78. תאונת מטוס F15 קצת תיקון עובדות: לא הסקייהוק פגע במטוס ה F15, היה זה דווקא ה-F15 שחרג מהגובה שהוקצע לו ופגע בסקייהוק. אין ספק שבמבחן התוצאה הצוות נדיבי ויהואר פעלו נכון, הם פעלו אינסטינקטיבית, מבלי לדעת מה מצבם, ניסוי ותהיה. לו ידעו מצבם באמת היו נוטשים (כך עפ"י דבריהם). ולתקן את המגיב ב-69: להד"מ. מה שכתבת לא היה ולא נברא!!. שלמה לוי | 25.12.20 (ל"ת)
75. שרתתי כאיש טייסת ברמון ביום המופלא הזה כולנו רצנו לראות את הפלא .זה היה מדהים הערצנו את הטייסים יותר מתמיד איציק | 04.08.20 (ל"ת)
74. שני מנועים החשיבות העליונה להצלחה היתה קיומם של שני מנועים (ליובל, מה שמספרים לך בקורס הוא נכון). הייתי שם ברמון. מטוס בעל מנוע בודד לא היה שורד. מערכות | 03.08.20 (ל"ת)
73. מרתק כרגיל. אני זוכר שבתור ילד כשזה קרה שמענו כל מיני סיפורים על שיפורים שהוספו למטוס בארץ ושבזכותם הוא הצליח לנחות. עכשיו הכל ברור :-)) מוטי | 28.07.20 (ל"ת)
72. מעבורת דרים צ'ייסר זה כלי רוסי מתורת מיג במקור.. וכמובן תודה על הכתבה.. י============== | 01.07.20 (ל"ת)
70. ל 69. אתה ממש חכם.. אבל אם המטוס טס על צידו כדי לייצר עילוי הוא גם היה צריך לנחות על צידו מה עוד ששטח הגוף גדול משטח הגאי הכיוון המצויים בכלל בזנב ולכן העילוי שלהם אפקטיבי פחות - ניצן סדן כתב מה שהיה שם אז למה להתחכם?! מישו משועשע | 29.05.20 (ל"ת)
68. טיסה ללא כנף ימין במרקיע שחקים במופעי אווירובטיקה, יש מטוסים עם מנוע אדיר יחסית המצליח להחזיק מטוס בריחוף כמו מסוק, ומטוסים שטסים על צידם. הם פשוט תלויים על המנוע. במרקיע שחקים, אובדן כנף ימין גרם לגלגול מטורף של המטוס בכיוון השעון. הטייסים הפעילו מבערים, ו"תלו" את המטוס על צידו כשהגאיי הכיוון הפכו לכנפיים, ממש כמו באווירובטיקה, כשמטוס עושה רבע גלגול וטס על צידו. הם ניטרלו את הגלגול בעזרת המאזנת והגאי הכיוון. בתצורה זו ובמהירות גבוהה שהשאירת את הגאי הכיוון אפקטיביים הם הצליחו לנחות. תיאוריית עילוי הגוף אינה רלוונטית למקרה זה. שמואל | 29.05.20 (ל"ת)
67. תגובה ל 63 זה לא אותו דבר, מכיוון שבמקרה שאתה מתאר הכנף עדיין ייצרה עילוי, גם אם המאזנות לא תפקדו. ב F15 הפגוע חצי מעילוי שתי הכנפיים פשוט נעלם. שלא לדבר על המערבולות הבעייתיות שיצר הקצה השבור של הכנף החסרה. אלון | 27.05.20 (ל"ת)
66. תגובה ל 61 מטרת הפטנט היא לחשוף את הידע לאנושות, והשימוש בו מותר לכולם לאחר זמן מסוים, התלוי בסיווג הפטנט. ממש לא | 27.05.20 (ל"ת)
65. עילוי גוף במטוס נפלא, כתבה ממצה, מלווה בתמונות ממצות, בהחלט ממלאה חור בהשכלה. יוסי | 27.05.20 (ל"ת)
63. ניתן לשלוט במטוס פגוע בעזרת בינה מלאכותית לפני שנים רבות נבדקה האפשרות לשלוט במטוס גם לאחר שכנף אחת נפגעה. "נעלו" את משטחי ההגוי בכנף של מטוס F16, ומערכת המחשב "למדה" מיד את התנהגות המטוס ושינתה את בקרת המטוס הסטוריון | 26.05.20 (ל"ת)
59. ראיון עם הטייס ראיון עם צבי וקיטעי ווידאו מתא הטייס: https://www.youtube.com/watch?v=LveSc8Lp0ZE בזיל | 24.05.20 (ל"ת)
57. ל 47 הגאים כפולים יחד עם עילוי גוף וכול המנועים, סייעו לאזן את המטוס ולהגיע לנחיתה. אני בטוח שגם חוסר המודעות של הצוות סייע להם להחליט - אם מתייצב, ננחת במקום לנטוש. אגב, מיד לאחר מכן פנו ליצרנית בארה״ב ושאלו כמה מהכנף יכולה להיות חסרה, על מנת להשתלט ולהנחית את המטוס. מהנדסי מקדונל דגלאס טענו שלא ייתכן להטיס את המטוס ללא 2/3 מהכנף, וגם זה בהגזמה. ואז שלחו להם צילום של מרקיע שחקים... בן ס. | 24.05.20 (ל"ת)
56. עילוי גוף ו... משטחי הגה גובה דיפרנציאליים שתומכים במאזנות אם למטוס לא היתה שליטה נפרדת להגאי הגובה בשני צידי המטוס, כנראה שהיו חייבים לנטוש. כך שלמרות אבדן הכנף נשארה יכולת שליטה בציר הגלגול | 24.05.20 (ל"ת)
55. 47, הוא איזן את המטוס עם פתיחת המנוע הימני עד הסוף, וסגירה של המנוע השמאלי יגעת ומצאת, תאמין | 24.05.20 (ל"ת)
54. 51 כן.אני צודק . וכן יש תמונה, אז מה? אפשר לשים תמונה כלשהי, למשל של פוקימון. הבעיה שאין קשר בין התמונה ובין התאוריה. אפשר גם ליפול מגובה 10 קילומטר (והיו דברים מעולם) ממטוס מתרסק ולשרוד .זה עדיין לא מוכיח תאוריית הישרדות. תשאל את אילן רמון שגוף מעופף בו הוא טס לא הצליח לנחות והסתחרר בגלל שכנף נשרפה בשכבות דחוסות של אטמוספירה. ושום עילוי גוף לא הציל אותו. vlad | 24.05.20 (ל"ת)
49. היצרנית מקדונל דאגלס יצרנית המטוס לא האמינה לזה וכשהם ראו את זה נתנו לחיל האוויר כנף במתנה משה | 24.05.20 (ל"ת)
48. התאוריה האגדה מספרת שהפעילו רק את המבער בצד של הכנף החסרה. כך נוצר איזון של עילוי מצד אחד על יד כנף ומצד שני על ידי מבער. אגדות מקורס 118... יובל | 24.05.20 (ל"ת)
47. זו תאוריה מוזרה. עם כל הכבוד לגוף המטוס, הרי אם מטוס מאבד כנף אחת הוא נכנס לסחרור בגלל שהופר האיזון והסימטריה. מבנה מטוס (ולא רק מטוס אלא כל גוף מעופף - טיל, קליע, רקטה, פגז חללית) חייבים להיות סימטריים. אם גוף מאבד לא יהיה סימטרי ,לחץ האויר כל חלקיו השונים לא יהיה שווה וזה יגרום להתהפכות והסתובבות של הגוף המעופף באויר. vlad | 24.05.20 (ל"ת)
45. זמן חיים האם אין זמן חיים למטוסי קרב..? האם אלו טילים "פעילים" בכנף שמאל ואם כן למה הם דרושים בתרגיל? אם זה לא מסווג אשמח לתשובה. תודה. שביט 2 | 23.05.20 (ל"ת)
44. זה מקרה מפורסם של טר"ש וצל"ש דו"ח האירוע קבע שטייס ה F-15 היה גם האשם בהתנגשות עם הסקייהוק. א.ש | 23.05.20 (ל"ת)
42. לפי המסופר יתכן וגם אם המטוס לא היה מתוקן עדיין היה יכול לתפקד עד היום ... מישהו | 23.05.20 (ל"ת)
41. אב טיפוס של f-15 טס בשנת 72 - גוף מטוס בן 50 שנה ועדיין טס מה זה אומר שהתעופה לא מתפתחת? דורון | 23.05.20 (ל"ת)
40. הייתי מוכן לשלם המון על סיבוב קצר ב F15 ככה עולים מהדת"ק , סיבוב קצר על המסלול, וחזרה לדת"ק (אני מחנה את המטוס) אפילו רק בחניה | 23.05.20 (ל"ת)
39. הבקרה הממוחשבת עזרה מאוד גם אני שירתתי ברמון כשזה קרה. לדעתי השילוב של מהירות הטיסה וגם מערכת בקרת ההיגוי האוטומטית של המטוס תרמו ליציבותו ולנחיתתו בשלום. לדעתי גם היכולת לשלוט בעוצמה של כל מנוע בנפרד, תרמה לכך שהמנועים פיצו בעצם על הכנף החסרה. במילים אחרות, אם גם אחד המנועים היה נפגע אז המטוס לא היה שורד זאב | 23.05.20 (ל"ת)
38. עם כל הכבוד מגיע שאפו ענק לטייסים ולא רק מדובר על המטוס ,כי להנחית מטוס עם כנף אחת צריך הרבה מיומנות ואולי טיפה מזל ,זה מזכיר לי את הסיפור על רן פקר ז"ל שהצליח להנחית מטוס מיראז לאחר שמנועו כבה באוויר וזו היתה תקלה סדרתית שלא עלו עליה שמטוסים התרסקו ובזכות זה שרן הצליח להנחית את המטוס בשדה מבודד ממקום יישוב ,הצליחו לגרור את המטוס לפרק את המנוע ולגלות את התקלה חיים | 23.05.20 (ל"ת)
35. אכן F-15 מטוס חזק וטוב ממש סוס עבודה שמסוגל לשאת חימוש רב - כ 15 טון (ומגוון) -להגיע ל2.5 מאך, להרקיע שחקים ומנועים שנחשבים לחזקים עד היום (היה למטוס הראשון שחצה את מהירות הקול בטיפוס ורטיקאלי ) אבל גם לטייסים מגיע שאפו גדול מאוד בין אם ידעו או לא אם הם טסים עם כנף אחד -להנחית אותו ככה בחתיכה אחת זה ממש אדיר. אני לא יודע אם יש עוד כזה סיפור בהיסטוריית עולם התעופה שמטוס נחת עם כנף אחת - זה נשמע משהו מסרטים מצויירים - ממש פנטסטי ולכן ראויי להירשם גם כשיא גינס אבנר | 23.05.20 (ל"ת)
32. ל-20, אתה מפגר? אתה שם לינק לסרטון שלגמרי סותר את מה שאתה אומר עליהם. הם מצליחים בסוף ורק מאששים את זה שזה אפשרי.. רוטל | 23.05.20 (ל"ת)
31. הראשון נתניהו הוא הראשון שראה, הראשון, ששרטט, הראשון שבנה ת הראשון שייצר........... דודי | 23.05.20 (ל"ת)
30. ב תגובה לליאור נדיבי. העילוי תלוי בריבוע המהירות כאשר מדובר בזויות התקפה קטנות, ולא כפי שאתה רושם ביחס ישיר. א | 23.05.20 (ל"ת)
26. חיפה מטוס צר או מטוס רחב עילוי גוף או עילוי כנפוני ממש טריוויאלי.עושה הדברים , היושב בקוקפיט הוא הוא ראוי לציון וכל שבח. עובד יצחק | 23.05.20 (ל"ת)
23. לא עילוי גוף אלא איזון בגלגול לעילוי הגוף של ה-F15 הייתה תרומה קטנה בעת התאונה. כפי שנכתב, על הירידה בעילוי, שנגרמה מאבדן שטח של כנף, הטייס פיצה בעזרת הגדלת הדחף. (העילוי תלוי במהירות ביחס ישיר) הבעיה הגדולה נבעה מאבדן יכולת האיזון של הגלגול, תנועה סיבובית של המטוס סביב ציר האורך שלו. את הפיצוי לגלגול הטייס השיג באופן הבא: הוא יישר את המאזנות בכנף שנותרה, ובכך הקטין את העילוי שהפעילה, והפעיל את משטחי הזנב, שהם גדולים מאד במטוס זה, לשם קיזוז של תנועת הגלגול. (במטוס תקין הטייס שולט בגלגול באמצעות המאזנות ומשטחי הזנב) ליאור נדיבי (אין קשר לטייס) | 23.05.20 (ל"ת)
21. סוף סוף כתבה אמיתית ולא עוד יח"צ/פרסומת/רכילות/ספין במסווה של כתבה. תמשיכו ככה... מישהו | 23.05.20 (ל"ת)
20. ספר המרכז את כל הכתבות בתור חיל "אווירניק" לשעבר (מפקד גף) המטוסים והתעופה הם בנשמה. לצערי לא קראתי את כל הכתבות (סיפורים) חלק "התפספס" לי אז אולי יש "משהוא מרוכז" אם אין לדעתי יהיה רעיון טוב להוציא לאור אחד כזה. יישר כח ותודה משה משה א. | 23.05.20 (ל"ת)
19. מדהים טייס אדיר אין ספק שזיוי נדיבי זכאי לפרס גינס. בטח טייס אדיר. מגיע לו להיות מפקד החייל. אודי | 23.05.20 (ל"ת)
17. שחזור בסימולטור DCS בקישור הבא תמצאו שחזור של המקרה בסימולטור DCS מדובר על חבורה צינית וסקפטית של טייסי הסימולטור מבית די.סי.אס שמקבלים שאלות ומנסים לשחזר סיטואציות. הם מתחילים את המשימה,מתוך הנחה שמדובר בסיפור בדיוני. אין להם שום קשר לישראל והם לא חושבים שהישראלים, או חיל האויר הישראלי הוא סוג של גיבורי על. זה רק אתוס פנימי שלנו. כעקרון מדובר על חבורה די מעצבנת של גיימרים עם התמכרות לסימטלטורים של טיסה. אתם מוזמנים לראות סרטים נוספים שלהם. מעצבנים ברוך אשם | 23.05.20 (ל"ת)
16. מטוס עם בלי כנף גורם משמעותי נוסף לנחיתה המוצלחת הוא הגה הגובה הדיפרנציאלי של המטוס שאפשר איזון למרות המחסור בכנף. אני ראיתי אישית את המטוס מאחר ושרתתי בתל נוף וכמה שנים לאחר מכן ראיתי דגם של המטוס במפעל של מקדונל בסינט לואיס. מבחינתי ה-15-F הוא המטוס הכי אהוב עלי מאחר ובשנת 1981 תיקנתי מטוס כזה שנחת עם מנוע אחד לאחר שהשני התפוצץ עקב בליעת חסידה בזמן ההמראה. ברור לי שאין עוד מטוס בח"א שלנו, ואלי בעולם, שיש לו ביצועים כאלה. יזהר רגב | 23.05.20 (ל"ת)
15. והיה סיפור לא פחות מפליא מטוס חיל האוויר נמצא שלם על הקרקע אחרי שהטייס נטש אותו. מסתבר שנחת לבד אבנר | 23.05.20 (ל"ת)
14. חממניק לראות את המטוס הזה לאחר הנחיתה היה לא יאמן , אין על הטייסים היהודים אין על השכל שלנו וגם אומץ לב . מעלה זיכרונות מבסיס רמון מ 1982 עד 1987. נסים | 23.05.20 (ל"ת)
12. Night Barricade To # 9 The USN uses on its carriers a special barricade for night recoveries. It consists of vertical strips made of strong cloth, and it can cause an F-18 Super Hornet to decelerate immediately even at higher speeds as the aircraft contacts the barricade along its entire wingspan. There is a chilling video on Youtube : Eject! Eject! 18C Night Barricade on USS Constellation . TIMMMY | 23.05.20 (ל"ת)
10. מרוב התלהבות, הכנף החליפית שנדרשה לתיקון המטוס ניתנה במתנה על ידי מ.ד לחיל האוויר ש.ל. | 23.05.20 (ל"ת)
9. שתי תוספות לאנשי מקדונלד דאגלס נתנו לצלם את המטוס מבחוץ אבל לא לעלות עליו, הוא נשא הרבה מיכשור מסוווג 2. על מנת לעצור, בגלל המהירות הגבוהה שהמטוס הגיע למלול הנחיתה, השתמשו בהוק (וו העצירה) שניתלש כתוצאה מהמהירות, המטוס אכן עצר 20 מטר מסוף המסלול ששם יש תעלת ניקוז בכל מקרה, תודה על סיפור מדהים אני | 23.05.20 (ל"ת)
8. לרפי: יחס דחף-משקל ועילוי דחף פועל בציר האורך של המטוס, המשקל פועל בציר האנכי. יחס דחף-משקל גדול מ-1 מאפשר האצה אנכית (זום), אבל לא נותן עילוי בטיסה אופקית. לשם כך נדרשת זרימת אוויר על משטחים אוירודינמיים (בעיקר כנפיים). מה שהציל את המטוס זה בעיקר הגוף הרחב שלו, שטח הכנף האחת הגדול, שטח הגאי הגובה הגדול (כל השלושה תורמים עילוי), זה שהצוות לא ראה מה נשאר מהכנף (אחרת היו מושכים בידית), וזה שענן הדלק לא ניצת מהמבער (דס"ל בוער היטב: יהואר גל התנסה באופן אישי בנטישת מטוס בוער בשנת 1975). איתי | 22.05.20 (ל"ת)
6. אנשי מקדונל דגלאס לא האמינו שהדבר אפשרי וטסו לארץ במיוחד כדי לראות את המטוס ולתחקר את המקרה. זה לא היה משהו שנחשב אפשרי בכלל ע"י היצרן שחר | 22.05.20 (ל"ת)
4. ל-F15 יחס דחף משקל של 1:1 במילים אחרות, זה טיל עם כנפיים: המטוס לא צריך כמעט משטחי עילוי (כמובן שזה לא מזיק.... לפחות לא במהירויות נמוכות) ולמגיב מס' 1: דס"ל אינו דליק... רפי | 22.05.20 (ל"ת)
1. Fuel Gushing Out It could very well ended differently had the gushing out fuel caught on fire. Eject! Eject! Eject! Lucky, lucky luck, luck, luck TIMMMY | 22.05.20 (ל"ת)
לעוף על הגוף בטירוף: איך הצליח F15 ישראלי לנחות עם כנף אחת?
79 תגובות לכתיבת תגובה