוסים של חיל האוויר שנפגעו , נפלו מפגיעות של נ"מ (טילים ותותחי נ"מ) ולא בקרבות אוויר .
ארנון | 07.10.20
75.
טכנולוגיה
מבחינת טכנולוגיית המבנה המיג 21 הוא הישג מדהים - המעטה של החלק הקידמי של המבנה עשוי מפלדת אל-חלד מעוצב בשני רדיוסי עקמומיות, דבר שאין לו תקדים בשום מטוס. לעומת זאת, תא הטייס הינו סיוט של הנדסת אנוש - הטייס יושב דחוס ודחוק בצפיפות שאין דומה לה בשום מטוס.
יזהר רגב | 25.09.20
70.
מגבלות המיג 21
הסיפור מתחיל בנחיתת המיג 21 בישראל.היה צריך לבחון את נקודות התורפה של המיג 21 כדי לתת לו מענה הולם בעת מפגש אווירי.טייס הניסויי הלאומי התגייס למשימה ובחן אותו בקרבות אוויר אחד על אחד עם כל מגוון מטוסי וטייסי החיל. התברר: 1.בגובה נמוך ביצועיו גרועים. 2.הראות ובמיוחד לאחור גרועה 3.ההגאים קשים לתפעול ובמיוחד במהירות גבוהה מעל 500 קשר. במקביל בחנו האמריקאים את הנ"ל. הבחינה נתנה את אותותיה:במלחמת ששת הימים ואילך הופלו המיגים בכמויות.מאז גם בדגמים המתקדמים יותר.היתרון למיג היה ונשאר-המהירות
M | 30.07.20
69.
לאחר בחינה השוואתית מקיפה של אין אין לי לומר והאמת
גם לצערי שהאמריקנים נופלים בהרבה מהרוסים בתכנון מטוסים - אני מתכוון לאורודימניקה ולא לאלקטרוניקה ולראדאר ( שגם בזה האמת הרוסים אינם קוטלי קנים לדוגמא ראדאר ה PESA הראשון במטוס היה שלהם היום האמריקנים אולי מובלים עם ראדאר ה AESA ) ולעניינינו : מבלבד העובדה שהרוסים מובילים ברובי סע כמו קלץ' הם גם מובילים במערכות ארטילריה מרובות קנים מערכות IRIS-T למטוסים וטילים היפרסוניים (אמריקה נופלת אחרי רוסיה וסין בעניין הזה. אמריקה אינה מסוגלת לבנות מטוסים עם כנפי קנארד , תמיד הם רוצים לוותר על תותחים - עוד ממטוס הסייבר- אבל טילי האויר -אויר שלהם עלובים ( 30 אחוז פגיעה במלחמת המפרץ ) את מערכת המחיתה הורטיקלית קנו מהרוסים - YAK141 - וגם בצוללות הם נחותים. ועוד ועוד ועוד...
אבנר  | 14.07.20
68.
מטוס יפיוף. תמיד קנאתי שלא היו לנו כאלה, לפחות כמה עשרות..
חץ מכוון שכל תפקידו לצוד ולהפיל מטוסים אחרים ולא יותר מכך..רק מאוחר יותר נשא רקטות ופצצות לתקיפות קרקע וזה היה לא מוצלח כלל וכלל..כמטוס מיירט היה המיג 21 מטוס מס' 1..לפני כמה זמן מיג 21 הודי הפיל F16 פקיסטני עם טיל א'א' .. עם עובדות, לא מתווכחים..
י=================== | 27.06.20
64.
to 56
The H-3 was attacked three times You are talking about the 3rd attack, the one that Yechskel Somach, commander of Ramat David joined in one of the Vautours. It was a huge mistake to fly the mission a long the same long highway leading to the H-3 for the third time. They were ambushed on the way back. Two Vaoutur shot down Keren and Inbar were killed Another Vautour pilot went POW One Mirage was shot down. One Iraqi Hunter was shot down by a Mirage -- Gideon Drom Sq 117 Baban and Porat flew a search mission on Mirages and were ambushed by Syrian MIGs. Baban was hit by a missile but managed to land safely in Meggido
TIMMMY | 31.03.20
63.
ל 56#: איזו מין אמירה זו?
סופר מיסטר זה מטוס שהיה כבר מיושן בסוף שנות ה 50, ועל הווטורים בכלל אין מה לדבר, אלה היו מטוסי הפצצה שלא באמת מסוגלים לקרבות אוויר וגם הם מיושנים. בגלל ההיקף והתזמון הצפוף של מבצע מוקד נשלחו מטוסים אלה לחזית הקרב ובודדים אכן הופלו כצפוי. כדי לדבר על כישלון או ההצלחה - צריך לבדוק את מספר הגיחות והצלחת ביצוע המשימות אל מול נפילת המטוסים. בכל קנה מידה, ולמרות הווטורים והסופר מיסטרים חיל האוויר נחל הצלחה חסרת תקדים.
גילגל | 30.03.20
60.
טור נחמד אבל הסוף לא רלבנטי
מיג 21 היה המטוס שהופל הכי הרבה בעת המודרנית, הוא לא היה מטוס טוב אלא מטוס גרוע. הוא גם לא טרף פאנטומים אלא פגע בפאנטומים בלי תותח ואחרי שהתקינו להם תותח כבר לא התקרב אליהם. לגבי ה F35...מיג 21 בשבילו זה כמו סוסיתא ללמבורגיני. ה F35 לא יטרח לבזבז טיל על כזה מטוס.
מיג 21 | 30.03.20
58.
לסיכום : זמן הקורונה יאפשר לכולם לקרוא ספרי הסטוריה תעופתית
בחנויות ספרים ישנים וחדשים יש הרבה ספרי היסטוריה שנכתבו ע"י אנשי חיל האויר, כולל ביטאוני חיל האויר משנות ה 80/70 . יש שם הכל מכל וכול בכל התחומים הקשורים למטוסים , קרבות אויר , מבצעים , ביצועים, ועוד. זה הזמן להתפנן על קריאת ספרים אלו.
ח.א | 29.03.20
55.
אם להודות כבר באמת, טייסי מדינות ערב היו נחותים מטייסנו..
טייסי ארהב המהוללים בווייטנאם השתמשו בטקטיקות ובניסיון הטייסים שלנו מול המיגים ואף על פי כן נפלו מהשמים כזבובים וכפליים מהמיגים בעוד כאן בידי טייסי פנטומים כבדים ואף מטוסי סקיהוק ומיסטר נפלו מהשמים מיגים כזבובים.. ועכשיו, עושים מעט חושבים. המציאות.. מהשמים הפילו, הופלו ונפלו טייסים, בני אדם המוכשרים לטוס במטוסים שאינם יודעים או מבינים דבר.. המיג 21 הרוסי היה ונשאר מטוס מעולה שהחיקוי המודרני האחרון המוצלח שלו זה ה F 16 האמריקני..ולסיום, "מטוס יפה תמיד טוב יותר" אם הוא מוטס בידיים הנכונות.. תודה.
י============== | 30.03.20
54.
חיל האוויר הישראלי כשל בששת הימים בקרבות אוויר
עם כל הכבוד לעריקת הטייס העיראקי עם מיג 21 ולאימוני טייסי חיל האוויר במלחמת ששת הימים טייסי חיל האוויר לא ממש הבריקו בקרבות אוויר. להיפך, כמה וכמה קרבות הסתיימו בכישלון כואב (הפלת שני סופר מיסטרים בגיחה הראשונה של "מוקד", נץהווטורים שהופלו ב-H3 בעיראק ועוד). רק לתוך ההתשה חיל האוויר השתפר בנושא, ובמלחמת יום כיפר, בעיקר עם מטוסי ה"נשר" ממש הבריק.
אורי | 29.03.20
50.
ל 11 - זה הכל אלקטרוניקה\אוויוניקה. טוב גם קצת הטסה :)
המוטסות והקרקעיות בהכרעת קרבות אויר. החל משנות ה 60 המאוחרות, "מטוס קרב" (הפלטפורמה) לא שווה הרבה בשום קרב אויר או תקיפה קרקעית, ללא מערכות נשק ול"א מתקדמות. במבצע מוקד המופלא של מלחמת ששת הימים - מערכת "רקפת" שהופעלה מהר קרן, תרמה המון לתכנון והצלחת המבצע. שש שנים אחר כך, העדר יכולות ל"א ראויות לציון בידי חיל האויר הישראלי, אפשרו ל"טיל לכופף את כנף המטוס" ולכשלון הצורב של מבצעי דוגמן ותגר. הצלחת חיל האויר במבצע של"ג התאפשרה במידה רבה בזכות בניה מחדש של מערכות ל"א ותו"לים לשימוש בהם. כנ"ל בתקיפות בסוריה בשנים האחרונות. (ב 82 ה F15 ו 16 יכלו לטוס בשמי לבנון וסוריה ללא איום ממשי של טק"א בזכות מערכות "ציידי סוללות נ"מ" שפותחו בשנים שלפני המלחמה ושיתקו את מערך הטק"א הרוסי-סורי עם פרוץ הקרבות. המערכות הללו *לא* כללו כמעט מטוסי קרב... אלא בעיקר אלקטרוניקה וכטב"מים)
לקברניט ולכל מורעלי העילוי והדחף יש נטיה מובהקת לשכוח את חשיבות מערכות הנשק | 29.03.20
48.
למגיב 16 ממגיב 1 - גם בזמנו המיג 21 היה מטוס נחות
ל ''קברניט'' הזה יש נטיה להיות מאוהב בכל דבר שיצא מברית המועצות. הפאנטומים חיסלו מטוסי מיג 21 בקלות בקרבות אוויר של מלחמת יום הכיפורים. לקרוא למיג 21 טורף פאנטומים זו זריית חול בעיני הקורא התמים. הפאנטום עדיף על המיג 21 כמעט בכל פרמטר אפשרי, והוכיח את זה בכל פעם שנוצר ביניהם מגע. אגב, בקשר לסוף הכתבה - הרבה יותר זול להתקין מכמ על מלט מאשר על מטוס
דוד | 29.03.20
44.
אי אפשר לדבר על ה21 בלי להזכיר את דני שפירא
בשנות ה69 ערק לישראל טייס קרב עירקי ממוצא כורדי עם מטוס מיג 21. מי שהטיס אותו היה דני שפירא טייס הניסוי של ישראל. למד את כל מעלותיו ואף כתב ספר בשם מיג 21 שנלמד על ידי כל הטיסים המערבים כך הם יכלו לדעת את היתרונות והחסרונות של המיג 21 איתן הם התמודדו
דביר עמיאור | 28.03.20
43.
25 - תקרא את בטאוני חיל האויר משנות ה 70-80 ותבין שהמיגים היו נחותים
הקברניט מעביר ביקורת בחוכמת הבדיעבד על המטוסים האמריקאים בכל הזדמנות. רק שהוא צריך לזכור שכשהמטוסים ההם היו בשימוש לא היה ידע מספיק לגבי מה טוב ומה לא. זה כמו עם משבר הקורונה, שלא יודעים מה לעשות ובעתיד כשהיא תסתיים פתאום יקומו כולם ויגידו למה לא עשו ככה וככה. טייסי חיל האויר התמודדו עם המיג 21 וקודמיו בהזדמנויות שונות ותוך כדי כך למדו על כושר התמרון שלו, על המהירות במצבים שונים ועוד. מסיפורי הטייסים על קרבות האויר כפי שתוארו בבטאון חיל האויר לא היתה בעייה מיוחדת עם המיגים. ובמלחמת יום כיפור הופלו מאות מטוסי מיג לבקרבות אויר על ידי מטוסי פנטום ומירז.
ח.א | 28.03.20
35.
ראה: 18 שנה במוצבי דרום לבנון, וכיפת ברזל שגררה אי השמדת 32 מנהרות תקיפה בעזה
שלטון הימין ובעיקר ביבי גרר 20 שנה צבע אדום על כל הדרום, התחמשות של מאס ל 16000 רקטות, וחיזבאללה ל 160000 רקטות, וכיום חלקן כבר מדוייקות וצברו גם טק"ק שוברי שיוויון. ואל תבנה על הממד שבביתך, אם זכית לכזה.
ל-6 אתה שבוי בקונספציה | 28.03.20
22.
שכחת את 007
לפני מלחמת ששת הימים ערק הטייס מוניר רדפא עם מטוס מיג 21 של חיל האוויר העירקי. הטייס המערבי הראשון שהטיס אותו היה דני שפירא, וזה איפשר לטייסי חיל האוויר לגלות נקודות תורפה שלו, כולל שטחי ראיה מתים בגלל עיצוב גרוע של תא הטייס, ולכן היה קל יחסית לטייסי חיל האוויר להתמודד איתו במלחמת ששת הימים ובמלחמות שלאחר מכן. ךמטוס ניתן המספר 007, ובמלחמת ששת הימים עצמה הוא עמד בכוננות כחלק מהסד"כ של חיל האוויר להגנת שמי המדינה. המטוס נמצא היום המוזיאון חיל האוויר.
בנצי | 28.03.20
16.
ל-9 ו-1. הכתבה מעולה
חבל שלא קוראים את מה שהוא כתב. בכל זאת טכנולוגיה של שנות החמישים. היה מעולה לזמנו. ערבים תמיד הפסידו בגלל כוח אדם נחות. בצפון וויטנאם וקוריאה אמריקאים ברחו עם זנב בין הרגליים. בסופו של דבר מטוס זה סה״כ כלי. המטוסים של ברית המועצות ונשק שלה, תמיד היו זולים, קלים לשימוש קטלניים. כל השאר פונקציה של המפעל.
יוסי | 28.03.20
11.
מיג 21 - מטוס טוב לזמנו שעליונות הטיייס הישראלי גימדה אותו שלא בצדק
חסרונותיו הידועים: העדר מכ"ם ראוי וטווח טיסה, לא פגעו בביצועיו הדינמיים, בתקופה, בה הדוג-פייט היה העיקר. המיג 21 היה תואם כפיר בהרבה מובנים. עד כדי כך שהאמריקנים החכירו טייסת כפירים מהתעשיה האווירית כדי לדמות מטוסי אוייב בבתי ספר לטיסה בארה"ב. המאמר הזה מחזיר את כבודו האבוד של המיג 21 וזה טוב..רק דבר אחד: לאיראן אין ומעולם לא היו מטוסי מיג 21.
כבשה פועה | 28.03.20
2.
כתבה מצוינת כרגיל שאפו. חבל שלא הוזכר בכתבה את
עריקת הטיס העירקי לישראל במבצע מורכב של המוסד. המבצע נתן הצצה למטוס המיג 21 לעינים מערבית. אגב אותה חשיפה הוכיחה יתרונות ברורים למטוס (האצה חזקה), ומצד שני חסרונים מהותים (ראות נוראית מתא הטיס, קושי רב לכוון את התותחים במהירות גבוה וכו') אגב המטוס הבודד הזה החזיק כוננות ירוט בסיני עם סמל חיל האוויר שלנו, כחלק מנסיון לירט מטוסי צילום מצרים תוך ניצול יכול הנסיקה המהירה שלו. אגב המטוס ממשיך לשרת את הצורר הסוריה בתקיפת מטרות קרקע (כפרים שלמים) של המורדים הסורים.
טל | 27.03.20
תודה, קיבלנו את תגובתך ונשתדל לפרסמה, בכפוף לשיקולי המערכת