צילום: בלומברג
האם גוגל הפכה לחברת פרסום?
מזה כשנה שקועה גוגל במרדף יקר אחר עוד ועוד שטחי פרסום. מה יקרה אם זה לא יעזור לה?
01.08.2008, 10:04 | דורה קישינבסקי ואיתמר שאלתיאל
פעם, בימיה כסטארט־אפ שאפתני, גוגל רצתה להמציא מנוע חיפוש שבאמת עובד. החזון שלה היה "לארגן את כל המידע בעולם". היא חתרה בעקשנות למטרה, והצליחה להגשים חלקים רבים מהחזון שלה.
אבל גוגל של היום היא לא סטארט־אפ, והחזון שלה כבר מזמן לא מדבר על ארגון המידע והנגשתו. גוגל של היום היא חברת פרסום, שמתמחה בשאיבת כסף מפיקסלים פנויים ברשת. 94% מהכנסותיה האדירות הם תוצאה של המומחיות הזאת. החזון החדש של גוגל הוא להפיץ את מודעות הטקסט שלה, ולהוציא קבלות. מנוע החיפוש הפופולרי שלה הפך מבשורה טכנולוגית ואנושית לעוד כלי להגשמת החזון החדש.
על ההסבה שעברה גוגל אפשר ללמוד מהרכישות האחרונות שלה. בעוד שבעבר היא התמקדה ברכישת חברות טכנולוגיה, שהתמחו במנועי חיפוש, במפות וביישומים מקוונים, בשנתיים האחרונות היא משקיעה מיליארדים ברכישת חברות המתמחות בפרסום ברשת, כגון דאבלקליק, ובאתרים המספקים שטחי פרסום ותעבורת גולשים שוקקת, כגון יוטיוב.
וכעת, גם החזון החדש מתגשם. גוגל היא המפרסמת הגדולה ברשת כיום. מודעות הטקסט לא מופיעות רק בשירותיה, אלא גם ביאהו, במייספייס ובמאות אלפי אתרים פרטיים ובלוגים. למעשה, גוגל השתלטה במהירות רבה מדי על כל רוב שטחי הפרסום באינטרנט. מכאן לא בטוח לאן היא יכולה לצמוח, וכמה עוד היא יכולה להרוויח. אבל בטוח שיש לה הרבה מה להפסיד.
המשקיעים של גוגל מתחילים להבין את זה. מניית גוגל ירדה מתחילת השנה ב־30%, ורק החודש נפלה ב־7%. משקיעי החברה יודעים שאם ההאטה במשק האמריקאי תימשך, והאנשים יקנו פחות ויפרסמו פחות, הצמיחה של גוגל תיעצר ורווחיה יישחקו. המשקיעים רומזים לגוגל שהגיע הזמן למצוא טריקים חדשים.
6 תגובות לכתיבת תגובה