אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"מאי השחור" לא היה שחור כל כך ברשתות האופנה צילום: אלעד גרשגורן

"מאי השחור" לא היה שחור כל כך ברשתות האופנה

פתיחה טובה ל־2008 בשוק הביגוד: מנתוני חברת RIS שהגיעו לידי "כלכליסט" המכירות ברשתות האופנה בחודש מאי ירדו ב־18% בסניפים זהים בעיקר בשל חג הפסח המאוחר

02.06.2008, 08:18 | אורנה יפת

למרות נבואות הזעם על חודש מאי שחור בקרב רשתות האופנה, נראה כי השד אינו נורא כל כך. מנתוני חברת RIS, שהגיעו לידי "כלכליסט", עולה כי בינואר־מאי 2008 היתה עלייה של 1.7% במכירות של רשתות האופנה (בחנויות, בקניונים וברחובות הערים) ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. מדובר ביותר מ־40 רשתות אופנה, ובהן פוקס, הוניגמן, TNT, לי קופר, מנגו, בלו בירד, מתאים לי, MAM'Z, אמפוריום, bebe, נייקי, סקאל ספורט, פולו ראלף לורן, נאוטיקה, גולברי, בוניטה, לורד קיטש וגריפ.

בהשוואת נתוני המכירות של מאי 2008 מול מאי אשתקד (25 יום), אמנם חלה ירידה של 18% במכירות למ"ר בסניפים זהים. אולם ירידה זו מיוחסת לכך שפסח חל השנה מאוחר ביחס לשנה שעברה, דבר שהביא למכירות שיא בענף האופנה באפריל, שבו הגיע שיעור המכירות הממוצע למ"ר ל־76 שקל לעומת 61 שקל למ"ר באפריל 2007 - עלייה של 24%.

לעומת העלייה של 1.7% במכירות האופנה, בתחומים אחרים כגון ספרים, תכשיטים, הלבשה תחתונה, קוסמטיקה, מכשירי כתיבה ומוצרי צילום היתה ירידה של 8% במכירות למ"ר במאי 2008 מול מאי 2007.

שלמה ינאי, מנכ"ל RIS, אינו חושב שענף האופנה עומד לפני מיתון. "בחנויות הזהות יש עלייה קלה, אך היא נמוכה ממדד המחירים לצרכן, ולכן אפשר לומר שהשוק יציב", אמר ינאי. "אנשים עשו את מרבית הקניות לקראת פסח, ולכן במאי לא נרשמו קניות רבות".

ינאי אינו היחיד שלא מתרגש מהירידה במכירות במאי. פאר נדיר, מנכ"ל קניוני עזריאלי, אמר כי בארבעת החודשים הראשונים של השנה נרשמה בתשעת הקניונים שמפעילה הקבוצה עלייה של 5% במכירות הכלליות לעומת התקופה המקבילה אשתקד. "תחום האופנה מהווה 80% מהפדיון של קניוני הקבוצה", אמר נדיר, "ולכן עלייה זו נכונה גם לאופנה".

גם משה רוזנבלום, מנכ"ל ריט קניונים, אמר כי ינואר־אפריל היו הטובים ביותר במכירות בחמש השנים האחרונות. לדבריו, גם מכירות מאי השנה צפויות להיות זהות למכירות בשנים קודמות. לדברי דרור לב, מנכ"ל חברת האופנה שוקו ספורטוויר, "בכל שנה במאי יש ירידה בגלל פסח, אבל זה לא רציני ורחוק מלהיות מיתון". ואילו יעקב הוניגמן, הבעלים של הוניגמן ו־TNT, אמר כי מכירות הקבוצה עלו ב־20% במרץ־אפריל, ובמאי ירדו קלות המכירות בחנויות הזהות.

תגיות