אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
במת כלכליסט: שבויי ה־1.7% צילום: מאיר אזולאי

במת כלכליסט: שבויי ה־1.7%

כלל ה-1.7% הוא מתכון להרס המגזר הציבורי. הכלל הנכון צריך להיות לפי הצמיחה ארוכת הטווח של המשק - 4% לשנה

12.08.2008, 07:36 | אביה ספיבק

בשבוע שעבר התנהל בממשלה קרב גדול על קיצוץ קטן של 750 מיליון שקל. אחרי דיונים ארוכים הסתיים הקרב בפשרה: רק מחצית מהסכום שביקש האוצר לקצץ קוצצה, כשהיתרה באה מהפשרת הרזרבה התקציבית. מרוב להט לא שמו לב המדווחים והפרשנים שמדובר בסכום פעוט מתקציב ההוצאה של המדינה (232.6 מיליארד שקל), כמעט שגיאת חישוב. ברור גם שהרזרבה יכלה לספוג את כל הקיצוץ. אם כך, למה התעקש האוצר ולמה היתה מהומה במשלה? לצד כל זה למדנו מדיווחי האוצר, כי מתחילת השנה נרשם עודף תקציבי של 2 מיליארד שקל, לעומת גירעון מתוכנן לשנה כולה בסכום של 11 מיליארד שקל. מדוע בכלל צריך לקצץ בהוצאה? משום שאחרת תהיה חריגה בתקציב. אבל רגע, הדרישה היסודית מתקציב אינה שיהיה איזון בין הכנסות והוצאות? לא, אומרים באוצר. לגרסתם, התקציב אינו צריך לגדול לפי קצב גידול ההכנסות, אלא לפי קצב הגידול האוכלוסייה, כלומר ב־1.7%. לכן, גם אם יש כסף לא כדאי להשתמש בו אם החשבון יעלה על 1.7%.

אוצר בלי שקיפות

מבולבלים? ברוכים הבאים למועדון מבולבלי כלל ה־1.7%. במועדון זה חברים לא מעט עיתונאי כלכלה, חברי כנסת ופקידים בכירים במשרדי ממשלה. כלל זה מצליח לבלבל את כל מי שעוסק בנושא ולכן נותן יתרון לאוצר. ידע הוא כוח, ובאוצר מבינים זאת היטב. בניגוד לעקרונות המוצהרים, קשה לומר שבאוצר עמלים על יצירת מערכת שקופה. (נסו למצוא בספר התקציב את המידע המופיע כאן - משימה בלתי אפשרית.)

כלל ה־1.7% קובע שלא ניתן להגדיל את ההוצאה בתקציב הממשלה ב־2008 ביותר משיעור זה ביחס להיקף ההוצאה בתקציב ב־2007. לאחר שעשו את החשבון, כולל תוספות חד־פעמיות לכיסוי מלחמת לבנון וההתנתקות, הגיעו לסכום כולל של 232.6 מיליארד שקל. מכאן ואילך מדובר במספר שקבוע בבטון: לא חשוב כמה הכנסות יש לממשלה השנה, ההוצאות שלה נתונות. מצב דומה יקרה ב־2009: לפי הכלל הידוע, ההוצאות יכולות לגדול רק בכ־4 מיליארד שקל, שהם כ־1.7% מהתקציב (הפרטים המדויקים מעט יותר מורכבים).

מבוא לדבר האמיתי

מנין הגיע המספר 1.7%? כאמור, זהו קצב גידול האוכלוסייה. כלל זה נובע מהאידיאולוגיה האוצרית, המתנגדת בתוקף לממשלה רחבה. אבל מכיוון שרמת החיים בארץ (התוצר לנפש) עולה, משמעות השארת ההוצאה הממשלתית על שיעורה הנוכחי היא, באופן יחסי, הורדתה. כדי להשלים את התמונה נבהיר שהכנסות המדינה ממסים גדלות קצת יותר מצמיחת התוצר, לכן אין לממשלה בעיה לממן תקציב גבוה יותר. ובכל זאת, למה דווקא עכשיו ניטש הקרב על הסכום המגוחך של שלושת רבעי מיליארד שקל? (במונחי משק בית ממוצע שהכנסתו היא עשרת אלפים שקל מדובר לכל היותר בדיון על 30 שקל - כרטיס לסרט), מפני שזוהי חזרה כללית למלחמה האמיתית, זו שתפרוץ על רקע תקציב 2009. בתקציב השנה הבאה חסרים לא פחות מ־9 מיליארד שקל, שמקורם בהתחייבויות קודמות של הממשלה לנושאים כרכבת, חינוך וכו'. ושוב, המחסור במקורות נובע כולו מכלל ה־1.7% ולא ממחסור בהכנסות ממסים. זהו מחזה מתיאטרון האבסורד.

הגיע הזמן להחליף כלל זה, שהוא מתכון להרס המגזר הציבורי, בכלל שמתאים לצמיחת המשק. הכלל הנכון צריך להיות לפי הצמיחה ארוכת הטווח של המשק - כ־4% לשנה, עם שולי ביטחון. לפי כלל כזה יצמח המגזר הציבורי עם כל המשק ויהיו די מקורות כדי להביא את הממשלה לרמה של המאה ה־21. פרופ' משה יוסטמן ואני הראינו שמסלול כזה מתיישב גם עם ביסוס היציבות הפיננסית, כי הוא מאפשר הורדת היחס בין החוב הממשלתי לתוצר. ונסיים באזהרה חשובה: העיתוי המדויק של שינוי הכלל מחייב זהירות. המערכת הפוליטית עלולה להסיק בטעות שהסכרים נפרצו, והתוצאה תהיה כאוס תקציבי וחזרה לאינפלציה.

הכותב הוא פרופ' לכלכלה באוני' בן־גוריון, עמית בכיר במכון ון ליר בירושלים ולשעבר המשנה לנגיד בנק ישראל

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
צודק. הגזימו עם מדיניות פיסקאלית מרסנת.
חישוב פשוט מראה שאם אנחנו ממשיכים להגדיל את ההוצאה התקציבית רק ב - 1.7%ריאלית לשנה - אנחנו נהיה אלופי העולם ביחס מגזר ציבורי לתוצר בתוך שנים לא רבות. המהלך האחראי ביותר הוא להחיל הרחבה פיסקאלית בשנתיים הקרובות ואז לחזור למדיניות ניטראלית או מצמצמת על פי קצב הצמיחה. לפרטים ראו מאקרוסקופ.
מאקרוסקופ , macroscope  |  13.08.08
3.
1.7% האוצר ממשיך במדיניות לא רציונלית
משרד האוצר הישראלי שהצליח להוביל אותנו לצמיחה של 43% בעשר השנים האחרונות לעומת צמיחה עולמית ממוצעת של 68% ממשיך באותה מדיניות. המדיניות הזאת נובעת מאמונה פסאודו דתית ברעיונות כלכליים חסרי הוכחה בשטח, זה לא נובע מניסיון רציונלי להבין מערכות מקרו. אביה ספיבק הוא עדיין קול קורא במדבר הכלכלני, אני מקווה שבמהרה יתפקחו מאמיני הזרם הניאו ליברלי ויבינו שמדובר בשבתאות (ע"ש שבתאי צבי) כלכלית של המאה ה-21. כיגיע היום הזה נרוויח כולנו כחברה וכפרטים.
בן עמוס , צפון  |  12.08.08
2.
טירוף
כלל ה 1.7 אינו אבסורדי. האבסורד הוא שבשנות ה- 80, כאשר אנשים בעלי תפיסות כמו של הכותב הם שהשפיעו על המדיניות הכלכלית בארץ, שיעור הוצאות הממשלה מן התוצר היו כ 75 אחוז - וזה היה אחד הגורמים המרכזיים להתמוטטות של הכלכלית של שנות השמונים וההיפר אינפלציה (לממשלה לא היה מקור כסף פרט להדפסה). כמו כן, החוב של ישראל היה 280 אחוז מהתוצר אם אני לא טועה, להבדיל מ 80 אחוז כיום. הכלל לפיו שיעור הגידול בהוצאות קטן יותר מהצמיחה הכלכלית היה המפתח לכך שחוב זה ירד והמצב הכלכלי השתפר. אם נגדיל את שיעור הגידול לשיעור הגידול בתוצר, ישראל תסבול מסקטור ציבורי שמן ולא יעיל, מסורבל ובעל שירות גרוע. מדינה כמו ישראל אינה יכולה להיות בעלת חוב חיצוני גדול שכן בימי חירום כגון מלחמה או בעת הצורך לבנות פרוייקט תשתית ענק כמו תעלת הימים, מתקני התפלה, תחנות כוח סולריות, רכבת מצפון ועד דרום וכדומה - היא צריכה לגייס הון. מדינה בעלת שיעור חוב גבוה אינה יכולה לגייס הון בצורה נורמלית (הריבית הופכת להיות אסטרונומית והאינפלציה בהתאם...). בכל מקרה, טוב שאנשים כמוך יושבים רק באדמיה ולא במשרד האוצר ואפילו באקדמיה זהו מיעוט הולך ונעלם.
יבגני  |  12.08.08
1.
השורה התחתונה היא השורה החשובה ביותר לדעתי
אומנם כלל 1.7% הינו כלל שגוי מכיוון שהוא פגע בעיקר בשכבות החלשות שלא נהנות מהצמיחה דרך השירותים הציבוריים. אך יש לזכור כי כלל זה הוביל לצימצום החוב הממשלתי ושבירה שלל כלל זה יפגע אנושות באמון הציבור במדיניות הכלכלית עליה עמלה הממשלה שנים רבות. לכן לדעתי את הלחץ הציבורי לשינוי כלל זה יש להפעיל רק ב2010 אז יפוג תוקפה של ההתחייבות הממשלתית, ובנוסף לכך אין לשנות בחדות את הגידול בהוצאות הציבוריות אלא בתווה מתון שיוביל אותנו לאט לגידול לעבר 4%.
סטודט שלך  |  12.08.08