אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הקרב של חברות הסלולר על הרווח הווירטואלי צילום: בלומברג

הקרב של חברות הסלולר על הרווח הווירטואלי

לחברות הסלולר כדאי להיות פחות שאננות בנוגע לרפורמת הקישוריות החדשה, בגלל האפשרות לכניסת מפעילים וירטואליים לשוק

11.11.2008, 17:46 | אמיר טייג
ותיקי שוק התקשורת לא ישכחו את המאבק האימתני שניהלו חברות הסלולר במשרד התקשורת ב־2004. על הפרק עמדה רפורמת דמי הקישוריות, שבמסגרתה ביקש משרד התקשורת לקצץ את מחיר השיחה הנכנסת מ־45 אגורות ל־15 אגורות. חברות הסלולר נהנו באותה התקופה מהכנסות מצרפיות של כ־3.9 מיליארד שקל בשנה ממקטע זה של השיחה. ברור שהן נעמדו על רגליהן האחוריות כדי למנוע את הרפורמה, ולא בחלו בשום אמצעי, כולל החרמת תערוכת טלקום 2004.

הלחצים הניבו לחברות הצלחה חלקית. הם הצליחו למתן את רוע הגזרה ולשכנע את המשרד להפחית את דמי הקישוריות ל־22 אגורות ולא ל־15 אגורות, ולפרוס את ההפחתה על פני ארבע שנים. בשבוע שעבר פורסם ב"כלכליסט" כי משרד התקשורת והאוצר מתכוונים לחדש את ההפחתות בדמי הקישוריות. האם אנו עתידים לראות שוב מאבק תקשורתי אדיר בין המשרד ובין מושאי הפיקוח שלו?

הוועדה שהקימו משרד התקשורת והאוצר תבדוק מחדש מהי עלות השלמת השיחה מרשת אחת לרשת אחרת. ב־2004 קבעה חברת המחקר הבינלאומית אנלסיס כי עלות זו עומדת על 15 אגורות. מאוחר יותר, בלחץ חברות הסלולר, עדכנה אנלסיס את המחיר ל־19 אגורות. מאז התייעלו מאוד חברות הסלולר. ב־2007 ייצרו שלוש החברות יחד 35% יותר דקות זמן אוויר ממה שהן ייצרו ב־2004. מנגד, ההוצאות התפעוליות שלהן עלו רק ב־8.8%. המשמעות היא שעלות הייצור של דקת שיחה סלולרית ירדה בכמעט 20% בשנים 2004–2007.

על פי חישוב זה, יכול משרד התקשורת להפחית את הקישוריות ל־12–15 אגורות מהרמה הנוכחית, שעומדת על 22 אגורות. מדובר בקיצוץ ניכר אשר עשוי לנגוס נתח מהותי מ־3.6 מיליארד השקלים שרשמו שלוש החברות יחד בגין קישוריות ב־2007. למרות זאת, אף אחד בתעשייה או במשרדים הממשלתיים אינו צופה מאבק קשה במיוחד. חברות הסלולר יודעות איך להתמודד עם הפחתת דמי הקישוריות. הן למדו שהביקוש לשירותים שלהם קשיח יחסית, ולכן הן יכולות להפיל על הלקוח את מלוא הנטל. הן פשוט מייקרות תעריפים ערב הפחתת דמי הקישוריות, ומגלגלות את השפעת ההפחתה על החשבון החודשי של הלקוח. לכן הן אינן מתרגשות מהכוונה לחדש את ההפחתות.

עם זאת, ייתכן שקיימת זווית שאותה לא רואות חברות הסלולר. צחי אברהם, אנליסט התקשורת של כלל פיננסים, טוען כי הרפורמה הנוכחית עשויה להיות מהותית עבורן יותר מכפי שהן חושבות. על פי אברהם, על הפרק עומדת רפורמה שתאפשר כניסה של מפעילי סלולר וירטואליים לישראל. מפעילים אלו עשויים לעשות שינוי אמיתי בשווי המשקל הנוח לחברות שקיים בשוק הסלולר. לא סתם חברות הסלולר מפעילות לחץ כבד כנגד רפורמה זו, וגרמו לדחייתה בכמעט שלוש שנים.

רפורמת המפעילים הווירטואליים היא אולי הדבר היחיד שעשוי לעורר מחדש את התחרות בשוק הסלולר ולקצץ את הרווחים העצומים שמציגות החברות. מאחר שמפעיל וירטואלי "רוכב" על הרשת של מפעיל קיים, המפתח להצלחת הרפורמה טמון במחיר השימוש ברשת שישלמו המפעילים הווירטואליים למפעילי הסלולר. מחיר גבוה לא יאפשר למפעלים הווירטואליים להיכנס לשוק, בעוד מחיר נמוך יאפשר להם לעורר בו תחרות. מחיר השימוש אמור להיקבע בין הצדדים, אך ברור שמשרד התקשורת ייאלץ להתערב ולקבוע מחיר מרבי. מחיר זה מורכב מעלות הייצור של דקת שיחה פלוס רווח סביר לחברת הסלולר. עבודת המחקר הנעשית בעניין עלות דמי הקישוריות תהיה הבסיס שעליו יסתמך משרד התקשורת. ככל שמחיר דקת קישוריות שייקבע בוועדה יהיה נמוך יותר, כך יירד מחיר דקת השיחה המרבי שיוכלו חברות הסלולר לגבות מהמפעילים הווירטואליים.

הקשר בין שתי הרפורמות הופך את רפורמת דמי הקישוריות הנוכחית לקריטית הרבה יותר עבור חברות הסלולר. זאת בתנאי שמשרד התקשורת יממש את החלטתו ויאפשר למפעילים וירטואליים דריסת רגל בשוק הישראלי.

תגיות