אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שווה בדיקה: חברות מסחריות קונות לעצמן שם

שווה בדיקה: חברות מסחריות קונות לעצמן שם

חברת פינקסו פרסמה מבצע ייחודי שלפיו מי שישנה את שמו הפרטי לשם החברה, או יוסיף אותו כשם אמצעי, יזכה בחופשה בחינם בטורקיה ובפרסים אחרים. מישהו צריך לשים גבול לטריקים היחצ"ניים של חברות

16.06.2008, 06:59 | שאול אמסטרדמסקי

בתחילת החודש יצאה חברת פינקסו, העוסקת במסחר מקוון בשוק ההון, בתרגיל מבריק ביחסי ציבור. החברה פרסמה מבצע ייחודי שלפיו מי שישנה את שמו הפרטי לשם החברה, או יוסיף אותו כשם אמצעי, יזכה בחופשה בחינם בטורקיה ובפרסים אחרים. כעת, ככל הנראה, מעוניינים יועצי התקשורת של החברה לעלות שלב בקמפיין.

בחברה מספרים כי בעקבות הקמפיין פנו כמה אזרחים למשרד הפנים בבקשה לשנות את שמם. אלא שבפינקסו לא הסתפקו בכך ויצאו בקמפיין חדש נגד משרד הפנים בטענה שזה לא מאפשר את שינוי השם כי מדובר בשמה של חברה מסחרית.

במשרד הפנים אמרו בתגובה כי לא ידוע להם על מקרים שבהם ביקש אדם לשנות את שמו לשם של חברה ובקשתו סורבה. ואכן, לפחות כמה מהפונים הצליחו לשנות את שמם ואף רואיינו וצולמו (בצירוף תעודת הזהות החדשה) לתקשורת.

חופש שינוי השם בישראל מצומצם יותר מכפי שנהוג לחשוב. בחוק השמות נקבע במפורש כי שר הפנים יוכל למנוע או לפסול שינוי שם כאשר מדובר במקרים של פגיעה ברגשות הציבור. אותם מקרים, כך על פי החוק, כוללים גם שינוי שם לשמה של חברה מסחרית או לשמה של אישיות מפורסמת. כמו כן, אזרחי ישראל אינם יכולים לשנות את שמם לכל אחד מן השמות הבאים: היטלר, המן, אייכמן, עמלק, פרעה, אוסמה בן-לאדן, סדאם חוסיין ועוד.

במשרד הפנים הבהירו אתמול כי פסילת שינוי השם נעשית במקרים קיצוניים בלבד וכי כבר ידוע על אנשים שנושאים את שמן של חברת מסחריות או שמות של ידוענים. אולם בחברת פינקסו טוענים כי הם לא מתכוונים לוותר, ולדבריהם נשקלת בשלב זה פנייה לבג"ץ. מנהלת השיווק של החברה, מיכל שטג, הגדילה ואמרה כי "איננו מתכוונים להשלים עם הכוחנות של משרד הפנים. לא ייתכן שבמדינה דמוקרטית לא תינתן לאדם הזכות לבחור את שמו, תהא הסיבה אשר תהא. מה השלב הבא? אסור יהיה לשנות את השם ל'דני' כי זה מעדן חלב?".

כך או כך, השלב הבא שעליו מדברת שטג מסתמן דווקא כדבר הרבה יותר גרוע ממה שהיא מתארת. הקמפיין של החברה מעלה שאלות מדאיגות על הפקעת המרחב הציבורי והפרטי בידי חברות מסחריות. אחרי הכל, האם נסכים גם למבצע שבמסגרתו אנשים שיקעקעו על המצח את הלוגו של תנובה יקבלו אספקת מוצרי חלב בחינם לכל החיים?

תגיות