84. מה יהיה? אולי בפעם הבאה תפרסם מאמר על קרבות של חיל הפרשים?? . כבר מעל 45 שנים אין קרבות דוג-פייט, ואתה אמור לדעת את זה!, היום מטוסי ל"א כמו הוקאיי או אייווקס מאתרים מטוס אפילו על הקרקע, שרק מתחיל להניע. ושולחים פקודה/סיגנל לשיגור טיל ממטוס שנמצא באוויר, אפילו במרחק 200 ק"מ. לדוגמא הפלת המטוסים הסורים ב 1982 על ידי מטוסי ה כ 16,15 F, הייתה בדיוק כך, המטוסים שימשו כפלטפורמה לשיגור טילים, והטייסים לא לחצו אפילו על כפתור אחד. תתקדם. סדן, תתקדם אנחנו במאה ה21 | 19.11.20 (ל"ת)
78. סיבוב אילמלן עדיף פי 4 בסיבוב אילמלן (ללא טייסים: אפשר להתאמן עליו גם בצלילה בבריכה) המטוס הנרדף מבצע סיבוב אנכי שלם - כדי להתיישב על רודפו. כאן יש 4 יתרונות: 1) ע"י הזדקרות מבוצעת עצירה, 2) ע"י הזדקרות מבוצעת עלייה, 3) ע"י הזדקרות מבוצעת בריחה, 4) יתרון הגובה של סיום הסיבוב הופך באחת ליתרון - מהירות לצורך רדיפה איפ | 16.11.20 (ל"ת)
77. התמרון של יאק זהו התמרון שפיתח א.פוקרישקין בימי מלחמת העולם השנייה.. חבל שיש כאן פנטזיורים, טיל חום, טיל קור.. מוריד בקלות מיג מ 80 ק"מ וכו' אז ככה, למיג טילים היודעים להוריד גם ממאה וממאה ועשרים ק"מ ולכל לוחמי המקלדת, הספה והכורסא, די להיות שחצנים ולהפגין בורות מתקדמת.. לבד מה F22 אף מטוס לא עושה קוברה ב110 ויותר מעלות.. מקסימום הF18 עושה 70-75 מעלות ואף מטוס מערבי אחר לא מגיע ל90 כולל הSAAB וכולם חוץ מהמיג והסוחוי עושים תרגיל זה בגובה רב מאד וברור מדוע.. תודה. י============== | 16.11.20 (ל"ת)
75. תמרון מאוד שימושי כל מי שראה את סרטי מהיר ועצבני יודע כמה דריפט עצבני עוזר לתת ליריב לחלוף ואז פותחים ניטרו... וין דיזל | 16.11.20 (ל"ת)
73. מתחת לתמונה כתוב שזה מיג 21 מצרי אבל אני רואה על הזנב שלו דגל הודו מה הקטע? סוני | 14.11.20 (ל"ת)
72. וכאן חיבים להזכיר את התמרון של יאק: 'תן לו לחלוף' שבו הטייס שיושבים עליו שובר בחדות הצידה. חצי גלגול והוא יושב על הזנב של מי שעד לפני רגע ישב עליו.... דני מרחובות | 15.11.20 (ל"ת)
69. סיפור בהחלט נחמד אבל ממש לא מדויק התמרון של הסוחוי מחייב יכולת של מטוס קרב להגיע בשליטה לזוית התקפה מעל 90 מעלות. בשביל זה צריך TVC (ניהוג באמצעות שינוי זוית דחף המנועים) שלא קיים במיג 21 - שבזוית התקפה הרבה יותר נמוכה מאבד שליטה. התמרון של המיג נקרא "תן לו לחלוף" שמטרתו בקרב אויר דומה אבל אוירודינמית הוא שונה לחלוטין. א | 15.11.20 (ל"ת)
67. זה "אחלה" תמרון...כי אם טיל חום לא פוצץ אותך, מה יותר "חכם" מלעמוד כמו קוברה ואז המטוס מאחוריך מחורר אותך כמו מסננת במקלעים שלו. אכן תמרון "גאוני"... אבו קוברה | 15.11.20 (ל"ת)
64. כתבה מעולה כמו תמיד תודה ניצן כיף לקרוא! הייתי במפגן על החוף בתל אביב לציון 50 שנים למדינה ב-98 שם חיל האוויר הרוסי הציג את תמרון הקוברה עם סוחוי-27. אני זוכר בתור ילד את רעש המנועים מחריש האזניים וכמה שהתמרון היה מרשים. אושרוב | 15.11.20 (ל"ת)
63. ה TOMCA ב TOPGUN עשה את זה הכי טוב...פעמיים. ועוד 1000 בשידורים החוזרים שראיתי. ה מ ע נ י ש | 14.11.20 (ל"ת)
62. דיקטטורים משתמשים בטכנולוגיה ישנה היטלר בנה שתי אניות מלחמה ענקיות .כבדות ומשוריינות . הביסמרק והנימיץ . את שתי האניות טיבעו מטוסים במשקל קל . הטכנולוגיה של מטוסים נגד צוללות , אניות וטנקים ניצחה . אז למה קונים צוללות בטכנולוגיה של מלחמת העולם השנייה ? למה צריך מטוס עם טייס כאשר אפשר בלי לילי | 14.11.20 (ל"ת)
61. הלביא ז״ל ידע לבצע תרגיל התחמקות עדיף ע״י שינוי הזוית בכנפוני הקנארד המטוס עולה כמו מעלית מבלי לאבד כח לחשוף משטחי גוף גדולים ולהכנס לתמרון עם כוחות גי ישראל | 14.11.20 (ל"ת)
60. מפגן 1998 בשנת 1998 שנת ה50 למדינה , היה בתל אביב מפגן בו השתתפו כל מטוסי החיל ומטוסים מחילות אוויר זרים , וכן היה הסוחוי 27 שעשה את אותו תמרון קוברה , מצפיה באירוע נראה מרשים ביותר מני | 14.11.20 (ל"ת)
57. אבל יש טעות בתעתיק מערבית התכוונת לכתוב מנאוורת אלסרעה ספר שזה בערבית תמרון מהירות אפס ולא כפי שכתוב. מרתק ומחכים | 14.11.20 (ל"ת)
55. תיקון טעות... לאלחנן , תגובה 9 : שמו הקודם של "יאק" היה יעקב מילנר ולא מלינר, כמו שנכתב.טסטי איתו.מפקד הטייסת הטוב ביותר שהיכרתי...טייס מצוין, חכם, ידען ומנהיג אמיתי חזי | 14.11.20 (ל"ת)
49. אני לא מבין דבר בנשק לייזר.אך נראה שאם מצפים את הטיל בכרום דמוי מראה הקרן תחזור ותתפזר פ | 14.11.20 (ל"ת)
47. המטוס לא יכול ליפול כשהוא מבצע תמרון כזה כל אחד למד פיזיקה בסיסית יודע שחוק ניוטון הראשון פועל במקרה הזה, למטוס יש מספיק אנרגיה להמשיך לטוס במצב הזה ואם הטייס לא מוריד בחזרה את האף מספיק מהר אז המטוס יפול CR | 14.11.20 (ל"ת)
46. כל מי שמשחק קצת warthunder יודע שהדראקן תוכנן במיוחד הכנפונים של הדראקן יוצרים מאזנת אחת ארוכה, לאורך כל שפת הזרימה של *שתי* הכנפיים שלו. כאשר הוא רוצה לגלגל אלגוריתם בקרה מיוחד יוצר עיוות נע לאורך המאזנת כך שבצד שאליו רוצים שהכנף תרד המאזנת עולה יותר וככל שמתקדמים לעבר הכנף השניה היא עולה פחות. זה מאוד מרשים. המחיר הוא שלדראקן אין מדפי-נחיתה. התוצאה? שהדראקן יכול לא רק לבצע את הקוברה עד ל-120 מעלות, הוא יכול לבצע אימלמן שלם (180 מעלות, להפוך כיוון) בזמן שלמטוסים אחרים לוקח לבצע את הקוברה. יש לזה עוד מחיר: קל מאוד למחוא כנפיים עם הדראקן.. נסה לבצע קוברה טיפ טיפה מהר מדי ותמצא את עצמך נופל מהשמיים כמו טיל, כאשר שתי הכנפיים ייתלשו. כדי לבצע את התמרון הזה | 14.11.20 (ל"ת)
45. לא הייתי מספיד את הדוגפייט. לא כשהלייזר בפתח. עוד שנים מספר יהפכו למבצעיים אמצעי לייזר הגנתיים שיוכלו ליירט את הטילים ככה שיאבדו שלמות או מערכות ניווט ויעופו לקרקע. יירוט ייאלץ לעשות או בטילים מאסיביים על גבול ההיפרסוניים שכבדים וקשוחים מידי ללייזר, כמו טילי נ"מ, או על ידי צמצום הטווח לירי מטווח קצר לטילים מונחי מכ"ם שלא יוכלו להיות מוטעים על ידי הל"א או קרובים מידי ליירוט על ידי הלייזר. טכנולוגיה היא גורם משמעותי וראינו את זה במלחמה האחרונה בקווקאז, אבל תמיד מפותחים במקביל אמצעי נגד ואם הייתי האזרים לא הייתי מהמר שהמלחמה הבאה תלך כמו שזו הלכה. עוד כתבה מהנה מניצן. גיל | 14.11.20 (ל"ת)
44. למס' 38: הוא יעשה כאלה אח שלי קצין בטיחות ביונייטד אירליינס וסדן פגש אותו כמה פעמים והם עובדים ביחד על טורים תומר | 14.11.20 (ל"ת)
43. הנוכל מבלפור עשה את תרגיל הקוברה יום יום קנה לעצמו מטוס ב-730 מיליון לאשתו ולבנים קנה משוריינים כל זה ע''ח הקשישים והעניים כל סרטון שלו מפיץ רעל צדק | 14.11.20 (ל"ת)
41. גאוה ישראלית היתכן שעשה כן מתוך תעוזה?במטרה להפוך את האויב (הישראלי)מרודף לנרדף?ולא מתוך פחד? הרי לא חשש להתעמת עם הרוסים?הרי חקר ותרגל את התמרון מתוך יוזמה אישית? חשבך מר סידן על האפשאות הזו? טו שאולי,אבוי.אני בכלל אנטישמי שחושב כך??? תם | 14.11.20 (ל"ת)
39. הפלנקר בקוברה מפנה אף לאחור 120 מעלות וחוזר לאופקית וישרה שום מטוס קרב אחר בעולם לא מסוגל לתימרון היחודי הזה. אפילו לא הפלון. הפלנקר נכנס אליו אופקית וישרה ויוצא ממנו אופקית וישרה. כל המטוסים האחרים כולל הרפטור והסופר הורנט ש"עוצרים" עם אף למעלה ( 90 מעלות לכל היותר) לא עושים זאת אופקית וישרה. הם "נעצרים" תוך רווח גובה מסויים ומתיישרים תוך אובדן גובה מסויים. ניתן גם להבחין שהם לא עושים זאת כתימרון שעומד בפני עצמו אלא מגיעים אליו מתימרון קודם עם פוטנציאל מסויים שמטרתו להקטין ככל האפשר את שינויי הגובה המתחייבים הללו בתימרון "העצירה". אביקו שטויות | 14.11.20 (ל"ת)
38. לקברניט שלום בתור חובב תעופה אני נהנה מאד לקרוא את הכתבות האילו שמתמקדות בעיר במטוסי קרב לדורותיהם. האם אפשר להזמין כתבות גם על תעופה אזרחית? מטוסי נוסעים, תובלה, מטוסים אווירובטים, פרטיים וכו'.. בטולני שיהיה מעניין. אמיר | 14.11.20 (ל"ת)
31. למס- 24: לא, זה היה מיג 29 שהופיע יום לפניו ןהתרסק כשנשאבה לו ציפור לכונס ימין שלום דני | 14.11.20 (ל"ת)
30. אוי, הכתבות האלה... לקברניט, כל בוקר אני מחפש כתבה שלך. פשוט מענג. מה קורה עם טנקים, אוניות, צוללות.... תן בראש אחא. רון | 14.11.20 (ל"ת)
29. באותה תקופה שמחמוד רעה עזים, טייס בשם ויקטור פוגצ'וב הציג את התמרון בפעם הראשונה. אא | 14.11.20 (ל"ת)
26. התרגיל בוצע בהצלחה במלחמת פוקלנד אבל זו לא היתה חוכמה, לבריטים היו מטוסי ארייאר שיכלו לשנות את כיוון המבערים לצורך המראה ונחיתה אנכיים. במהלך קרב אוויר מול מטוסי סקאיהוק , הבריטים פשוט עמדו באוויר. רון | 14.11.20 (ל"ת)
24. אם אני לא טועה בזמן הצגת הקונץ הזה בסלון האווירי בפריז ב1989 התרסק המטוס, והטייס נחלץ בשן ועין ש. ל | 13.11.20 (ל"ת)
22. התרגיל בוצע לפני כן ולפי אותו עקרון על ידי קולונל בויד בשנות החמישים, במטוסי סופר-סייבר ואחרים. לסוג המטוס אין חשיבות מכרעת אלא למיומנות גבוהה מאד של הטייס. הוא היה מסוגל להרים את האף בזווית גבוהה ולאבד מהירות בחטף בלי להזדקר ולאבד הרבה אנרגיה ולהתיישב על המטוס החולף. הוא הרוויח הרבה כסף מהימורים עם חבריו לטייסת בקרבות דמי. למרות שידעו מה התרגיל שלו, אותו אף אחד לא הצליח לבצע, הם הפסידו שוב ושוב. לימים בויד יהפוך לתיאורטיקן של לוחמה אווירית ומתפיסתו נולד מטוס הקרב הזריז הקל F-16. מקקודן | 13.11.20 (ל"ת)
18. אני מבצע את התמרון הזה בכל פעם שאני מתקרב במהירות לרמזור ופתאום הוא מתחלף לאדום. טייס בשחקים | 13.11.20 (ל"ת)
17. חלף עם הרוח.. כאחד שחי את הסלון האווירי מה-2003 הרוסים תמיד דואגים לקצת אקשן בשמיים המשמימים של התערוכה החדגונית הזאת .. התימרון אכן מרשים אבל חסר תועלת .. כי אין היום במלחמות הרקיע גיבורים .. רק טכנאי כפתורים .. ומפון ריכטאופן ועד אפשטיין שלנו ..לא נשאר כלום .. רק געגועים לימים אחרים .. הרוזן מלה בו'רגה | 13.11.20 (ל"ת)
13. יאיר נבו וה"תן לו לחלוף" 10 ציין את התרגיל של יאק אך הוא לא היה בדיוק דומה. התרגיל של יאק היה פניה רחבה ואז גלגול חבית לצד השני. הרבה יותר טוב כי האנרגיה של המטוס נשמרת טוב יותר ומאפשרת המשך קרב בלי להיות טרף קל כפיר | 13.11.20 (ל"ת)
10. בוצע בארץ התרגיל בוצע לראשונה חיל האוויר הישראלי בסוף שנות ה 50 תחילת שנות בוצע ה 60 על ידי יאיר ברק במטוס סופר מיסטר טייסת העקרב (105). ניר | 13.11.20 (ל"ת)
5. מעניין אך לא רלוונטי להיום הטייסים האמריקאים מגחכים עלינו בתרגילים משותפים שאנחנו עוד מתאמנים על תמרונים בגובה נמוך. מהירות וטווח של טילי אוויר-אוויר מותירים את הטייס הישראלי לסמוך על ל"א בלבד. בני מלי | 13.11.20 (ל"ת)
1. את תמרון הקוברה אני רואה כל יום כל יום שיש לי דוג פייט עם אשתי, ולצערי היא מכישה בכל פעם. חיים | 13.11.20 (ל"ת)
קוברה עם שפם: הסורי החצוף והתמרון הכי מפורסם בעולם
84 תגובות לכתיבת תגובה