אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תעלומת הרפורמות הנעלמות צילום: אלכס קולומויסקי

תעלומת הרפורמות הנעלמות

3 רפורמות מבניות מרכזיות שפוצלו מחוק ההסדרים, במטרה להביאן לדיון מעמיק בכנסת, נעלמו בדרך. המהפכות במשק המים, בדלק ובתחבורה הציבורית מתמוססות. במשרד האוצר ובכנסת מחליפים האשמות בנוגע לאחריות למחדל

23.04.2008, 08:40 | שאול אמסטרדמסקי

בנובמבר 2007 כבר היה שר האוצר רוני בר־און עייף. המאבק ביו"ר הכנסת דליה איציק על היקפו של חוק ההסדרים לשנת 2008 התיש אותו. מתכונתו המקורית של החוק כללה 163 סעיפים, אך לאחר לא מעט דיונים בנושא, ואיומים של איציק שלא להעלות את החוק לדיון במליאה, הסכימו שני הצדדים - הכנסת והאוצר - לפצל כשני שלישים מתוך הסעיפים, כלומר להוציאם מהחוק במטרה לדון בהם בוועדות הכנסת כהצעות חוק פרטניות. הטיעון המרכזי של איציק היה, שחוק ההסדרים לא דמוקרטי, מאחר שאינו מותיר לכנסת אפשרות לנהל דיון מעמיק ברפורמות החשובות הכלולות בו. הרפורמות אכן פוצלו, ואיציק טענה כי הכנסת תוכיח שביכולתה לדון ברצינות ברפורמות שמציע משרד האוצר גם בלי שמונחת על צווארה חרב חוק ההסדרים.

אלא שבדיקת "כלכליסט" מגלה כי הרפורמות שפוצלו כלל לא עלו לדיון על שולחן ועדת הכספים. בין הרפורמות הגדולות שמתעכבות: הרפורמה בתחבורה הציבורית, במשק הדלק ובמשק המים. רפורמות אלה, כך נדמה, עשויות להתמוסס כלא היו, מה שיעמיד את הכנסת במבוכה ויספק תחמושת למשרד האוצר במלחמה על נחיצות חוק ההסדרים.

כשהסכימו לבסוף הכנסת ומשרד האוצר על פיצול הסעיפים מתוך חוק ההסדרים, הוחלט כי לחלק מהם יקבע תאריך יעד לסיום הדיונים. עם זאת, העובדה כי לרפורמות הגדולות לא ניתן תאריך יעד מוגדר, מעמידה בספק את הכוונה לדון בהן מלכתחילה. בכנסת טוענים כי אי ההתחייבות ללוח זמנים נעשתה במטרה שלא לדון ברפורמות בחטף, ולכן הועמדה לטובת העניין מסגרת זמן בלתי מוגבלת.

האינטרסנטים לוחצים

על השאלה מדוע הרפורמות אינן מתקדמות אין תשובה ברורה, מאחר שמשרד האוצר והכנסת מפנים אצבעות מאשימות זה כנגד זה. אולם גם משרדי הממשלה האחרים, ובראשם משרד התחבורה ומשרד התשתיות הלאומיות, אינם מסייעים לאוצר בעניין, ומקדמים רפורמות חלופיות. גורמים במערכת הפוליטית אמרו ל"כלכליסט" כי כבר סמוך לאישורו של חוק ההסדרים בממשלה הופעלו לחצים כבדים על שרי הממשלה מצד שורה של גופים אינטרסנטיים - הן במערכת הפוליטית והן בזירה הכלכלית - במטרה לסכל את אישור הרפורמות שבחוק ההסדרים. לחצים אלה עשו את שלהם, הרפורמות פוצלו, וכעת מסתמן כי למשרד האוצר אין יכולת להמשיך ולקדמן.

לדברי שר האוצר רוני בר־און, הוא מעביר ליו"ר הכנסת דיווח תקופתי על הטיפול בסעיפים שפוצלו מהחוק, אולם ללא הועיל. יו"ר ועדת הכספים, סטס מיסז'ניקוב (ישראל ביתנו), שהרפורמות מונחות על שולחנו, טוען מנגד כי איש במשרד האוצר אינו לוחץ עליו להתחיל לדון בהן. "כשמשרד האוצר מעוניין לקדם הצעות חוק בוועדת הכספים, הוא יודע כיצד לעשות זאת", אומר מיסז'ניקוב. בר־און מוחה בתוקף על הדברים: "מי שאומר שמשרד האוצר אינו מקדם את הרפורמות הללו טובל ושרץ בידו. במקום לדון בסעיפים אלו, ועדות הכנסת עוסקות בחקיקה פרטית".

אחת הסברות היא שהדיון ברפורמות מתעכב בעקבות מאבקים פוליטיים פנימיים בתוך אגף התקציבים, לנוכח העובדה כי הרפורמות הן ירושה מהממונה הקודם על האגף, קובי הבר. מיסז'ניקוב מספר כי פקידי האוצר רדפו אחריו במשך שבועות כדי שיביא לאישור בוועדה סעיף אחר שפוצל מחוק ההסדרים - העברת האחריות על נפגעי תאונות דרכים מחברות הביטוח לקופות החולים. את העובדה שברגע האחרון צלצל אליו הממונה על אגף התקציבים, רם בלינקוב, וביקש שיטרפד את אישור הסעיף משום שהוא עלול ליצור בור תקציבי, מסביר מיסז'ניקוב בכך שייתכן שלא כל הסעיפים המצויים בחוק ההסדרים הוכנסו אליו לאחר בדיקה מקיפה.

מיסז'ניקוב אמר ל"כלכליסט" כי בכוונתו להתחיל לדון ברפורמות לאחר שובה של הכנסת מן הפגרה, בתנאי שיישאר יו"ר הוועדה. הצהרה זו עתידה להכניס את הלוביסטים הרבים הבוחשים בקדרה לכוננות ספיגה (ראו מסגרת). כך או כך, ליו"ר הוועדה ייוותרו רק חודשיים וחצי (אורך כנס הקיץ הקרוב) על מנת לדון ברפורמות ובסעיפים נוספים מחוק ההסדרים 2008, בטרם יוגש לכנסת חוק ההסדרים והתקציב לשנת 2009, תקופה קצרה למדי אם ברצונה של הוועדה לקיים דיון מעמיק בכולם.

משרדי הממשלה נגד האוצר

גם משרדי הממשלה, כאמור, מפריעים לרפורמות של משרד האוצר להתקדם. משרד התחבורה והעומד בראשו, שאול מופז, מתנגדים לרפורמה בתחבורה הציבורית כפי שהיא מופיעה בחוק ההסדרים. ל"כלכליסט" אף נודע כי לאחרונה גובשה במשרד טיוטה של הצעת חוק שאמנם מבוססת על הרפורמה שמופיעה בחוק ההסדרים, אבל משקפת את התנגדותו של משרד התחבורה להמשך ההפרטה המואצת של הקווים המופעלים בידי חברות אגד ודן ומבטלת חלק מהסעיפים המרכזיים ברפורמה.

במקביל, מלשכת שר התשתיות בנימין בן אליעזר נמסר כי בימים אלה הורה השר לגבש חוק חדש למשק המים. חוק זה אמור להחליף את הרפורמה במשק המים, כפי שהופיעה בחוק ההסדרים. גורמים במשרד טוענים כי הרפורמה במשק המים, כפי שנכללה בחוק ההסדרים האחרון, חוברה בחפזון ובצורה לא איכותית, ומשום כך גם הוצאה מתוך חוק ההסדרים.

תגיות