אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פיני גינזבורג: "אין מישהו בכנפיים שיכול לנהל את אל על" צילום: צביקה טישלר

פיני גינזבורג: "אין מישהו בכנפיים שיכול לנהל את אל על"

פיני גינזבורג, המחזיק ב-7.7% ממניות אל על, מסרב לאשר שכר של 60 אלף דולר לחודש עבור היו"ר איזי בורוביץ. לדבריו, "קודם שיסבירו איך בדיוק הם תורמים לחברה, ורק אחר כך שיבקשו את הכסף"

24.04.2008, 09:13 | סיון איזסקו

פיני גינזבורג, המחזיק ב־ 7.7% ממניות אל על החליט להפסיק להיות השותף הפאסיבי והשקט של משפחת בורוביץ' בחברה. מה שהפר את האיזון בין השותפים הוא הרצון של חברת כנפיים באמצעותה מחזיקה משפחת בורוביץ' בשליטה באל על, למשוך דמי ניהול בהיקף של 60 אלף דולר בחודש בגין הענקת שירותי יו"ר דירקטוריון.

"אני לא חושב שיש היום מישהו בכנפיים שיכול לנהל את אל על. לא ברור לי אילו שירותי ניהול כנפיים מסוגלת לתת לחברה, ובעבור מה הם מבקשים לאשר לעצמם דמי ניהול של 60 אלף דולר בחודש", אומר גינזבורג לאחר שהודיע להנהלת אל על כי הוא מתנגד להאריך את הסכם הניהול שהיה קיים בין חברת התעופה הישראלית לבין בעלת השליטה בה - חברת כנפיים שבשליטת משפחת בורוביץ - ושתוקפו פג בינואר 2008, ומאז מכהן איזי בורוביץ ללא הסכם וללא דמי ניהול.

על פי הסכם הניהול שהיה קיים בין כנפיים לאל על, נקבע כי חברת התעופה תעביר לכנפיים דמי ניהול של 60 אלף דולר בחודש עבור שירותי יו"ר דירקטוריון פעיל ועוזרת אישית. לפני כשבועיים ביקשה כנפיים לחדש את הסכם הניהול רטרואקטיבית, מאז פג ההסכם הקודם, כאמור בינואר 2008. אך מאחר שגינזבורג הודיע לחברה כי הוא מתנגד לאשר את חידוש ההסכם בין השתיים, לא ניתן לאשרו אלא באספת בעלי מניות המצריכה רוב מיוחד.

הארכת החוזה

בשלוש השנים שבהן היה קיים הסכם הניהול בין כנפיים לאל על, העבירה חברת התעופה 2.16 מיליון דולר בגין שירותי יו"ר ועוזרת אישית. כעת ביקשה אל על להאריך את החוזה לשישה חודשים נוספים, ובעצם להעביר אליה סכום של 360 אלף דולר.

גינזבורג הדגיש: "אני מתנגד להסכם בגלל שהם מבקשים לאשר את ההסכם רטרואקטיבית. מעבר לכך, איזי מבקש למכור את אחזקותיו בכנפיים לאחיו דדי, כך שככל הנראה בעוד כחודש הוא כבר לא יכהן בתפקיד היו"ר, לכן אני לא מוצא טעם לתגמל אותו ב־360 אלף דולר".

גינזבורג עוד טוען כי באספת בעלי המניות שהתקיימה במאי 2005, שבה אושר לראשונה הסכם הניהול, "כל בעלי מניות המיעוט הצביעו נגד, וההצבעה עברה רק בגלל שהצבעתי בעד. כך שאם הם ינסו להעביר את ההחלטה דרך אספת בעלי המניות, אני לא צופה להם הצלחה".

מעבר לכך מסביר גינזבורג את התנגדותו: "המנכ"ל עושה עבודה טובה, אבל לא ברור מה כנפיים בדיוק תורמת. היא צריכה להרוויח את הכסף מהשבחת אל על ולא מגביית דמי ניהול. כשכנפיים נכנסה לאל על, המניה היתה סביב שער של 400 אגורות, היום היא נסחרת סביב 200 אגורות. לדעתי, עבור משרת יו"ר לא מגיע 60 אלף דולר. אני חושב שיו"ר צריך לקבל שכר בגין תפקידו, ולא בדמות של שירותי ניהול עבור כנפיים. קודם שיסבירו איך בדיוק הם תורמים לחברה עם שירותי הניהול שלהם, ורק אחר כך שיבקשו את הכסף".

ברקע הסכסוך בין גינזבורג למשפחת בורוביץ' מהדהדת עדיין הודעתו של איזי בורוביץ על כוונתו לחסל את אחזקותיו בכנפיים. איזי בורוביץ נתן לאחיו דדי אופציה לרכוש ממנו את חלקו בכנפיים (16.8%) לפי שווי חברה של 145 מיליון דולר, בעוד שהחברה נסחרת כיום לפי שווי של 136 מיליון דולר. האופציה תפקע בסוף חודש מאי, ואיזי בורוביץ הודיע כי אם אכן תושלם העסקה, הוא יפרוש מכל תפקידיו באל על.

פיני גינזבורג הנו גם הבעלים של חברת הנסיעות הלל טורס, וכן הוא מחזיק ב־7.7% ממניות אל על, כך שהוא בעל המניות הגדול ביותר שאינו נמנה עם בעלי השליטה המחזיקים ב־39% ממניות אל על. הלל טורס היא שהחלה את מסורת הנסיעות של תנועות וכיתות למחנות השמדה בפולין, ומחזיקה כיום נתח של כ־40% משוק הנסיעות למחנות ההשמדה.

היכרות של יותר מ-30 שנה

גינזבורג (51), רואה חשבון במקצועו, החל ב־1979 לעבוד בחברה המשפחתית שייסד אביו ישראל גינזבורג ז"ל, שהיה עיתונאי בעיתון "הבוקר". מיד עם תחילת עבודתו בהלל טורס חתם גינזבורג על הסכם עם חברת הנסיעות טאואר בנוגע לייצוגה בארץ, וכיום מייצגת הלל טורס את אוזבקיסטן איירליינס ואת חברת התעופה של תאילנד, טאי, שלה הסכם קוד ישיר עם אל על.

"אני מכיר את משפחת בורוביץ' מעל ל־30 שנה מאז שהתחררתי מהצבא. ההתנגדות שלי לדמי הניהול היא עניינית ולא פרסונלית. אל על צריכה יושב ראש חזק. איזי היה איש התעופה בכנפיים וברגע שהוא יפנה את מקומו, נשאלת השאלה את מי כנפיים תבקש למנות במקומו?".

גינזבורג מספר כי "ב־2005 ביקשה כנפיים לאשר לעצמם 140 אלף דולר לחודש - כולם התנגדו כולל אני. בעקבות ההתנגדות הם תיקנו את הסכום ל־60 אלף דולר בחודש. הסכמתי לאשר את העסקה כי חשבתי שיצליחו להשביח את החברה, מה שבפועל לא קרה. אני לא מבין את הדירקטורים של אל על שאישרו את העסקה. רוב הדירקטורים בחברה הם נציגים של כנפיים, ככה שאני לא מבין מי בדירקטוריון אישר את העסקה. הם כולם נגועים, אבל זו כבר שאלה לרשות ני"ע". 

בכיר בכנפיים: "גינזבורג מנסה להשיג יתרונות למשרד הנסיעות שלו"

בכיר בכנפיים אמר בתגובה: "הוא אומר שכנפיים לא עשתה שום דבר. אל על קנתה מטוסים ב-1.4 מיליארד דולר, דבר שלא נעשה אף פעם בעבר. כנפיים היא שותפה מלאה בכל האסטרטגיה של אל על בהקשר של רכישה, מכירה והחכרה של מטוסים - שזה 80% מכל חברת התעופה.

"אל על, מאז הסכסוך עם הציבור הדתי, נותנת הרבה כבוד לתורה ולחוקיה, ופה מדבר אדם שהוא מיעוט בחברה ומנסה להשיג יתרונות עבור משרד הנסיעות בבעלותו בצורות מוזרות ומשונות, בלשון המעטה. הוא פוגע מאוד בציבור הדתי, על ידי כך שהוא טוען שהוא דתי ומצד שני מוכר כרטיסי טיסה לחברות שטסות בשבת ולחברות שמגישות מזון לא כשר".

תגיות