אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יוסי מימן: "נמאס לנו לשרוף כסף בשביל לפרנס את הפרסומאים" צילום: שאול גולן

יוסי מימן: "נמאס לנו לשרוף כסף בשביל לפרנס את הפרסומאים"

בעלי ערוץ 10 מכריזים מלחמה על הפרסומאים ועל עמלות היתר. מימן, בעל המניות הגדול בערוץ 10, אומר לכלכליסט: "אנו מוכנים לשלם עמלות יתר של 20%, מי שלא רוצה - שלא יפרסם אצלנו"

19.11.2008, 20:47 | גלי ברגר ומיטל זדה

יוסי מימן, בעל השליטה המרכזי של ערוץ 10, עצבני על הפרסומאים. "יש פה קרטל של פרסומאים שמתנהג בכוחניות ובברוטליות, כשאנחנו מנסים לדבר איתם על גובה העמלות הם אומרים לנו 'אין בעיה, לא נפרסם אצלכם גרוש', נמאס לנו לשרוף כסף בשביל לפרנס את הפרסומאים". כך אמר אתמול ל"כלכליסט" יוסי מימן, בעל השליטה המרכזי בערוץ 10, בעקבות פרסומו של דו"ח רשות ההגבלים העסקיים בנושא חברת המדיה יונייטד.

יוסי מימן. "שלא יפרסמו אצלנו", צילום: שאול גולן יוסי מימן. "שלא יפרסמו אצלנו" | צילום: שאול גולן יוסי מימן. "שלא יפרסמו אצלנו", צילום: שאול גולן

"אני חושב שזו הפעם הראשונה שיש דו"ח שנותן ביטוי למה שבאמת קורה בתחום הזה. משלמים כאן את העמלות הגבוהות ביותר בעולם. בין הערוצים והזכייניות אין קרטל וכולנו אוכלים אותה", אומר מימן.

מסקנות הממונה על הגבלים עסקיים חשפו אתמול כי העמלות זינקו ביותר מ־60% מאז 2001. עמלת היתר, המכונה גם סופר־קומישן, היא עמלה שמשולמת על ידי ערוץ הטלוויזיה או כל אמצעי תקשורת אחר לחברת רכש המדיה, תמורת הפרסום באותו ערוץ תקשורת. העמלה מהווה פונקציה של היקף הפרסום השנתי של חברת רכש המדיה בקרב אמצעי המדיה.

דו"ח שטרום מצא שמשרדי הפרסום מקבלים כ-30% עמלה, 15% ממנה היא עמלה קבועה וכ-15%, תלוי בגודל המשרד, היא עמלת יתר שחוזרת למשרדי הפרסום בסוף השנה. מימן מבקש לקבוע כי סך העמלות יעמוד על שיעור של 20%.

מימן, שמחזיק במניות הערוץ עם רון לאודר וארנון מילצ'ן, הוסיף: "ישבנו שלושת השותפים והחלטנו פה אחד שתקופת הטירוף נגמרה. אנחנו מוכנים לשלם 20% עמלות יתר. מי שרוצה יפרסם אצלנו, מי שלא - לא".

גם אם המחיר יהיה שתיאלצו לסגור את הערוץ?

"אני לא מאיים בסגירות. גם אם יש לנו פחות רייטינג מהאחרים, אנחנו ערוץ חזק ומספיק איתן. אנחנו פשוט רוצים להקטין את כמות הכסף שאנחנו שורפים סתם".

פרשנות: הפרסומאים חזקים מהזכיינים למרות ששוק הטלוויזיה הישראלי הוא דואופולי - התחרות הקשה בין הערוצים יוצרת מצב בו קנייני המדיה הם המרוויחים העיקריים, עם עמלות יתר של 30% הנגבות מן הערוצים אמיר טייג, 2 תגובותלכתבה המלאה

נושא העמלות עלה השבוע שוב לדיון לאחר שכבר לפני שנתיים עורר סערה בתעשיית הפרסום והטלוויזיה. אז החליטה יו"ר הרשות השנייה נורית דאבוש להיאבק בנושא, בנימוק שכספי הערוצים המסחריים הולכים למשרדי הפרסום על חשבון הפקות ותכנים. ההחלטה הובילה לבדיקה של דרור שטרום ולדו"ח שהצביע על עמלות יתר בהיקף של כמעט 30%. משרדי הפרסום וחברות רכש המדיה מיהרו להתקומם נגד המספרים וטענו כי העמלות המדוברות הם כחצי מכך. ערוץ 10 באותה תקופה, בראשותו של מודי פרידמן, תמך במסקנות הדו"ח, גם אם לא באופן רשמי. בשוק הפרסום דיברו על כך שהערוץ נלחם בשנה האחרונה עם המשרדים על היקף העמלות. עתה, אולי בהשראת המיתון שבפתח, בעל המניות המרכזי בערוץ מחליט להסיר את הכפפות.

מה גרם לך לצאת לראשונה נגד מי שבעצם מפרנסים את הערוץ?

"מה שקרה זה שהעולם השתנה. אנחנו פשוט לא מוכנים לשלם להם את העמלות האלה. אין בנקים בעולם, אין אשראים בעולם, אנחנו מממנים את הערוץ מהכסף של עצמנו - שלושה שותפים ששמו את הלב והנשמה כדי שיהיה ערוץ. יש משבר עולמי ומישהו צריך להודיע להם. זה שהם חמדנים ולא מוכנים להבין שאנו בזמנים חדשים זו בעיה שלהם. אם חלילה יהיו פיטורים בתחום זה על ראשם".

לטענת מימן, העובדה שלפחות 30% מההכנסות שלו, ולעתים גם 40%, עוברות לעמלות הללו מלבד התשלומים לרגולטור, גורמת להם לעשות טלוויזיה פחות טובה. "מי שסובל מזה הוא קודם כל האזרח", אומר מימן. "כסף שניתן להפנות לתוכניות מושקעות ואטרקטיביות עובר לחברות הפרסום".

רואים כבר האטה בשוק הפרסום?

"שוק הפרסום היה אמור להיות חצי מיליארד דולר. כרגע הצפי הוא שהוא יעמוד על פחות מ־250 מיליון דולר (חלקה של הטלוויזיה בעוגת הפרסום - ג"ב ומ"ז). ברור שבכל מקרה שוק הפרסום לא יגדל. הסתכלנו על תקציב 2009 והגענו למסקנה שאנחנו לא רוצים לחתוך ממנו 30%. השוק יצטרך להתרגל לעולם החדש. כולנו סובלים ואני מקווה שכולם ישרדו. גם אני אשרוד".

יאיר גלר: "התנהלות ערוץ 10 נוקשה"

יאיר גלר, יו"ר איגוד חברות הפרסום, מוחה על דבריו של מימן ואומר בתגובה: "ההתנהלות של ערוץ 10 בשנים האחרונות היא מאוד נוקשה. הערוץ העלה מחירים יותר מכל זכיין אחר בשנים האחרונות וכן הוא הוריד את העמלות למשרדים יותר מכל זכיין. כל החלטה חד־צדדית של הערוץ תהיה על אחריותו בלבד".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

43 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

43.
גזל לשמו
מעבר לתעריפי ההפקות המנופחים שהמשרדים גוזלים מהמפרסמים יש רק דבר אחד שמנחה אותם והוא טובת הכיס ולא טובת הלקוח . הקריטריון הראשון שעומד לנגד עינהם היכן לפרסם הוא היכן אפשר לקבל יותר עמלות לצערי גם המדיות משתפות פעולה בדמות חשבוניות מנופחות וזיכויים כפולים ועוד כיד הדמיון הטובה.הגיע הזמן שהמפרסמים הגדולים יתעוררו ויקנו מדיה לבד איש ממולח שידע לעמוד על שלו מול המדיה יכסה את עלות שכרו בענק ואז נראה את כלהחמדנים.
תושה , צפון  |  25.11.08
42.
איך אומרים? קיבלתם את הבומרנג בחזרה לפרצוף.
דפקתם ביחד עם חברות הפרסום את בעלי העסקים הקטנים ואוטוטו הם לא יוכלו לפרסם באמצעות אימיילים וכדומה. כעת נותרתם לבד מול הענק הזה. ועכשיו, כשהחוק אוטוטו יוצא לדרך הסחיטה תהיה גדולה וקשה יותר. משום שאתם תהיו אמצעי הפרסום העיקרי.
מיינדלבלויינד  |  23.11.08
39.
מר מימן שוכח משהו חשוב
גם הרווח של חברות הפרסום, רובו ככולו, הוא מהעמלות הללו! 90% מתקציב הקמפיין הולך בד"כ לקניית המדיה. 10% הנותרים הולכים למשר הפרסום ואיתם הוא בעצם מפיק את הסרט כלומר משלם לקריאייטיב של המשרד, לתקציבאות, למשרד הפקה, לבמאי, לבית פוסט ועוד אינספור בעלי מקצוע שבזכותם נוצרת הפרסומת! מהסכום שנשאר לא בדיוק ניתן לקיים משרד פרסום ולכן עמלת המדיה היא הנתח המרכזי גם של משרדי הפרסום. אני חושב שמי שהערוץ שלו מושתת על משרדי הפרסום לא צריך לירוק לבאר אלא להפך, להגיע לעמק השווה ולאחד כוחות בימים בהם המצב הכלכלי קשה והלקוחות לא מהססים לפרסם.
רועי , ת"א  |  20.11.08
לכל התגובות