אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

כך הפכה ישראל לאימפריה עולמית בתחום הכטב"מ

60 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

59.
לרמי מתגובה 56 - בא נדייק קצת בדברים:
בבן אכן היה טיסנאי, ולצורך תחביבו הוא נסע לאנגליה לקנות חלקים לטיסנים. האגדה מספרת שעל מדרגות חנות הטיסנים שבאנגליה, הוא פגש את יהודה מנור ואת אל אליס שגם הם התכוונו לקנות חלקים על מנת לבנות טיסן גדול כמזל"ט נושא מצלמה יהודה מנור היה טייס חיל אוויר לשעבר ועבד בתעשייה אווירית אל אליס היה מתנדב מח"ל כטייס בחיל אוויר וגם הוא עבד בתעשיה ואווירית בבן ביקש להצטרף לשניים האחרים שהתכוונו לבנות את האמור ולהדגים את זה למכ"ל תע"א שווימר. המזל"ט אכן הודגם למנכ"ל תע"א, אבל זה עם חוסר הדמיון שלו, לא הבין את הפוטנציאל וסרב לרעיון, והשלישיה התפרקה. היחידי שדבק ברעיון היה אל אליס, שהתפטר מתע"א, והביא את הרעיון לתדיראן, ושם נבנתה למעשה בפעם הראשונה מערכת מזל"ט בישראל. מכאן שלהגיד שבבן היה ממציאי המזל"ט המרחק קצת גדול, זה בסה"כ היה טיסן נושא מצלמה שכל מרכיבי נקנו באנגליה אבל אין ספק שהוא ראוי לציון
אורח | 01.07.21
56.
אל"מ עזרא דותן (בבן) ז"ל
אי אפשר לכתוב כתבה על כתב"מ בחיל האויר מבלי להזכיר את אל"מ עזרא דותן (בבן) (ראה גם ערך בויקיפדיה). שהיה טייס קרב, ופיקד בין השאר על טייסת 109 ועל בח"א 27. עוד בתחילת שנות השבעים התרשם בבן מאד מהיכולות של טיסנים מונחי רדיו, טיפח ועודד את קהל בוני טיסני הרדיו, ואיפשר להם להשתמש בשבתות במסלולי בסיס חצור (כנף 4), כדי להטיס את הטיסנים. כבר אז חזה את האפשרות של כלי טייס בלתי מאוייש שיחליף בעתיד את המטוסים המוטסים בידי טייסים. הוא קידם את נושא הכטב"מים בחיל האויר, והפך לאחד מארבעת ממציאי המזל"ט.
רמי | 26.06.21
52.
השוק עבור החברות הישראליות הולך ונעלם
כתבה היסטורית יפה. למטרת גיוס כספים. בפועל עודף רגולציה מקומית הרג את יכולת התחרות של התעשיות הישראליות. הטורקים והסינים לוקחים הובלה בשוק ולחברות הישראליות נשארים פירורים. תע״א מוכרת בעיקר בהודו, אלביט מנצלת הזדמנויות והאחרות מקוששות חוזים. בעוד 5 שנים אין שוק רלוונטי לחברות הישראליות. הגיע הזמן לעשות תחקיר במשרד הבטחון ולהחליף את חיים כהן. לדעתי.
אלעד א. | 20.06.21
51.
ההבדלים בין כתמ"מי ישראל וארה"ב
אל אליס מהנדס אלקטרוניקה מארה"ב שחבר עם התעשיה האווירית בתום מ.יום הכיפורים התחיל להניע את רעיון הכתמ"מים בישראל.פיירבי וצ'אקר שנייהם כתמ"מים אמריקאים שהיו בצ.ה.ל צ'אקר(תלם)כיכב במבצע ארצב 19הרמס,הרון ואיתן מצליחים היטב במשימות מודיעין,הכוונת כוחות ואמל"חהכתמ"מים האמריקאים בסדרת הmq והrq בתמיכת המחקר של נאסא x34 ועד x60(בשנים 2001-2019)הופכים ממנועי בוכנה למנועי סילון,אלה הם מטוסי תקיפה חמקניים שיחליפו את הf35.כמו הf4 והf16 שהפכו לכתמ"מי מטרות,יכולה ארה"ב לכתמ"מ f35 וכל מטוס אחר שרק תרצה
M | 20.06.21
50.
חבל שמכרו מדינות אויב - לרוסים ותורכים
מה שמכרנו לרוסים - שימש אותם לקפיצת מדרגה בייצור כטב"מים וחבל כי זה ישר הולך לסוריה ,חמאס , חיזבאללה. לא אותו מל"ט אבל התכנולוגיות - כן. תורכים גם, נתנו לסוריה לשחק עם כטב"מים שלנו לפני אביב ערבי. אז למה לעשות את זה ? בצע כסף ? חבל
ALEX | 20.06.21
46.
מספר הערות ותהיות
1. מה הערך המוסף של כטבמ לעומת לוייני צילום? לאמריקאים היו כבר לוויני צילום משנות ה60 ולישראל משנות ה90. 2. לא הוזכרו בכתבה היכולות של הרוסים בתחום הזה, בין היתר בתקופת המלחמה הקרה. 3. מעניין אם הצבא הסורי השתמש במל"טים לאיסוף מודיעין במלחמת לבנון הראשונה. 4. שימוש נכון ומושכל במלטים לפני ובמהלך מלחמת יום כיפור היה חוסך זמן רב. 5. מל"ט כמו ההרמס, שטס בגובה רב, לא חשוף לטילי נ"מ? 6. מל"טים קטנים יותר ידועים בזמזום המנוע שלהם, אם טסים בגובה נמוך, וכך חשופים לגילוי ע"י אויב.
עמ | 20.06.21
45.
למה כשאתה כותב על חמאס זה חייב להיות מעופש?
המזלזל ביריביו - נדון למפלה. חמאס יצירתי מאוד לצערנו ונותן לנו פייט יוצא מגדר הרגיל. מתחת לאדמה, באוויר, וקומנדו מהים. חס וחלילה נזלזל בהם ונחטוף מפלות כואבות. גאוותנות של טייס. בינתיים שום מטוס לא ניצח שום מלחמה וככה זה בדיוק נראה במערכות שלנו נגד חיזבאללה וחמאס. רק כוחות רגליים מנצחים מלחמות. "בקצה אחד של הסקאלה יושבים האמריקאים עם כטב"מ תקיפה ובצד השני - חמאס, שמרכיב טיסנים אוטונומיים מתאבדים מפיברגלס בסדנאות מעופשות מתחת לאדמה."
המזלזל ביריביו - נדון למפלה | 19.06.21
43.
ראשית המזל"טים הישראלים
טרם עידן המזל"טים הישראלים, ישראל רכשה במחצית שנות ה-70, מזל"טים אמריקאיים של חברת פילקו-פורד כולל קרונות הפיקוד והשליטה שלהם, אולם הם לא היו "מוצלחים" (בלשון המעטה...). ראוי לציין את היהודי האמריקאי אל (אלוין) אליס, שעלה ארצה ותרם רבות מניסיונו בחברת טלדיין-ראיין, לפיתוח המזל"טים של "תדיראן" ועזב בשל חוסר הסכמה על שיטת הפיקוד על המטוסים (אלקטרונית Fly by Wire כפי שדרש, או ידנית כפי שגרסו מנהלי הפרוייקט)
אודי | 19.06.21
41.
ההתחלה הממשית היתה בגדנע אויר בחיל האויר
בשנת 1970 לערך פנו שני מדריכים מגדנע אויר למטה חיל האויר. פניה לראש מש"ל 3 אליעזר יפה עם מכתב המתאר איך ניתן להנחות טיסני רדיו בשליטת אלחוט וצפיה במשקפת לגרום לטיסן להתאבד במטרות אויב. ההכשרה של מטיסי טיסני הרדיו שכונו מזלט"ים נעשו בשיתוף פעולה עם קלוב התעופה. וההמשך רץ מהר מאד לטכנולוגיות מתקדמות ומשמעותיות מעבר להצעה המקורית. הרעיון וההצעה שהוצעה על ידי שני מדריכים בגדנע אויר היא שיצרה התנעה. חיל האויר ומודיעין הפעילו את הרעיון במקביל. חיל האויר התקדם הרבה יותר מהר ותפס את הבכורה בהמשך
מוטי שטיינר | 20.06.21
40.
ברקסים לזהבן
ב1986 במילואים,ברמון בפריסה של זהבנים בבסיס איבד זהבן אחיזה בכבל העצירה שלו וכשהוא עם מנוע כבוי ומנוהג מהקרון גלש לפתח הדתק שלנו ונעצר. באותה תקופה עבדתי בתע"א בהדרכה (בית הספר להסמכות ורישוי) והעלתי את הרעיון להרכיב בלם לגלגל הקדמי שקשור לפקודת הגה הגובה בדגמים הבאים כבר הופיעו בלמים בגלגלים הראשיים. פרק הזמן מהעלת רעיון ליישומו בשטח היה מזערי
דורון כהן | 19.06.21
39.
מזל"ט, כטב"ם - ראשונים
מר סדן, תבורך על המאמר. אבל קצת דיוק לא יזיק. אבי ה DRONE כפי שכונה אז הוא אברהם כרם שפיתח מזל"ט עבור חיל אויר וזכה פעמיים בפרס בטחון ישראל. כרם עבר לארה"ב ופיתח שם את האלבטרוס ומאוחר ואחריו את הפרדטור הידוע. בזאת הקדים את כל האחרים. מבחינה מבצעית מגיעה זכות ראשונים לפרץ פישביין ז"ל, מאיר רז, ולשמעון שעוד לפני שנת 1970 הטיסו טיסן רדיו, מצויד במצלמה, מעבר לתעלה והביאו תמונות חדות של המוצבים המצריים. בזאת, הם ולא אחרים, פתחו את עידן המזל"ט - כטב"ם בארץ ומגיע להם הקרדיט על הישגיהם.
עמוס א. | 19.06.21
22.
מל"טים בארה"ב
היה כדאי לציין שתעשיה אווירית זכתה בזמנו במכרז מל"טים בארה"ב בתחרות מול מקדונלד דאגלס וסיפקה מלטי הנטר המשרתים עד היום את צבא ארה"ב. כמוכן בכיר שעזב את התע"א בשם אברהם כרם הקים חברה בארה"ב שמייצרת את מלטי הפרדטור של חיל האוויר האמריקאי סדרת המל"טים הנפוצה בעולם שגם חיסלו את סולימני
איבי | 19.06.21
תודה, קיבלנו את תגובתך ונשתדל לפרסמה, בכפוף לשיקולי המערכת