אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מניה בפינצטה: המכירות צונחות לרצפה צילום: גלעד קוולרציק

מניה בפינצטה: המכירות צונחות לרצפה

ענקית חיפויי הרצפה מוהוק חולשת על כשליש מהשוק, אבל התוצאות - נמוכות: המחירות ירדו ב-7% במחצית הראשונה של 2008

03.11.2008, 07:53 | אילון ג'דה

חברות אמריקאיות רבות מצאו את עצמן בשנה וחצי האחרונות בדילמה לא פשוטה. מצד אחד, מחירי חומרי הגלם (נפט, מתכת, עץ, זכוכית, סחורות חקלאיות ועוד) התייקרו מאוד. מצד שני, כוח הקנייה של הצרכן הלך ונשחק בשל חולשת הכלכלה האמריקאית וקריסת שוק המשכנתאות.

בזמנים של האטה כלכלית נוטות החברות להפחית מחירים כדי לנסות ולשמר את מחזור המכירות גם במחיר של פגיעה מתונה במרווחי הרווח. אבל הפעם התקשו החברות לעשות זאת, כי התייקרות הסחורות ממילא "דאגה" לכווץ את המרווחים עוד בטרם פרץ המשבר במלוא עוזו.

אחת החברות שמייצגות את הבעיה הזו היא מוהוק אינדסטריז (הנסחרת בבורסת ניו יורק תחת הסימול MHK). מדובר בחברה ותיקה מאוד (נוסדה ב־1878) בתחום חיפויי הרצפה. בתחילת דרכה עסקה מוהוק בעיקר בייצור שטיחים, אך ברבות השנים השתלטה על חברות ופעילויות מקבילות וכיום היא מייצרת מגוון גדול של מוצרים: שטיחים (כולל מקיר לקיר), מרצפות מקרמיקה וחומרים נוספים, משטחי פרקט ועץ ומשטחי למינציה.

מחזור המכירות של מוהוק הסתכם אשתקד ב־7.5 מיליארד דולר, ומכיוון ששוק חיפויי הרצפה בצפון אמריקה נאמד בכ־24 מיליארד דולר בשנה (לפי הערכות החברה), הרי שמדובר בשחקן הגדול ביותר בענף החולש על כמעט שליש מהמכירות. הדומיננטיות של מוהוק מתבטאת גם בשוקי ההון: החברה נסחרת בוול סטריט בשווי של 3.1 מיליארד דולר בעוד שוויין של המתחרות נמצא הרחק מאחור.

למרבה הצער, אין מקום לסופרלטיבים כשעוברים לנתח את התוצאות הכספיות של מוהוק. בשנת 2007 הציגה החברה שחיקה של 4% במכירות לעומת השנה שלפניה, כאשר הנתון הלא מעודד הזה מקפל בתוכו מציאות עגומה עוד יותר: מתברר שהמכירות הושפעו לטובה מרכישת פעילות של חברה העוסקת בחיפויי עץ לרצפה. אלמלא אותה רכישה היתה השחיקה במכירות גדולה עוד יותר. התבוננות מעמיקה יותר בתוצאות החברה מגלה שהמכירות בתחום השטיחים, האחראי על יותר מ־60% מהכנסות מוהוק, ירדו בכ־13% לעומת 2006.

תוצאות המחצית הראשונה של 2008 מדגימות בצורה ברורה עוד יותר את המגמה העסקית שבה שרויה מוהוק. המכירות צנחו ב־7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, וגם שיעורי הרווחיות ידעו ימים יפים יותר.

המרווח הגולמי של החברה נשחק מ־28% במחצית הראשונה של 2007 לקצת יותר מ־26% השנה. המרווח התפעולי, אשר משקף גם את עלויות השיווק והניהול האחרות, נשחק ביותר מ־2%: מ־9.6% במחצית הראשונה אשתקד ל־7.5% השנה. כל אלו הסתכמו בצניחה חדה של 25% ברווח הנקי במחצית השנה הראשונה של השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

נקודה אחת שבה יכולים המשקיעים למצוא נחמה היא המאזן היציב של מוהוק. החברה מגיעה למשבר הכלכלי הנוכחי עם רמת הון גבוהה, המהווה 56% מסך כל מאזנה. נוסף על כך התלות של מוהוק בהלוואות שלקחה הנה פחותה, מכיוון שרוב חובה משולם בטווח הארוך, ורק חלק קטן ממנו עומד לפירעון כבר בשנה הקרובה.

לסיום, יש לזכור שמדובר בעסק המייצר תזרים מזומנים חיובי מפעילותו - כפי שמעידים דו"חותיה הכספיים של החברה ל־2007 (חברות אמריקאיות נמנעות מפרסום דו"ח תזרים מזומנים רבעוני).

הצרות של מוהוק לא נעלמו מעיני המשקיעים אשר שלחו את מניית החברה לירידה של 47% בשנה האחרונה. האם מניית מוהוק כבר מצאה את הרצפה?

הכותב הוא שותף מנהל בקרן הגידור הישראלית Advantage Fund. האמור אינו בגדר ייעוץ השקעות

תגיות