אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"חברות הסלולר יעקפו איסור משרד התקשורת בעניין חבילת הגלישה" צילום: ששון תירם

"חברות הסלולר יעקפו איסור משרד התקשורת בעניין חבילת הגלישה"

גורם בחברות הסלולר מעריך שהן יוכלו לגבות תשלום אחר מלקוחות הדור השלישי. משרד התקשורת: לא נהסס להפעיל סמכותנו כדי למנוע פגיעה בצרכן

03.07.2008, 07:48 | אמיר טייג

משרד התקשורת לא יצליח למנוע מחברות הסלולר לחייב לקוחות דור שלישי לרכוש חבילת גלישה - כך מעריך גורם בחברות הסלולר. משרד התקושרת אומר לעומת זאת, כי יאסור על החברות לחייב לקוחות ברכישת חבילת גלישה.

לטענת הגורם, למשרד התקשורת אין בסיס חוקי למהלך, ובשל כך נקט בהודעתו מיום שלישי נוסח משפטי מעורפל. הגורם מעריך גם שהחברות יוכלו לגבות תשלום אחר מלקוחות הדור השלישי, ובכך לעקוף את איסור משרד התקשורת בלי לגרום לפגיעה בהכנסות.

אמיר אדר מהראל פיננסים מחזק טענה זו. לדבריו, "האיסור הוא על חיוב ברכישת שירותים, לא מכשירים. אין איסור על מכירת מכשיר דור שלישי בתוספת תשלום קבוע על עצם היותו מכשיר דור שלישי, או על מכירת מכשיר דור שלישי במחיר יקר יותר ללא חבילת גלישה. חברות הסלולר עשויות להמשיך ולחייב את הלקוחות החדשים בתשלום קבוע אחר, וכך את אלו שיבקשו שירותי דור שלישי ללא שימוש בפורטל".

אדר מעריך שכל אחת מחברות הסלולר נהנות מהכנסות של 150–110 מיליון שקל בשנה מחבילות גלישה אלו, המהוות כ־55% מהכנסות התוכן שלהן (ללא sms).

לפני יומיים הודיע משרד התקשורת, בראשות השר אריאל אטיאס, כי לאחר שנה וחצי של דיונים משפטיים הצליח להעביר החלטה לאסור על חברות הסלולר לחייב לקוחות דור שלישי ברכישת חבילת גלישה בפורטל החברה, בתשלום חודשי של 20 שקל. בניסוח מעט מעורפל, האיסור אינו מתייחס ישירות למכירת מכשירים.

משרד התקשורת התקשה לאסור על החברות לקשור בין מכירת מכשיר מדור שלישי ובין חיוב לחבילת גלישה.

רישיונן של חברות הסלולר אוסר עליהן לכרוך שני שירותים שונים, אך מכירת מכשיר אינה נחשבת לשירות. במשרד מצאו פתרון משפטי וטענו שהחברות כורכות שירותי גלישה לאתר ושירותי דור שלישי אחרים, המגיעים עם המכשיר, כגון שיחות וידיאו. דובר משרד התקשורת יחיאל שבי מסר כי התקנה נכנסה לתוקף אתמול.

בשלוש השנים האחרונות חברות הסלולר מחייבות לקוחות שרוכשים מהן מכשירי דור שלישי להתחייב לחבילת גלישה חודשית. כמו כן הן מצליחות להעלות את ההכנסה הממוצעת החודשית שלהם, אפילו אם הלקוח כלל לא גולש באמצעות המכשיר. כמו כן, החברות נהגו לחייב לקוחות שרכשו מכשיר דור שלישי מספק חיצוני לרכוש מהן חבילת גלישה.

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "לא נהסס להפעיל סמכותנו כדי למנוע פגיעה בצרכן. עבורנו זו מדיניות - הצרכן ישלם רק עבור מה שצרך בפועל. המהלך נועד להשיג שקיפות בפעילות חברות הסלולר".

תגיות