אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אקסיס-מובייל הישראלית נמכרה במחיר הפסד של 4.9 מיליון דולר צילום: בועז אופנהיים

אקסיס-מובייל הישראלית נמכרה במחיר הפסד של 4.9 מיליון דולר

החברה שפיתחה יישום סלולרי לגישה לאימייל נמכרה לסינכרוניקה הבריטית ב-4.9 מיליון דולר במניות. אקסיס גייסה יותר מ-30 מיליון דולר

18.08.2008, 09:03 | אסף גלעד

חברת אקסיס-מובייל הישראלית (AxisMobile) שפיתחה אפליקצית גישה לדואר אלקטרוני ממכשירים סלולריים, מצטרפת לרשימת האקזיטים החמוצים, ונמכרת במחיר הפסד לחברה הבריטית סינכרוניקה (Synchronica), במחיר של 4.9 מיליון דולר במניות של החברה הרוכשת.

אקסיס מובייל הוקמה ב-2002 כמיזוג של שתי חברות סטארט-אפ ישראליות - ואליס וסלטרקס, שגייסו כ-20 מיליון דולר עד מיזוגן. אקסיס מובייל גייסה כ-8 מיליון דולר מקרנות הון סיכון לאחר המיזוג, וגייסה כ-7.3 מיליון דולר נוספים בבורסת לונדון.

בעלי המניות הבולטים בחברה הם קרנות ההון סיכון שהשקיעו בוואליס ובסלטרקס במתכונתן העצמאית: קרן פיטנגו (30.8%) וקרן קונקורד (18.6%), שי שילר , יו"ר החברה, לשעבר מנכ"ל אמבלייז (8%), שרם-פודים-קלר טכנולוגיות (3.9%) ומייסדי סלטרקס ערן פוקס וארז הלחמי (2.1%).

לפי חברת המחקר IVC גייסה אקסיס-מובייל טרם כניסתה לבורסה בלונדון כ-8 מיליון דולר מהקרנות פיטנגו, קונקורד, וכן הלוואות מקרן פלנוס של קבוצת ויולה.

בחודש יוני 2006 התמזגה אקסיס-מובייל לתוך שלד בורסאי בבורסה המשנית של לונדון, AIM , וגייסה בצורה זו 7.3 מיליון דולר תחת שווי-חברה של 24.7 מיליון דולר. מאז כניסתה לבורסה לפני שנתיים איבדה החברה 80% מערכה, תוך שהיא מלווה מקרנות ההון סיכון שנותרו בעלי-מניות כ-4.3 מיליון דולר. ההלוואה האחרונה ניתנה אך לפני כחודשיים. שווי השוק של החברה ב-AIM נכון להיום הוא 920 אלף דולר בלבד.

לשם הרכישה ומינופה לשאר פעילויות החברה גייסה החברה הרוכשת עוד 10 מיליון דולר ממשקיעים מוסדיים. סינכרוניקה מתכננת באמצעות הרכישה להעמיק את אחיזתה בשווקים מתעוררים כגון סין, אפריקה, המזרח-התיכון, מזרח אירופה ואמריקה הלטינית.

יישום המאפשר שימוש באימייל בטלפון הסלולרי

אקסיס-מובייל פיתחה שירות המאפשר למשתמשי הטלפון הסלולרי להתחבר לחשבון האימייל הפרטי שלהם  - יאהו, ג'ימייל או מיקרוסופט אקסצ'יינג'. בנוסף, פיתחה החברה יישום המאפשר שליחת מייל כהודעת טקסט סלולרית (SMS) או הודעת תמונה (MMS), ויישום המאפשר להתחבר למסמכים המצורפים לאימייל, כגון מסמכי וורד, אקסל ופאוורפוינט על מכשירי טלפון סלולרי רגילים. מודל ההכנסות מבוסס על רישוי לפי מספר משתמשים כאשר המנוי עצמו משלם דמי שירות חודשיים למפעילת הסלולר.

"לשווק טלפונים חכמים בשווקים מתעוררים זו טעות". קארסטן ברינקשולט, מנכ"ל סינכרוניקה, צילום: בועז אופנהיים "לשווק טלפונים חכמים בשווקים מתעוררים זו טעות". קארסטן ברינקשולט, מנכ"ל סינכרוניקה | צילום: בועז אופנהיים "לשווק טלפונים חכמים בשווקים מתעוררים זו טעות". קארסטן ברינקשולט, מנכ"ל סינכרוניקה, צילום: בועז אופנהיים

סינכרוניקה הבריטית פיתחה יישומים דומים לאלה של אקסיס-מובייל, אך התמקדה עד כה בשוק המשתמשים העסקיים והמתוחכמים. המיזוג יאפשר לשתי החברות להשיג נתח שוק גדול יותר בשווקים המתעוררים. אך החברות משלימות זו את זו לא רק באוכלוסית היעד אלא גם בפריסה הגאוגרפית: לאקסיס-מובייל ערוצי הפצה קיימים במזרח אירופה, סין ורוסיה ולסינכרוניקה נוכחות קיימת במדינות המזרח-התיכון, אפריקה ואמריקה הלטינית.

בין לקוחותיה של אקסיס-מובייל ניתן למנות את MTS , המפעילה הסלולרית הגדולה ברוסיה עם 84 מיליון מנויים, T-mobile ו-E-plus, המפעילה השלישית בגודלה עם 13.6 מיליון מנויים. "שתי החברות התחרו אחת עם השניה במובנים מסוימים, שתי החברות פעלו בהשראת הבלקברי וביקשו להביא את הבשורה של הסמארטפון לכל טלפון, לכל משתמש", אומר לכלכליסט מנכ"ל סינכרוניקה, קארסטן ברינקשולט. " שתי החברות נסחרות זו לצד זו בבורסה בלונדון, כך שההיכרות בין שתי החברות אינה מאתמול. בנוסף, אקסיס-מובייל הנה חברה ציבורית, מה שאומר שעסקיה גלויים והיא משדרת יציבות. "

"לשווק טלפונים-חכמים בשווקים מתעוררים זו טעות. כמה מנויים יש כיום לאייפון, לבלקברי ולמכשירים המתוחכמים החדשים? לא הרבה. הנישה שלנו היא לגרום לכל טלפון להתנהג כמו סמארטפון", אומר ברינקשולט. התחזיות שלו לגבי צמיחת שוק הטלפונים המוזלים הינן ורודות במיוחד. "ב-18 החודשים הבאים יצטרפו 1.1 מיליארד מנויים חדשים לרשתות הסלולריות באפריקה, אסיה ואמריקה הלטינית. כמובן שלא כולם יקנו מכשירים עם סינכרוניקה, אבל אפילו נתח קטן מהמספר העצום הזה יספק אותנו. ישנם מקומות לא מעטים במחוזות אלה שבהם התשתית הקווית ירודה ויקרה. בנוסף, לאנשים שם אין כסף לקנות מחשב אישי. הפתרון עבורם הוא מכשיר סלולרי זול המאפשר יכולות שפעם היו רק לבלקברי: גישה חפשית למייל ושליחת מסרים".

חשוב לציין שסינכרוניקה אינה מתחרה בבלקברי אלא מיישמת את היכולות שהעניקה על טלפונים מוזלים שפותחו במיוחד עבור השווקים המתעוררים על ידי יצרניות ענק כגון נוקיה, סוני-אריקסון, מוטורולה וסיריוס.

"האנליסטים מצפים שהמוצר שלנו יצבור 2 מיליון משתמשים עד 2009, ו-6 מיליון עד סוף 2010. לשם השוואה, ל-RIM , יצרנית הבלקברי, יש היום בסך הכל 16 מיליון משתמשים בכל העולם", אומר ברינקשולט.

מנכ"ל אקסיס מובייל, שרון דוד, ויו"ר החברה, שי שילר, סירבו להתראיין לכתבה.

תגיות