אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האם גוגל הפכה לחברת פרסום? צילום: בלומברג

האם גוגל הפכה לחברת פרסום?

מזה כשנה שקועה גוגל במרדף יקר אחר עוד ועוד שטחי פרסום. מה יקרה אם זה לא יעזור לה?

01.08.2008, 10:04 | דורה קישינבסקי ואיתמר שאלתיאל
פעם, בימיה כסטארט־אפ שאפתני, גוגל רצתה להמציא מנוע חיפוש שבאמת עובד. החזון שלה היה "לארגן את כל המידע בעולם". היא חתרה בעקשנות למטרה, והצליחה להגשים חלקים רבים מהחזון שלה.

אבל גוגל של היום היא לא סטארט־אפ, והחזון שלה כבר מזמן לא מדבר על ארגון המידע והנגשתו. גוגל של היום היא חברת פרסום, שמתמחה בשאיבת כסף מפיקסלים פנויים ברשת. 94% מהכנסותיה האדירות הם תוצאה של המומחיות הזאת. החזון החדש של גוגל הוא להפיץ את מודעות הטקסט שלה, ולהוציא קבלות. מנוע החיפוש הפופולרי שלה הפך מבשורה טכנולוגית ואנושית לעוד כלי להגשמת החזון החדש.

איש פרסום. לארי פייג איש פרסום. לארי פייג', מייסד-שותף בגוגל | צילום: בלומברג איש פרסום. לארי פייג
על ההסבה שעברה גוגל אפשר ללמוד מהרכישות האחרונות שלה. בעוד שבעבר היא התמקדה ברכישת חברות טכנולוגיה, שהתמחו במנועי חיפוש, במפות וביישומים מקוונים, בשנתיים האחרונות היא משקיעה מיליארדים ברכישת חברות המתמחות בפרסום ברשת, כגון דאבלקליק, ובאתרים המספקים שטחי פרסום ותעבורת גולשים שוקקת, כגון יוטיוב.

וכעת, גם החזון החדש מתגשם. גוגל היא המפרסמת הגדולה ברשת כיום. מודעות הטקסט לא מופיעות רק בשירותיה, אלא גם ביאהו, במייספייס ובמאות אלפי אתרים פרטיים ובלוגים. למעשה, גוגל השתלטה במהירות רבה מדי על כל רוב שטחי הפרסום באינטרנט. מכאן לא בטוח לאן היא יכולה לצמוח, וכמה עוד היא יכולה להרוויח. אבל בטוח שיש לה הרבה מה להפסיד.

המשקיעים של גוגל מתחילים להבין את זה. מניית גוגל ירדה מתחילת השנה ב־30%, ורק החודש נפלה ב־7%. משקיעי החברה יודעים שאם ההאטה במשק האמריקאי תימשך, והאנשים יקנו פחות ויפרסמו פחות, הצמיחה של גוגל תיעצר ורווחיה יישחקו. המשקיעים רומזים לגוגל שהגיע הזמן למצוא טריקים חדשים.

התחרות מול ויקיפדיה גוגל מציגה אנציקלופדיה מקוונת משלה: נול נול אמור להיות אנציקלופדיה שתיערך על ידי הגולשים, ונתפסת כמתחרה בוויקיפדיה. כותבי הערכים יזדהו בשם מלא ויוכלו לקבל תשלום, באמצעות פרסום מודעות יוסי גורביץ, 3 תגובותלכתבה המלאה
האם Knol יכול?

אתר המאמרים הטרי של גוגל, נול, הוא אחד הניסויים שלה לייצר בעצמה שטחי פרסום חדשים. ויקיפדיה היא כיום אתר העיון הפופולרי ברשת. יותר מ־25 מיליון אנשים גולשים אליה מדי יום, גולשים שאינם נחשפים לפרסומות של גוגל. אבל את ויקיפדיה, בניגוד ליוטיוב ויאהו, אי אפשר לקנות בכסף. לכן החליטה גוגל להתחרות בה בדרכה. Knol, בניגוד לויקיפדיה, לא מבקש לסדר את המידע בעולם. הוא אוסף של יחידות מידע מנותקות זו מזו, שהתמריץ לכתיבתם הוא חלוקה ברווחים מפרסומות. תכונות אלה הופכת את נול לא למתחרה של ויקיפדיה, אלא לבן דמותם של אתרים כגון ArticleCity או "מאמרים" העברי.

עיון באתרים אלה יכול לרמוז על עתידו של נול - איפה שאין פוטנציאל לכסף, אין מידע ואין עומק. תוכלו למצוא שם המון מידע על אופטימיזציה של מנועי חיפוש, פסיכולוגיה ורפואה, אבל מעט מאוד על היסטוריה, מתמטיקה וגיאוגרפיה.

האם גם תוצאות החיפוש של גוגל יראו כך בעתיד? תלוי איזה גוגל אתם שואלים: את גוגל שרוצה לעשות סדר בעולם, או זו שרוצה לעשות ממנו כסף.

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
ובכל זאת, המסד הוא לא פרסום אלא שירות שניתן לציבור - במקרה זה בעיקר מנוע חיפוש
גוגל היא חברת פרסום מכיוון שהיא מקבלת כסף מפרסום. אבל גם רשת וקשת מבססות את ההכנסות שלהן על פרסום. האם תגידו שחברות הטלוויזיה הן חברות פרסום? ניתוח קצת פשטני, לא? ובעצם - גם אתם עובדים בפרסום. ממה אתם מקבלים משכורות אם לא מהפרסומות בעיתון/אתר שלכם??
גוגלר , מגדל לוינשטיין, ת"א  |  01.08.08
2.
חסר לך הרבה ידע כדי להעביר פרשנות כזאת
חביבי אתה לא מעודכן אבל הפרסום באינטרנט רק מתחיל לתפוס תאוצה 8 אחוז מסך תקציב הפרסום של החברות הוא באנטרנט שם לב לצעירים האם הם מעדיפים טלווזיה או מחשב אצלי בבית הילדות מעדיפות אינטרנט בעוד 10 שנים המצב יהיה שהפרסום באינטרנט יהיה מעל ל30 אחוז גוגל עושה בשכל והם משקיעים במקום שיש לו עוד צמיחה רבה מאוד שם לב לגוגל אירט והחיפוש המדהים של בתי מלון כתובות של עסקים ועוד תאמין לי הם הולכים לכיוון הנכון וכל הרעיון של החיפוש הוא השתלטות על הפירסום דרך מקורות המידע!!!!
עמנואל  |  01.08.08
לכל התגובות