אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"שיווק מפה לאוזן, זה הסוד" צילום: עמית שעל

"שיווק מפה לאוזן, זה הסוד"

כשעמיחי שמש היה בכיתה ט' הוא בנה אתר משעשע לחברים. בארבע השנים שחלפו מאז הפך "מוּמוּ הפרה" לאחד מאתרי הילדים הפופולאריים בישראל, והשליטה בו נרכשה בידי נכדו של המיליארדר סטף ורטהיימר, לפי שווי של 10 מיליון שקל

19.08.2008, 11:08 | עידו קינן ואסף גלעד

ב־2004 הקים עמיחי שמש, אז תלמיד כיתה ט' מבת ים, את "מוּמוּ הפרה" (moomoo.co.il), אתר בדיחות, סרטונים, קריקטורות ושאר תכנים לילדים. האתר אמנם לא הופיע ברשימות של חברות דירוג ולא זכה לפרסום, אך הוא צבר בארבע השנים האחרונות קהל של רבבות גולשים צעירים. לפני כשנה נכנסה חברת שירותי האינטרנט DIC לשותפות באתר, כשרכשה 62% ממנו תמורת סכום שלא פורסם.

אתמול מכרו DIC ושמש 51% מהאתר לקבוצה בשם אתרים, המנוהלת על ידי אסף ורטהיימר, נכדו של איש העסקים סטף ורטהיימר. גם סכום הרכישה הנוכחית לא פורסם, אולם מקורבים לעסקה אמרו ל"כלכליסט" שקבוצת אתרים שילמה על חלקה כמעט 5 מיליון שקל, סכום שמשקף לאתר שווי של 10 מיליון שקל.

שמש, שכיום משרת כחייל בחיל האוויר, חשב על הרעיון כשהיה בכיתה ז', אבל הקים את האתר רק כעבור שנתיים. "בהתחלה זה היה אתר בשביל הצחוקים בכיתה", הוא מספר בראיון ל"כלכליסט". "היו בו גם פינות בשביל הילדים בכיתה. לאט לאט הוספתי אליו דברים והוא גדל וגדל, עד שזה פרץ. כל הזמן הוא עבר מפה לאוזן, שזו בדיעבד דרך השיווק הכי טובה, כי ככה המשתמשים נקשרו אליו".

מתי הבנת מה יש לך ביד?

"מתי הבנתי? כשבחיים האמיתיים התחילו לדבר על זה. חברים אמרו לי 'אח שלי מכיר את האתר', 'אני מכיר' ודברים כאלה. לא חיפשתי שותפים כי פחדתי שהאתר יתמסחר יותר מדי, אבל בדיעבד זה היה טוב שיניב בא".

מקוריוז לעסק

יניב הוא יניב חממי, בעלי חברת DIC, שמחזיקה גם באתר מילות השירים שירונט. "בזמנו פניתי למומו כדי לספק לו שירותי סלולר, אבל תוך כדי העבודה המשותפת ראינו שיש כימיה. הבנתי שמומו יכול להתחבר לאסטרטגיה של החברה והצעתי להיכנס כשותף", מספר חממי ל"כלכליסט".

איך מצאת את האתר? איך ידעת שיש פה הזדמנות?

"דרך קולגות עסקיות ודרך גוגל. תחפש משחקים היום ותראה שמומו מופיע במקום השני או השלישי".

"עמיחי הביא איתו דבר נורא אותנטי", אומר חממי. "הוא מצא דרך לקחת את כל הנושא של ה'פאן' ולהביא את זה לידי ביטוי באינטרנט. והמספרים מדברים בעד עצמם. לא המספרים של המכירה - מספרי הגולשים". לפי חממי, באתר מבקרים כיום 100 אלף גולשים ביום ו־1.3 מיליון בחודש, בעוד שלפני כניסתו כשותף ביקרו באתר כ־55 אלף גולשים ייחודיים ביום. כיום יש באתר שישה עובדים, ועיקר הכנסותיו הן מפרסום. שמש ממשיך לתרום בעצמו לאתר: "אני כותב שם, מעדכן דברים, עושה פרויקטים", הוא אומר.

"האתר היה בסיסי מאוד ופשוט לפני כשנה", מספר חממי. "מה שהחברה שלי עשתה זה להשקיע יותר ממיליון שקל בפיתוח האתר, בתוכן, בגרפיקה, בטכנולוגיה ובתשתיות שיעמדו בעומס הגולשים, כדי להביא אותו למצב שיהיה מוכן גם למפרסמים ולשיתופי פעולה".

מוצאים שותף אסטרטגי

בחצי השנה האחרונה קיים חממי מגעים עם כמה גורמים מתוך כוונה להכניסם כשותפים באתר. לבסוף בחר בקבוצת אתרים, שמחזיקה גם באתר eganu.com, ברשת החברתית שין1, באתר Plazmalab.com ובגרסה העברית של אתר ההיכרויות הבינלאומי אוקיי קיופיד. "היה חשוב לנו להיות בקבוצת אתרים. קח לדוגמה אתר כמו שין1. אנחנו מתחילים בגילים 6–14 ושין1 מתחילים ב־13–18. ברגע שבו הקבוצה תרצה לפנות למפרסמים, יש לה מוקד כוח לא מבוטל".

"במשפחה שמחים לראות אותי מצליח לבד". אסף ורטהיימר, קבוצת אתרים (והנכד של סטף), צילום: עמית שעל "במשפחה שמחים לראות אותי מצליח לבד". אסף ורטהיימר, קבוצת אתרים (והנכד של סטף) | צילום: עמית שעל "במשפחה שמחים לראות אותי מצליח לבד". אסף ורטהיימר, קבוצת אתרים (והנכד של סטף), צילום: עמית שעל
קבוצת אתרים הוקמה בשנת 2006 על ידי בנו של איש העסקים איתן ורטהיימר, אסף ורטהיימר (26) ושותפו טל צבי נתנאל (25) שאותו הכיר בחוג למינהל עסקים במרכז הבינתחומי בהרצליה. בגיוס הראשון של המיזם הצעיר השתתפה שורה מכובדת של משקיעים, בהם איש המדיה אריה סבן, שהוא אחיו של המיליארדר חיים סבן, איתי שטרו, יואב חרל"פ, מבעליה של כלמוביל המייבאת את מכוניות מרצדס, יונדאי, מיצובישי וסמארט, ונרשמה גם השקעה עצמית של אסף ורטהיימר. "במשפחה שמחים לראות אותי מצליח לבד, בלי תמיכה כספית מהם", אומר אסף ורטהיימר. "אבל מצד שני הם נותנים לי משהו שאי אפשר להעריך בכסף - החוכמה העסקית שלהם".

בקבוצת אתרים טוענים כי עם השלמת רכישת מומו הפרה מגיע השווי של אתרי הקבוצה לכ־10 מיליון דולר, וכי בחמשת אתריה עוברים כ־2.2 מיליון גולשים ייחודיים מדי חודש, רובם ככולם בני נוער. לדברי אסף ורטהיימר, הקבוצה בוחנת כיום אופציות רכישה נוספות.

סמנכ"ל השיווק נתנאל: "מטרתנו היא להפוך לאחת מקבוצות האתרים הגדולות בישראל, לצד סמייל מדיה ו־ynet". לדבריו, מומו הוא בפועל הרשת החברתית הגדולה ביותר בשפה העברית. אתרים מתכננים להשקיע בתכנים של מומו, בפיתוח העסקי ובניהול, וזאת במטרה למשוך אליו את משתמשי האתר המתחרה בו, Tipo, השייך לקבוצת סמייל מדיה.

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
ליניב חממי
מה שידוע לי את שבנית את אתר מיקמק... אז אפשר לדבר אתך במייל אולי קצת לדעת פרטים יותר מעניינים שאתם עושים שם ... כי אני כבר בת 16 ואני רוצה לבנות תוכנת אינטרנט כמוך אז אני רוצה ללמוד על זה אז אני יכולה ליצור אתך קשר במייל בבקשה () תודה מראש מישל. (נ.ב : סליחה שאין פסקים או נקודות פשוט אני לא כזה משקיעה בדברים כאלה )
מישל , ךלגדצ  |  23.10.15
לכל התגובות