אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי: יאיר גלר מציע לשלם למשרדי הפרסום שכר במקום עמלות צילום: שרון ב ה

בלעדי: יאיר גלר מציע לשלם למשרדי הפרסום שכר במקום עמלות

גלר מגיב לסערת עמלות היתר שפרצה מחדש בעקבות התבטאויות בעלי ערוץ 10. לדבריו, "כך ניפטר מהתווית שמוטבעת עלינו, שלפיה אנו גונבים מהלקוחות"

25.11.2008, 07:18 | מיטל זדה

סערת עמלות היתר מסרבת לגווע. לאחר התבטאויותיהם הקשות של בעלי המניות בערוץ 10 נגד היקפי עמלות היתר שמשלם הערוץ למשרדי הפרסום וללקוחותיהם, קורא יו"ר איגוד חברות הפרסום, יאיר גלר, לייסד מודל עסקי חדש שיתבסס על שכר למשרדי הפרסום, ולא על עמלות.

"נושא עמלות היתר, שעולה מדי פעם על סדר היום, הוא מעגל בלתי אפשרי שאנחנו עובדים לפיו שנים רבות, ומי שמרוויח מכך הם המפרסמים. הגיע הזמן שנפרק אותו".

גלר. "רווחיות ממוצעת של 3%-4% בלבד", צילום: שרון ב ה גלר. "רווחיות ממוצעת של 3%-4% בלבד" | צילום: שרון ב ה גלר. "רווחיות ממוצעת של 3%-4% בלבד", צילום: שרון ב ה

לדברי גלר, משרדי הפרסום מחזירים חלק גדול מהעמלות למפרסמים, מה שמוזיל בכ־10% את המחירים למפרסמים בלי שזה יעלה כסף לכלי התקשורת. "מניתוח הממונה על הגבלים שפורסם לפני שבוע ניתן להבין שהעמלות עלו מאז 2001, אלא שזה לא כך. הסכומים שהועברו לטלוויזיה גדלו מאז בכ־100 מיליון דולר. הדבר אִפשר לחברות המדיה ולמפרסמים לקבל עמלות גדולות יותר, כי הועבר יותר כסף. לעומת זאת, משרדי הפרסום נקלעו למצב בלתי אפשרי, עם רווחיות ממוצעת של 3%-4% בלבד למשרד".

גלר מתכוון להציע לחברי הנהלת איגוד הפרסום, שהוא עומד בראשו, מודל עסקי חדש שלפיו יבוטלו העמלות, ומשרדי הפרסום יעבדו על בסיס שכר בלבד. "זכייניות הטלוויזיה, העיתונים ויתר כלי התקשורת", אומר גלר, "יפרסמו מחירון מדיה שיהיה ידוע לכולם". גלר מתכוון להעלות את המודל גם בפני נציגי המדיה והמפרסמים. גלר טוען כי לפי המודל המפרסמים עצמם יצטרכו להפנים שעליהם לשלם למשרדי הפרסום שכר הוגן. "משרד פרסום כמו גלר־נסיס יצטרך להשתכר 20%–22% מתקציבי הפרסום המנוהלים בו, כדי לשמור על רווחיות של 3%–4%", הוא מסביר.

לשאלה מדוע להציע מודל שלא יגדיל את הרווחיות של משרדי הפרסום עונה גלר: "כך ניפטר מהתווית שמוטבעת עלינו, שלפיה אנו גונבים מהלקוחות. מדובר במלכודת פתאים שצריך לפרק". עם זאת, גלר ספקני באשר להצלחת המהלך.

עם פרוץ הסערה בשבוע שעבר אמרה מנכ"לית איגוד השיווק הישראלי, תלמה בירו, כי הכסף שייך למפרסמים, ובכוונתה להמליץ להנהלת איגוד השיווק לפנות לשר התקשורת שיאמץ מודל שדוגל בשקיפות מלאה. בתגובה אומר גלר כי "לא לחינם, בדיון על דו"ח שטרום לפני שנה, קולם של המפרסמים לא נשמע".

תגיות