אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

לעוף על הגוף בטירוף: איך הצליח F15 ישראלי לנחות עם כנף אחת?

79 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

78.
תאונת מטוס F15
קצת תיקון עובדות: לא הסקייהוק פגע במטוס ה F15, היה זה דווקא ה-F15 שחרג מהגובה שהוקצע לו ופגע בסקייהוק. אין ספק שבמבחן התוצאה הצוות נדיבי ויהואר פעלו נכון, הם פעלו אינסטינקטיבית, מבלי לדעת מה מצבם, ניסוי ותהיה. לו ידעו מצבם באמת היו נוטשים (כך עפ"י דבריהם). ולתקן את המגיב ב-69: להד"מ. מה שכתבת לא היה ולא נברא!!.
שלמה לוי | 25.12.20
68.
טיסה ללא כנף ימין במרקיע שחקים
במופעי אווירובטיקה, יש מטוסים עם מנוע אדיר יחסית המצליח להחזיק מטוס בריחוף כמו מסוק, ומטוסים שטסים על צידם. הם פשוט תלויים על המנוע. במרקיע שחקים, אובדן כנף ימין גרם לגלגול מטורף של המטוס בכיוון השעון. הטייסים הפעילו מבערים, ו"תלו" את המטוס על צידו כשהגאיי הכיוון הפכו לכנפיים, ממש כמו באווירובטיקה, כשמטוס עושה רבע גלגול וטס על צידו. הם ניטרלו את הגלגול בעזרת המאזנת והגאי הכיוון. בתצורה זו ובמהירות גבוהה שהשאירת את הגאי הכיוון אפקטיביים הם הצליחו לנחות. תיאוריית עילוי הגוף אינה רלוונטית למקרה זה.
שמואל | 29.05.20
57.
ל 47
הגאים כפולים יחד עם עילוי גוף וכול המנועים, סייעו לאזן את המטוס ולהגיע לנחיתה. אני בטוח שגם חוסר המודעות של הצוות סייע להם להחליט - אם מתייצב, ננחת במקום לנטוש. אגב, מיד לאחר מכן פנו ליצרנית בארה״ב ושאלו כמה מהכנף יכולה להיות חסרה, על מנת להשתלט ולהנחית את המטוס. מהנדסי מקדונל דגלאס טענו שלא ייתכן להטיס את המטוס ללא 2/3 מהכנף, וגם זה בהגזמה. ואז שלחו להם צילום של מרקיע שחקים...
בן ס.  | 24.05.20
54.
51 כן.אני צודק . וכן יש תמונה, אז מה? אפשר לשים תמונה כלשהי, למשל של פוקימון.
הבעיה שאין קשר בין התמונה ובין התאוריה. אפשר גם ליפול מגובה 10 קילומטר (והיו דברים מעולם) ממטוס מתרסק ולשרוד .זה עדיין לא מוכיח תאוריית הישרדות. תשאל את אילן רמון שגוף מעופף בו הוא טס לא הצליח לנחות והסתחרר בגלל שכנף נשרפה בשכבות דחוסות של אטמוספירה. ושום עילוי גוף לא הציל אותו.
vlad | 24.05.20
47.
זו תאוריה מוזרה. עם כל הכבוד לגוף המטוס, הרי אם מטוס מאבד כנף אחת הוא נכנס לסחרור בגלל שהופר האיזון
והסימטריה. מבנה מטוס (ולא רק מטוס אלא כל גוף מעופף - טיל, קליע, רקטה, פגז חללית) חייבים להיות סימטריים. אם גוף מאבד לא יהיה סימטרי ,לחץ האויר כל חלקיו השונים לא יהיה שווה וזה יגרום להתהפכות והסתובבות של הגוף המעופף באויר.
vlad | 24.05.20
39.
הבקרה הממוחשבת עזרה מאוד
גם אני שירתתי ברמון כשזה קרה. לדעתי השילוב של מהירות הטיסה וגם מערכת בקרת ההיגוי האוטומטית של המטוס תרמו ליציבותו ולנחיתתו בשלום. לדעתי גם היכולת לשלוט בעוצמה של כל מנוע בנפרד, תרמה לכך שהמנועים פיצו בעצם על הכנף החסרה. במילים אחרות, אם גם אחד המנועים היה נפגע אז המטוס לא היה שורד
זאב | 23.05.20
38.
עם כל הכבוד מגיע שאפו ענק לטייסים
ולא רק מדובר על המטוס ,כי להנחית מטוס עם כנף אחת צריך הרבה מיומנות ואולי טיפה מזל ,זה מזכיר לי את הסיפור על רן פקר ז"ל שהצליח להנחית מטוס מיראז לאחר שמנועו כבה באוויר וזו היתה תקלה סדרתית שלא עלו עליה שמטוסים התרסקו ובזכות זה שרן הצליח להנחית את המטוס בשדה מבודד ממקום יישוב ,הצליחו לגרור את המטוס לפרק את המנוע ולגלות את התקלה
חיים | 23.05.20
35.
אכן F-15 מטוס חזק וטוב ממש סוס עבודה שמסוגל לשאת חימוש רב - כ 15 טון (ומגוון)
-להגיע ל2.5 מאך, להרקיע שחקים ומנועים שנחשבים לחזקים עד היום (היה למטוס הראשון שחצה את מהירות הקול בטיפוס ורטיקאלי ) אבל גם לטייסים מגיע שאפו גדול מאוד בין אם ידעו או לא אם הם טסים עם כנף אחד -להנחית אותו ככה בחתיכה אחת זה ממש אדיר. אני לא יודע אם יש עוד כזה סיפור בהיסטוריית עולם התעופה שמטוס נחת עם כנף אחת - זה נשמע משהו מסרטים מצויירים - ממש פנטסטי ולכן ראויי להירשם גם כשיא גינס
אבנר | 23.05.20
23.
לא עילוי גוף אלא איזון בגלגול
לעילוי הגוף של ה-F15 הייתה תרומה קטנה בעת התאונה. כפי שנכתב, על הירידה בעילוי, שנגרמה מאבדן שטח של כנף, הטייס פיצה בעזרת הגדלת הדחף. (העילוי תלוי במהירות ביחס ישיר) הבעיה הגדולה נבעה מאבדן יכולת האיזון של הגלגול, תנועה סיבובית של המטוס סביב ציר האורך שלו. את הפיצוי לגלגול הטייס השיג באופן הבא: הוא יישר את המאזנות בכנף שנותרה, ובכך הקטין את העילוי שהפעילה, והפעיל את משטחי הזנב, שהם גדולים מאד במטוס זה, לשם קיזוז של תנועת הגלגול. (במטוס תקין הטייס שולט בגלגול באמצעות המאזנות ומשטחי הזנב)
ליאור נדיבי (אין קשר לטייס) | 23.05.20
17.
שחזור בסימולטור DCS
בקישור הבא תמצאו שחזור של המקרה בסימולטור DCS מדובר על חבורה צינית וסקפטית של טייסי הסימולטור מבית די.סי.אס שמקבלים שאלות ומנסים לשחזר סיטואציות. הם מתחילים את המשימה,מתוך הנחה שמדובר בסיפור בדיוני. אין להם שום קשר לישראל והם לא חושבים שהישראלים, או חיל האויר הישראלי הוא סוג של גיבורי על. זה רק אתוס פנימי שלנו. כעקרון מדובר על חבורה די מעצבנת של גיימרים עם התמכרות לסימטלטורים של טיסה. אתם מוזמנים לראות סרטים נוספים שלהם. מעצבנים
ברוך אשם | 23.05.20
16.
מטוס עם בלי כנף
גורם משמעותי נוסף לנחיתה המוצלחת הוא הגה הגובה הדיפרנציאלי של המטוס שאפשר איזון למרות המחסור בכנף. אני ראיתי אישית את המטוס מאחר ושרתתי בתל נוף וכמה שנים לאחר מכן ראיתי דגם של המטוס במפעל של מקדונל בסינט לואיס. מבחינתי ה-15-F הוא המטוס הכי אהוב עלי מאחר ובשנת 1981 תיקנתי מטוס כזה שנחת עם מנוע אחד לאחר שהשני התפוצץ עקב בליעת חסידה בזמן ההמראה. ברור לי שאין עוד מטוס בח"א שלנו, ואלי בעולם, שיש לו ביצועים כאלה.
יזהר רגב | 23.05.20
9.
שתי תוספות
לאנשי מקדונלד דאגלס נתנו לצלם את המטוס מבחוץ אבל לא לעלות עליו, הוא נשא הרבה מיכשור מסוווג 2. על מנת לעצור, בגלל המהירות הגבוהה שהמטוס הגיע למלול הנחיתה, השתמשו בהוק (וו העצירה) שניתלש כתוצאה מהמהירות, המטוס אכן עצר 20 מטר מסוף המסלול ששם יש תעלת ניקוז בכל מקרה, תודה על סיפור מדהים
אני | 23.05.20
8.
לרפי: יחס דחף-משקל ועילוי
דחף פועל בציר האורך של המטוס, המשקל פועל בציר האנכי. יחס דחף-משקל גדול מ-1 מאפשר האצה אנכית (זום), אבל לא נותן עילוי בטיסה אופקית. לשם כך נדרשת זרימת אוויר על משטחים אוירודינמיים (בעיקר כנפיים). מה שהציל את המטוס זה בעיקר הגוף הרחב שלו, שטח הכנף האחת הגדול, שטח הגאי הגובה הגדול (כל השלושה תורמים עילוי), זה שהצוות לא ראה מה נשאר מהכנף (אחרת היו מושכים בידית), וזה שענן הדלק לא ניצת מהמבער (דס"ל בוער היטב: יהואר גל התנסה באופן אישי בנטישת מטוס בוער בשנת 1975).
איתי | 22.05.20
תודה, קיבלנו את תגובתך ונשתדל לפרסמה, בכפוף לשיקולי המערכת