אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
השקט שנשאר - סובארו מציגה מנוע דיזל שבקושי שומעים אותו

השקט שנשאר - סובארו מציגה מנוע דיזל שבקושי שומעים אותו

סובארו המציאה את מנוע הבוקסר דיזל הראשון בעולם. "כלכליסט" יצא לנסיעת מבחן בלעדית, שם עין על מד החיסכון, ועדיין מחפש את הרעש של הדיזל. בקרוב בישראל, עם כובע טקסי צהוב, פנוי בבוגרשוב

25.08.2008, 09:36 | ליאור גוטמן, שוויץ

יובל מתעקש לשבת מאחורי אבא. אמנם הוא עדיין לא למד לקרוא, אבל השבוע יש לו תפקיד חשוב: לשמור שמד צריכת האנרגיה של סובארו לגאסי דיזל יישאר תמיד בטווח הירוק, שאותו סובארו מגדירה "טווח החיסכון". העסק עובד נפלא: בכל פעם שאבא מאיץ חזק מדי הזמזם האנושי מתריע בקולי קולות. יובל מרוצה, לאבא יש כאב ראש.

ברוכים הבאים לסובארו לגאסי דיזל החדשה. כל שנותר הוא ללמד את הבן לקרוא מפה, ובפעם הבאה שניקח אותו לחו"ל לא נצטרך לחזור עשרות קילומטרים כי פספסנו את הפנייה לציריך.

סובארו לגאסי, שמוכרת בישראל בשם B4, אינה מכונית חדשה. עם זאת, המנוע שלה נחשב לאחד החשובים שייצרה החברה. אך ראשית, שיעור היסטוריה קצר: בישראל סובארו נחשבת לאייקון, חלק בלתי נפרד משגרת חיינו מאז שנות השבעים. לעומת זאת, סובארו נחשבת בשאר העולם לחריגה: יצרנית קטנה של רכבי נישה, שכמעט כולם מצוידים בהנעה כפולה ובמנועי בוקסר - מנועים שבהם הבוכנות ממוקמות זו מול זו. יתרונותיו העיקריים של מנוע זה הם מרכז כובד נמוך, וכפי שיעיד כל בעל סובארו בת 20: אמינות גבוהה.

סובארו לגאסי סטיישן עם מנוע הבוקסר דיזל. שקטה סובארו לגאסי סטיישן עם מנוע הבוקסר דיזל. שקטה סובארו לגאסי סטיישן עם מנוע הבוקסר דיזל. שקטה

אך אליה וקוץ בה: ההתעקשות על שימוש במנועי בוקסר מנעה מסובארו לפתח עד היום מנוע דיזל. הסיבות מגוונות: ראשית, סובארו נמנית עם יצרניות הרכב הקטנות ביותר בעולם. פיתוח של מנוע דיזל חדש מן היסוד עולה עשרות מיליוני דולרים. שנית, מנועי דיזל בתצורת בוקסר יוצרים רעידות לא רצויות, צורכים הרבה דלק ומזהמים את האוויר - בעיות שקיימות גם במנועי בוקסר בנזין, שעליהן הצליחה סובארו להתגבר רק אחרי שנים של מחקר ופיתוח.

כשהמנוע מתחמם מתחילה החוויה

בסופו של דבר המציאות הדביקה את סובארו: רוב הג'יפונים שנמכרים באירופה מצוידים במנועי דיזל, וכך גם חלק ניכר מהמשפחתיות. החברה, שהתעקשה על פיתוח מנועי בנזין, החלה לאבד נתח שוק משמעותי. הפתרון היה, כמובן, פיתוח של מנוע דיזל בתצורת בוקסר.

על פי סובארו, המנוע החדש עמוס בחידושים טכנולוגיים. לדוגמה, מקומו של מגדש הטורבו הוזז לתחתית המנוע כדי לשמור על מרכז הכובד נמוך. בעיית הרעידות המפורסמת של מנועי הדיזל אמורה להתבטל, מכיוון שהתנועה המנוגדת של הבוכנות מבטלת אותן.

סטפן וובר, נציג מחלקת השיווק של סובארו שוויץ, מספר שהמכונית נמכרת באירופה זה כשלושה חודשים ומוסר את המפתחות. מבחוץ לגאסי דיזל לא נראית שונה מכל לגאסי סטיישן אחרת. ההבדל היחיד הוא פתח במכסה המנוע, שנועד להזרים אוויר קר אל מצנן הביניים שנמצא מעל המנוע. כניסה לתא הנוסעים מגלה כמה שינויים מינוריים, שהבולט בהם הוא אותו מד צריכת אנרגיה שממוקם מתחת למד סיבובי המנוע.

מנוע בוקסר דיזל מנוע בוקסר דיזל מנוע בוקסר דיזל

הילדים כבר חגורים מאחור, המזוודות ממלאות את תא המטען עד אפס מקום, והמפתח הפשוט מוחדר אל חריץ ההתנעה. דקה של דומייה. איך נשמע מנוע בוקסר דיזל הראשון בעולם? אחרי סיבוב קל של המפתח מגלים כי מנוע בוקסר דיזל נשמע כמו כל מנוע דיזל אחר, לפחות במשך כדקה וחצי, עד שהוא מתחמם. אז גם הרעידות העדינות נעלמות. מבפנים קשה להרגיש שמדובר במנוע דיזל. גם כאשר פותחים חלון בקושי שומעים את המנוע.

מחוץ לעיר צריך רק לשלב את ההילוך החמישי ולהשגיח שהילדים לא יריבו: לא צריך להתעסק עם ההילוכים. המנוע מספק הרבה כוח כבר ב־1,500 סל"ד, וב־2,500 סל"ד מורגשת משיכה חזקה עד המנתק. אופי הפעולה של המנוע חלק להפליא, יותר מזה של מנועי דיזל רבים שמוצעים כיום בישראל. אחיזה יש בשפע, אך לא מומלץ לנסוע במהירות רבה. גם בגלל הילדים ומבטי הזעם של האשה, וגם כי ההגה החשמלי של B4 לא מוסר לנהג מידע על המתרחש תחת הגלגלים הקדמיים.

צרות ישראליות

אחרי שלושה ימים מוחזרת לגאסי דיזל לסטפן ומוחלפת ברכב שכור. מנוע הדיזל התגלה כהברקה אמיתית. אבל כמו תמיד, תהליך הגיור שלגאסי תצטרך לעבור בחודשים הקרובים עם הגעתה לישראל לא יהיה קל: ראשית, תיבת ההילוכים היחידה שמוצעת עם מנוע הדיזל היא ידנית. הדור הבא של סובארו לגאסי עתיד להיחשף במחצית הראשונה של 2009, ואז אולי תוצע תיבת הילוכים אוטומטית עם מנוע הדיזל. שנית, מחיר גרסת הדיזל עלול למקמה בקבוצת שווי השימוש החמישית, מול מכוניות כמו וולוו S60 2.4 ואפילו מול פורסטר של סובארו. שלישית: בשנה הבאה עתיד משרד האוצר להתחיל ביישום התוכנית למיסוי ירוק, שעלולה לקבור את לגאסי דיזל: בניגוד לאירופה, בישראל מכוניות דיזל זוכות ברובן לסיווג מזהם ולא ידידותי לסביבה, אשר עלול לייקר אותן בסכום של 1,500 שקל עד 15 אלף שקל.

 אם תאושר תוכנית האוצר למיסוי ירוק, תעמוד B4 דיזל רק לרשות נהגי כלי רכב ציבוריים, שירוויחו מנוע מצוין. הנהגים הפרטיים, כך נראה, ייאלצו להסתפק בנסיעה מזדמנת במונית.

תגיות