אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סקר הרשות השנייה: 19% מצופי הטלוויזיה יעברו לחבילה החינמית צילום: עמית שאבי

סקר הרשות השנייה: 19% מצופי הטלוויזיה יעברו לחבילה החינמית

לפי הסקר, שיעור הלקוחות שינטשו את HOT ו־yes יהיה גבוה פי שישה מהערכות האוצר. היקף הפגיעה השנתית בהכנסות של שתי החברות ביחד עשוי להיות יותר מ־600 מיליון שקל, וצפוי להעביר את החברות להפסד תפעולי

31.08.2008, 07:00 | אמיר טייג

הסקר השנתי של הרשות השנייה נושא עמו בשורות קשות מאוד לחברות הכבלים והלוויין HOT ו־yes. על פי נתוני הסקר, כ־19.1% מצופי הטלוויזיה מוכנים לנטוש את HOT ו־yes לטובת חבילת ערוצים צרה ללא תשלום. מדובר בשיעור נטישה פוטנציאלי הגבוה פי שישה מהערכות שסיפק משרד האוצר בתחילת השנה. מבחינת החברות מדובר בהפסד הכנסות מצרפי אפשרי של עד 610 מיליון שקל מדי שנה, סכום הגבוה באופן מהותי מתחזיות משרד האוצר, אשר צפו הפסד הכנסה של 100 מיליון שקל בלבד.

פגיעה חמורה בכבלים ובלוויין פגיעה חמורה בכבלים ובלוויין פגיעה חמורה בכבלים ובלוויין

הסקר השנתי של הרשות השנייה בחן את הנכונות של צופי הטלוויזיה לעבור לשירותי הטלוויזיה הדיגיטלית הקרקעית (DTT), שיינתנו חינם החל ברבעון הראשון של 2009. תוצאות הסקר הצביעו על כך ש־5.5% מהמשיבים הביעו ביטחון מלא שיעברו ל־DTT, ועוד 13.6% אמרו שהם חושבים שיעברו. לכמה מהמשיבים אין חיבור לכבלים או ללוויין, ולכן הנכונות לנטוש בקרב לקוחות הכבלים והלוויין נמוכה במעט. על פי הסקר, 18.6% ממנויי HOT ו־16% מלקוחות yes הביעו נכונות גבוהה לנטוש את חברות הכבלים לטובת ה־DTT.

על פי נתוני המחצית הראשונה של 2008, ההכנסות משידורים של yes ו־HOT ביחד צפויות לעמוד על כ־3.7 מיליארד שקל בכל 2008. אם אכן תתחולל נטישה של 16%–19% מלקוחות הכבלים והלוויין, מדובר בפגיעה אנושה עבור yes ו־HOT, אשר מתקשות זה שנים לרשום רווחים. HOT ו־yes רשמו ביחד במחצית הראשונה של 2008 רווח תפעולי מתחום השידורים של 185 מיליון שקל. בקנה מידה שנתי מדובר במעט פחות מ־400 מיליון שקל. פגיעה של 610 מיליון שקל בהכנסות השנתיות שלהן תדרדר את שתי החברות חזרה להפסדים תפעוליים.

תשתית הטלוויזיה הדיגיטלית הקרקעית (DTT) צפויה להפיץ חמישה ערוצי טלוויזיה באמצעות גלי רדיו וללא תשלום. הערוצים שנכללים בחבילה זו כוללים את כל הערוצים המסחריים (1, 2 ו־10) את ערוץ הכנסת וערוץ 33. כדי לקלוט שידורים אלו יהיה צורך ברכישת ממיר ביתי בעלות של כ־400 שקל. מלבד עלות הממיר, אין עוד עלות.

במסגרת הדיונים בוועדת הכלכלה, אשר התקיימו בינואר 2008, הציג משרד האוצר סקר משנת 2005 שלפיו רק 11% מלקוחות הכבלים והלוויין הביעו נכונות לעבור ל־DTT. באוצר העריכו כי בסופו של דבר רק 3% ינטשו הלכה למעשה. על סמך נתון זה ביקש האוצר לשכנע את חברי הכנסת שהפגיעה בחברות הכבלים והלוויין לא תהיה מהותית. לפי הנתונים שהציג האוצר, כל 1% נוטש יפחית את הכנסות תעשיית הטלוויזיה הרב־ערוצית ב־30–35 מיליון שקל. המנכ"לים של חברות הכבלים והלוויין טענו כי ה־DTT יגרום לנטישה מעשית של כ־9%–10%.

סקר הרשות השנייה חושף פגיעה חמורה בכבלים ובלוויין סקר הרשות השנייה חושף פגיעה חמורה בכבלים ובלוויין סקר הרשות השנייה חושף פגיעה חמורה בכבלים ובלוויין

יש לציין כי הסקר נעשה לפני החשיפה כי חברת הסלולר פרטנר צפויה להציע שירותי וידיאו על פי דרישה (VOD) באמצעות האינטרנט. השירות שפרטנר צפויה להציע ישלים את שירות ה־DTT ויחד הם צפויים להציע חלופה תחרותית הרבה יותר לטלוויזיה הרב־ערוצית. ההערכות הן כי בעקבות כניסתה של פרטנר לזירה, שיעור הנכונות לנטוש את הכבלים והלוויין יעלה עוד יותר ויעבור את הנתונים שהציג הסקר של הרשות השנייה, שנערך בדצמבר 2007.

ניתוח תוצאות הסקר של הרשות השנייה, בראשות נורית דאבוש, מצביע על כך שבקרב עולי רוסיה קיימת נכונות נמוכה מאוד לנטוש את הטלוויזיה הרב־ערוצית. נכונות זו עומדת על 4.1% בלבד, לעומת 19.1% בכלל האוכלוסייה.

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
כלכלת שוק פשוטה....
לבטח נראה את חברות הכבלים מתבכיינות כעת על עצם הרפורמה והנזק הכלכלי שנגרם להן, אבל יש לזכור עובדה אחת פשוטה: כנראה שהן לא באמת מספקות מוצר שהצרכנים מעוניינים בו אלא מתקיימות בזכות גורמים רגולטורים שרק מונעים קיומו של שוק משוכלל שיספק לצרכנים מוצר אותו עבורו הם מוכנים לשלם. לכן, אין מקום לטענות חברות הסוללר, יתכבדו לאמץ מודל עסקי שתואם את רצון הצרכנים או שנפרד מהן לשלום. כך, הצרכנים יגדילו את הכנסתם הפנויה, ובא לישראל גואל.
ירושלים  |  31.08.08
4.
תפקחו עיניים ותעשו את החשבון בעצמכם
אנחנו משלמים המון כסף על ערוצים שבכלל לא מענינים אותנו. אפשר לספור את מספר הערוצים שבאמת מעניינים אותנו על כף יד אחת. כובלים אותנו בחבילות ודורשים מאיתנו לרכוש ערוצים שאנו כלל לא צופים בהם. התוכן בערוצים הללו משעמם, חוזר על עצמו אין ספור פעמים ומעטים הערוצים והתכניות שיש בהם ערך מוסף. העלויות הגבוהות כ 3500-4000 ש"ח בשנה (עבור חבילת בסיס+ חבילה או שתיים נוספות/ אינטרנט) אשר לא כוללות כמובן את התשלום לערוץ הראשון, פשוט לא נתפסות. פעם בכמה שנים, הם "משפרים" את איכות השידור וגורמים לנו לרכוש טלויזיה חדשה - עוד הוצאות מיותרות. להזכירכם, כי את ערוצים 1.2.10 ניתן לקלוט מאנטנת הבניין (שעל פי חוק קיימת בכל בניין) ללא כל עלות. אצלנו בדקנו וגילינו שאנו צופים בעיקר בערוצים 1,2,10 ורק אחריהם בערוצי סרטים וסדרות. התנתקנו! בחלק מהכסף שנחסך אפשר לרכוש מנוי בספריית ווידאו, להתקין צלחת לווין פרטית (אפשר עם עוד כמה שכנים ואז מגיעים כמעט לעלות חודשית של כבלים, תמורת צפיה חופשיתבערוצי לווין ) ולהוריד סרטים (באופן חוקי..) מהאינטרנט. פתאום יש לנו יותר זמן לילדים, לקרא ספר טוב - יש חיים אחרי המסך הקטן. אנחנו נכנסים לתקופה של "האטה כלכלית". תעשו בעצמכם את החשבון ותחליטו על מה להוציא אותו.
31.08.08
3.
אני לא מבינה
אני לא מבינה איך הכבלים והלווין בהפסד כשכל מנוי משלם מעל 200 ש"ח לחודש דמי שימוש, שזה המון המון המון. אני חושבת שרוב האזרחים לא יסתפקו בערוצים הישראלים בלבד אבל אם תבוא חברה נוספת ותתן הצעה אטרקטיבית, לדעתי רוב הציבור יעבור אליה. כי שתי החברות הקיימות היום הם גרועות באופן מיוחד גם ביחס לסטנדרט הרע שאנחנו רגילים בישראל.
עב  |  31.08.08
2.
המסקנה האמיתית שחברות הכבלים והלוין צריכות להסיק
מהסקר היא לא שאחוז הנטישה יהיה גבוה והם יעברו להפסד, אלא שהשירות והתכנים שהם מספקות הינם יקרים, ולא מספיק מעניינים את הלקוחות שלהם. החברות צריכות להבין שהן צריכות להציע אלטרנטיבות שתהינה שוות תשלום עבורן. מסתבר שהצרכנים לא טיפשים כ"כ כמו שהן חושבות ושבהינתן בחירה אמיתית וחופשית, הם מעדיפים לא לכבול עצמם לכבלים וללוין בעבור הון כסף תמורת כלום. בעצם, 82% בערך כן...
י , צפון  |  31.08.08