60. ההשוואה עם אפל מעליבה תרומתה הטכנולוגית של אפל שולית, הם בעיקר ידעו לעטוף טכנולוגיה שהיתה קיימת במוצרים סקסיים ושיווקו אותם ביעילות מדהימה. תפוחי | 15.07.21 (ל"ת)
59. לרמי מתגובה 56 - בא נדייק קצת בדברים: בבן אכן היה טיסנאי, ולצורך תחביבו הוא נסע לאנגליה לקנות חלקים לטיסנים. האגדה מספרת שעל מדרגות חנות הטיסנים שבאנגליה, הוא פגש את יהודה מנור ואת אל אליס שגם הם התכוונו לקנות חלקים על מנת לבנות טיסן גדול כמזל"ט נושא מצלמה יהודה מנור היה טייס חיל אוויר לשעבר ועבד בתעשייה אווירית אל אליס היה מתנדב מח"ל כטייס בחיל אוויר וגם הוא עבד בתעשיה ואווירית בבן ביקש להצטרף לשניים האחרים שהתכוונו לבנות את האמור ולהדגים את זה למכ"ל תע"א שווימר. המזל"ט אכן הודגם למנכ"ל תע"א, אבל זה עם חוסר הדמיון שלו, לא הבין את הפוטנציאל וסרב לרעיון, והשלישיה התפרקה. היחידי שדבק ברעיון היה אל אליס, שהתפטר מתע"א, והביא את הרעיון לתדיראן, ושם נבנתה למעשה בפעם הראשונה מערכת מזל"ט בישראל. מכאן שלהגיד שבבן היה ממציאי המזל"ט המרחק קצת גדול, זה בסה"כ היה טיסן נושא מצלמה שכל מרכיבי נקנו באנגליה אבל אין ספק שהוא ראוי לציון אורח | 01.07.21 (ל"ת)
57. אפל לא קבעה שום טרנד היו טלפונים עם מסכי מגע עוד לפניה, הם רק עטפו את זה במערכת שמתאימה לאנשים שלא מבינים עניין AA | 26.06.21 (ל"ת)
56. אל"מ עזרא דותן (בבן) ז"ל אי אפשר לכתוב כתבה על כתב"מ בחיל האויר מבלי להזכיר את אל"מ עזרא דותן (בבן) (ראה גם ערך בויקיפדיה). שהיה טייס קרב, ופיקד בין השאר על טייסת 109 ועל בח"א 27. עוד בתחילת שנות השבעים התרשם בבן מאד מהיכולות של טיסנים מונחי רדיו, טיפח ועודד את קהל בוני טיסני הרדיו, ואיפשר להם להשתמש בשבתות במסלולי בסיס חצור (כנף 4), כדי להטיס את הטיסנים. כבר אז חזה את האפשרות של כלי טייס בלתי מאוייש שיחליף בעתיד את המטוסים המוטסים בידי טייסים. הוא קידם את נושא הכטב"מים בחיל האויר, והפך לאחד מארבעת ממציאי המזל"ט. רמי | 26.06.21 (ל"ת)
55. למגיב 39 ב1969 הוטס מזל״ט עם מצלמה מעל התעלה ומעל המוצבים המטיסים היו שלמה ברק ונפתלי הורוביץ אאא | 23.06.21 (ל"ת)
54. אל אליס בהמשך למגיב 52 אל אליס הוא זה שפיתח את המצלמה המיוצבת במזל״ט דבר שהיום נראה בסיסי בכל טלפון נייד, אז לא היה ניתן לביצוע בגודל שהיה קיים במזל״ט. אאא | 23.06.21 (ל"ת)
53. לא אמרת אמת הגזמת בענק ולא אמרת אמת ואת כל האמת. לא מלאת את הכללים הבסיסיים של עיתונות טובה. YAAKOV | 21.06.21 (ל"ת)
52. השוק עבור החברות הישראליות הולך ונעלם כתבה היסטורית יפה. למטרת גיוס כספים. בפועל עודף רגולציה מקומית הרג את יכולת התחרות של התעשיות הישראליות. הטורקים והסינים לוקחים הובלה בשוק ולחברות הישראליות נשארים פירורים. תע״א מוכרת בעיקר בהודו, אלביט מנצלת הזדמנויות והאחרות מקוששות חוזים. בעוד 5 שנים אין שוק רלוונטי לחברות הישראליות. הגיע הזמן לעשות תחקיר במשרד הבטחון ולהחליף את חיים כהן. לדעתי. אלעד א. | 20.06.21 (ל"ת)
51. ההבדלים בין כתמ"מי ישראל וארה"ב אל אליס מהנדס אלקטרוניקה מארה"ב שחבר עם התעשיה האווירית בתום מ.יום הכיפורים התחיל להניע את רעיון הכתמ"מים בישראל.פיירבי וצ'אקר שנייהם כתמ"מים אמריקאים שהיו בצ.ה.ל צ'אקר(תלם)כיכב במבצע ארצב 19הרמס,הרון ואיתן מצליחים היטב במשימות מודיעין,הכוונת כוחות ואמל"חהכתמ"מים האמריקאים בסדרת הmq והrq בתמיכת המחקר של נאסא x34 ועד x60(בשנים 2001-2019)הופכים ממנועי בוכנה למנועי סילון,אלה הם מטוסי תקיפה חמקניים שיחליפו את הf35.כמו הf4 והf16 שהפכו לכתמ"מי מטרות,יכולה ארה"ב לכתמ"מ f35 וכל מטוס אחר שרק תרצה M | 20.06.21 (ל"ת)
50. חבל שמכרו מדינות אויב - לרוסים ותורכים מה שמכרנו לרוסים - שימש אותם לקפיצת מדרגה בייצור כטב"מים וחבל כי זה ישר הולך לסוריה ,חמאס , חיזבאללה. לא אותו מל"ט אבל התכנולוגיות - כן. תורכים גם, נתנו לסוריה לשחק עם כטב"מים שלנו לפני אביב ערבי. אז למה לעשות את זה ? בצע כסף ? חבל ALEX | 20.06.21 (ל"ת)
46. מספר הערות ותהיות 1. מה הערך המוסף של כטבמ לעומת לוייני צילום? לאמריקאים היו כבר לוויני צילום משנות ה60 ולישראל משנות ה90. 2. לא הוזכרו בכתבה היכולות של הרוסים בתחום הזה, בין היתר בתקופת המלחמה הקרה. 3. מעניין אם הצבא הסורי השתמש במל"טים לאיסוף מודיעין במלחמת לבנון הראשונה. 4. שימוש נכון ומושכל במלטים לפני ובמהלך מלחמת יום כיפור היה חוסך זמן רב. 5. מל"ט כמו ההרמס, שטס בגובה רב, לא חשוף לטילי נ"מ? 6. מל"טים קטנים יותר ידועים בזמזום המנוע שלהם, אם טסים בגובה נמוך, וכך חשופים לגילוי ע"י אויב. עמ | 20.06.21 (ל"ת)
45. למה כשאתה כותב על חמאס זה חייב להיות מעופש? המזלזל ביריביו - נדון למפלה. חמאס יצירתי מאוד לצערנו ונותן לנו פייט יוצא מגדר הרגיל. מתחת לאדמה, באוויר, וקומנדו מהים. חס וחלילה נזלזל בהם ונחטוף מפלות כואבות. גאוותנות של טייס. בינתיים שום מטוס לא ניצח שום מלחמה וככה זה בדיוק נראה במערכות שלנו נגד חיזבאללה וחמאס. רק כוחות רגליים מנצחים מלחמות. "בקצה אחד של הסקאלה יושבים האמריקאים עם כטב"מ תקיפה ובצד השני - חמאס, שמרכיב טיסנים אוטונומיים מתאבדים מפיברגלס בסדנאות מעופשות מתחת לאדמה." המזלזל ביריביו - נדון למפלה | 19.06.21 (ל"ת)
43. ראשית המזל"טים הישראלים טרם עידן המזל"טים הישראלים, ישראל רכשה במחצית שנות ה-70, מזל"טים אמריקאיים של חברת פילקו-פורד כולל קרונות הפיקוד והשליטה שלהם, אולם הם לא היו "מוצלחים" (בלשון המעטה...). ראוי לציין את היהודי האמריקאי אל (אלוין) אליס, שעלה ארצה ותרם רבות מניסיונו בחברת טלדיין-ראיין, לפיתוח המזל"טים של "תדיראן" ועזב בשל חוסר הסכמה על שיטת הפיקוד על המטוסים (אלקטרונית Fly by Wire כפי שדרש, או ידנית כפי שגרסו מנהלי הפרוייקט) אודי | 19.06.21 (ל"ת)
42. לא כטב"ם - כטמ"ם כיום כטב"ם - כלי טיס בלתי מאויש, נחשב לשם פוגעני, זה משפיל אותנו מפעילי הכטמ"ם, אלו שעמלים שעות ארוכות על מנת להציל חיי אדם ולנצח את המערכה - מרחוק. ולכן להבא יש לומר: כטמ"ם - כלי טיס מאוייש מרחוק א' מהטייסת | 20.06.21 (ל"ת)
41. ההתחלה הממשית היתה בגדנע אויר בחיל האויר בשנת 1970 לערך פנו שני מדריכים מגדנע אויר למטה חיל האויר. פניה לראש מש"ל 3 אליעזר יפה עם מכתב המתאר איך ניתן להנחות טיסני רדיו בשליטת אלחוט וצפיה במשקפת לגרום לטיסן להתאבד במטרות אויב. ההכשרה של מטיסי טיסני הרדיו שכונו מזלט"ים נעשו בשיתוף פעולה עם קלוב התעופה. וההמשך רץ מהר מאד לטכנולוגיות מתקדמות ומשמעותיות מעבר להצעה המקורית. הרעיון וההצעה שהוצעה על ידי שני מדריכים בגדנע אויר היא שיצרה התנעה. חיל האויר ומודיעין הפעילו את הרעיון במקביל. חיל האויר התקדם הרבה יותר מהר ותפס את הבכורה בהמשך מוטי שטיינר | 20.06.21 (ל"ת)
40. ברקסים לזהבן ב1986 במילואים,ברמון בפריסה של זהבנים בבסיס איבד זהבן אחיזה בכבל העצירה שלו וכשהוא עם מנוע כבוי ומנוהג מהקרון גלש לפתח הדתק שלנו ונעצר. באותה תקופה עבדתי בתע"א בהדרכה (בית הספר להסמכות ורישוי) והעלתי את הרעיון להרכיב בלם לגלגל הקדמי שקשור לפקודת הגה הגובה בדגמים הבאים כבר הופיעו בלמים בגלגלים הראשיים. פרק הזמן מהעלת רעיון ליישומו בשטח היה מזערי דורון כהן | 19.06.21 (ל"ת)
39. מזל"ט, כטב"ם - ראשונים מר סדן, תבורך על המאמר. אבל קצת דיוק לא יזיק. אבי ה DRONE כפי שכונה אז הוא אברהם כרם שפיתח מזל"ט עבור חיל אויר וזכה פעמיים בפרס בטחון ישראל. כרם עבר לארה"ב ופיתח שם את האלבטרוס ומאוחר ואחריו את הפרדטור הידוע. בזאת הקדים את כל האחרים. מבחינה מבצעית מגיעה זכות ראשונים לפרץ פישביין ז"ל, מאיר רז, ולשמעון שעוד לפני שנת 1970 הטיסו טיסן רדיו, מצויד במצלמה, מעבר לתעלה והביאו תמונות חדות של המוצבים המצריים. בזאת, הם ולא אחרים, פתחו את עידן המזל"ט - כטב"ם בארץ ומגיע להם הקרדיט על הישגיהם. עמוס א. | 19.06.21 (ל"ת)
38. ד"ר דוד הררי לא ציינת את ד"ר דוד הררי - חתן פרס ישראל שהוא האבא של כל המלטים א.ב | 19.06.21 (ל"ת)
35. כתבה מרתקת ותוספת קטנה אלביט פיתחה את הכתב"מ התוקף הראשון ששמו היה" זיק". והיה פורמלית תפ חיל התותחנים. בעזה הכירו אותו היטב. זה היה הרמס 450 שהוסב למשימות תקיפה אהוד | 19.06.21 (ל"ת)
33. היסטוריה בחיל האויר יש אפס מודעות להסטוריה. מוזאון חיל האויר מוזנח ובקושי מושך מבקרים. המטוסים ההיסטוריים נזרקו לג׳נק או נמכרו. זה נכון גם לגבי הכת״במים. חבל כי ההסטוריה של התעופה בארץ לא רק מרתקת אלא גם מחנכת את הדור הצעיר. טייס בדימוס | 19.06.21 (ל"ת)
31. גאווה ישראלית- טובים במלחמה ובהרג מתי נתגאה באיכות סביבה? בשמירה על החי הצומח? בחיובי ולא במכונות מלחמה??? יוסף | 19.06.21 (ל"ת)
26. The incendiary Balloon is a much better concept. Invented by the Japanese in World War II to set the West Coast ablaze and adopted by Hamas. Coco Chanel | 19.06.21 (ל"ת)
25. מטוס ללא טייס גרמניה הראשונה בעולם התחילה מטוס ללא טייס בתקופה מלחמת העולם שניה טטטטטט | 19.06.21 (ל"ת)
24. בחייכם, האמריקאים כמה ליגות מעל ישראל ישראל רחוקה מאוד ממה שעושים כיום האמריקאים. מלטים תוקפים בכל העולם, מלטים שמתדלקים מטוסי קרב. איפה בכלל ישראל עם כמה כלים בעלי מנועי בוכנה ישנים. מול חמאס זו לא חוכמה. ציקי | 19.06.21 (ל"ת)
23. מה שהיה היה .. כעת הטכנולוגיה זמינה לכולם נחמד להיות ראשון, אבל לא לעולם חוסן. הטכנולוגיה כבר זמינה לכל המעצמות, וגם למדינות, לתורכיה כלים מצויינים תוצרת עצמית, ישראל היום חשופה לסכנת כטב"מים ,כדאי להזדרז ולמצוא פיתרון לפני ששוב נופתע. רון-ד | 19.06.21 (ל"ת)
22. מל"טים בארה"ב היה כדאי לציין שתעשיה אווירית זכתה בזמנו במכרז מל"טים בארה"ב בתחרות מול מקדונלד דאגלס וסיפקה מלטי הנטר המשרתים עד היום את צבא ארה"ב. כמוכן בכיר שעזב את התע"א בשם אברהם כרם הקים חברה בארה"ב שמייצרת את מלטי הפרדטור של חיל האוויר האמריקאי סדרת המל"טים הנפוצה בעולם שגם חיסלו את סולימני איבי | 19.06.21 (ל"ת)
21. ההגזמה ההישראלית אני רוצה לדעת איזה כלי טיס שיוצר בישראל נשאר השירות יותר מעשור בלי בעיות חמורות. יש את מרכבת השמיים כמה מהם התרסקו לנו ? אז לכו הטווסים אני מציע שינחתו ויבדקו עובדות לפני שהם הכי טובים משה | 19.06.21 (ל"ת)
20. האבירים האמיתיים מי שעמד מאחורי הפיתוח של סורק 1 2 ו 3 של תדירן הוא אריה גולדבר ז"ל כמו גם הכלים של חץ הכסף ואלביט בתחילת הדרך את תכנון הטיסן והטסתו מעבר לתעלת סואץ ביצע נפתלי ה' מה שהיה תחילתה של תעשית המזלטים בתע"א אבי | 19.06.21 (ל"ת)
19. חחחחח חחחח....כמה טוב שיש סיפורים מצחיקים לקרוא...מעניין איזה חומר הכותב מעשן ג'ו | 19.06.21 (ל"ת)
17. אימפריה עולמית? קצת צניעות, ממש טיפה אימפריה רק בראש הישראלי הגס והלא מחונך. אטט | 19.06.21 (ל"ת)
15. מלטים אמריקאים משתמשים בתווך לוייני עבור שליטה ובקרה.... אנחנו עדין בגן משחקים, אז לא מבין איך המלטים שלנו רמה מעל כולם? סתם מעניין גם לספור את כמות הנפילות/תאונות שהיו במלטים ישראלים, כל שני וחמישי נופל אחד בעזה או בלבנון. שאלה | 19.06.21 (ל"ת)
10. אחלה כתבה רק שאלה - למה מפעילים לנו מעל הראש בישראל כטבמים רועשים ? למה מפעילים לנו מעל הראש (באחת הערים הגדולות בישראל) כטבמים רועשים ? במשך לילות רבים לאורך השנה ? למה לא משתמשים בשקטים ? האם הכל זה כסף ? והאזרחים הם אוויר ? יואב | 19.06.21 (ל"ת)
7. אבל למה לא מפתחים בישראל כטב"ם קרב יעודי כמו ארה"ב רוסיה וסין? ואני לא מדבר על גרסה חמושה של ההרמס 450 | 18.06.21 (ל"ת)
5. אם נדע לייצר כטבמ בגודל רימון .נוכל לחסל את החמס כל חמסניק עם רובה כטבמ בראשו. מאות כלים קטנים | 18.06.21 (ל"ת)
4. יומולדת 4 שמח למדור! או אולי זה בשבוע הבא? בכל מקרה: תודה, ניצן, על הרבה סיפורים יפים. קורא | 18.06.21 (ל"ת)
2. הכוכבת עולה בתחום כטבמ"מים היא טורקיה אחרי שכל העולם צפה בסרטוני ביצועי הכטב"מים התוקפים הטורקים בלוב, סוריה ונגורנו קראבך הם הפכו ללהיט בינלאומי. באיירקטאר | 18.06.21 (ל"ת)
כך הפכה ישראל לאימפריה עולמית בתחום הכטב"מ
60 תגובות לכתיבת תגובה