אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי: מאיר שמגר יכריע את גורל הרכבת הקלה בירושלים צילום: רוני שיצר

בלעדי: מאיר שמגר יכריע את גורל הרכבת הקלה בירושלים

הזכיינית סיטיפס דורשת לבצע בדיקות נוספות בגשר המיתרים, שעליו תעבור הרכבת, לפני שתקבל אותו לידיה. המדינה הגישה תביעה לבוררות בטענה שהסכסוך הוא עוד ניסיון להוציא ממנה כספים

07.09.2008, 06:56 | גיא מי-טל

מדינת ישראל הגישה בסוף השבוע תביעה לבוררות נגד קבוצת סיטיפס, זכיינית הרכבת הקלה בירושלים.

בתחילת החודש היתה אמורה סיטיפס לקבל את גשר המיתרים לפי הסכם הזיכיון שעליו חתמה עם החשב הכללי באוצר שוקי אורן, כדי שתוכל להתחיל בהנחת פסי הרכבת הקלה. אולם הקבוצה הודיעה לנציגי משרד האוצר והתחבורה כי אין בכוונתה לקבל את הגשר או אף להשתתף בפגישה לתיאום העברתו לידיה.

המחלוקת בין הצדדים היא על מועד ביצוע בדיקת העומס בגשר המיתרים. כרגע נראה שאין פתרון למחלוקת מלבד פנייה לבוררות באמצעות השופט בדימוס בועז אקון, נציג המדינה בבוררות, ועו"ד רם כספי, נציג הזכיינית בבוררות. אם הצדדים לא יגיעו להסכמה, ישפוט ביניהם השופט בדימוס מאיר שמגר.

המדינה טוענת כי לפי החוזה וההסכם היא האחראית לגשר כולו ולביצוע הבדיקות, וכי בדיקות אלו יתבצעו לפי קריטריונים שקבע מתכנן הגשר האדריכל סנטיאגו קלטרווה. לטענת המדינה, כפי שמופיע בכתב התביעה, על הבדיקות להתבצע לאחר הנחת פסי הרכבת על הגשר, באמצעות הצבת קרונות בנקודות קריטיות.

לעומת זאת, סיטיפס דורשת לבצע בדיקות העמסה שונות על הגשר כבר עתה, ללא קרונות הרכבת ולפני הנחת הפסים, כתנאי לקבלת הגשר לידיהם, דבר שעשוי לגרום עיכוב נוסף בעבודות. בסיטיפס טוענים כי הם מתבססים על חוות דעת נוספות התומכות בעמדתם.

בבדיקות שדורשת המדינה הקרונות מוסעים לאורך הפסים במהירויות שונות, כדי לדמות נסיעות אמיתיות. משקלם של קרונות עמוסים בנוסעים מגיע לכ־700 טונות, ומשקלו של הגשר הוא כ־4,500 טונות. המדינה טוענת כי הבדיקה העיקרית לתקינות הגשר בוצעה ברגע שהוסרו קורות התמיכה, וכי מבחן ההעמסה הבא צריך להתבצע כמעט בזמן אמת, בתוספת פסי הרכבת עצמם והקרונות.

עלות הקמת הגשר הסתכמה ב־250 מיליון שקל. בעבר כבר סבל פרויקט הרכבת הקלה מעיכובים, ורק לפני כמה חודשים הוחלט כי סיטיפס תקבל פיצוי של 150 מיליון שקל בגין עיכובים שנגרמו. לטענת המדינה הסכסוך הנוכחי הוא עוד ניסיון של סיטיפס להוציא ממנה כספים.

לפי כתב התביעה, "הזכיינית מתעלמת מחובתה לקבל את הגשר, והתנהגותה מצביעה על זלזול ועל מגמתיות להחריף את היחסים עם המדינה ולהביאם לידי משבר. מטרת הזכיינית היא להוציא כספים נוספים מקופת המדינה, באמתלה כזו או אחרת, ולנסות לגרום עיכוב בהעברת הגשר, ובכך לקבל כספים נוספים".

סיטיפס טרם הגישה את התייחסותה לתביעה ולבוררות. מהקבוצה נמסר: "הזכיינית סיטיפס מחויבת לנושא בטיחות הנוסעים ברכבת. היא מעסיקה חברה בינלאומית בעלת מוניטין לנושא זה, וממתינה לביצוע כל בדיקות הבטיחות על ידי המדינה כדי לאשר שהגשר מתאים לתנועה רכבתית".

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

1.
הצגה חלקית ומגמתית של התמונה
המדינה החליטה וביצעה את הגשר השרוי במחלוקת עבור פרויקט הרכבת הקלה. ביצוע הגשר, שהוא כאמור באחריות המדינה, נמצא באיחור כבד של יותר משנה. גם למועד הנוכחי של מסירת הגשר, בזמן הקרוב, הוא עדיין לא מושלם. דרישה הנדסית מינימלית בקבלת גשר, ביחוד גשר בעייתי כזה שבוצעו בו שינויים אדירים במהלך הביצוע בגלל בעיות הנדסיות בתכנון, היא לבצע בדיקת עומסים כי אחרת מדובר בקבלת חתול בשק.
גיל  |  07.09.08