אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שנה טובה ל-Goodyear צילום: גלעד קוולרציק

שנה טובה ל-Goodyear

יצרנית הצמיגים השלישית בעולם נהנית מהדולר החלש ומקטינה את המינוף הבנקאי

21.07.2008, 09:51 | אילון ג'דה

צ'רלס גודייר (Goodyear) הוא אחת הדמויות הטרגיות של עולם העסקים האמריקאי. גודייר, סוחר זעיר בארצות הברית של תחילת המאה ה־19, נחשף בשנת 1830 - כמו שאר האמריקאים - לחומר פלאי ועמיד במים שיובא מברזיל בשם גומי.

אנרגיה חלופית ורווחית קולט שמש על הגג - ובצידו רווח המשקיעים מאמינים בחברת אוורגרין, העוסקת באנרגיה חלופית, למרות שמאז הקמתה ב-1994 עוד לא רשמה רווח שנתי חיובי. אך בעידן של זינוק במחירי הנפט, המשקיעים סבלניים וצופים כי בשנה הבאה תעבור החברה, שנמצאת בתחום הנכון בימים אלה, לרווח חיובי אילון ג'דהלכתבה המלאה

מוצרי הגומי נראו תחילה מבטיחים, אך עד מהרה התוודעו הצרכנים למגרעותיהם: בימים חמים הפך הגומי לאלסטי ודביק, ובימים קרים התקשה כאבן. בתוך כמה שנים נעלם הגומי מהחנויות, ורוב החברות בתחום פשטו את הרגל.

למרות זאת המשיך גודייר במאמציו לשפר את תכונות החומר. לאחר שנים רוויות סבל, שבהן חי עם משפחתו בעוני מחפיר ובחוב תמידי (כולל כמה עונשי מאסר שהוטלו עליו בגלל אי־תשלום חובות), גילה גודייר באקראי תהליך כימי אשר יצר לראשונה את הגומי המודרני - הגמיש והעמיד בפני שינויים במידות החום. אבל בשביל גודייר זה כבר היה מאוחר מדי: הוא מת בשנת 1860 עם חוב של 200 אלף דולר מבלי שזכה לראות את ההצלחה המסחרית של החומר שיצר.

כ־40 שנה אחר כך, בשנת 1898, הקים יזם צעיר בשם פרנק סיברלינג ממדינת אוהיו מפעל לייצור צמיגי גומי על בסיס הטכנולוגיה שפיתח גודייר. הוא החליט לקרוא למפעל Goodyear כאות הוקרה לממציא הגומי התעשייתי - אף שלעסק לא היתה כל זיקה לצ'רלס גודייר או למשפחתו. העסק החדש חדר לשוק בעיתוי קריטי: באותם ימים שטף את ארצות הברית שיגעון לאופניים וגם תעשיית המכוניות הצעירה נזקקה לצמיגים שיוצרו בגודייר.

מאז ועד היום עשתה גודייר כברת דרך ארוכה, ואם לפני 110 שנה היה לה מפעל אחד על גדת נהר באוהיו, כיום מדובר בחברה בעלת נוכחות בינלאומית עם 60 מפעלים הפרושים ב־26 מדינות על פני חמש יבשות. היא יצרנית הצמיגים השלישית בגודלה בעולם (אחרי ברידג'סטון ומישלן) ונסחרת בבורסת ניו יורק (תחת הסימול GT).

להשקיע בגומי נוסע, צילום: סי די בנק להשקיע בגומי נוסע | צילום: סי די בנק להשקיע בגומי נוסע, צילום: סי די בנק

בתקופה האחרונה נהנית גודייר מעדנה כלכלית. בשנת 2007 הגיעו מכירות החברה לשיא של כל הזמנים — 19.6 מיליארד דולר. מעניין לציין שנתוני השיא הושגו דווקא בתקופה של צמצום במספר הצמיגים שנמכרו. החברה הסבירה זאת בנטייה מוגברת של הצרכנים לרכוש צמיגים איכותיים ויקרים יותר. גם הרווחיות הגיעה אשתקד לסכום שיא, אך חלק ניכר ממנה הושפע ממכירה של פעילויות לא סינרגטיות לתחום פעילותה העיקרית.

גם ברבעון הראשון של 2008 נמשכה הצמיחה במכירות לצד שיפור ברווח — שהפעם היה חף מאלמנטים חד־פעמיים ולכן מרשים יותר. באותו רבעון הפיקה החברה רווח תפעולי של 250 מיליון דולר, בעוד שבשנת 2007 כולה הסתכם הרווח ב־394 מיליון דולר "בלבד". גם הדולר החלש תרם לגודייר, מכיוון שיותר מ־50% מהכנסותיה הגיעו מחוץ לארה"ב.

נקודה נוספת שאפשר לזקוף לזכותה של החברה היא השימוש המושכל שהיא עושה ברווחים. בעת האחרונה היא נעזרת בתזרים המזומנים לחיזוק ההון העצמי ולהקטנת המינוף הבנקאי — מהלך חשוב מאין כמותו בזמנים של מחנק אשראי. כמובן שעוד מוקדם לשפוט, אבל אם תצליח גודייר לשמר את הישגיה בהמשך השנה, 2008 תהיה עוד Good Year ל־Goodyear.

הכותב הוא שותף מנהל בקרן הגידור הישראלית Advantage Fund. האמור אינו בגדר ייעוץ השקעות

תגיות