אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מנכ"ל הרץ: "המכה הגדולה כבר מאחורינו - הבנקים ייתנו לנו אוויר לנשימה" צילום: בלומברג

מנכ"ל הרץ: "המכה הגדולה כבר מאחורינו - הבנקים ייתנו לנו אוויר לנשימה"

דני שמעוני מעריך שנפילת דורנט לא תפיל את ענף הליסינג. חברת הליסינג אמפא ליס כבר מגלה התעניינות ראשונית ברכישת דורנט. מידרוג מגיבה ושמה את דורנט ברשימת מעקב

05.11.2008, 08:27 | ליאור גוטמן ונעמה סיקולר

"המציאות הכלכלית תגרום לענף הרכב לפלוט החוצה חברות ליסינג שפעלו ברמת סיכון גבוהה עם תזרים מזומנים בעייתי" - כך מעריך דני שמעוני, מנכ"ל הרץ, בעקבות חשיפת "כלכליסט" בדבר קריסת חברת הליסינג דורנט.

 

"המכה הגדולה כבר מאחורינו" "המכה הגדולה כבר מאחורינו" "המכה הגדולה כבר מאחורינו"

לדבריו, משבר האשראי שממנו סובלות חברות הליסינג ייפתר כבר בתקופה הקרובה: "הבנקים ומחזיקי איגרות החוב מספיק שפויים כדי לתת אוויר לחברות הליסינג לקראת השנה הקרובה. המכה הגדולה כבר אחרינו - עכשיו יש ליקוק פצעים ובשנה הבאה הענף ישתקם. אבל לאף אחד אין אשליות: צמיחה של 20% בשנה, שאפיינה את ענף הליסינג בשנים האחרונות, כבר לא תחזור".

 

במקביל לניסיונות קבלת המימון מהבנקים שמנהלת דורנט, היא גם מחפשת רוכש לפעילותה. ל"כלכליסט" נודע כי אחת מהמתעניינות היתה חברת מימון הרכב אמפא ליס. לפני מספר ימים נפגשו נציגיה עם מנהלי דורנט, אולם השיחות טרם הבשילו למשא ומתן. אמפא ליס סרבה להגיב.

חברת מידרוג, שבעבר דירגה את גיוסי ההון של דורנט, הגיבה אתמול לאירועים בכך שהעבירה את החוב של דורנט - שהיה עד כה בדירוג גבוה של Aa2 - לרשימת מעקב. המשמעות: צפי להורדת דירוג עתידית לחברה.

לקוחות דורנט כבר צפויים להיפגע: חלקם יאבדו את רכבם בצו עיקול נכסים, אחרים צפויים לאבד עשרות אלפי שקלים בשל שיטת הליסינג המימוני של דורנט, שלפיה בתום תקופת החכירה הלקוח יכול להחזיר את הרכב ולהשתמש בו כמנוף מימוני לעסקה הבאה, או לחלופין לקבל בחזרה את יתרת מחיר הרכב המשומש.

עם קריסת החברה קיים ספק בדבר החזרת הכסף ללקוחות. אחד מהם התקשר אתמול בבוקר בבהלה לסוכן הביטוח שלו: "בעוד שלושה חודשים אני אמור להחזיר את הרכב לדורנט ולקבל 40% מערכו. מאיפה הם יביאו כסף אם הצ'קים שלהם חוזרים?".

זו לא הפעם הראשנה שחברת ליסינג בישראל קורסת: ב־2005 פשטה את הרגל חברת קאר־אנד־גו, ושנה לאחר מכן קרסה גם טראפיק ליס. למזלם של הלקוחות, שתי החברות הללו נבלעו בסופו של דבר על ידי שתי חברות גדולות: אוויס ואלבר, כך שהשירות ותחזוקת צי הרכב של הלקוחות לא נפגעו באופן מיידי.

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
תמכרו לנו רכבים במחיר מופחת.
שלום, חברות הליסינג מרווחיות לפחות את ערך הרכב ואין הן מפסידות עליו ולוא שקל אחד. פעם בהשכרתו, פעם במכירתו . זהו הזמן לחק את העושר והשפע לאחרים. הקושי התזרימי יכול לבוא כך לידי פתרון מהיר! אני מוכן לרכוש רכב לפי התאמתי במחיר מופחת משמעותי. ותחשבו על זה................
קובי בלסון , נהריה  |  06.11.08
3.
לכל הערכה יש צד השאלה את מי שואלים
שלום, קוראים נכבדים הערכות למשבר המדובר בעת האחרונה . מכרז הליסינג לעובדי בנק לאומי שפורסם ועבר לתחרות ביין החברות הגדולות , עדין כולם ממתנים בדריכות להחלטת האוצר בנוגע להחלטה האם הרפורמה תמשיך ללא שינוי לקראת שנת 2009 או תפסיק או תשתנה ,גם לעניין זה תהיה השלכה מרחיקת לכת על הענף . כרגע מסתמן שרוב היבואנים לא נפטרו מאלפי מכוניות שעל פי התחזיות היו אמורות להימכר לחברות הליסינג ,יבואנים אלה כנראה ישפיעו מאוד על התחזיות באם מחירי הרכב של דגמים החדשים יעלו ,בהחלט נראה מצב שחברות ליסינג גדולות ינצלו מצב של ואקום וירכשו מכוניות אלה במחירים טובים כאשר המטרה היא לצפות לטוב להמשך עסקאות ליסינג חדשות ואו פשוט למכור רכב חדש עם עם 0 ק"מ לציבור הרחב במחיר מיוחד , במחשבה לטווח ארוך מי שיפגע מכך הוא היבואן היות ולא תהיה אפשרות למכור רכב דומה במחיר ראלי ,גם לשערי המטבע יש תפקיד מרכזי אני מזכיר לכולם שהמחיר הסופי נקבע ביום שחרור הרכב במכס,במחשבה שנייה שוב איין נביא בעירו לכל הערכה יש תגובה ולכל תגובה יש השלכה כך שנמשיך למסור לכולם תחזיות כחומר למחשבה על מנת לתת לכולם כלים להבין את המצב ,לגבי עיקולים ואי תשלום לספקים במקרה של קריסה של חברת ליסינג תמיד יש לקחת את האפשרות שהספק הקטן דהיינו המוסך הוא החוליה החלשה שיינזק מכך תהיה לו אפשרות לנסות להשתמש ברכב כבן ערובה לתשלום ,תמשיכו לעקוב את השוק שלא תגיעו למצב לא נעים .
ארגון מנהלי תחבורה , כל הארץ  |  05.11.08